Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 08:29

Wat zullen ze ons lastig vinden bij die banken etc :+

Citaat:
Dat is ook best veel voor twee personen, dat zal je vast wel lukken!

Eigenlijk beetje 2.5 persoon ivm vriend die af en toe mee-eet maar dan nog. Had deze maand hondenvoer bij de Appie gekocht in kleinere verpakkingen, geen zin om naar de speciaalzaak te gaan. Maar dan nog. Met 2.5 persoon moet het me ook lukken voor 300 Euries. Vind ik :o :+

Vind wel als het sparen goed gaat dat juist bij de boodschapppen je langzamerhand weer gaat verslappen dus mezelf even een ~~}>

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:43

Bij de ah kom ik ook altijd duur uit, ik probeer zo vaak mogelijk bij de lidl boodschappen te doen.

Kan niet wachten tot ik de groente weer uit mijn tuin kan halen :D

zonnebloem18

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:53

Ik gebruik nu een paar maanden de Grip app, kan gekoppeld worden aan je bank en daar kan je al je inkomsten en uitgaven categoriseren.

Ik heb daar nu ook budgetten in gemaakt voor boodschappen en eten bestellen. Als je niet goed weet waar het geld elke maand heen gaat is het echt een hele fijne app om alles bij te houden. Ideaal als je niet zo bent van de Excel bestandjes of huishoudboekjes.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:36

Bij de hypotheek mensen: je krijgt een hypotheek van 252.579.

‘Kunt u daar 250.000 van maken? Ik wil graag ronde bedragen’ :') .

Hier vind ik de appie ook duur! Ga wel vaker naar de Jumbo, die is op wandel afstand. Wat met dit weer geen straf is 8-)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:52

Mijn hypotheek is een rond bedrag :D

Dat is een voordeel van niet meer kunnen lenen dan de waarde (of hoe dat precies zit/heet).

Ik kreeg wat ik bood (dat was een rond bedrag).
De rest van de kosten moest ik zelf ophoesten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:55

Luxorvalkje schreef:
Mijn hypotheek is een rond bedrag :D

Dat is een voordeel van niet meer kunnen lenen dan de waarde (of hoe dat precies zit/heet).

Ik kreeg wat ik bood (dat was een rond bedrag).
De rest van de kosten moest ik zelf ophoesten

Maar ik heb annuiteit en daardoor steeds een ander aflosbedrag, dus hij blijft niet rond :')

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:08

Bij annuïteit blijft het bedrag hetzelfde, bij lineair wordt het elke maand minder

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:23

Ik rond juist het liefst al mijn bedragen af naar .01. Dus als er dan tikkies rondgaan voor een cadeau dan is dat gekke bedrag altijd van mij :') gaat er weer 99 cent naar mijn beleggingen van peaks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:23

Luxorvalkje schreef:
Bij annuïteit blijft het bedrag hetzelfde, bij lineair wordt het elke maand minder

Het bedrag wat van je bank afgaat blijft idd hetzelfde, maar het aflos en rente bedrag verandert, iedere maand los je een beetje meer af en betaal je een beetje minder rente.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:02

Ok ok, ik doe een beetje mee. Ik rond het hypotheek bedrag af naar 2000€, dus het verschil tussen wat de bank incasseert en die 2.000 los ik extra af :P

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:06

Prairy schreef:
Ok ok, ik doe een beetje mee. Ik rond het hypotheek bedrag af naar 2000€, dus het verschil tussen wat de bank incasseert en die 2.000 los ik extra af :P

Betaal je 2k per maand aan hypotheek?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:01

Met de extra aflossing van ondertussen ruim 360€ wel ja.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:05

Wat fijn als je zoveel kunt aflossen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:09

Badeendje schreef:
purny schreef:

Gaslicht.com! Met een beetje mazzel heb je ook welkomst bonussen

Ja daar heb ik het nu ook via gedaan idd! Maar is het goedkoper om jaarlijks over te stappen, of is een vast contract goedkoper?

Stille meelezer :Y)
Ik zit bij het Zweedse bedrijf, ik ben goedkoper uit met blijven inderdaad want ik krijg dan 25% korting op bepaalde dingen :j
Hier ook extra aan het sparen in verband met aankoop nieuw huis waar véél moet gebeuren en alles gewoon steeds boven het budget uitvalt -O- maar we willen ook niet besparen op wat we echt willen
Hier pin ik het boodschappenbudget weer, als ik iedere boodschap los pinde raakte ik steeds het overzicht kwijt. Koop ook veel grootverpakkingen die ik dan deels invries en van de maaltijden die ik maak met rijst of pasta gaat altijd nog voor 2-3 dagen de vriezer in. Hebben hiervoor wel geïnvesteerd in een grote vriezer.

Vriend is helaas een lange en warme doucher waardoor mijn rekening meer dan verdubbeld is ten opzichte van toen ik alleen woonde -O- Ben dus druk bezig om hem wat minder lang te laten douchen hihi, dagelijks kan niet veranderd worden in verband met zijn werk.

Wij besparen en zijn zuinig met veel producten, maar kijken tegelijk ook niet echt naar de prijs van de dingen die we wel echt willen hebben. Het is echt zoeken naar een balans waar we zuinig zijn en waar we dit niet willen/kunnen doen. In tegenstelling tot veel zijn onze uitgaven ook echt niet minder door Corona, meer thuis dus meer eens wat lekkers eten, en ons werk blijft beide gewoon doorgaan op locatie. Bij mij deels , de rest werk ik uit huis (2-3 locatie en 2-3 thuis), bij hem volledig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:09

Ondertussen zijn we al van 220 naar 360 gegaan, zowel door extra aflossing als door een lagere rente risico opslag. Het verschil tussen wat er afgeschreven wordt en de 2000 wordt langzaam maar zeker groter.

We gaan dit jaar nog een schuur 'renoveren' (kantoor maken) en dan nog een keer een taxatie laten doen. Samen met alle andere verbeteringen en de gestegen huizenprijzen hoop ik dan in de laagste risico opslag categorie te vallen. Dat gaat ons weer 0,4% rente schelen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:19

Even een vraagje, wij moeten ons huis opnieuw laten stucen (of is het stuccen?) maar dat is behoorlijk prijzig. Nu vroeg ik mij af kan ik van de overwaarde van m'n huis het huis laten stucen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:36

fjordjes schreef:
Even een vraagje, wij moeten ons huis opnieuw laten stucen (of is het stuccen?) maar dat is behoorlijk prijzig. Nu vroeg ik mij af kan ik van de overwaarde van m'n huis het huis laten stucen?

Dat kan, maar daar wordt het nog prijziger van omdat je je hypotheek gaat ophogen en dus daarover rente gaat betalen. Ik neem tenminste aan dat je je overwaarde wil gebruiken voor een bouwdepot oid. Plus volgens mij weer notariskosten..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:21

Om je hypotheek op te hogen, betaal je weer advies kosten. Waarschijnlijk geen notaris kosten, tenzij je over het bedrag heen gaat waarvoor je hypotheek geregistreerd is in de hypotheek akte (dat kan hoger zijn als je originele hypotheek, juist voor dit soort dingen).

Het is helaas geen doorlopend krediet, een hypotheek ;)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:40

Ja wij hebben pas alles al opnieuw moeten laten berekenen ivm aflopende hypotheek rente en daarbij kwam uit dat ons huis 41.000 euro in waarde is gestegen. Maar dan kan ik beter geld opzij zetten dt is op termijn dan goedkoper dan de hypotheek verhogen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 01:58

Over electriciteit en gas... ik heb al jaren geen nieuw jaarcontract meer afgesloten. Toen ik dat een paar jaar terug wilde doen werd het mij afgeraden, zelfs met de korting die ik zou krijgen voor een nieuw jaarcontract was ik duurder uit dan het flexibele tarief.

Als je een jaarcontract afsluit betaal je een duurder tarief voor het geval dat de energieprijzen gaan stijgen, dan komt dat niet voor rekening van de leverancier. Zolang het tarief laag blijft ben je zonder nieuw contract altijd goedkoper uit. Op dat moment zat het niet in de verwachting dat de tarieven snel zouden gaan stijgen dus besloot het toen zo te laten en in de gaten te houden. Heb het nooit meer nagekeken of het nog steeds zo is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:30

Volgens mij klopt dat niet. Ik wissel al zeker 10 jaar jaarlijks en ben er echt altijd nog op vooruit gegaan incl bonussen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:35

corinep schreef:
Over electriciteit en gas... ik heb al jaren geen nieuw jaarcontract meer afgesloten. Toen ik dat een paar jaar terug wilde doen werd het mij afgeraden, zelfs met de korting die ik zou krijgen voor een nieuw jaarcontract was ik duurder uit dan het flexibele tarief.

Als je een jaarcontract afsluit betaal je een duurder tarief voor het geval dat de energieprijzen gaan stijgen, dan komt dat niet voor rekening van de leverancier. Zolang het tarief laag blijft ben je zonder nieuw contract altijd goedkoper uit. Op dat moment zat het niet in de verwachting dat de tarieven snel zouden gaan stijgen dus besloot het toen zo te laten en in de gaten te houden. Heb het nooit meer nagekeken of het nog steeds zo is.

Als je een contract met vaste tarieven afsluit niet. Ik ben al 4 of 5 keer overgestapt maar nog nooit moeten betalen voor verhogingen. Wel word ik door diverse maatschappijen gestalkt...

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:41

purny schreef:
corinep schreef:

Als je een contract met vaste tarieven afsluit niet. Ik ben al 4 of 5 keer overgestapt maar nog nooit moeten betalen voor verhogingen. Wel word ik door diverse maatschappijen gestalkt...

Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel.

De tarieven die je betaald bij een contract zijn hoger dan als je het variabele tarief betaald. Dit is omdat ze een eventuele prijsstijging incalculeren. Een contract is wel voordeliger als de tarieven idd snel stijgen boven je contract tarief want dan blijf je hetzelfde betalen. Bij een variabel tarief stijg je wel mee.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:12

Dat weet je alleen als je de tarieven ook daadwerkelijk gaat vergelijken. Dus niet alleen naar het maandbedrag kijken.
En als je het echt goed wilt doen, ook de vaste kosten.

En voor die bonus van €140 waar ik op wacht kan ik heel wat kWh verbruiken. Helemaal als je het verschil tussen variabel en vast bekijkt. Soms is dat nog minder dan een cent per kWh. Ik stap elk jaar over.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 17:16

Ik vind het tricky hoor om de overwaarde van je huis te gebruiken voor stucen. Je kunt het ook zien als een investering als je het niet neemt uit de overwaarde, dus dan spaar je in feite in je huis, (leg het misschien niet goed uit). Begrijp de verleiding maar qua kosten is het heel duur. En stel dat je wilt gaan verhuizen over een paar jaar, is die overwaarde wel heel prettig als je die ook daadwerkelijk kunt cashen / oftewel in ander huis kunt steken. Dus zou er nog even over nadenken.

Is beetje hetzelfde als ik hier heb met mijn badkamer / keuken, dat komt echt uit het spaargeld. Had ook hogere hypotheek kunnen nemen maar dat wil ik niet. Dat zijn toch elke maand weer vaste lasten en mijn streven is mijn vaste lasten zo laag mogelijk te doen zodat ik niet zoveel hoef te werken en straks dus helemaal niet meer hoef te werken :7 :o :D

Uurtarief van stucadoors scheelt trouwens enorm dus wie weet kun je nog de klus uitzetten op werkspot.nl en wat tarieven vergelijken?

Hier straks flinke DA rekening want hond moet gesteriliseerd worden en nog wat andere dingen (wordt geschat op iets van 750 Euries bij elkaar).... dus mijn vakantiegeld gaat daar voor een groot gedeelte in zitten vrees ik. Zo jammer. Maar goed, gezondheid hond gaat voor uiteraard.

Iemand hier die zo'n DA verzekering heeft voor de hond? Heb dat nooit gedaan, ook niet voor mijn paarden trouwens, omdat ik het eigenlijk heel duur vind. Nu kan het niet meer voor mijn honden, heb er een van 6, een van 10 :)