We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linoleum

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:05

Mehh. Mijn schoonouders hebben vandaag gezegd dat als straks de nieuwe kleinkinderen er bij komen (schoonzusje in maart uitgerekend en ik in april), ze helemaal stoppen met oppassen. Dus dat wordt extra opvangdag waarschijnlijk. Dat is gelijk zo’n 250 euro extra per maand aan kosten.
Mijn man was vooral boos om de reden, dat ze niet op 4 kleinkinderen, waarvan 3 onder 2 jaar, tegelijk willen passen snappen we. Maar hun reactie was dus of alles of niks, dus niks. En over twee dagen wilden ze ook niet ‘want dan hielden ze geen tijd meer over’. Ze zijn gepensioneerd en zitten letterlijk elke dag de hele dag samen thuis spelletjes te spelen op laptop en beetje tv te kijken.
Het is hun goed recht, maar we balen er wel van. Zeker omdat ze wel vaker laten lijken alsof ze 0 moeite doen voor de kleinkinderen, maar als ze ze wel zien doen alsof ze de belangrijkste mensen in hun leven zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:15

Winged schreef:
Is een airfryer nou echt van toegevoegde waarde als je kijkt naar ovenfriet e.d.?

Ik vind van wel. Ben heel blij met dat d8ng. Hij wordt elke dag gebruikt. Dochter bakt er taartjes in. Afbakbroodjes, snacks zoals saucijzenbroodjes. Friet met snacks, kook er eieren in, warm er eten in op, bak er vlees in.
Vlees in de pan gaat bij mij 9 van de 10x mis. Nu heb ik er geen omkijken naar.

Regelmatig gooi ik het vlees erin en aardappeltjes erbij. Pannetje groente op het vuur en klaar.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:26

linoleum schreef:
Mehh. Mijn schoonouders hebben vandaag gezegd dat als straks de nieuwe kleinkinderen er bij komen (schoonzusje in maart uitgerekend en ik in april), ze helemaal stoppen met oppassen. Dus dat wordt extra opvangdag waarschijnlijk. Dat is gelijk zo’n 250 euro extra per maand aan kosten.
Mijn man was vooral boos om de reden, dat ze niet op 4 kleinkinderen, waarvan 3 onder 2 jaar, tegelijk willen passen snappen we. Maar hun reactie was dus of alles of niks, dus niks. En over twee dagen wilden ze ook niet ‘want dan hielden ze geen tijd meer over’. Ze zijn gepensioneerd en zitten letterlijk elke dag de hele dag samen thuis spelletjes te spelen op laptop en beetje tv te kijken.
Het is hun goed recht, maar we balen er wel van. Zeker omdat ze wel vaker laten lijken alsof ze 0 moeite doen voor de kleinkinderen, maar als ze ze wel zien doen alsof ze de belangrijkste mensen in hun leven zijn.

Ik begrijp ze wel, ze hebben waarschijnlijk hun leven lang gewerkt en gaan nu de dingen doen die ze zelf leuk vinden. Ook als dat in jullie ogen wellicht onzinnige dingen zijn.
Om daar nu als kind boos om te zijn...hmmm...wat je zegt, hun goed recht ;)

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:30

linoleum schreef:

Het is niet aan de grootouders om verplicht wekelijks voor de kleinkinderen te zorgen.
Ouders kiezen voor het uitbreiden van hun gezin met kindjes en zijn dus ook verantwoordelijk voor de zorg en opvang. Niet opa en oma.

Uiteraard is het fijn als opa en oma helpen maar 4 kleintjes is wel veel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:38

Ik begrijp ze ook goed.
Wel balen voor jullie dat het extra geld gaat kosten.

Ik heb me wel altijd verbaasd hoeveel mensen hun ouders laten oppassen. En dan dus ook nog voor niets. En dat ook eigenlijk maar heel normaal vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:40

Vind ik eigenlijk ook wel. Ik weet ook niet of ik dat wel ga doen in de toekomst. Mijn kinderen zijn pas sinds een jaar het huis uit. (Noodgedwongen lang thuis blijven wonen) en best kans dat ze over niet al te lange tijd aan kinderen beginnen.
Wij werken zelf nog minstens vijf jaar ook.
Man fulltime, ik 25/30 uur.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:47

Ik snap dat het balen is, maar om daar nou boos om te worden.. Wel fijn dat ze tot nu toe wel opgepast hebben, heeft ook een hoop geld gescheeld.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:56

Oh, dat is wel even zuur en ook balen van de extra kosten (en geregel). Verder snap ik ze wel ergens, alles of niets, omdat ze niet een willen voortrekken maar meerdere toch echt te veel gaat zijn... Dan is het eerlijker om met alle kleinkinderen te stoppen qua oppas. Maar snap wel dat het zuur is, maar wel hun goed recht idd.

Kleinkinderen zijn leuk en geweldig, maar snap wel dat ze niet gebonden meer willen zijn. Dat hebben ze al lange tijd gehad. Ook als je niets verder in je dag doet, is ongebonden en niet tijdsgebonden zijn wel echt heel lekker kan ik mij zo voorstellen :o

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:03

Ik kan me voorstellen dat je daarvan baalt én ik kan me voorstellen dat je schoonouders het niet zien zitten. En de gulden middenweg, in de vorm van om en om? Ene week kleinkinderen van ene koppel en andere week het andere stel? Dat zie ik in mijn omgeving wel meer voorkomen.

Ik ben heel dankbaar dat onze beide ouders elk een dag oppassen. Ze willen geen financiële compensatie, dat hebben we wel aangeboden. Daarom nemen we ze af en toe heel lekker mee uit eten
en ze staan niet elk weekend op de stoep omdat ze hun kleindochter willen zien

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:06

Haha ik snap jullie reacties dan ook wel weer heel goed :') het is inderdaad niet hun taak en zorg. Laten we het erop houden dat het niet het eerste is wat ons (en de zussen van mijn man) tegenvalt, daar kwam dit dan nog weer bij.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:09

Ik lees hier ook mee voor tips.
Ik hou zelf niet van overal potjes voor maken en schuiven met geld etc, maar heb soms wel het idee dat ik daar te makkelijk in ben, ik heb daardoor wel minder overzicht.
Aan de andere kant ben ik altijd wel bewust bezig, of ik nu net salaris heb of aan einde van de maand zit, dat verandert mijn koopgedrag niet. Als ik boodschappen doe en ik vind iets te duur dan gaat het niet mee, ookal heb ik het geld op dat moment. Dus dan is uitgebreid budgetteren etc misschien ook minder nodig?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:34

Ik heb m'n verzekeringen en abbos eens doorgenomen en een en ander opgezegd (doorlopende reisverzekering bv. Ga voorlopig niet meer weg, wel al eens gebruik van gemaakt ( verblijf en vluchtkostem.vergoed gekregen) dus niet 3 jaar voor jan banketstaaf verzekerd geweest (ben ook vaker weggeweest afgelopen jaren).

Scheelt per maand niet super veel, maar toch weer 2 abonnementen van 40 per jaar, en verzekering van 9 per maand.

Ik moet helaas wel opzoek naar andere inboedel en aansprakelijkheidsverzekering en kom overal duurder uit dan wat ik nu betaal (en die stopt vanuit m'n verzekeraar). Misschien dat de nieuwe premie mee gaat vallen, maar als ik rondkijk voor een.verzekering bij andere plekken ben ik er bang voor dat is sowieso meer ga betalen.

En ik kwam erachter dat ik structureel over m'n boodschappen budget heen ga. Dus de uitdaging voor komende maand is om daar onder te blijven. Stap 1, week menu en 1x per week boodschappen ipv om de dag ofzo :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:47

Net de rekening van de gecombineerde beurt en apk binnen. Auw -O- ruim 600e armer %)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:49

Ai die zijn pijnlijk ja.
Had er ooit een van ruim 900 en toen twee weken later begaf m’n accu het.
Die heb ik toen gratis gekregen omdat ie het zo sneu vond omdat ik al zo’n hoge rekening had. Dat vond ik wel lief.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:23

Ik snap goed dat je er van baalt, want het scheelt veel geld en het is lekker makkelijk om de opa's en oma's op te laten passen. Maar, hun taak van opvoeden zit er op, en nu is het ook de tijd om echt opa en oma te zijn.
Mijn ouders hebben altijd gezegd dat ze niet op zouden passen. Ok, als het uitzonderlijke situatie is (bijvoorbeeld kind ziek) dan wel, maar hun vonden het niet hun taak. Ze genieten op en top van opa en oma zijn en de leuke dingen in plaats van opvoedkundige dingen. Toch heel anders dan als ik naar onze buren kijk die 1 tot 2 dagen per week de kleinkinderen hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:26

Wij hebben ook altijd gezegd dat onze ouders geen vaste oppasdag zouden krijgen. Dat is nu nog steeds zo, hoewel mijn moeder wel veel hier in huis is. Ze komt iedere dinsdag om te helpen poetsen, maar dan zijn de kinderen naar de oppas. 'S avonds kan ze me dan wel helpen met naar bed brengen.
Ze ziet de kinderen 1-2x per week maar we vinden het beide fijn dat het nog zoveel mogelijk vrijblijvend is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:28

O, dat is zeker lief., Needje.

Persoonlijk vind ik dat grootouders niets verplicht zijn en als ze er geen zin in hebben, prima toch? Jij kiest voor kinderen, zij niet. Mijn zus heeft ook al tegen haar zoon gezegd, nog voor er sprake is van kinderen, dat ze niet op gaat passen omdat ze een eigen leven heeft. En gelijk heeft ze. En of die grootouders nou lang in bed willen blijven liggen of op de bank spelletjes doen, het is hun leven.

Ik heb wel airfryerfrites, gaat echt veel sneller dan gewone ovenfrites.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:30

Friet gaat hier gewoon in de frietpan. Maar wij schillen en snijden zelf, en dan is het zonde om ze in de airfryer te doen, lang niet zo lekker.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:38

Ow ik zou het heel leuk vinden om later te gaan oppassen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:57

fokfanaat schreef:
Ow ik zou het heel leuk vinden om later te gaan oppassen.

Ik ook! Maar dat duurt nog wel even :=

Onze ouders passen om de week op, mijn man is 1 dag thuis en ik werk maar dagen en voor het eerst hebben we geen crèche oid nodig. Dat scheelt indd geld! Ik vind de prijzen voor opvang bizar. Jammer, ik wil best meer werken want in mijn sector staan ze om mensen te springen, maar ik houd er amper aan over en dan ben ik liever bij onze kinderen.

Maar als de opa's en oma's andere plannen hebben als in een weekend weg zorgen we altijd dat we dat zonder een zuchtje opvangen zelf.

Ik ben er weer bij in dit topic!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:46

Ik gebruik thuisbezorgd alleen als ik echt niets anders kan bedenken. Ik vind het meestal gewoon tegenvallen en dan baal ik. Sinds de prijzen in het personeelsrestaurant omhoog zijn gegaan en vergelijkbaar met horeca maak ik daar ook nog maar zelden gebruik van, belachelijk om op het werk rond de €5 voor een broodje te betalen. Koffie ook zo gestegen daar, €3,80 voor een cappucino. Ik heb twee kranten en twee tijdschriften opgezegd. Vorig jaar heb ik ook eens teruggekeken naar wat ik van mijn zorgverzekering had verbruikt over de afgelopen vier jaar. Natuurlijk is dat deels geluk dat ik het niet nodig heb gehad maar van mijn uitgebreide aanvullende verzekering heb ik geloof ik vier keer de fysio gebruikt en verder niets. Dus daar heb ik een veel minder uitgebreide voor in de plaats genomen, mijn eigen risico tot het maximum verhoogd en de premie in een keer betaald waardoor ik korting kreeg. Dat scheelde €85 per maand en die spaar ik nu extra. Alle beetjes helpen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 21:39

Mijn zus past eens in de maand twee dagen op, dan heeft mijn schoonzusje nachtdienst en blijft mijn zus dus ook slapen. Ze vindt het dan erg leuk om weer even samen met haar zoon te zijn en natuurlijk de dag ervoor en erna met de kleintjes (1 en 4 jaar).

Als er bij onze kinderen kinderen komen ga ik misschien zoiets als mijn zus doen, ik ga niet 1 of 2 vaste dagen per week oppassen, ben blij dat ik eindelijk vrijwel geen echte verplichtingen meer heb, sorry maar zo is het wel... Maar het lijkt me wel heel leuk ze af en toe een hele dag of dag / nacht mee te maken. Dat kan ook als de papa's en mama's eens iets leuks voor zichzelf gaan doen :)
Ik heb zelf ook nooit een oppaspapa of mama gehad. Misschien ligt dat daar ook wel aan?

@denice aha daar ben jij ook weer :wave:

Zoonlief is erge liefhebber van de airfryer, ik heb er zelf minder mee maar ben ook niet zo'n pattatter :Y)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:00

Oke, ik wilde deze intro (na mijn leuk topic berichtje) al eerder doen maar het kwam er maar niet van.

Ik woon samen met mijn Franse vriend in Frankrijk, prijzen voor voedsel, electra, water enz zijn dus misschien niet helemaal vergelijkbaar met NL.
Wij wonen in een grote boerderij, waar wij 1 van de 3 huisdelen bewonen. De andere 2 huisdelen word gebruikt door familie als zij op visite komen.
Tot nu toe hebben we altijd de wasmachine en droger in een ander huisdeel gehad maar dit gaan wij nu eindelijk hier in huis ook doen. Dit betekend dat onze electra kosten wel omhoog zullen gaan. Hierdoor wil ik nu wel een beetje een extra investering doen om een label a of bij uitzondering b te nemen en niet een 2e hands wasmachine die al ouder is en prijstechnisch toch nog eigenlijk best duur is daarvoor. Maar zo hoop ik op de lange termijn wel wat meer te kunnen besparen.
Wij zitten nu met de electra op ik dacht ongeveer 160 euro per maand, wij verwarmen het huis met hout, enkel badkamer en slaapkamer hebben een electische verwarming maar die gebruiken we enkel als het echt heel koud word.
Om dus onze stookkosten wat te drukken bestellen wij in de zomer of eind winter voor het jaar erna al hout in een grote hoeveelheid zodat we maar 1x kosten eraan hebben en dus ook maar 1x bezorgkosten en door de grote hoeveelheid ook een beetje korting.

Om de kosten van de boodschappen wat te drukken, en om gewoon gezondere voeding te kunnen hebben, probeer ik zo veel mogelijk groentes te groeien in de tuin. Dit lukt helaas natuurlijk niet altijd zoals ik zou willen maar het scheelt wel een flinke klap in de boodschappen door bijvoorbeeld zelf komkommers te hebben groeien, die kosten hier nu in de winkel 1,40 per stuk. dus een plant verdient zichzelf al snel terug.
Ik maak altijd voor ik boodschappen ga doen een lijstje aan de hand van een week menu. Zo doe ik gerichter boodschappen en koop ik dus minder dingen die ik niet nodig heb. Op het moment ben ik ook een beetje aan het proberen te zien welke producten waar nu eigenlijk het beste te koop zijn. Zo zag ik de laatste keer bij de ene supermarkt dat een 6-pack melk 10 euro koste, en bij de ander maar 6,50. Voor dat verschil stop ik graag bij een 2e supermarkt.
Ook maak ik met koken veel gebruik van bijvoorbeeld gedroogde linzen, die zijn zo klaar en kosten veel minder dan linzen in blik.
Ook kijk ik graag wanneer welke supermarkt de brandstof goedkoper heeft (vaak 1 dag in de week) om daar dan ook mijn boodschappen dag mee op af te stemmen.
Zelf brood maken doe ik ook graag, en kost mij bijna geen tijd meer :D

Ahh en kwa kosten van de auto, lang leven geen wegenbelasting hier in Frankrijk, dat scheelt echt enorm en mijn vriend is monteur dus als er wat gedaan moet worden aan een van onze auto's doen we dat hier thuis of in de garage waar hij werkt zelf. :D

Enige ding wat ons op het moment huiverig maakt is dat we een electricien moeten laten komen. We vrezen dat dat nogal een kostenpost gaat worden, maar we zullen zien :)

Ik ben benieuwd welke tips van jullie ik hier ook mee kan gaan nemen nog enz :D :D

@VanHuisUit, wij gebruiken de airfryer ook wel vaker voor het braden van kip, mini pizza's enz :D Ik vind het een heel handig ding, Friet maken we er eigenlijk nooit mee :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:41

Dat klinkt heerlijk!
Met zo'n 'leegstaand' huisdeel zou je ook nog mooi via Airbnb ofzo wat kunnen bijverdienen, of doen jullie dat al?
En als je zo veel kwijt bent aan elektra, heeft het dan geen zin om zonnepanelen te nemen?

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:53

Ik ben druk bezig om toch wat meer inzicht te creeeren in mijn financien. Maar ik merk dat ik het lastig vind om zo'n excel in te vullen omdat ik op 1ste van de maand begin maar ik dan allang mijn loon heb gehad.
Hebben jullie tips hoe ik het beste kan beginnen. Ik gebruik overigens google sheets.