Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:23

tyleysmiley schreef:
Hier nog steeds niet nodig,want het is nog 20.5 graden in de woonkamer.
Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat het met al die regen wel zodanig zou afkoelen,dat het dus binnen ook wel kouder zou zijn.
Overigens staan mijn ventilatieroosters gewoon open.

Wow dit verbaasd me wel, heb jij buren die voor jou stoken?

Ik heb hier de kachel nu wel af en toe aan. Sowieso heb ik hem naar 15,5 graad gezet, want daaronder vind ik echt niet fijn. Dan blijft het te vochtig in huis. En savonds zet ik hem dan naar 17 graden en zit ik op de bank naast de verwarming, met een kleedje en twee katten, waardoor dat goed te doen is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:27

Heb alleen in de nacht elektrische kacheltje aan en normaal blijft het rond de 20 graden in huis. Als ik vanmiddag even zon erop heb stijg temperatuur rap.

Hier alleen rooster slaapkamer open.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 08-11-23 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:27

Nee hier nog niet. Alleen als er bezoek komt.

Het is nu 16,3 graden in de woonkamer. :)

Maar ik heb het nog niet echt koud dat scheelt.

Het gaat niet eens om het geld, het is gewoon een principekwestie geworden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:29

MarlindeRooz schreef:

Droogt je was dan nog wel ?

Marcella

Ik ga kapot van de pijn in de ochtend pas rond de middag gaat het beter.

Maar weiger om warmer dan 20 te stoken.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 08-11-23 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

MarlindeRooz schreef:

Krijg je alles nog wel goed droog met de was etc? Met dit vochtige weer heb ik mijn was 5 dagen aan het drogen en snel last van schimmel. Dus overdag staat hier de boel op ventileren ook :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:31

Wij ventileren wel veel. :)

En de was duurt inderdaad een week. Maar het meeste doe ik in onze (zuinige) warmtepompdroger. En we hebben zonnepanelen. :P

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:45

Dus voor een principekwestie tegen wie? Regering, energiemaatschappijen?
Die merken er niets van dat je zelf in de kou en vocht zit, de enige die je er mee hebt ben jezelf.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:47

Wij hebben het niet koud? :? Tevens zijn we vaak weg voor werk. Vocht hebben we geen last van.

En principekwestie omdat het zoveel geld is wat je onnodig opstookt. Kan je leukere dingen van doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:52

MarlindeRooz schreef:

Zelfde hier :j
Hier is het ook 16,5 ongeveer, maar ik stook al meerdere jaren minder 's winters en je gaat er echt aan wennen. Dikke trui, en ik heb het totaal niet koud. Soms zet ik de Stoov deken op de bureaustoel even aan, maar op de hoogste stand krijg ik het dan vrij snel weer té warm.

Hier ook uit principe, omdat ik toch iets nuttigs wil doen voor het milieu, niet te veel geld onnodig wil uitgeven, en omdat het zo inefficiënt is om een hele ruimte te stoken terwijl je ook alleen jezelf op temperatuur kan houden.

De was droogt prima. Die zet ik in de tuinkamer. Die is niet luchtdicht, dus altijd goed geventileerd, en met een beetje zon al gauw 18 tot 20 graden. Het wasrek staat ook overdag even in de zon, dat scheelt ook. Na een dag of twee is de was droog.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:53

MarlindeRooz schreef:
Wij hebben het niet koud? :? Tevens zijn we vaak weg voor werk. Vocht hebben we geen last van.

En principekwestie omdat het zoveel geld is wat je onnodig opstookt. Kan je leukere dingen van doen.

MarlindeRooz schreef:
17,4 graden in de woonkamer en 16 op m’n kantoor. :brr:

MarlindeRooz schreef:
15,9 graden in mijn kantoor. :brr:

MarlindeRooz schreef:
Dat ik met een trui, fleecevest, verwarmde elektrische deken en handwarmers op de bank zit.

Deze winter gaat leuk worden. :=

bijzonder

maar zelf weten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:55

Ja tuurlijk heb ik het na een lange werkdag in een warme winkel thuis wel eens koud. Maar over het algemeen zit ik niet te bibberen. De verwarming kan / mag gewoon aan maar ik vind het het niet waard.

En ik ga vanmiddag op m’n kantoor wel even stoken voor mijn hamsters. Anders gaan die in winterslaap. :+

En als ik het koud heb dan ga ik lekker onder m’n elektrische deken zitten en/of wat doen zoals schoonmaken dan krijg je het zo warm. _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:11

Ik heb het ook koud nu. Maar moet zo weg dus dan doe ik geen verwarming aan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:17

Suzanne F. schreef:
Ik heb het ook koud nu. Maar moet zo weg dus dan doe ik geen verwarming aan.

precies, dan is het zonde van de energie ook. Ik zet de boel in de ochtend ook niet aan als ik toch de deur uit moet.

Ik hoop dat de zon nog even langer blijft schijnen vandaag. Kunnen de zonnepanelen even flink stroom ophalen en dan verbruik ik dat vanavond weer :+

Het valt mij we op hoe hoog de leveringskosten inmiddels zijn. Dat zijn vaste kosten waar je gewoon niks verder mee kan. zo irritant.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:20

Ik las dat de prijzen van zonnepanelen gekelderd zijn. Niemand wil ze meer. Verkoop met 90% gedaald.
Is ook belachelijk natuurlijk dat je moet gaan betalen om terug te leveren. In sommige gevallen kosten die dingen je dan geld tenzij je zelf veel stroom verbruikt en je dus je eigen stroom ook gewoon opmaakt.
Voor mij loont het niet. Ik verdien het nooit terug in mijn situatie nu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:35

Ik vind het juist erg bijzonder dat de prijzen zo gezakt zijn. Ik heb ook het idee dat de clickbait titels op social media niet helpen.
Als je alle cijfers op papier zet dan zijn zonnepanelen nog steeds heel erg voordelig, de aanschaf heb je er snel uit als je geen vast contract hebt en meer dan 30 cent per kWh betaalt.
Wij hebben ze ooit genomen toen de prijzen nog rond de 20 cent per kWh waren, en toen was de teruglevertijd zo'n 7 jaar. In jaar 5 begon de energie-crisis, en hadden we aan het eind van het jaar de panelen volledig terugverdiend door de hoge stroomkosten.
Tegenwoordig is de terugverdientijd al rond de 4 jaar, dus het is alleen maar gunstiger geworden.
Ik snap dat mensen bang zijn voor terugleverkosten, maar ten eerste is er nog geen een andere leverancier die dat doet, en ten tweede kun je altijd voor een dynamisch contract kiezen, waar je gewoon de actuele prijs betaald krijgt voor je terugleverstroom. Maar dat wordt pas echt interessant als de salderingsregeling er niet meer is, of als je heel veel meer stroom gebruikt dan dat je opwekt.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:37

Bij ons liggen ze nu krap een jaar, in combinatie met een airco om beneden te verwarmen.
Met de huidige prijzen hebben we binnen 1 jaar 1/3 terugverdiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:44

DuoPenotti schreef:
Dus voor een principekwestie tegen wie? Regering, energiemaatschappijen?
Die merken er niets van dat je zelf in de kou en vocht zit, de enige die je er mee hebt ben jezelf.

Nou hier is het ook 16. Ik heb het niet koud hoor?

Ventileren veel is hier ook niet vochtig.

Ik heb ook niet overdreven veel aan. Een vest en paar sloffen en dat was het wel

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:06

Wij hebben vloerverwarming, wat op zich heel fijn is maar je kunt het niet echt goed tijdelijk regelen.
's nachts veel kouder zetten is niet echt zinvol en ook overdag als ik naar het werk ben laag laten staan zorgt ervoor dat het 's avonds echt niet warm genoeg wordt.
Nou verbruiken we niet super veel, maar ik heb met 19,5/20 graden in huis als dikke sloffen en een vest aan. En als ik uit de kou kom een warmte deken erbij, die ik overigens ook mijn bed laat opwarmen anders lig ik wakker van de koude voeten :Y)

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:40

Femek2902 schreef:
tyleysmiley schreef:
Hier nog steeds niet nodig,want het is nog 20.5 graden in de woonkamer.
Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat het met al die regen wel zodanig zou afkoelen,dat het dus binnen ook wel kouder zou zijn.
Overigens staan mijn ventilatieroosters gewoon open.

Wow dit verbaasd me wel, heb jij buren die voor jou stoken?

Nee die hebben hetzelfde zo ongeveer.
We zitten wel in een huis van 9 jaar oud en zeer goed geïsoleerd.

Over het wasdrogen, dat dat bij de meeste dagen en dagen duurt..hier heb ik een wasrek op zolder,en dat is echt binnen 24 uur hartstikke droog(gelukkig,want ik heb geen droger)

Ps.halve quote verkloot

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:47

Drogen is hier rampzalig. Hebben boven overal enkel glas en wordt ontzettend vochtig.
Na een nacht slapen zijn de ramen op de slaapkamer vochtig. Heb het bovenraampje dag en nacht open staan, trek 's ochtends de gordijnen open en heb van die grote bakken staan voor opnemen van vocht (doorn in het oog wel). Studeerkamer blijft wel droog, want dat is op de zon kant, maar waskamer echt heel vochtig als ik er was heb hangen. Zet af en toe het elektrische kacheltje er neer en heb het bovenraampje altijd open, maar zonder dat kacheltje duurt het echt dagen voordat het droog is.
Hebben besloten toch maar een droger te gaan kopen.

Is een huurwoning, we gaan zelf naar Duitsland over 1/1,5 jaar dus willen ook niet investeren in zelf dubbel glas te laten plaatsen. Maar zou het graag iets beter isoleren wel, maar geen idee hoe..

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:29

Ik lees hier iets over goed ventileren maar hoe doe je dat als het buiten ook vochtig is ?

Ik heb nu al de hele ochtend boven de ramen open en gistermiddag beneden de deur naar buiten half uur op een kier maar als het regent heeft dat weinig nut toch Ivm vocht ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:30

Met regen kun je alsnog wel vintileren, alleen de luchtvochtigheid zal niet dalen/hoger worden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:32

mijn man is 3 x geopereerd in 3 weken tijd en is nu thuis en heeft het koud. Ik heb 1 x de cv een halve dag aan gehad en schrok me dood wat ik verstookt had, nu staat de airco aan en die maakt het keurig in no time 20 graden hier. Dat zal enorm in de kosten schelen (hoop ik, want de app van Greenchoice ligt er al een tijdje uit wegens onderhoud)

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:44

Hier staat de verwarming elke avond op 21 graden. Ik heb snel koud, en voor mij staat een arm huis voor comfort en gezelligheid. Daar wordt echt niet op bespaard.