Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:33

Babsiej schreef:
Mindim schreef:

Ja, mensen van 80 plus moeten het huis verkopen en gaan samenwonen met anderen. Makkelijk banketstaaf als je het zelf niet hoeft he.

Je gaat ook geen 60 km heen en 60 km terug op een scooter.

Waarom kan dat niet? Dan is de nood blijkbaar nog niet hoog genoeg. Wellicht zelfs nog een goed idee tegen eenzaamheid.

Waarom niet? Lease auto voor 250 ga je dan niet vinden hoor. Das al bijna 32000km voor alleen privé kilometers per jaar.

jaaa omg vet goed idee. Zet je er een paar begeleiders bij die ze in de gaten kunnen houden en zorg je ervoor dat je kunt opschalen tot grote hoeveelheden mensen zodat ze ook nog aan hun sociale trekken. Maak je er een leuke omgeving van met activiteiten, dan is iedereen blij en heb je een tiental huizen uitgespaard.
Misschien kunnen we het bejaardentehuizen noemen?

oh…. wacht ….. -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:35

Babsiej schreef:
Huis verkopen en met meer in 1 huis gaan wonen. Kun je ook gezamenlijk nog zorg inhuren. En samen de energierekening betalen.

Het vermogen is er. Dus kan gebruikt worden.

Als je scooter koopt heb je geen last van auto reparaties :+

:n ik ben echt verbijsterd. Ik geloof dat je het echt een serieuze optie vindt maar echt een uitvoerbare menswaardige oplossing is het niet, zou je dat ook zeggen tegen je ouders of grootouders?

vroeger heette zoiets aanleunwoning in een groepje. Die zijn er niet meer want jawel de oudere moest maar langer zelfstandig blijven wonen in eigen woning.

Aow bij samenwonen van ouderen wordt gewoonweg verandert naar minder in verhouding met zijn tweeen. En waar moeten ze dan gaan wonen? In een niet bestaand huurhuis?

Daarnaast zoek maar ander werk. Ik kan niet eens werken fysiek. Ik heb dus geen enkele mogelijkheid mijn financiele situatie te verbeteren, gewoon niks. En dat zijn er best meer ook, of mensen die gewoon de capaciteit niet hebben "even" om te scholen. En wanneer moet dat? Naast het werk nog "even" een opleiding doen en die zelf moeten betalen terwijl je al krap zit? De stap subsidie is al op voor hij goed en wel weer aangevraagd mag worden. De rest inclusief bijstandsmensen mogen zelf hun omscholing betalen, van op dat moment dan geld dat er niet is

Al de hier aangedragen "oplossingen" gaan uit van luie mensen, geldwegsmijtende luxe dieren die hun luxe leven weigeren op te geven. Alleen is dat niet de realiteit. De realiteit voor veel is dat ze gewoon klem zitten, geen geld hebben voor bespaar mogelijkheden (want al het geld gaat op aan vaste lasten, sparen is er niet meer bij) of hebben alle besparingen al doorgevoerd en komen dan nog te kort door alle gestegen prijzen. Niet meer kunnen werken dan ze al doen of niet de mogelijkheid hebben hun inkomen te verhogen. Want als je te kort komt zal dat het eerste zijn waar je naar kijkt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:43

karrij schreef:
Was vandaag bij een klant van mij, vrouw van bijna 83, in totale ontreddering ze had net te horen gekregen dat hij voorschot van 165 naar 500 euro per maand gaat! Haar zoon had net Essent aan de lijn en die ging helemaal uit z'n plaat! deze vrouw kan die 335 euro extra per maand echt niet missen! Zoon maakte de dame aan de andere kant van de lijn heel duidelijk dat als ze 500 euro gingen afschrijven dat hij het gelijk weer ging storneren! Hij wilde wel wat verhogen maar dan tot 250.00 maar dat kon volgens de dame niet, ze kon niet lager zakken dan 375! Pfoe wat een gesprek was me dat zeg en ik was er live getuige van, het heeft mij erg aangegrepen, zou lief mensje die na die 2 K.U.T. jaren corona , waar ze veel alleen heeft gezeten, dit ook nog mee moet maken!

Maar hoezo dan? Ik ben al jaren bij Essent (variabel contract) en ik bepaal gewoon mijn termijnbedrag zelf. Ze geven een advies, waarmee zij verwachten dat ik na een jaar op 0 bijbetalen/0 terugkrijgen uitkom, maar ik kan zelf mijn termijnbedrag aanpassen naar whatever ik wil. Ik doe af en toe de termijncheck om te kijken of ik nog goed zit en na de jaarafrekening zetten zij het termijnbedrag op hun advies termijnbedrag, maar dat kan ik de volgende dag gewoon via MijnEssent aanpassen als ik het er niet mee eens ben. Uiteindelijk betaal ik via de jaarafrekening gewoon puur wat ik gebruik.

Overigens heb ik nog hetzelfde termijnbedrag als vorig jaar. Heb wel een aantal gedragsaanpassingen gedaan. Koud douchen, en alleen de douche warm zetten als ik snel mijn haren was (anders zie ik eruit als een dolle mina). Veel was dat eerder linea recta de droger in ging nu drogen op een rekje en ja die harde handdoeken waren ff wennnen. De laatste 3 gloeilampen ook vervangen door ledlampen (de rest was al gedaan) en de verwarming van de winter op max 19 en maar een dikkere trui en sokken aan. Eigenlijk vooral gedaan vanwege de horrorverhalen die ik hoor en om te compenseren voor het feit dat ik gezonder ben gaan eten en eigenlijk dus veel meer kook (electrisch) als voorheen en veel meer thuiswerk. Maar het eind van het liedje is dus dat ik met hetzelfde termijnbedrag dit jaar meer geld terugkrijg op de jaarafrekening als vorig jaar. Dus een gedragswijziging in combinatie met de belastingverlaging op energie kan dus wel degelijk het effect hebben dat je weinig tot niets stijgt in energie kosten. Ja ik stond voorheen ook graag lang onder een heerlijke hete douche, maar ik heb daar het geld niet voor over. Betekent in mijn ogen niet dat dit allemaal maar uit de staatskas gefinancierd hoeft te worden als ik zelf niet ook een steentje bijdraag.

Maar het is ook zo dubbel, iedereen wil maar electrisch fietsen tegenwoordig, wil zijn huis smart, wil van alles extra luxe maar al die extra luxe kost meer energie als gewoon zelf op de pedalen trappen en even naar een lichtknopje lopen of de gordijnen met de hand dicht te doen. Ik heb wel bij heel veel mensen, aan de ene kant rupsje nooitgenoeg en aan de andere kant steen en been klagen dat het leven zo duur wordt. En kom niet aan met dat ik van de geprivilegieerde generatie ben, want ja ook ik weet hoe het is om full time te werken en als de vaste lasten als huur, ziekenkosten etc etc eraf zijn, om nog maar 25 Gulden! over te hebben om de hele maand van te eten. Ook ik weet hoe het is om geen huis te hebben en in mijn geval ook geen levende ouders meer waar ik bij in kon. Als ik kijk naar de huidge generatie 20-ers en 30-ers, leven die op heel wat luxere voet als dat ik en mijn hoogopgeleide full time werkende generatie genoten deden.
Laatst bijgewerkt door oji op 22-08-22 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:46

oji schreef:
karrij schreef:
Was vandaag bij een klant van mij, vrouw van bijna 83, in totale ontreddering ze had net te horen gekregen dat hij voorschot van 165 naar 500 euro per maand gaat! Haar zoon had net Essent aan de lijn en die ging helemaal uit z'n plaat! deze vrouw kan die 335 euro extra per maand echt niet missen! Zoon maakte de dame aan de andere kant van de lijn heel duidelijk dat als ze 500 euro gingen afschrijven dat hij het gelijk weer ging storneren! Hij wilde wel wat verhogen maar dan tot 250.00 maar dat kon volgens de dame niet, ze kon niet lager zakken dan 375! Pfoe wat een gesprek was me dat zeg en ik was er live getuige van, het heeft mij erg aangegrepen, zou lief mensje die na die 2 K.U.T. jaren corona , waar ze veel alleen heeft gezeten, dit ook nog mee moet maken!

Maar hoezo dan? Ik ben al jaren bij Essent (variabel contract) en ik bepaal gewoon mijn termijnbedrag zelf. Ze geven een advies, waarmee zij verwachten dat ik na een jaar op 0 bijbetalen/0 terugkrijgen uitkom, maar ik kan zelf mijn termijnbedrag aanpassen naar whatever ik wil. Ik oe af en toe de termijncheck om te kijken of ik nog goed zit, en bij de jaarafrekening zetten zij het termijnbedrag op hun advies, maar dat kan ik de volgende dag gewoon via MijnEssent aanpassen als ik het er niet mee eens ben.

Volgens mij kunnen ze je idd niet dwingen je termijn bedrag aan te passen. Ik heb hetzelfde als jij bij Essent. Maar misschien dat ze het hebben geprobeerd om haar termijn bedrag te wijzigen, als in van dat is verstandiger, zodat de dame in kwestie niet een giga afrekening krijgt?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:00

Dit is precies wat ik bedoel.

Onmenselijk, niet eerlijk, kan niet en wil niet.
Het moet ergens vandaan komen en dus tijd om eens buiten de comfort zones te denken. En daarbij misschien eens realiseren hoe goed iedereen het altijd heeft gehad en nog steeds heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:01

Ik denk dat veel mensen niet weten wat luxe is. Een leaseauto van 250 per maand is gewoon luxe. Als je geen geld hebt koopt je een autootje van 500 euro ofzo of je koopt een scooter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:06

Babsiej schreef:

Het moet ergens vandaan komen en dus tijd om eens buiten de comfort zones te denken. En daarbij misschien eens realiseren hoe goed iedereen het altijd heeft gehad en nog steeds heeft.

Voor sommige mensen moet je ook niet meer willen. Maar jij vind onmenselijk prima dus? Misschien eens gaan kijken hoe sommige mensen erbij zitten en dan nog eens zeggen hoe luxe het allemaal is. Wat is je vergelijk, Nederland tijdens de oorlog of zo?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-22 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:07

Spenk schreef:
Ik denk dat veel mensen niet weten wat luxe is. Een leaseauto van 250 per maand is gewoon luxe. Als je geen geld hebt koopt je een autootje van 500 euro ofzo of je koopt een scooter.

Ligt er maar net aan wat je met die auto moet doen en wat voor auto je krijgt voor 500.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:07

Babsiej schreef:

Ja de voedselbanken zijn er helemaal voor niets want iedereen heeft het zo goed :j
Misschien moet je je hoofd eens uit die wolk halen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:15

Maar je wilt je termijnbedrag ook niet te laag toch? Weet je wat er dan na een jaar gebeurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:16

Suzanne F. schreef:
Maar je wilt je termijnbedrag ook niet te laag toch? Weet je wat er dan na een jaar gebeurt?

Precies, kassa... dan mag je het in één keer komen afdragen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:19

Dan moet je het maandbedrag wel kunnen missen. Daar zit bij veel het grootste probleem. Als je per maand zeg 150 euro over houdt maar je maandbedrag gaat met 200 euro omhoog. Hoe was voor jullie dan de oplossing? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:21

karuna schreef:
Dan moet je het maandbedrag wel kunnen missen. Daar zit bij veel het grootste probleem. Als je per maand zeg 150 euro over houdt maar je maandbedrag gaat met 200 euro omhoog. Hoe was voor jullie dan de oplossing? :?

Dan zal je dus je gebruik moeten aanpassen. Je kunt niet iets uitgeven dat je niet hebt. En ja dat kan heel schrijnend betekenen dat iemand de verwarming amper aan kan zetten of niet vaak warm kan douchen. En dat is heel treurig maar geld uitgeven dat je niet hebt gaat ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:21

karuna schreef:

Samenwonen met anderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:22

Spenk schreef:
karuna schreef:

Dan zal je dus je gebruik moeten aanpassen. Je kunt niet iets uitgeven dat je niet hebt. En ja dat kan heel schrijnend betekenen dat iemand de verwarming amper aan kan zetten of niet vaak warm kan douchen. En dat is heel treurig maar geld uitgeven dat je niet hebt gaat ook niet.

Dat is acceptabel in Nederland? Rekeningen met honderden euro's verhogen, gewoon fijn flink belasting blijven heffen en dat uitgeven buiten de grenzen? Vergeet niet dat boodschappen en zorg ook duurder worden en de lonen niet mee stijgen. Voor sommigen is er geen buffer. Die moeten dan maar gewoon kou lijden, serieus? Sommigen eten al geen warm eten meer, maar dat moeten we allemaal maar ok vinden. Bij kleine prijsstijgingen prima. Maar niet met een stijging van een paar honderd euro per maand, voor enkel en alleen energie al.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-22 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:22

Suzanne F. schreef:

Klopt. Ik ben denk ik een jaar of 8 geleden van Eneco naar Essent geswitcht en heb toen een termijn bedrag ingesteld. Heb ik in die circa 8 jaar nooit bijgesteld en krijg altijd bij de jaarafrekening zo rond de 100 euro terug. Dit jaar krijg ik ruim 300 euro terug, maar dat komt dus door de verlaging van de BTW en door gedragsaanpassing. Op die 3 gloeilampen na heb ik echt 0,0 aan verduurzaming van mijn huis gedaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:27

Spenk schreef:
karuna schreef:

In de zomer valt er weinig aan je verbruik aan te passen helaas. Toch gaan nu veel mensen omhoog in maandbedrag want ja de winter komt eraan. Maar nu word er niet gestookt en valt er weinig of niks te besparen. Maatschappijen gaan uit van een bepaald verbruik en je kunt als consument niet bewijzen dat je verbruik naar beneden zal of is gegaan. Daar kun je dus nu gewoon niets tegen doen. En je hebt het maandbedrag maar te slikken. -O-

Je moet het betalen maar dan kunnen andere vaste lasten niet betaald worden. En loop je heel snel tegen betalingsachterstanden aan en deurwaardes enz.

"Even" gaan samenwonen kan behoorlijk financiele consequenties hebben. En niet iedereen heeft zomaar een plek waar ze heen kunnen om daar te gaan wonen. :n Er is mogelijk sprake van 1.2 miljoen huishoudens in de financiele sjit of bijna in de financiele sjit inmiddels. Niet een of twee individuele mensen, ook mensen met kinderen. Heel veel gezinnen kunnen het niet meer betalen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:27

Spenk schreef:

Ha en koud douchen is hartstikke gezond, geeft je immuunsysteem een enorme boost dus gaan je zorgkosten ook omlaag :D :+

Overigens kan ik het makkelijk betalen als mijn energie rekening zou verdubbelen, maar het heeft mij aan het denken gezet en geef mijn geld liever uit aan andere zaken. Maar ik ben dus idd koud gaan douchen en de verwarming een stuk lager. Vind dat niet schrijnend of treurig hoor, vind dat gewoon een wake up call dat iedereen zijn steentje bij kan dragen. Laten we wel weten, elke dag warm douchen is een ongekende luxe die ze in veel delen van de wereld nog nooit gekend hebben....uberhaupt dagelijks kunnen douchen is al een teken van grote welvaart. Mensen zouden zich dat wel eens wat meer mogen realiseren ipv maar klagen over hoe slecht we het hier hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:28

Spenk schreef:

Nouja het probleem is vooral dat je die keuze misschien ooit gemaakt hebt, Stom, of als luxe. Maar dat het vervolgens duizenden euro’s kost om je contract uit te kopen.

Mijn keuze zou het nooit geweest zijn, maarja achteraf is alles makkelijk praten. In haar geval kon ze het als koppeltje in een sociale huurwoning makkelijk bloeden tot haar relatie plotseling uit ging en ze particulier moest gaan huren. 80 km per dag ga je niet redden op een scootertje, dus ik kan me voorstellen dat als je niet veel spaargeld hebt je die keuze maakt als je oude auto plots total loss is. Toen ze alleen ging wonen kon ze het nog steeds betalen, maar met consessies. De huidige prijzen zouden een genadeklap geweest zijn. Haar ouders zouden ook geen vangnet hebben kunnen bieden (andere regio en zelf arm).

Dus dan kom je bij bijlenen tot je een structurele oplossing hebt en de vraag is of je dan ooit de feiten nog in gaat halen, om de extra maandlasten af te kunnen lossen als je bv. ergens een salaris van 10% hoger krijgt.

Ik kan me vinden in het feit dat we teveel gewend zijn geraakt aan welvaart en consumisme. Maar mensen stel op sprong in armoede jagen lijkt me ook geen oplossing, met als grootste paradox dat je eenmaal in de schulden belandt er heel moeilijk uitkomt omdat je ook nog boetes op boetes en rente moet gaan betalen :7 .

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:30

Bij sommige energieleveranciers kun je niet zomaar een eind na beneden zetten. Wij zitten bij Vattenfall, maar je kan maar beperkt onder je adviesprijs zitten.
En het zal op het einde van de rit toch betaald moeten worden.

Vind het ook zo sneu voor sommige oudjes, de meeste hebben het liever swinters de kachel wat hoger ivm met reuma. Maar sommige kunnen hem mischien helemaal niet meer aan hebben. En dat terwijl de regering op hun manier in de Corona tijd zo begaan waren met de kwetsbaren (oudjes). En nu moeten sommige in de kou zitten?
Laatst bijgewerkt door OleJon op 22-08-22 19:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:31

Maar op armoede jagen dit is niet iets waarbij iemand in zn handjes wrijft en de knoppen aandraait he?

Bovendien is er enorm veel personeelstekort. 2000 euro voor een hoog opgeleide is heel erg weinig..... daar kunnen mensen nu best wat pro actiever in worden. Kijken voor een beter betalende baan.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:32

mvdende, er zijn inderdaad ook huurmogelijkheden voor zonnepanelen. Die kunnen ook door de verhuurder voor je verhuisd worden. Als je een naam van zo'n bedrijf wil weten, kan je me een pb sturen (ik weet niet of ik hier zomaar namen mag noemen :) )

chanicha schreef:
Wat vreselijk Karrij :(:)
Mijn moeder is in december overleden maar die zou het ook niet kunnen betalen hoor en ze ging nooit op vakantie, bestelde geen eten en ook geen voorgesneden eten.
Kan zo giftig worden om zulke uitspraken want vaak is het verborgen armoe bij die mensen.

Mijn vader is een jaar geleden overleden en toevallig dacht ik vandaag ook nog: Hij had die verhoging nooit kunnen betalen. Wat dat betreft ben ik 'blij' dat hij deze ellende niet meer mee hoeft te maken.

Ik woon in een slecht geïsoleerde jaren 30 woning, maar ben wel altijd heel zuinig om gegaan met elektriciteit en gas. Ik heb tm vandaag een vast contract bij Greenchoice. Ik betaalde €80,- per maand, maar ben ingeschat op €30,- per maand. Vanaf morgen ga ik €90,- per maand betalen. Per 1 oktober gaan de prijzen weer omhoog. Ik ga nu naar een tarief van 50 en 54 cent voor elektriciteit en €2,60 voor gas. Inmiddels is het al 70 en 72 cent en €3,26. Dus ik oktober zal ik wel richting de €120,- gaan. Een enorme procentuele verhoging, maar altijd bewust en zuinig omgaan met energie kan er wel toe leiden dat de rekening nog te betalen blijft.
Ik zeg hiermee echt niet dat iedereen op zo'n laag bedrag uit kan komen, maar ik verbaas me wel dat mensen in een gemiddelde eengezinswoning boven de €600,- uitkomen. Mijn eerste gedachten is dan dat die mensen in het verleden niet bewust zijn omgegaan met energie. Corrigeer me alsjeblieft als ik het volledig mis heb hoor. Ik wil heel graag begrijpen waar zo'n hoog bedrag dan vandaan komt.

Ik ben nu druk bezig met zonnepanelen en airco's, zodat ik mijn huis komende winter zonder gas, met zelf gewonnen energie kan verwarmen. Gelukkig heb ik bedrijven gevonden die nog vlak voor de winter kunnen leveren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:33

Wij hebben een lage energierekening. Zijn heel zuinig met energie. De verwarming gaat alleen in de huiskamer aan, nooit in de andere ruimtes. Kort douchen, koken elektrisch. Geen droger, geen vaatwasser, geen airco. En daardoor nu een termijnbedrag van 105 euro, variabel contract. Het voelt niet als inleveren, maar we geven ons geld gewoon liever aan andere dingen uit dan aan energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:34

oji schreef:
Spenk schreef:

Ha en koud douchen is hartstikke gezond, geeft je immuunsysteem een enorme boost dus gaan je zorgkosten ook omlaag :D :+

Overigens kan ik het makkelijk betalen als mijn energie rekening zou verdubbelen, maar het heeft mij aan het denken gezet en geef mijn geld liever uit aan andere zaken. Maar ik ben dus idd koud gaan douchen en de verwarming een stuk lager. Vind dat niet schrijnend of treurig hoor, vind dat gewoon een wake up call dat iedereen zijn steentje bij kan dragen. Laten we wel weten, elke dag warm douchen is een ongekende luxe die ze in veel delen van de wereld nog nooit gekend hebben....uberhaupt dagelijks kunnen douchen is al een teken van grote welvaart. Mensen zouden zich dat wel eens wat meer mogen realiseren ipv maar klagen over hoe slecht we het hier hebben.

En toch is het anders, jij doet het omdat je een keuze hebt, dat kunnen velen niet. En waarom constant vergelijken met vele delen in de wereld. In vele delen van de wereld hebben ze ook geen eten, laat jij het daarom dan ook maar staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:36

Spenk schreef:
Maar op armoede jagen dit is niet iets waarbij iemand in zn handjes wrijft en de knoppen aandraait he?

Bovendien is er enorm veel personeelstekort. 2000 euro voor een hoog opgeleide is heel erg weinig..... daar kunnen mensen nu best wat pro actiever in worden. Kijken voor een beter betalende baan.

Toch is het in nederland allemaal een stuk duurder dan elders in europa, aa welke knoppen wordt daar gedraaid dan?