Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:47

idinn schreef:
Goed bezig Jodie!

Ik ben benieuwd wat er in mijn duo potje zit na een jaar om extra af te lossen. Andere potjes worden echter ook gewoon gevuld. Mocht ik dan daarmee ook heel zuinig zijn geweest, kan het altijd nog bij de duo ook.

Versneld aflossen is wel een fijn idee. Maar toch ook beetje dief van m'n eigen portemonnee gevoel. Want als ik enkel aflos wat ik moet van ze, dan hou ik circa 10K aan restschuld over. Want moet ondertussen nog maar 10 jaar terugbetalen. De eerste 5 heb ik €0/maand moeten betalen wegens laag inkomen (parttime bijbaan naast studeren). Wat ik persoonlijk dan weer niet vind kunnen zo'n restbedrag, want heb het tenslotte geleend. Maar ja hun regels, niet de mijne. Tweestrijd :')

Dat heb ik ook, bij mij blijft er ook nog aardig wat over.

PSvanLot

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:56

Dan is het ook anders denk ik, maar dat is moeilijk oordelen. Hier moet alles afgelost worden, dus dan maar snel.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:04

Ik heb hetzelfde als Idinn, ik hoefde de eerste 5 jaar niks te betalen. Nu verdien ik goed geld maar de schuld is zo hoog dat ik dat nooit af ga betalen of ik moet 10K in de maand gaan verdienen. Dat komt door die draagkrachtregeling.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:12

Oh dan zou ik ook lekker rustig aflossen :)) scheelt een hoop in dat geval. Ergens heb je het geleend, maar 10.000 euro is een leuke auto of keuken..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:19

En best een aardig jong sportpaard haha

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:46

Of een hele lange vakantie!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:48

Dan zou ik me er ook beter in kunnen berusten denk ik.

Offeeeee, 10.000 in fondsen en aandelen, heb je toch nog wat aan alle tips hier van het andere kamp :P

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:48

Heeeerlijk haha. Was het maar alweer zomer! Toevallig vanmiddag mijn vakantie geboekt haha.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:45

denice schreef:
Zo dat doe je goed!! Van 17.900 naar 10.000 in die paar maanden is natuurlijk megamotiverend.

Wij zitten ook al te mijmeren over wat we dan allemaal met dat geld kunnen doen dat straks overblijft :=

Wat we wel weten, we gaan niet meer zoveel onzin kopen.

Oh heel herkenbaar, ik heb al een hele wishlist met dingen die ik dan wil en van mezelf mag kopen :') maar tegelijkertijd is het natuurlijk een mooi moment om flink te sparen en me te gaan verdiepen in beleggen etc, maar ik ga ook zeker wel even genieten!

Dat geen onzin kopen is ook wel m’n insteek nu, maar ik denk dat ik er voor een deel wel weer in ga vallen haha. Al heeft het nu zuiniger leven me wel doen inzien dat dat oneindige online shopgedrag van hiervoor echt totaal onnodig was en klauwen met geld kostte. Echt bizar hoeveel ik er doorheen wist te jassen af en toe! Ik heb nu nog regelmatig dat ik ergens m’n virtuele winkelmandje volgooi en daarna denk, heb ik dit nou nodig? Het antwoord is eigenlijk altijd nee haha. Confronterend wel hoe verslavend geld uitgeven kan zijn hoor, maar ook wel weer lekker om te merken hoe verslavend het nu is om af te betalen en dat bedrag zo snel te zien slinken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:55

Jodie, misschien is het een idee om naar een groter spaardoel te kijken? Blijkbaar werkt dat goed voor jou. Ik wil zelf dolgraag een oldtimer aanschaffen en als ik op het punt sta iets nutteloos te kopen stop ik dat geld in plaats daarvan in de spaarpot := werkt best goed! Want dat doel gaat me op de lange termijn blij maken, nutteloze dingen niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:19

Jodie_ schreef:
denice schreef:
Zo dat doe je goed!! Van 17.900 naar 10.000 in die paar maanden is natuurlijk megamotiverend.

Wij zitten ook al te mijmeren over wat we dan allemaal met dat geld kunnen doen dat straks overblijft :=

Wat we wel weten, we gaan niet meer zoveel onzin kopen.

Oh heel herkenbaar, ik heb al een hele wishlist met dingen die ik dan wil en van mezelf mag kopen :') maar tegelijkertijd is het natuurlijk een mooi moment om flink te sparen en me te gaan verdiepen in beleggen etc, maar ik ga ook zeker wel even genieten!

Dat geen onzin kopen is ook wel m’n insteek nu, maar ik denk dat ik er voor een deel wel weer in ga vallen haha. Al heeft het nu zuiniger leven me wel doen inzien dat dat oneindige online shopgedrag van hiervoor echt totaal onnodig was en klauwen met geld kostte. Echt bizar hoeveel ik er doorheen wist te jassen af en toe! Ik heb nu nog regelmatig dat ik ergens m’n virtuele winkelmandje volgooi en daarna denk, heb ik dit nou nodig? Het antwoord is eigenlijk altijd nee haha. Confronterend wel hoe verslavend geld uitgeven kan zijn hoor, maar ook wel weer lekker om te merken hoe verslavend het nu is om af te betalen en dat bedrag zo snel te zien slinken.

Internetshoppen is zo verslavend... En precies wat je zegt... heb ik het nodig? Neuh, eigenlijk niet, maar toch kopen.. oeps.

Maar moet wel zeggen, koop heen nutteloze dingen. Dat vind ik zonde en ook slecht voor het milieu. Duurzaam vind ik wel belangrijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:43

Gaat het goed met de aflossers?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:52

Ik wacht altijd loon af om het extra bedrag te bepalen. Zeker nu, net sinds 1 februari een nieuwe baan :))

Hoe gaat het bij jou?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:19

LienC schreef:
Ik wacht altijd loon af om het extra bedrag te bepalen. Zeker nu, net sinds 1 februari een nieuwe baan :))

Hoe gaat het bij jou?

O leuk een nieuwe baan! Bevalt het je tot nu toe goed?

Hier gaat het goed. Los als het loon gestort is meteen €1150 af en dan kijk ik in de loop van de maand naar de rest.

Kort maand nu, dan is volgende maand je loon er voor je gevoel zo snel ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 11:27

Wij hebben het ineens over twee jaar naar de Seychellen voor mijn man zn werk en sparen het nu even op. Mochten we niet gaan dan lossen we het af maar wie weet hebben we het nodig voor andere dingen. Even onzeker nu dus dan maar even zo..

Lekker bedrag die 1150!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:01

denice schreef:
Wij hebben het ineens over twee jaar naar de Seychellen voor mijn man zn werk en sparen het nu even op. Mochten we niet gaan dan lossen we het af maar wie weet hebben we het nodig voor andere dingen. Even onzeker nu dus dan maar even zo..

Lekker bedrag die 1150!

Grote kans dat als jullie als expat naar de Seychellen gaan, je zo van die studieschuld af bent. Mijn ervaring is dat de salarissen heel dik zijn en alles wordt vergoed. Onkosten heb je dus niet of nauwelijks.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 13:28

Klopt, maar mijn hele salaris valt wel weg..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:09

Oeh, zou je dat willen - 2 jaar niet werken? Is dat niet killing voor je verdere carrière?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:12

Voor 2 jaar naar Seychellen? Daar hoef je toch geen seconde over na te denken? :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:24

denice schreef:
Goed bezig! Wij hebben deze week de schuld van mijn man afgelost, heerlijk!! Nu nog 14.000 van mij, we hopen daar voor de zomer vanaf te zijn. Vakantiegeld, belastingteruggaaf incl verhuiskosten, hypotheekrente, combinatiekorting en en studiegeld terug, een bonus en iedere maand 1000 euro erheen. Dan zouden we er moeten zijn!

Respect voor sparen in 6 maanden tijd echt diep respect vind zo knap :j

Ik las hier nog over APK van 900€ alsof dat bijzonder is mijn auto kost mij elk jaar aan grote beurt met APK tussen de 700-1200 is afgelopen 7 jaar nog nooit goedkoper geweest ik hoop dit jaar.

Nou ik kan wel stoppen met werken hoor :D
Maar ik word ook beetje onzeker over die grote spaarbedragen van jullie.... jullie kunnen zoveel sparen ik ben al blij met 200€ :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 17:02

Tiggs schreef:
Oeh, zou je dat willen - 2 jaar niet werken? Is dat niet killing voor je verdere carrière?

Haha neejoh! Ik ben docent Nederlands, dus dat zit wel goed. En heel eerlijk, zo belangrijk vind ik een carrière niet en stel je eens voor wat het met de carrière van mijn man gaat doen }>

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 17:04

tita schreef:
denice schreef:
Goed bezig! Wij hebben deze week de schuld van mijn man afgelost, heerlijk!! Nu nog 14.000 van mij, we hopen daar voor de zomer vanaf te zijn. Vakantiegeld, belastingteruggaaf incl verhuiskosten, hypotheekrente, combinatiekorting en en studiegeld terug, een bonus en iedere maand 1000 euro erheen. Dan zouden we er moeten zijn!

Ik las hier nog over APK van 900€ alsof dat bijzonder is mijn auto kost mij elk jaar aan grote beurt met APK tussen de 700-1200 is afgelopen 7 jaar nog nooit goedkoper geweest ik hoop dit jaar.

Maar ik word ook beetje onzeker over die grote spaarbedragen van jullie.... jullie kunnen zoveel sparen ik ben al blij met 200€ :')

Dat is met bonus, vakantiegelden en een enorme teruggaaf van de belastingdienst he! Anders was het inderdaad een topprestatie :=

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:11

tita schreef:
denice schreef:

Ik denk dat de dames hier een iets ander kleding budget hebben :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 17:17

Ik hoop al mijn kleding bij Vinted, misschien lukt het juist daarom }:0 :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:20

Het bedrag wat iemand spaart zegt niets. Iedereen heeft een ander inkomen, ander uitgavenpatroon, andere gezinssituatie. Ik ben alleen en kan nu wel tussen 500 en 750 sparen, maar als we straks weer alles mogen mag ik blij zijn als 300 lukt :+