Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:58

Toen ik cherimoya opzocht kwam ik op de custard appel en soursop uit. Dat is dezelfde familie, maar er is nog wel wat variatie. Ik hoop voor je dat het de custard Apple is.

Passievrucht hebben we ook, en vijgen groeien hier ook. En nog veel meer tropisch fruit, Bowen is beroemd vanwege de Kensington Pride mango.

Prairy

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:20

Sizzle, ik heb geen idee, heb ze net geplant en niet verdiept in welke beestjes er allemaal in kunnen komen. Sommige dingen wil ik misschien ook gewoon niet over nadenken :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:25

Pruimen heb je weer pruimenmot larven. Appels en peren kunnen ook last krijgen van wormpjes. Vaak worden er feromoonval gebruikt om dat soort dieren weg te vangen. Of je laat gewoon de vogels hun gang gaan en hopen dit die het fruit inclusief beestjes opeten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:30

Lanoca schreef:
Toen ik cherimoya opzocht kwam ik op de custard appel en soursop uit. Dat is dezelfde familie, maar er is nog wel wat variatie. Ik hoop voor je dat het de custard Apple is.

Passievrucht hebben we ook, en vijgen groeien hier ook. En nog veel meer tropisch fruit, Bowen is beroemd vanwege de Kensington Pride mango.

Ik denk het wel, de vruchten waar ik de zaden uit gehaald hadden waren lekker zoet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:46

Appel en peren wormen vind ik niet erg, die snij je zo weg. Maar die in de kers zit echt in het midden.
Priimen vind ik ook zonder worm al niet lekker _O-
Het beste kun je een late kers zetten, dan hebben de kersenvliegen vaak al een ander plekje gevonden.
Ze komen af op de gele kleur. Als je kippen hebt is dat ideaal want de larven vallen op de grond uiteindelijk, worden een vlieg en besmetten dan gelijk weer dezelfde boom. Kippen doorbreken dat proces.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:47

Dan is het echt de moeite van het proberen waard. Ik heb mijn ook van zaad uit een lekkere vrucht, en het boompje is al jong begonnen met fruit. Ze zijn ook lekker. Niet lang houdbaar, als ze rijp zijn, direct eten is mijn ervaring.

Toen ik ze opzocht op het internet vond ik zoetzak zo’n rare naam, maar als ze als cherimoya verkocht worden klinkt dat wel heel luxe.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:49

Ik maak van de pruimen sap. Ben een slechte fruit eter en dat los ik op door er sap van te maken, want vind ik het vaak lekkerder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 22:53

Lanoca schreef:
Dan is het echt de moeite van het proberen waard. Ik heb mijn ook van zaad uit een lekkere vrucht, en het boompje is al jong begonnen met fruit. Ze zijn ook lekker. Niet lang houdbaar, als ze rijp zijn, direct eten is mijn ervaring.

Toen ik ze opzocht op het internet vond ik zoetzak zo’n rare naam, maar als ze als cherimoya verkocht worden klinkt dat wel heel luxe.

Heb je dat dan binnen gepland? Want ze zouden slecht tegen kou kunnen.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:16

Ik woon in de tropen, Pien. Maar ik kan je dus vertellen dat ze jong en onder een meter vruchten kunnen krijgen. Ik zou het in een pot planten, en voor de vorst naar binnen halen. Dat schijnen mensen met avocado’s ook te doen.

En nu planten, binnen in een pot. Hoewel je al te laat zou kunnen zijn, als ik het mij goed herinner, moeten deze zaden vochtig blijven. Dus direct van de vrucht in de grond. En dit pakketje was 3 weken onderweg?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 23:21

Duidelijk en daar zit het probleem. We hebben te weinig binnenruimte met licht. Maar zolang ze onder de meter blijven kunnen ze naar boven. Bedankt!

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:27

Ik zal er straks een meetlat naast houden. Ongeveer heup hoogte, dus en een meter wijd ook. Ik zal een foto maken en proberen te plaatsen. Ik denk dat je in een klein potje kan beginnen, maar een grote pot de trap op zeulen lijkt mij niet verstandig. Het koelt hier een enkele keer tot 4 graden af, dat gaat goed.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:43

Wat leuk Lanoca. Ik wilde de zaden meenemen naar Curaçao maar dat heeft dan misschien niet zo veel nut. Weet je hoe lang het ongeveer duurde voor ze gingen kiemen? Dan kan ik het eerst hier thuis proberen of ze ook droog kiemen. Ik heb nog ongeveer 6 weken voor ik vertrek.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:57

Het ontkiemen ging vrij snel dacht . Misschien had ik al een groene scheut in een week of twee. Dit was een paar jaar geleden.
Afbeelding
Dit is de custard apple/ zoetzak

Afbeelding

Dit is de custard Apple in de voorgrond en de soursop erachter.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:12

Prairy schreef:
Wat leuk Lanoca. Ik wilde de zaden meenemen naar Curaçao maar dat heeft dan misschien niet zo veel nut. Weet je hoe lang het ongeveer duurde voor ze gingen kiemen? Dan kan ik het eerst hier thuis proberen of ze ook droog kiemen. Ik heb nog ongeveer 6 weken voor ik vertrek.

Deze plant komt oorspronkelijk uit midden Amerika, ik neem aan dat ze ook op Curaçao groeien?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:13

Ze je bij jou ook iets van koffie bonen of cacoa bonen kunnen groeien met die droogte? (Geen idee)
Granaatappel en papaya zal het waarschijnlijk in iedergeval ook wel fijn doen.

Ik ben zelf niet zo fan van dingen moeten overwinteren, kies liever iets wat in het klimaat past.
Zo zou ik in een droog klimaat ook liever niet kiezen wat enorm veel water nodig heeft. Zo te lezen pas je je keuze mooi aan, aan je omgeving.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:58

Ja Sizzle, koffiebosjes en papaya groeien hier ook. (Ik vind de gele papaya helemaal niet lekker), dus die heb ik hier niet staan. Verder heb ik avocado, mango, Moerbij, mandarijn, sinaasappel en roze grapefruit. Jaboticaba in de tuin, ook eetbaar maar ook een leuke struik.

Cacao bonen en vanilleorchideën, ik heb het idee dat die noordelijker inderdaad ook worden geteeld, daar heb ik nog niet over nagedacht.

Ik had niet verwacht zoveel reacties op mijn situatie, ik wilde bijdragen aan de cherimoya discussie. Maar ik vind het wel leuk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 06:57

Je woont op een unieke locatie met een heel andere situatie, dat is leuk ;)

Ik ga straks eens wat zaden in de grond doen dan. Kijken wat er gebeurt.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 07:38

Wat wij doen is niet de klassieke permacultuur, maar heel bewust planten wat niet zal ontsnappen in het natuurlijk landschap en wat geen problemen geeft met insecten.

Dus combinatie planten zoals afrikaantjes en basilicum tussen de tomaten en dergelijke.

Wij besteden heel veel tijd aan het verwijderen van allerlei ontsnapte slecht gekozen tuinplanten van jaren geleden, die totaal verwilderd zijn en overheersen door het gebrek aan natuurlijke controle. Overal waar erosie plaats vindt nemen die hun kans.

Op het moment is alles mooi groen, want we zijn in het natte seizoen maar in juni is alles droog en dor, behalve wat wij water geven.

Wij mulchen overal waar wij sproeien met suikerriet mulch en paardemest.

Ik heb die zaden tussen vochtig papier laten zwellen en daarna in een pot geplant tot dat ze groot genoeg waren om de moeite van sproeien waard te zijn en te kunnen overleven met water een keer per week. In de pot bij het huis krijgen ze vaker water.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 09:08

Lanoca je bijdragen zijn zeer leuk, dank je wel. Fijn topic.
Dat vond ik ook zo leuk van de film van het openingstopic, in de hete landen werd voor totaal andere oplossingen gekozen als in Mongolië. Zo interessant. Tuinieren, permacultuur kan overal. Of je nu in Zuid Frankrijk woont of in Ijsland of in Queens land. Juist om de verhalen en foto's te delen ben ik dit topic gestart.
We gaan ons cadeau (de bonen) planten binnen in kleine potjes en we zien wel hoe ver we komen. Is te leuk om het niet te proberen. In maart zijn we in Nl en dan gaan we potten kopen zodat ze later op de zuid kant op het terras kunnen komen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:04

Sizzle schreef:
Ik ben zelf niet zo fan van dingen moeten overwinteren, kies liever iets wat in het klimaat past.

Daar ben ik het grotendeels mee eens. Toch gaan we wel een oranjerie aan het huis bouwen om de grenzen op te rekken en ons grijs water te verwerken. We gaan hem niet constant verwarmen maar we gaan wel de vorst er uit houden (ivm de water verwerking). En daardoor is het toch een plek om mee te experimenteren wat we er kunnen laten groeien wat buiten niet lukt. Dwerg banaan bijvoorbeeld maar ook andere sub tropische planten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:12

Heb je weleens naar geothermie gekeken Malenka? Is niet heel moeilijk, maar dan is het net iets warmer in de winter en koeler in de zomer. Gewoon buizen in de grond. Ik had ook iemand gevonden die dat systeem had met een rots verwarming systeempje eraan gekoppeld op YouTube. Dan verwarmt de zon de stenen en daardoor de lucht in de buizen. Als je dat interessant vind zal ik even kijken of ik dat filmpje opgeslagen heb.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:21

Daar hebben we zeker naar gekeken. Ook om een 'koelkast' te maken voor het bewaren van oogst. Als je die video nog kunt vinden heb ik daar zeker interesse in.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:26

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 11:22

Cherimoya boontjes zijn gepland met een mix van zand, beetje compost en aarde zoals begrepen van google dat de plant zich daar fijn in voelt. We gaan het zien
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 14:29

We dachten lekker de OS schaatsen te kijken maar toen ontdekte manlief dat het vanaf morgen heel heel veel gaat regenen volgende week. Dus gauw overal aangetrokken om toch nog gauw meer te doen met karton in de tuin. We begonnen met flink te mopperen want de lijven hebben de rustdag van vandaag te hard nodig. Maar voilà, al gauw waren we goed in harmonie bezig.

We hebben de frambozen takken in afzonderlijke ronde gaten gepland. Zonder stenen er om heen daar ik begrepen heb dat ze gaan "wandelen". Dus we gaan het zien of dit zo goed is gedaan. Ik houd ze graag tussen de bomen in en ik hoop dat het twee grote struiken worden en we al lekker kunnen gaan snoepen dit jaar. Wordt het teveel dan kan ik weg gaan geven.
Afbeelding

Toen nog gauw rondom de grote stronk karton en compost gedaan met stenen. IN een later stadium wil ik daar iets laten klimmen→ dus ideeën zijn welkom (winterhard en moet tegen droogte kunnen en veel bloeien) . Ik wilde dat graag omdat ik daar moet werken met de bosmaaier en ik wil langzaam maar zeker zo min mogelijk stukken hebben waar gebosmaaierd moet worden.

Afbeelding

En een totaal overzicht

Afbeelding

Dus tussen de buien door kan ik morgen de resterende compost in de groente tuin gaan doen→ kan alles en het karton lekker nat worden en 4 kruiwagen compost opzij houden voor dinsdag om nog 2 fruit boompjes te doen (waarschijnlijk in de stromende giet). Er komt licht aan het einde van de tunnel! :Y)