Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:58

Citaat:
https://link.marktplaats.nl/m1734089040 ... ialbuttons

Dit dan? :+

Kun je nog allerlei spullen meenemen ook :D Wij hebben zoiets als trouwvervoer gebruikt voor onze trouwdag, was best ruim en ging als de brandweer :P

Geniaal _O-

leuk is die wel dat moet ik toegeven.

Citaat:
Hier ook in dubio hoor, nog niet voor nu maar wel voor over paar maanden of ik een electrische fiets ga aanschaffen ipv een auto.

Ja het voelt een beetje gek om geen auto te hebben vind ik ook, zodra ik mijn rijbewijs had meteen een auto gekocht en nooit meer zonder gezeten. Maar anderzijds, "vroeger" toen ik nog op de middelbare school zat, was het heel gewoon om elke dag 30km enkele reis naar school te fietsen, en dat was echt geen elektrische fiets destijds :+ Als ik daar nu aan terug denk kan ik mij dat haast niet voorstellen en is dit eigenlijk allemaal best wel een luxe. Anderzijds had ik vroeger ook meer tijd en minder verplichtingen dan nu.
Denk ik wel dat voor werk de scooter ongeveer even snel is, of in ieder geval niet heel veel langer duurt. Auto is 15 minuten zonder file, fiets 40 minuten. Maar met de auto sta ik 9 vd 10 keer wel in de file dus rij er dan toch al snel 25 minuten op. Denk dat ik in 25 minuten met de scooter ook op werk moet kunnen zijn.

Denk wel dat als ik het doe ik wel snel ga beslissen, nu is wel het mooie seizoen, wil niet de vuurdoop in de winter krijgen :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:21

Je kunt natuurlijk ook gewoon nu je auto verkopen, dat geld opzij zetten, aanvullen met wat je bespaart en als het na de zomer toch te koud wordt, kijken voor iets anders als je dat wil. En tot die tijd met de fiets bijv (of een tweedehands elektrische fiets).

corinep

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:45

Of besparen door gewoon minder vaak de auto te pakken. Als je al een gewone fiets hebt gewoon kijken welke ritjes je kunt vervangen. Scheelt toch iedere keer iets en bij elkaar misschien wel een hele tank.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:13

Prairy schreef:
Je kunt natuurlijk ook gewoon nu je auto verkopen, dat geld opzij zetten, aanvullen met wat je bespaart en als het na de zomer toch te koud wordt, kijken voor iets anders als je dat wil. En tot die tijd met de fiets bijv (of een tweedehands elektrische fiets).

altijd 12km enkele reis naar werk moeten fietsen vind ik wel te veel, kost best veel tijd en vooral energie, ik heb helaas niet zo heel veel energie waardoor ik na een werkdag vaak veel pijn heb en vermoeid ben, dan wil mijn lijf niet zo graag meer :+ . Scooter hoef ik alleen maar op te zitten en gaat toch wat sneller.

Ik zou even alleen gekeken naar de vaste maandelijkse lasten van wegenbelasting, verzekering e.d. dus nog zonder de auto te gebruiken, ongeveer €1000 per jaar besparen. Dan heb je natuurlijk nog onderhoud a ongeveer €200-400 per jaar wat ik bespaar. En daar komt dan nog benzine boven op, krijg wel wat km vergoeding van werk, maar nog geen 0,10cent de kilometer dus moet nog bijleggen, maar als ik met de e-scooter zou gaan krijg ik die vergoeding natuurlijk ook en is het extra. Als ik dat beide apart zou zetten zou ik zo'n 1500-2000 euro per jaar (be)sparen. En dan tel ik wat ik er privé mee rijd/reed nog niet eens bij op, daarvoor zal ik deels ook de scooter gaan gebruiken, en deels mn moeders auto af en toe lenen waar ik gewoon benzine kosten voor betaal, maar die had ik met mn eigen auto natuurlijk ook gehad dus dat is om het even.

Auto verkoop kosten kan ik dan afstrepen tegen de aanschaf van de scooter en levert dan dus inderdaad niks extra op, het is puur de besparing op maandbasis die dan voordeel oplevert.

paard verkopen zou echt nog zo'n veel makkelijkere optie zijn :') bespaar ik 3x zo veel mee en scheelt ook nog is tijd en werk, en meteen de benzine ook nog hahaha, maarja dat kan ik natuurlijk weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:36

Paard weg, man dat zou me geld opleveren! Geen stalgeld, geen lesgeld, geen huurgeld voor weide. Zware auto weg en vervangen door gezellig kleine stadsauto. Geen duur tuig nodig, stuk minder verzekering, trailer weg... Met alleen al alles verkopen zou ik zo rond de €20k rijker kunnen zijn. En dan heb ik mijn weiland in eigendom nog geeneens verkocht. En veel minder kilometers, veel minder diesel/benzine en veel meer vrije tijd.

Maar of ik er gelukkiger mee zou worden? Dat betwijfel ik dan weer ten zeerste.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:48

Ik heb gisteren mijn paard verkocht :+

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:50

Varekaj schreef:
Paard weg, man dat zou me geld opleveren! Geen stalgeld, geen lesgeld, geen huurgeld voor weide. Zware auto weg en vervangen door gezellig kleine stadsauto. Geen duur tuig nodig, stuk minder verzekering, trailer weg... Met alleen al alles verkopen zou ik zo rond de €20k rijker kunnen zijn. En dan heb ik mijn weiland in eigendom nog geeneens verkocht. En veel minder kilometers, veel minder diesel/benzine en veel meer vrije tijd.

Maar of ik er gelukkiger mee zou worden? Dat betwijfel ik dan weer ten zeerste.

Tja.. wat moet je dan met je vrije tijd, en met je geld.. :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 21:16

Citaat:
Ik heb gisteren mijn paard verkocht :+

Ohhhh jeetje sterkte met je vrije tijd enzo :(:) wel goed voor je spaarrekening :P althans, als je er niet een weer koopt (voorlopig).

Citaat:
Tja.. wat moet je dan met je vrije tijd, en met je geld.. :D

Ik heb al ruim een jaar geen eigen paard meer en echt ik denk nu hoe heb ik dat ooit allemaal gedaan :+

Ik heb een ambulante functie zonder auto is echt wel lastig aan de andere kant heb ik ook zoiets van beste werkgever, alles leuk lief en aardig maar met deze benzinekosten gaat jullie maar een auto voor me versieren of zoiets, of dat ik een leenauto mee mag. Onkostenvergoeding weegt hier echt niet meer tegenop.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:21

Ik heb nu een dikke spaarrekening haha, het was een erg fijn paard en is naar een fijne baas gegaan.

Ik koop pas een nieuwe wanneer ik er tegenaan loop. Ben nooit echt zoekende, ineens komt er een fijn sportpaard voorbij wat me past.

Voorlopig kan ik wat anderen helpen door hun paarden te rijden, dat vind ik ook erg leuk.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:34

Het is dat ik mijn paard al 10 jaar heb en eenmaal voor een dier gekozen verkoop je het in mijn ogen niet, tenzij het niet anders kan. Dus ja ze blijft tot haar dood.
Maar ik zou heel eerlijk ook echt prima zonder paard kunnen, vind het een leuke hobby, maar de lasten wegen voor mij inmiddels niet echt meer op tegen het plezier. Echter zou ik er kapot van zijn als ze ergens niet goed terecht komt, en dat zou ik echt niet over mijn hart verkrijgen. Ze is ook niet het makkelijkste paard op vele vlakken, dus ben veel te bang dat ze dan in de handel komt oid, of veel op stal gezet word, ongelukkig is. Dus heb het dan toch liever in eigen handen en haar gelukkig zien is mij veel waard, ze heeft voor mij een hoge emotionele waarde. Maar mocht ze er ooit niet meer zijn, dan komt er hier geen nieuw paard denk ik.
Maar ze is pas 14, dus heeft hopelijk nog vele mooie jaren te gaan, komende 10-15 jaar nog niet op te besparen in ieder geval :')

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:36

Faelynn schreef:
Het is dat ik mijn paard al 10 jaar heb en eenmaal voor een dier gekozen verkoop je het in mijn ogen niet, tenzij het niet anders kan. Dus ja ze blijft tot haar dood.
Maar ik zou heel eerlijk ook echt prima zonder paard kunnen, vind het een leuke hobby, maar de lasten wegen voor mij inmiddels niet echt meer op tegen het plezier. Echter zou ik er kapot van zijn als ze ergens niet goed terecht komt, en dat zou ik echt niet over mijn hart verkrijgen. Ze is ook niet het makkelijkste paard op vele vlakken, dus ben veel te bang dat ze dan in de handel komt oid, of veel op stal gezet word, ongelukkig is. Dus heb het dan toch liever in eigen handen en haar gelukkig zien is mij veel waard, ze heeft voor mij een hoge emotionele waarde. Maar mocht ze er ooit niet meer zijn, dan komt er hier geen nieuw paard denk ik.
Maar ze is pas 14, dus heeft hopelijk nog vele mooie jaren te gaan, komende 10-15 jaar nog niet op te besparen in ieder geval :')

Hier precies zo...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 21:44

Ik heb al wel wat paarden gehad. Veel jonge paarden beleerd en dan na enige tijd verkocht. Maar ook met een aantal pony's, als jong meisje al. Ben er ook zo een beetje mee opgevoed. Heb zelf wat pech gehad, persoonlijk maar ook qua 'lijf' en dat zorgde er toch voor dat ik dingen anders moest gaan doen. En bij paar gehad dat ze gewoon echt heel goed waren. Ik kon er dan niet uit halen wat er feitelijk in zou zitten. Ik vond dat zonde. Een is bijv naar Jur Vrieling gegaan.
Van alle verkopen heb ik er van 1 echt spijt gehad. Pony is op een vervelende manier half jaar na verkoop overleden. Vond dat zo vreselijk.
Alle anderen zijn altijd prima terecht gekomen. Verkocht ook nooit aan 1e de beste. Met de meeste heb ik ook nog contact. Erg leuk om te zien hoe ze het dan doen.

Dus ik sta daar wat anders in.
Maar ... er zijn er zeker bij die heel speciaal waren. En er is er een die het meest speciaal was, die is bij mij overleden, dat was Rizanta, mijn grote KWPN merrie.
Mijn leukste pony was Ollie, een NewForest x Arabier, daar rijdt nu weer een 9-jarig meisje op. Ze is ondertussen met haar 3e gezin bezig, zo geweldige pony.
En de liefste was Boy, mijn 1e 'grote' pony, na de shetlanders waar mijn ouders mee fokten.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:03

Dat is inderdaad net hoe je paarden houden bekijkt, voor mij is het een dier en geen sport item (dat bedoel ik niet banketstaaf) Beetje net als wanneer je een hond hebt, dat verkoop je niet zomaar, ben je echter fokker ipv gewoon huisdiereigenaar dan moet je er natuurlijk anders in staan, dus dat snap ik ook zeker wel. Maar ik zie mijn paard echt als een keuze voor het leven en als een soort van heel groot huisdier haha, ze heeft voor mij een grote emotionele waarde en behoort tot mijn "gezin" en een gezinslid verkoop je niet. Maar als je paarden hebt voor de sport of handel dan is dat natuurlijk al heel anders.

Ik heb dat dilemma nog met mijn kat. Prachtig poesje kunnen kopen met alle papieren, keuringen en zooi er op en er aan, en zou heel graag een keer een nestje met haar willen, maar ben bang dat ik einde van de rit het niet over mn hart kan krijgen de kittens naar een nieuwe eigenaar te doen, of misschien niet de juiste eigenaren vind, en dan moet ik ze straks allemaal houden _O-
Zijn sowieso geen "gewone" katten, dus ze zullen wel met contract en dergelijke gaan, waardoor wel alles via mij gaat als de nieuwe eigenaren er bijvoorbeeld niet meer voor kunnen zorgen, en het zijn ook geen goedkope katten, dus waarschijnlijk een meer overwogen keus van mensen dan als het gratis af te halen is, maar toch..
Heb nog een half jaartje voor ik definitief moet beslissen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:30

Afbeelding

Zo fout :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:31

Ik koop graag een jong sportpaard, maak deze klaar zodat een ander er mee verder kan na een jaar of twee.
Als vijfjarige komen ze dan te koop en zoek ik er een fijn baasje voor.
Ben wel redelijk selectief, heb ruim 40 telefoontjes gehad in het weekend dat ik haar adverteerde en daar zeer selectief mensen uit laten komen. Vier mensen geweest. 2 vond ik sowieso niet geschikt, een zocht totaal wat anders en de laatste was in mijn ogen perfect.

Nu hoop ik weer een leuk jong project tegen te komen in de toekomst waar later iemand heel blij van wordt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:32

Daan13 schreef:
[ [url=m/sXGk7f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schitterend. Das mijn humor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:49

Daan13 schreef:
[ [url=m/sXGk7f.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O-
Heel grappig en vast ook waar. :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:15

Hahaha geweldig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 18:44

Dat zou ik niet durven zeggen, met 2 is het leven toch weleens goedkoper hoor. Samen kosten delen van de auto, samen huishuur of lening afbetalen en noem maar op. Of je nou alleen of met 6 in een huis zit, verwarmen moet je toch en lampen aansteken ook. Huur in je eentje of met 2 scheelt eveneens een hap.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:39

Gelezen wat benzine morgen gaat doen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:43

tita schreef:
Gelezen wat benzine morgen gaat doen?

Geen idee maar het heeft toch geen zin om je daar druk over te maken. Als ik vandaag tank is hij volgende week weer leeg en moet ik weer. Dus ik tank als ik moet tanken en ik zie het wel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:49

Zo is het Suzanne, kan er toch weinig aan doen.
Ik tank wel in België, dat scheelt een 30 cent per liter en pak de fiets wanneer kan!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:16

Ik kan nog naar Duitsland uitwijken maar ook daar is het niet goedkoop meer. Ik pak nu wel de fiets naar stal. Vandaag 2 x op de fiets geweest, ook nog eens goed voor de beweging. En mijn auto is een slurper op kleine stukjes.

Heb wel zaterdag naar een hybride gekeken maar dat is alleen veel zuiniger als je kleine stukjes rijdt. En woon-werk is vnl snelweg.

O ja, en verder probeer ik te besparen op de energierekening. Dus ‘s nachts en overdag zit ik nu op 15 graden en ‘s avonds op 17. Als iemand mij dat verleden jaar had gezegd had ik diegene voor gek verklaard :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:32

Wij hebben de temperatuur voor overdag nu ook naar 17 gezet. Dan is er toch niemand thuis.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:33

Er is hier heel de dag iemand thuis dus de verwarming staat ook nog gewoon aan. Geen idee eigenlijk hoe warm, maar we hadden de energie 5 jaar vast staan sinds vorig jaar dus gelukkig geen gekke prijzen voor ons.