Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:20

Meestal zolang de voorraad strekt. Najaar komt eraan dan willen ze leeg zijn. Hornbach zal ook wel actie hebben. Denk bijna alle tuincentra wel.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:23

Hier stond alles vol.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:40

caro29 schreef:
Zo’n actie is toch de hele week? Hier stond het iig bij alle fruitstruiken en bomen

Aha, ik wist niet dat, dat nog weer een aparte actie was.
Intratuin heeft vandaag namelijk XL kortingsdag. Alleen ik zie nu dat, dat 20% korting is i.p.v. 30%.
Maar korting is toch altijd leuk. ;)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:47

Bij mijn intratuin 30%

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:10

@jolien, wanneer moet de winter boerenkool gezaaid dan?

Ik moet bij mijn boerenkool wachten tot het vriest....

Of je kunt nu nog Chineze kool zaaien.

Ik heb net 2 grote courgette van de plant gehaald.
Maandag al 3 grote aan mijn buurvrouw gegeven, de buurvrouw die zulke mooie foto's had gemaakt op t stroveld

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:01

@hagelslag: Normaliter zaai je boerenkool zo half mei/begin juni, heb ik van mijn vader geleerd. Je kan de kool nu ook al wel eten hoor. Anders even in de vriezer gooien. De kool wordt wel lekkerder na vorst (vorming van suikers) maar is nu ook al lekker hoor.

Jolien87 schreef:
Ik lees net trouwens dat je boerenkool al eerder in de zomer moet zaaien, daar ben ik nu dus te laat mee. -O-
Wat denken jullie? Zou ik alsnog wel kunnen zaaien deze week of moet ik toch maar wachten tot volgend jaar?
Ik heb dankzij mijn tent niet meer rupsen gekregen, maar heb wel rupsen die er al zaten over het hoofd gezien. Dus van mijn 4 boerenkooltjes zijn er 2 volledig opgepeuzeld -O- . Onder het motto "nu is het ook niets" heb ik dus van de week nog maar wat gezaaid. Ik zou het gewoon proberen en kijken wat je krijgt.

Jolien87 schreef:
Roodvos schreef:
@Jolien, ik zag bij jou dat je ook vijvermandjes gebruikt. En dat je de stoffen in de plastic mand hebt. Hoe bevalt dat?
Ik heb er net 6 bij besteld voor mijn kruiden :D

Het bevalt mij prima. Ik weet niet of het in de praktijk anders is dan wanneer je de stof aan de buitenkant doet maar dit werkt in ieder geval wel. :j
Dank voor je reactie.
Ik heb met een dikke draad (invlechttouw, paardenmiddel :D ) de stof om de bovenrand gevouwen en door de gaten van het mandje aan elkaar genaaid. Dat ziet er mooi uit en zit stevig, maar omdat je de gaten van het mandje niet kan zien is het wel een K**-karweitje :x .
Het werkt wel goed zo, alleen als je het een keer wil leeggooien weet ik niet hoe dat gaat. Maar ik zet er in principe kruiden/vaste planten in.
Maar om nu zo nog 6 mandjes te gaan doen heb ik eigenlijk niet zoveel zin in :Y) .

Ik heb bij 1 pompoenplant dat de vruchtjes al geel worden en afvallen als ze nog geen cm groot zijn. Nog voordat de bloem ook maar kan ontwikkelen en bloeien. Dus het is niet dat die afvalt omdat die niet bevrucht is, het proces komt helemaal niet zo ver. En als die al in bloei komt dan wordt de meeldraad helemaal bruin en valt daarna ook alles af. De hele plant is niet heel florrissant met vlekken op het blad die bij het verdorren ook helemaal schimmelig worden. Vergeleken met de andere plant die ik heb in een andere bak blijft het blad ook te klein. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik knip al het aangetaste blad af, heb al mest en kalk gegeven en al gesproeid met knoflook, zachte zeep, melk (opvolgend, niet alles tegelijk :') ) en afgelopen weekend met een kopermengsel tegen schimmels.
Ik heb een courgette in dezelfde bak ernaast staan, en daar heb ik al wel 2 courgettes vanaf gehaald.

Wat ik nog wil proberen is of de plant misschien toch te weinig/verkeerde voeding heeft, en komend weekend even met een emmer naar de mesthoop op stal gaan en een schep paardenmest/-compost bij de plant gooien.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 14:47

Van wat ik ervan begrijp, moet je boerenkool mei/juni zaaien en dan in de zomer uitplanten in de volle grond. Daar ben ik nu dus te laat mee. Maar dat ga ik dan gewoon volgend jaar doen.
Ik denk dat ik het nu in losse bakken zaai, dan staat het ook geen andere gewassen in de weg.
Verder is dit mijn moestuinplan voor komend najaar/winter:
Afbeelding

Daarnaast heb ik nog losse bakken met augurk en komkommer, die verwijder ik medio november.
En nog twee bakken met munt. Als het goed is, komen die de winter door en beginnen die volgend voorjaar aan hun tweede seizoen.

Wat jammer van die rupsen. Wat kunnen die kleine beestjes toch vreten, he?

Oef, dat is zeker een ***klus.
Ik heb de stof er gewoon los in zitten en bovenin om de rand van het mandje heen gevouwen. Dat blijft prima zitten. Ik heb al twee manden leeggegooid en dat ging prima.

Balen van je pompoen. Heb je hem wellicht op een verkeerde plek staan?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:37

Ik heb in juli boerenkool gezaaid in bak. Komt prima opzetten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:52

Heb je niet in de buurt een moestuin complex. Meestal hebben die nog wel planten die je kan uitplanten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:58

Okeee het hoort niet helemaal in dit topic..
Maar ik heb net heerlijke bramenjam gemaakt.
Naja ik ga het zelf niet eten.
Maar mijn vader is er blij mee _O-

Afbeelding
Ik heb 6 potjes vol jam
Het was 1. 2 kilo aan sap en ca 2. 1 kilo totale oogst

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:18

Heb nu 1,5 liter sap. Ga nog even bedenken wat ik ermee gaat doen. Denk deel siroop en deel jam maken.

Wortels staan geblancheerd uit te lekken in de koelkast.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 17:18

Hebben jullie wel een saffraan gekweekt? Zat te kijken naar bollen maar vindt de verzendkosten vaak hoog :o

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 17:50

caro29 schreef:
Hebben jullie wel een saffraan gekweekt? Zat te kijken naar bollen maar vindt de verzendkosten vaak hoog :o

Ik geloof dat bokker moestuin die gekweekt heeft dit jaar.

Ik heb trouwens net in de groentebakken gekeken.. Jezus zijn de bonen ineens groot.
Nog een paar dagen en ik kan ze oogsten

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:11

Ik vind saffraan erg mooi en natuurlijk ook handig om zelf te hebben

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:26

Ik ben besteld maar ga het wel in een bak doen want anders trekt de kleuter het eruit of de kat gaat erin liggen. Heeft zij ook in mijn rucola gedaan

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:46

Dan is t wel zo slim om het in een bak te doen idd.
Hopelijk gaat het je lukken.

Een van mij heeft vandaag nog 3 bakken met paardenpoep meegenomen voor zijn groentetuin.
Hij wou nu nog spinazie ofzo planten... Maar wou een beetje meststof hebben.
Naja wij hebben genoeg _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 22:52

Had beter cultera kunnen strooien voor de spinazie grote kans dat de zaden verbranden in de mest.

Heb gisteren ook nog winterspinazie gezaaid.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:22

Ik geloof dat we morgen boontjes eten *\o/*

En ik heb een bouwwerkje gemaakt zodat de bonen nog verder kunnen groeien... Als ze het einde bereik hebben kunnen ze nog een x het hoekje om _O-

Afbeelding
Afbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:48

|( Mijn slakropjes zijn verrot, in 2 dagen tijd van mooi groen naar snot... De rest doet het wel goed.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:18

Ik had nog een rondje spinazie geplant maar die is helaas meteen na het inplanten binnen twee dagen Geschoten. Jammer jammer

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:37

Ik heb net wat radijsjes en wat rucola geoogst . Denk dat ik ze iets te dichtbij heb gezet. Konijntjes zijn ook blij! De eerste paprika komt eraan

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:43

pluisje88 schreef:
Ik had nog een rondje spinazie geplant maar die is helaas meteen na het inplanten binnen twee dagen Geschoten. Jammer jammer

Daar heb ik ook last van, maar dan van zelf gezaaid. Amper een plantje maar komen al wel bloemetjes in. Zal wel door het weer komen denk ik. De spinazie heeft het zwaar gehad met die hittegolf.

Ik heb van mijn 4 kroppen sla er nu 2 weg gegeven. Ze zijn ineens allemaal mega en staan op schieten. Ik eet 2 dagen van een krop. En heb ook nog pluksla (ook mega inmiddels) en rucola (sneu) staan. En snijbiet, courgette en tomaten. En dinsdag over een week ga ik op vakantie en dat moet alles op zijn :') .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:09

De sla is hier weer aan het doorschieten. Heb de kippen beloofd dat als ze 2 eieren per dag gingen leggen ze deze mochten heb. :')

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:32

Mijn spinazie is ook al doorgeschoten. Geen succes dus. Amper blad nog

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:01

Boontjes oogst.. En er komt nog best veel aan.
Wij eten dus scherpe boontjes met kip vandaag :Y)

Afbeelding