[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:10

Snap ik Pmarena. Echter is volgens mij de vraagprijs een vraagprijs en niet perse de verkoopprijs. Ik heb van de makelaar van mijn ouders begrepen dat er ook altijd een prijs is wat de échte vraagprijs is. Maar wellicht zitten we er helemaal naast en lacht de verkopende partij ons uit.

Onze max is echter 8% onder de huidige vraagprijs. Misschien is dat een belachelijke gedachte van ons, maar tja dan vissen we maar achter het net. Hoger kunnen we echt niet gaan, maar om daar op voorhand al het huis te laten varen zou ik ook zonde vinden.

Maar nogmaals ik ben een ontzettend leek en misschien maak ik belachelijke keuzes of acties, maar goed je moet ergens beginnen he. Meer dan advies inwinnen kun je imo niet doen. Maar goed alle tips zijn welkom.

In dit geval staat het ruim 2 jaar te koop, knappen ze het echter steeds verder op.

Liezel1

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:16

Het is per huis verschillend. De één zet het te koop voor een prijs waar eigenlijk (om verschillende redenen) niets meer vanaf kan. De ander zet het te koop met een vraagprijs, met de gedachte "Als ik dat ervoor kan krijgen heb ik mazzel, maar ik kan best zakken tot ....".

Hier was ik gisteren blij verrast toen bij het tekenen van het koopcontract de termijn idd verlengd bleek te zijn met 14 dagen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:17

Selka: gaaf toch dat je zo een huis bemachtigt hebt +:)+

Inderdaad gewoon kijken naar een realistische verkoopprijs vergeleken met prijzen waar andere woningen voor zijn verkocht :j

Ach, de prijs an sich zegt in principe niks over wat er mogelijk is qua zakken, dat werkt natuurlijk wel beide kanten op. Best kans dat er woningen zijn die voor 2 ton te koop gezet worden maar waar men na 5 jaar wachten op een koper ook wel genoegen neemt met 1,5 ton. Zeker bij verkopers die het ooit voor 75.000 gulden gekocht hebben en allang van de hypotheek af zijn...of de nabestaanden ofzo, mensen die er gewoon vanaf willen. Dan heb je een enorm mazzeltje als koper maar dat wil nog niet zeggen dat je een miskoop doet als iemand niet zo extreem kan zakken.

Er kan net zo goed iemand in zitten die er zelf 175.000 euro voor betaald heeft nog maar een paar jaar geleden...en een andere zoeker die een goed bedrag er ook best voor wil betalen omdat precies dat huis gewoon het beste gevoel geeft :j

Dan sta je daar met je uitknijpende bod met lege handen te balen dat het huis door je vingers is geglipt omdat je het onderste uit de kan probeerde te halen, en is het maar weer afwachten of je nog eens zoiets leuks gaat vinden :P

Loesss: maar waar komt die gedachte vandaan dan, waarom zit je in die procenten te denken?

Is het dan een sport voor je om zoveel mogelijk procent er vanaf te krijgen, of heb je gewoon een maximum bedrag dat je uit wil geven omdat je vindt dat dit betreffende huis niet meer waard is dan dat bedrag?

Wat zou je doen als het huis een halve ton duurder, of juist een halve ton goedkoper was? Zou je dan ook in die zelfde percentages denken? :)

Liezel: dat is nooit verkeerd! Had de verkopende makelaar dat zelf bedacht? :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:26

Nee, had ie niet zelf bedacht... daar zijn een aantal zéér gestresste mailtjes van mijn kant aan vooraf gegaan ;)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:28

Goede vraag Pmarena. Ik denk in percentages omdat onze hypotheekadviseur en ervaringsdeskundigen het er over had en ik op internet erover gelezen heb. Maar misschien heel dom haha.

Wij hebben gewoon een maximumprijs wat we kunnen dragen en dat willen we aan dit huis graag uitgeven. Bij een huis van een halve ton duurder was dat niet eens aan de orde, want dan moet er toch veel af. Een huis van een halve ton goedkoper, was mooi geweest, want dan wisten we zeker dat we het konden duren. Maar ik ben hierop per ongeluk verliefd op geworden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:30

Wij hebben uiteindelijk 5% onder de vraagprijs gekocht. De vraagprijs was 194.500 en wij hebben 184.000 betaald. Lijkt me netjes

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:31

Even met de makelaar gebeld. Ons droomhuis is inderdaad verkocht, hoewel de onderhandelingen nog niet helemaal soepel liepen.
We hebben nu gebeld voor een afspraak om het huis met de kikkerpoel te bezichtigen. Kikkerpoel staat niet in het bestemmingsplan dus die zou je dicht mogen gooien.
Nog een ander huisje hier in de buurt met een hectare grond die voor een redelijk scherpe prijs te koop staat. Alleen dat is wel een project, dat zou een flinke verbouwing worden. Maar een keer gaan kijken, want de ligging is wel goed.
Wij bekijken gewoon wat we een huis waard vinden. Hoe is de staat van onderhoud, hoe is de ligging, hoeveel grond? Maar we overleggen met de makelaar, die kijkt ook naar dat soort dingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:33

Loesss: Dus eigenlijk zou je als dit huis voor een halve ton minder te koop stond, ook minimaal 8% eraf willen krijgen...? Snap je hoe raar dat is :P

Misschien staat het al te koop voor een zeer gunstige prijs t.o.v. andere huizen :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:37

Pmarena wat maakt dat uit? Ze mag toch zelf bieden wat ze wil en de verkoper mag toch zelf weten voor welk bedrag hij het verkoopt? Lijkt me niks vreemds aan om te proberen er nog wat af te krijgen. En als dat de verkoper niet naar het zin is dan maar niet.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:39

Nee juist niet Pmarena :). Dan zouden we het zo kunnen kopen namelijk, zonder een pertinente eis van wat er af moest en konden we 'vrijer' gaan bieden. Maar bij deze vraagprijs moet er wal flink wat af om het voor ons mogelijk te maken.

Maar het staat niet voor een zeer gunstige prijs te koop hoor. Ik en ook anderen vinden het aardig aan de maat qua prijs.

Het is wel de reden dat ik er zo gek van word haha, al dat gespeculeer en de ene zegt dit en de andere dat. Aaargh haha!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:42

Wij hebben voor ons huis 16% minder betaald.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:58

Loesss: als het echt te duur te koop staat dan komen de verkopers daar wel achter, hopelijk heb je te maken met mensen die nog wel in de prijs willen en kunnen zakken, minder betalen is altijd mooi meegenomen natuurlijk, heb je weer meer geld om de boel naar je zin te maken :j

Jildau: Uiteraard mag je zelf bieden wat je wilt, maar als je bvb. een huis alleen wilt als het een bepaald percentage goedkoper weg mag dan de vraagprijs dan heb je wel een beetje last van tunnelvisie zeg maar :P

Nog steeds je eigen feestje uiteraard, maar niet in je eigen belang, afgaan op de vraagprijs is niet verstandig: uitzoeken wat een realistische waarde is wel :)

Het lijkt vaak wel een opschep-feestje over wie het grootste percentage minder heeft betaald voor zijn huis, terwijl het geen fluit zegt :P

Al heb je 30% minder betaald dan kun je nog veel meer betaald hebben dan het laagste bedrag waarvoor het huis weg had gemogen.

Iemand die maar 1000 euro onder de vraagprijs betaalt wordt toch een beetje als een sukkel gezien terwijl die wellicht een veel betere aankoop heeft gedaan dan iemand die 15% eraf gepraat heeft, maar die laatste is dan de held en de rest van de kudde ziet het als teveel betalen als je niet datzelfde percentage van een vraagprijs af krijgt, alsof alle prijzen standaard te hoog liggen...dat is juist echt niet meer zo "in deze markt" :P

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:05

Ja nouja ik weet natuurlijk niet of ze willen zakken. Zo niet, tja dan gaat het feest voor ons over. Het huis is compleet kant en klaar, dus niks meer nodig voor naar de zin maken :). Maar het is zeker niet tunnelvisie mbt percentages, maar we hebben puur niet meer te besteden ;).

Probleem is wel dat ik niet echt kan uitvinden wat soortgelijke huizen in de buurt kosten, die zijn er simpelweg eigenlijk niet namelijk. Lastig dus.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:10

Wij hebben er 11250 euro afgekregen. Huis stond al 2,5 jaar te koop en was een poos verhuurd geweest, waardoor het niet al te best onderhouden was. Ruim 10000 euro eraf leek ons reëel, omdat we er ook heel veel aan moeten doen.
In overleg met de makelaar hebben we ons eerste bod bewust al een heel eind richting onze uiteindelijke prijs gedaan, niet extreem laag ofzo. Mijn partner wilde dat in eerste instantie wel doen (lees: dik 20% onder de vraagprijs gaan zitten), maar daar kregen we dusdanig woorden over (ik vind dat namelijk nogal respectloos en complete onzin), dat we uiteindelijk een aankoopmakelaar ingeschakeld hebben. Die was het met me eens dat we niet te laag moesten gaan bieden, maar vonden mijn voorzichtige eerste bod ook niks. Ik wilde het huis te graag hebben en was ook van plan om er gewoon de vraagprijs voor te betalen, in eerste instantie. :+

We zijn mooi in het midden uitgekomen en uiteindelijk allebei tevreden. Hoewel, m'n vriend denkt stiekem dat 'ie er nog wel 10000 afgekregen had, maar ik laat hem maar in die waan ;) Het is getaxeerd op meer dan waar er voor betaald hebben, dus volgens mij hebben we een prima deal gesloten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:10

pmarena,
tja, t is net hoe de kopers en verkopers er in staan denk ik hoor.. hoe graag wil een verkoper van een huis af, hoe graag wil een koper een huis hebben.
bij ons verkochte huis zijn we uiteindelijk 50% gezakt... extreem veel, maar op het laatst wilden we er zo graag vanaf, dat het me eigenlijk niet meer uitmaakte. t is jammer maar helaas.
we begonnen met een (veel te hoge) vraagprijs van 425k, uiteindelijk na wisseling makelaars was de vraagprijs (in etappes) gezakt naar 250k.
de uiteindelijke koper begon met een bod van 190k, dat vond ik dus echt te weinig. Uiteindelijk zijn we op 212,5 uitgekomen.....
t is triest, maar t is niet anders.. ik denk dat we door de eerste makelaar echt op het verkeerde been zijn gezet en dat we ons ten onrechte rijk hebben gerekend.
Nu hebben we alsnog geen verlies gemaakt, want we hebben 14 jaar geleden in de goede tijd gekocht, maar het is toch zonde geld als je denkt dat je wat hebt opgebouwd.

Nu staan we er weer heel anders in. We verkopen het huis van mijn overleden moeder. Dus we maken er zelf geen verlies op (staat nog maar een klein bedragje hypotheek op). alles is meegenomen, maar we hebben ook geen haast verder, het huis staat ons niet in de weg, en we hebben er nauwelijks kosten of onderhoud aan... we kunnen dus op een goed bod wachten en hoeven niet voor de eerste de beste te gaan. afwachten maar.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:14

Wij hadden geluk dat de persoon die in ons huis woonde dat hij het niet meer kon betalen en dus de bank het in de verkoop heeft gezet.
Ik weet wel dat hij een hoop restschuld over houd.
Maar het huis is echt uitgeleefd.
Geen aardlekschakelaar( te weinig stoppen) keuken is jaren 80 en badkamer is viel beschimmeld en lek.
Er is op zolder een lek dakraam.
En de cv ketel is van 1995..

En dan zijn er nog dingen om het ons naar de zin te maken zoals: schoorsteen weg, andere vloer en stucen.

Dus alles bij elkaar vind ik dat we het voor een net bedrag hebben.
Gukkig kunnen we alles zelf dus dat scheelt veel.
Bij de taxatie is gezegd dat we met 20.000 bouwdepot uit komen op een hogere waarde van het huis dan waar wij het voor gekocht hebben.

Dat vind ik wel echt belangrijk als je z'n verbouwing doet.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:17

Juval: jeeej Dat scheelt wel echt heel veel!!
Jammer dat z'n makelaar er zo erg langs zit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:19

Jeetje, wat een verhalen zeg! Wel heel interessant!
Las ook dat er al een droomhuis verkocht is.. Balen zeg :\ Daar ben ik ook zo bang voor.
Plaatsen jullie hier ook linkjes naar de huizen waar jullie mee bezig zijn? Wil zo graag meer meningen maar ben ook bang dat er iemand in hetzelfde vaarwater als ons zit :=

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:24

Hihi volgens mij is niemand op zoek in Oisterwijk of wel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:25

Vaak kan je adhv andere huizen wel een beetje vaststellen of het betreffende huis wat meer of wat minder waard zou moeten zijn gezien ligging, oppervlakte van huis en perceel, staat van onderhoud enzo :)

Als het iets speciaals is dan kan het natuurlijk ook goed zijn dat het een toch een kwestie is van een speciale mogelijkheid die je niet snel nog eens zal vinden en dat kan ook weer een hogere waarde vertegenwoordigen. Voor andere mensen maar ook voor jezelf :)

Ik vind het zelf wel een goede manier om de prijs te bepalen, door te kijken naar wat voor huis je anders gaat kopen als dit huis niet door gaat. En in hoeverre dat huis positieve of negatieve punten heeft t.o.v. het betreffende huis. Kortom: ga je makkelijk nog eens zoiets kunnen vinden voor deze of een betere prijs?

Voor ons nieuwe huis had menigeen ook minder willen betalen, maar de locatie, woonoppervlakte, opslagmogelijkheden en mogelijkheden voor paardjes aan huis (aanliggend land bij te huren, koop hadden we niet kunnen betalen) met mogelijkheden om omliggende percelen tzt. bij te kopen.... al dat bij elkaar dat vind je niet zomaar nog een keer.

Mijn bod was ook vrij laag, eerst geweigerd maar uiteindelijk toch geaccepteerd. Ik had me ook echt voorgenomen dat ik heel blij met het huis zou zijn voor die prijs, maar voor meer mezelf toch een beetje bekocht zou voelen. Ze wilden het eerst afmaken op 25.000 euro boven mijn laatste bod maar daarmee ging ik niet akkoord, en een week of wat later hadden ze er toch nog eens over overlegd en besloten het bod te accepteren...als ik het nog wilde :)

Dus laat je ook niet direct uit het veld slaan hoor als ze een bod afwijzen, maar wees er zelf wel heel duidelijk over wat je max. (eerlijke) bedrag is en leg je erbij neer dat je het daarop stuk laat lopen als het hoger wordt.

En dat je er dan ook niet mee zit als het huis aan je neus voorbij gaat. Kortom: bepaal het bedrag waarvoor het niet al te veel pijn doet / spijt geeft als het huis aan je voorbij gaat, dan kun je er vrede mee hebben als het niet doorgaat en hoef je jezelf niet voor je kop te slaan als het stuk loopt op een bedrag dat je bij nader inzien toch gewoon erbij had moeten leggen om dat huis te bemachtigen omdat je nooit meer zoiets vindt...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:39

Loesss schreef:
Hihi volgens mij is niemand op zoek in Oisterwijk of wel?

Ons droomhuis staat in Milheeze :j

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:43

Ik zou me ook niet vast pinnen op bepaalde percentages over wat eraf moet.
Bij ons huis wat we verkocht hebben is het verschil met de vraagprijs en wat we ervoor hebben gekregen 8500 euro.
Maar het huis waar we vanmiddag het voorlopig koopcontract voor gaan tekenen is heel wat duurder maar dan heb je wel een nieuwbouwhuis waar je hopelijk de komende jaren weinig tot niks aan hoeft te vervangen enkel het jaarlijks onderhoud.
Dat is voor ons de reden geweest dat we voor nieuwbouw zijn gegaan.Het kost bij aanschaf wel wat meer maar je hebt de komende jaren hopelijk geen kosten zoals nieuwe kozijnen,ketel,keuken,badkamer enz.
En je kan het meteen vanaf het begin inrichten met de vloeren,keuken,badkamer ed zoals je wil.
Bij een bestaand huis zouden wij deze dingen hoofdwaarschijnlijk ook moeten vervangen en dan kom je toch al gauw op het bedrag uit waar wij ons nieuwbouwhuis voor kopen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:48

_helga_ schreef:
Juval: jeeej Dat scheelt wel echt heel veel!!
Jammer dat z'n makelaar er zo erg langs zit.

tja, we hebben ons huis te koop gezet in 2011 (bij een vbo makelaar), dat was misschien nog een betere tijd dan vorig jaar toen het (eindelijk) verkocht was, de woz waarde was destijds ook tegen de 4ton..
De NVM makelaar die we daarna (2012) hebben ingeschakeld vond het een belachelijke vraagprijs en zette het meteen 1ton minder in.
Qua onderhoud is het huis toen het leegstond ook best snel achteruit gegaan, dat werkte natuurlijk ook niet mee. Het was een bijzonder huis wat niet vergelijkbaar was met andere huizen in de buurt (houten huis). de woz stond vorig jaar nog op 299. dus die was ook al flink gezakt (ook na bezwaar van onze kant). maar t zijn inderdaad gigantische bedragen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:48

pmarena schreef:
Er kan net zo goed iemand in zitten die er zelf 175.000 euro voor betaald heeft nog maar een paar jaar geleden...en een andere zoeker die een goed bedrag er ook best voor wil betalen omdat precies dat huis gewoon het beste gevoel geeft :j

Dan sta je daar met je uitknijpende bod met lege handen te balen dat het huis door je vingers is geglipt omdat je het onderste uit de kan probeerde te halen, en is het maar weer afwachten of je nog eens zoiets leuks gaat vinden :P

Loesss: maar waar komt die gedachte vandaan dan, waarom zit je in die procenten te denken?

Is het dan een sport voor je om zoveel mogelijk procent er vanaf te krijgen, of heb je gewoon een maximum bedrag dat je uit wil geven omdat je vindt dat dit betreffende huis niet meer waard is dan dat bedrag?

Wat zou je doen als het huis een halve ton duurder, of juist een halve ton goedkoper was? Zou je dan ook in die zelfde percentages denken? :)

Liezel: dat is nooit verkeerd! Had de verkopende makelaar dat zelf bedacht? :)

maar weet je wat daar ook tegen over staat, ik pak even een voorbeeld hier een straat verderop, die hebben dat huis net op de valreep van de dure tijd gekocht , voor meer dan 2 ton, binnen het jaar besloten ze dat ze elkaar toch niet zo heel lief vonden, stel ging uit elkaar en het huis is te koop gezet , voor dezelfde prijs als waar ze het voor gekocht hebben, huis staat inmiddels(dik) twee jaar te koop, gezakt naar 189 en biedingen die ze krijgen zijn daar 24 tot tot 29 duizend daar onder.
om de hoek van dat huis staat eenzelfde huis te koop voor dezelfde vp, maar dat huis staat net op een betere locatie en is uitgebouwd,
dat huis wat nu al twee jaar te koop staat , is dus gewoon te duur geprijsd, maar de verkoper wil/kan niet zakken ivm restschuld...
maar je bent als koper toch maf als je voor een huis een prijs gaat betalen wat het domweg niet waard is , puur omdat de verkoper het te duur gekocht heeft (door de locatie is dat huis nooit die dikke twee ton waard geweest, staat stijf tegen de provinciale weg, gevalletje wat de gek er voor geeft , helaas heeft de gek er te veel voor gegeven.)

het is heel erg naar voor de verkopende partij soms.

nu ben ik persoonlijk wel weer zo dat als het een huis was waar wij interesse in zouden hebben (hebben we niet) dat ik me toch wel bezwaard zou voelen om een heel laag bod te doen tov de VP , puur omdat ik weet hoe de situatie is van de verkopers...
mocht het een erfenis kwestie zijn geweest , voelt dat al heel anders idd.
maar het is gewoon niet zo simpel, voor beide is wat te zeggen, het bod niet aannemen ivm restschuld hoewel het bod wat gegeven word wel degelijk realistisch is tov de huidige markt
maar ook het lage bod uitbrengen omdat het nu eenmaal een realistisch openingsbod is in de huidige markt...

edit: uiteindelijk staat het de verkopende partij altijd vrij om te weigeren natuurlijk, dus wat dat betreft, nooit geschoten is altijd mis, je weet gewoon niet wat er achter zit , maar goed, er zijn natuurlijk grenzen, je hebt laag inzetten en je hebt compleet niet realistisch inzetten, goed kijken naar wat er daadwerkelijk te koop staat en wat daar voor gevraagd word en of dat enigszins met elkaar in verhouding staat lijkt me altijd een goed begin.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-03-14 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:49

Pmarena, mijn nekharen gaan ook overeind staan als ik hier lees met 15 % eronder, of zelfs nog meer als openingsbod.
Toevallig heb ik gisteren nog gesproken met 2 collega's die ook hun huis te koop hebben staan, en bij een bod van 15% onder de vraagprijs zouden hun beiden niets doen, omdat ze het niet serieus zien.
Ook wij zouden bij een bod op 15% onder de VP de bieding niet als serieus hebben gezien.

Zelf hebben wij een openingsbod geplaats op 90% van de VP, en zijn op 94% overeen gekomen (30000 onder VP).
Eigen woning had een openingsbod op 95% van de VP en we zijn op 97.5% overeen gekomen (5000 onder VP).

Er wordt wel gezegd, huis staat al zo lang te koop, als ze er van af willen dan moeten ze maar toehappen, maar zo werkt het niet. Veel huizen hebben een restschuld die je wel moet op kunnen hoesten. Vaak is het voor de mensen gewoonweg financieel ook niet mogelijk om op zo'n bod in te gaan.