karrij schreef:Was vandaag bij een klant van mij, vrouw van bijna 83, in totale ontreddering ze had net te horen gekregen dat hij voorschot van 165 naar 500 euro per maand gaat! Haar zoon had net Essent aan de lijn en die ging helemaal uit z'n plaat! deze vrouw kan die 335 euro extra per maand echt niet missen! Zoon maakte de dame aan de andere kant van de lijn heel duidelijk dat als ze 500 euro gingen afschrijven dat hij het gelijk weer ging storneren! Hij wilde wel wat verhogen maar dan tot 250.00 maar dat kon volgens de dame niet, ze kon niet lager zakken dan 375! Pfoe wat een gesprek was me dat zeg en ik was er live getuige van, het heeft mij erg aangegrepen, zou lief mensje die na die 2 K.U.T. jaren corona , waar ze veel alleen heeft gezeten, dit ook nog mee moet maken!
Maar hoezo dan? Ik ben al jaren bij Essent (variabel contract) en ik bepaal gewoon mijn termijnbedrag zelf. Ze geven een advies, waarmee zij verwachten dat ik na een jaar op 0 bijbetalen/0 terugkrijgen uitkom, maar ik kan zelf mijn termijnbedrag aanpassen naar whatever ik wil. Ik doe af en toe de termijncheck om te kijken of ik nog goed zit en na de jaarafrekening zetten zij het termijnbedrag op hun advies termijnbedrag, maar dat kan ik de volgende dag gewoon via MijnEssent aanpassen als ik het er niet mee eens ben. Uiteindelijk betaal ik via de jaarafrekening gewoon puur wat ik gebruik.
Overigens heb ik nog hetzelfde termijnbedrag als vorig jaar. Heb wel een aantal gedragsaanpassingen gedaan. Koud douchen, en alleen de douche warm zetten als ik snel mijn haren was (anders zie ik eruit als een dolle mina). Veel was dat eerder linea recta de droger in ging nu drogen op een rekje en ja die harde handdoeken waren ff wennnen. De laatste 3 gloeilampen ook vervangen door ledlampen (de rest was al gedaan) en de verwarming van de winter op max 19 en maar een dikkere trui en sokken aan. Eigenlijk vooral gedaan vanwege de horrorverhalen die ik hoor en om te compenseren voor het feit dat ik gezonder ben gaan eten en eigenlijk dus veel meer kook (electrisch) als voorheen en veel meer thuiswerk. Maar het eind van het liedje is dus dat ik met hetzelfde termijnbedrag dit jaar meer geld terugkrijg op de jaarafrekening als vorig jaar. Dus een gedragswijziging in combinatie met de belastingverlaging op energie kan dus wel degelijk het effect hebben dat je weinig tot niets stijgt in energie kosten. Ja ik stond voorheen ook graag lang onder een heerlijke hete douche, maar ik heb daar het geld niet voor over. Betekent in mijn ogen niet dat dit allemaal maar uit de staatskas gefinancierd hoeft te worden als ik zelf niet ook een steentje bijdraag.
Maar het is ook zo dubbel, iedereen wil maar electrisch fietsen tegenwoordig, wil zijn huis smart, wil van alles extra luxe maar al die extra luxe kost meer energie als gewoon zelf op de pedalen trappen en even naar een lichtknopje lopen of de gordijnen met de hand dicht te doen. Ik heb wel bij heel veel mensen, aan de ene kant rupsje nooitgenoeg en aan de andere kant steen en been klagen dat het leven zo duur wordt. En kom niet aan met dat ik van de geprivilegieerde generatie ben, want ja ook ik weet hoe het is om full time te werken en als de vaste lasten als huur, ziekenkosten etc etc eraf zijn, om nog maar 25 Gulden! over te hebben om de hele maand van te eten. Ook ik weet hoe het is om geen huis te hebben en in mijn geval ook geen levende ouders meer waar ik bij in kon. Als ik kijk naar de huidge generatie 20-ers en 30-ers, leven die op heel wat luxere voet als dat ik en mijn hoogopgeleide full time werkende generatie genoten deden.
Laatst bijgewerkt door oji op 22-08-22 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt