Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:31

Ik denk dat het wellicht ook gewoon heel simpel is, van het is nieuw, en de nadelen die gezien worden van de vrees van wellicht ineens enorme bedragen of geen gas geleverd kunnen krijgen omdat er geen voorraad ingekocht is?

En dat er natuurlijk ook gezegd wordt dat het wanneer je zonnepanelen hebt, niet zo voordelig zou zijn. Dat hoor je toch wel gonzen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:40

Ik breek weer even in, in dit topic als dat mag. (Ik lees voornamelijk mee.) Ik zit nog steeds bij Oxxio. Hoor eind januari hoe en of ik geld terug krijg van hun zelfgemaakte fout door het meermaals verhogen van mijn tarieven wat blijkbaar niet mocht, maar daar gaat mijn vraag niet over.

Oxxio laat me nu ineens meer betalen dan in december. Nu weet ik dat de energiebelasting weer verhoogd is, maar als ik dat er bij reken, dan nog betaal ik nu een stuk meer voor 1 kw dan in bijv december. Iemand enig idee hoe dat kan? Want mijn tarieven zouden niet verhoogd zijn.

Daarnaast berekend Oxxio het prijsplafond pas op je jaarafrekening. Beetje raar en mag dit wel volgens de wet? Het prijsplafond was toch juist bedoeld zodat je per maand minder hoefde te betalen omdat veel mensen de prijs per maand niet meer konden betalen? Dan heb je er nu toch niets aan als dit pas later verrekend wordt?! (Mijn contract loopt in mei af.)

In ieder geval heb ik mijn maandbedrag nu een stuk naar beneden gedaan. Ik betaalde al een heel stuk meer dan hun voorstelde en naar mijn berekening krijg ik juist eerder een hoop geld terug dan dat ik hun moet betalen. Ik heb alleen het idee dat er niets van klopt. Contact opnemen heeft geen zin, wachttijden zijn meer dan een uur, die tijd en geld heb ik niet hoor! Vandaar dat ik benieuwd ben of er keer Bokkers hier last van hebben?

Verder trouwens eens met Cer, mijn schoonmoeder is dus iemand die echt niet snapt hoe je digitaal over moet stappen en een vriend van me heeft niet eens internet. Daar heeft hij het geld niet voor. Dus ja, ze zijn zeker!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:02

pmarena schreef:
Ik denk dat het wellicht ook gewoon heel simpel is, van het is nieuw, en de nadelen die gezien worden van de vrees van wellicht ineens enorme bedragen of geen gas geleverd kunnen krijgen omdat er geen voorraad ingekocht is?

En dat er natuurlijk ook gezegd wordt dat het wanneer je zonnepanelen hebt, niet zo voordelig zou zijn. Dat hoor je toch wel gonzen.

Dikgedrukt dat zijn voor mij de redenen waarom ik nog bij Oxxio zit ja :j

Fohadie: hier ook Oxxio, ik heb gisteren een p1 meter besteld en ik heb een schema gemaakt voor mijn energieverbruik en de bijbehorende kosten... Ik ga het nu dus maar zelf per maand ophalen en berekenen wat ik verbruik en wat dat zou moeten kosten, en dat bedrag dat kunnen ze dan van mij krijgen.
Ik vind het ook een rare, eigenlijk heel onvriendelijke manier van werken om exact de reden die je zegt: mensen kunnen de maandtarieven exclusief prijsplafond niet betalen maar worden nu toch geforceerd om dat te doen. Ik heb dat geld niet, en ongetwijfeld veel anderen ook niet, de overheid heeft het toch niet voor niets zo geregeld? Dus ik betaal nu maar maandelijks wat ik denk dat ik moet betalen volgens mijn berekeningen... Want ik wil ook graag boodschappen kunnen kopen :roll:
Ik vind hun manier van werken teleurstellend.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:09

Telpeva: precies! Ook vanwege die reden maandbedrag nu verlaagd. Ook raar dat je al maanden je jaarcheck niet kunt inzien waardoor je dus ook niet weet of je goedzit qua maandbedrag. En ik hoor om mij heen dat iedereen een voorstel krijgt die lager ligt dan je huidige maandbedrag vanwege het prijsplafond en Oxxio verhoogd het juist? :n overstapoen zodra het kan denk ik. Tenzij je dan nog meer kwijt bent natuurlijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:58

Hier ook oxxio en gaan waarschijnlijk over naar ANWB.

Vooral mijn laatste gesprek met oxxio klantenservice was echt meer dan schandalig.
Was er goed klaar mee.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:18

Sunnda schreef:
Hier ook oxxio en gaan waarschijnlijk over naar ANWB.

Vooral mijn laatste gesprek met oxxio klantenservice was echt meer dan schandalig.
Was er goed klaar mee.

Jij hebt ze wel te pakken gekregen? Ik denk er ook over om naar ANWB te gaan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:21

Cer schreef:
Nou ja het kan ook zijn dat de nieuwe aanbieders zoals ANWB toch ook nog niet echt bekend/gevestigd zijn.. ik heb ook nog niet een heel goed idee hoe het kan dat zij het dynamisch aan kunnen bieden en andere leveranciers van die hoge prijzen blijven houden.. Misschien dat ze denken dat als de prijs heel hoog wordt, dat ANWB hoger wordt.. ik heb geen idee...
Next ken ik niet..

Misschien ook weer ouderen of mensen die niet zoveel inzicht hebben in hoe het werkt.

Ik kan nog even vooruit maar als dat met ANWB enzo stabiel blijft (en dat zal best wel) en ik heb langer de tijd om er beter naar te kijken, dan zal ik wellicht ook overstappen :j (of misschien kan het dan niet meer, net als met Groen Beleggen :+ )

Dit antwoord is (na een lange zoektocht hoor) eigenlijk heel simpel:

1. Veiligheidsmarge/risico. Vaste leveranciers hanteren een vaste (tegenwoordig variabele) prijs, maar zij kopen op dezelfde manier in als de ANWB. Als de gasprijs omhoog schiet, verhoogt de ANWB per direct de prijs. Bij variabel/vast kan dit pas over een maand/maanden. Ze moeten dus een buffer bovenop de prijs doen om te zorgen dat ze zeker weten dat ze het geen geld kost.

2. Winstoogmerk. Is het hun belangrijkste doel om winst op energieverkoop te maken, dan moet er een flinke winstmarge op. Hebben ze een ander doel met het bedrijf, zoals ANWB, dan mag deze marge best wat kleiner zijn.

3. Moment van inkopen. Bij Dynamisch kopen ze 'nu' in, terwijl de vaste leveranciers dat al maanden vooraf doen (tegen toen nog hogere prijzen). En dat laatste moet nu nog doorbelast aan de klant worden natuurlijk.

Let wel. Dynamisch is niet heilig. Er kleven risico's aan, want als de gasprijs stijgt, dan stijgt de prijs bij jou direct ook. Maar, er is maar een maand opzegtermijn dus je kan altijd na een maand weer terug naar je veilige oude leverancier.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:43

Zo, Oxxio heeft mijn gasprijs even met 0,35 per m3 omhoog gegooid zonder dat ik daar ook maar iets van bericht van heb gehad vooraf. Ik dacht dat de gasprijzen juist lager zouden zijn op het moment? Ik zit ruim boven het plafond dus voor mij is die gasprijs wel een flink ding :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:59

Muronia schreef:
Zo, Oxxio heeft mijn gasprijs even met 0,35 per m3 omhoog gegooid zonder dat ik daar ook maar iets van bericht van heb gehad vooraf. Ik dacht dat de gasprijzen juist lager zouden zijn op het moment? Ik zit ruim boven het plafond dus voor mij is die gasprijs wel een flink ding :(

De btw is van 9 naar 21 gegaan en de energiebelasting is weer omhoog.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 01:14

Oh dat zit in de gasprijs en niet in de vaste kosten? Volgens mij waren die ook verhoogd..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 02:03

Muronia schreef:
Oh dat zit in de gasprijs en niet in de vaste kosten? Volgens mij waren die ook verhoogd..

Uit mijn mail van greenchoice over veranderingen overheidsheffingen :
Overheidsheffing 2022 2023
Btw 21% (eerste helft 2022)
9% (tweede helft 2022) 21%
Energiebelasting stroom € 0,03679 per kWh excl. btw € 0,12599 per kWh excl. btw
Energiebelasting gas € 0,36322 per m3 excl. btw € 0,48980 per m3 excl. btw
Teruggave energiebelasting € 681,63 excl. btw per jaar € 493,27 excl. btw per jaar
Opslag duurzame energie stroom (ODE) € 0,0305 per kWh excl. btw € 0,00
Opslag duurzame energie gas (ODE) € 0,0865 per m3 excl. btw € 0,00

Dus belasting per Kwh + 0,0892 (bijna 9 cent)
Per m3 +0.12658
teruggave gaat 188,36 omlaag
ODE valt weg
BTW weer 21% (dus 12% hoger)
Totaal is dat een aardige sprong omhoog.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 03:04

Bij Vattenfall gaat ons normaal tarief (incl alles) van €0.41 naar €0,79 per kWh.
Daltarief van €0,33 naar €0,60. Wel pittig hoor, beide nagenoeg verdubbeld! Dat komt echt niet van 9% btw naar 21%.

Voor gas van €2,02 naar €3,22 per kuub gas.

Vooral met stroom komen wij echt niet onder dat prijsplafond. Gas redden we denk ik nu met besparingen wel. Maar ja, waar doe je goed aan… ik vind het vooral heel veel geld.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 08:09

Dan komt toch uit waar ik al bang was met het prijsplafond. Het is eerder prijs opdrijvend dan dat het zorgt voor lagere kosten.
De miljarden die het prijsplafond kost betalen we ook uiteindelijk weer met elkaar.

Voor rest snap ik niet dat mensen zijn die zoveel energie verbruiken.
Zelf verbruik ik op jaarbasis maar 10% van het Gas plafond en 80% van het stroom plafond indien ik geen zonnepanelen had.
Het zou toch wel goed zijn als men wat milieu bewuster zouden zijn met energie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 08:12

niet iedereen heeft een a label tussenwoning!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 08:20

Ik ben al heel bewust en zit wel onder het plafond, maar verbruik wel veel energie bijvoorbeeld. En dat verbeteren lukt dus niet. Net als huis verduurzamen. Sommige mensen zijn toch afhankelijk van verhuurders en mogen zelf niks.
Dit jaar zit ik erg laag qua gas maar dat is wel omdat ik de verwarming niet aan zet en eerlijk gezegd is dat echt niet tof. Niet comfortabel en niet gezond en dan was ik al niet gezond :+

10 procent aan gas zal ik al nooit aan kunnen komen met alleen douchen. Laat staan met verwarming op 15 in de winter.
Geen zonnepanelen want niet toegestaan en geen zuinig huis en zuinige apparaten want geen budget voor. Dus dat is makkelijk praten als je de keuze hebt gehad om een energie zuinige woning te kopen.

Het is niet zo simpel dat mensen altijd maar niet zuinig willen zijn...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 08:45

Nou ja, het is ook blijkbaar lastig om te bedenken dat niet iedereen in dezelfde positie zit, met dezelfde mogelijkheden..

Een beetje wat de politiek altijd verweten wordt, dat zij vanuit hun eigen perspectief denken. Maar dat is dus heel menseigen... :) (alleen juist van volksvertegenwoordigers zou je mogen verwachten dat ze juist wel buiten hun bubbel kunnen kijken, maar goed, dat terzijde)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:26

Eens cer ;)

Ik ben nog steeds bang voor de afrekening over een maand. Krijg geld terug, maar kennis bij dezelfde leverancier ook en die ging toch flink omhoog met termijnbedrag. Dat kan ik niet :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:27

MyWishMax schreef:
Eens cer ;)

Ik ben nog steeds bang voor de afrekening over een maand. Krijg geld terug, maar kennis bij dezelfde leverancier ook en die ging toch flink omhoog met termijnbedrag. Dat kan ik niet :=

Hier inderdaad ook. Betaalden 200. Kregen 800 terug en gingen naar 392 nieuw termijnbedrag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:57

Zijn er meer mensen die heel 2022 niet meer terug kunnen zien bij vdbron?
Mijn app gaat van dec 2021 nu naar januari 2023...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:22

MyWishMax schreef:
Eens cer ;)

Ik ook!
Ik kreeg vorig jaar febr 500 euro terug maar wel 65 euro per maand erbij op, vind dat zo krom!
Je zult het vast wel weten maar kun je geen energie toeslag bij de gemeente aanvragen? (Of verwar ik je nu met een andere bokker?)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:33

Spenk schreef:
MyWishMax schreef:
Eens cer ;)

Hier inderdaad ook. Betaalden 200. Kregen 800 terug en gingen naar 392 nieuw termijnbedrag.

Maar hoe kan dat dan ? Door de BTW weer naar 21% ? En is het prijsplafond hierin mee berekend ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:46

Nee zonder prijsplafond. Met plafond nu 300.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:02

Horsepride schreef:
Zelf verbruik ik op jaarbasis maar 10% van het Gas plafond en 80% van het stroom plafond indien ik geen zonnepanelen had.

Goh, nooit gehoord van oudere huizen? Of moet je die maar platgooien? Het valt niet mee om een ouder huis naar A label te krijgen.
Nog afgezien van de investeringen waar ook niet iedereen geld voor heeft. En idd verhuurders die nog niet verduurzamen.
Je praat wel erg in je eigen straatje.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:06

Hier wel snel contact gehad in de app bij oxxio overigens. M'n tarief was ook verhoogd naar 265 ipv 190. Daarnaast stoken we met airco sinds oktober en hebben we zonnepanelen dus ik geloofde het wel. We kregen bijna 1200 euro terug met 190 euro voorschot toen. Terug lever vergoeding was wel drastisch verlaagd nu maar aangezien we stroom nu opmaken met airco en gas enorm vermindert is vond ik het niet realistisch meer te betalen. Dus gemaild dat ze hem lager moesten zetten want dat kon ik niet en hebben ze ook netjes gedaan. Wat dat betreft ook idd de mail gehad dat ze tarieven niet hebben mogen veranderen. Ook daar heel benieuwd naar.. van 0.90 per m3 naar 1.40 al meteen per 1 december gegaan en daarna naar 2.20. Ik verwacht wel wat terug dus! Ivh zouden we alleen deze december maand echt de volle mep hebben betaald zo'n 2.70 per m3. Maar we zijn door de airco naar 45 m3 gegaan ipv 189 in december maand vorig jaar. Was stiekem verbaasd en enorm blij met deze dure investering. schrok wel van de stroom maar stomme is dat we in oktober een jaarafrekening hebben gehad. Hebben dus niks opgebouwd in de app haha. Dus hopelijk op een mooie zomer. Vorig jaar kregen we 660 euro terug vam zonnepanelen met 0.48 terug lever tarief. Dan zou ik al op 1375kwh uitkomen wat we over houden om aan airco op te maken. Die 660 euro valt weg.. maar als ik zie dat we deze maand al 340 euro voor m3 uitgespaard hebben door überhaupt minder gas te gebruiken. En terug lever vergoeding is nu dit jaar niks meer bijna met die verlaging. Dus naar die 660 euro kon ik ook fluiten haha.

Boven vind ik het wel kouder. Maar heb maar 1 middag verwarming aangehad omdat boven het 15 graden was en ik geen vocht problemen wilde. Helemaal prima!

Ik weet niet of ik goed gerekend heb. Maar al met al ben ik wel gerust gesteld voor nu.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:19

Horsepride schreef:
Dan komt toch uit waar ik al bang was met het prijsplafond. Het is eerder prijs opdrijvend dan dat het zorgt voor lagere kosten.
De miljarden die het prijsplafond kost betalen we ook uiteindelijk weer met elkaar.

Tja, dat kan prima dat je dat niet snapt… Maar misschien begrijp je wel dat er tal van soorten woningen zijn en dat die van jou niet maatgevend is.

Wij verbruiken 3000m3 gas per jaar.