Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 21:02

senna21: Dank je wel <3

punjab: Dank je wel <3

Hannanas: Dank je wel <3 Ja nog een bruine bonen liefhebber *\o/*
We hebben geen afzuigkap zoals jullie ze kennen maar wel degelijk een afzuigkanaal. Toen ons huis gebouwd werd in 1850 hadden ze nog geen fornuizen maar een open vuurplaats om op te koken. Boven deze vuurplaats was de schouw. Hier werd alle rook van het vuur in opgevangen en naar buiten geleid. Nadat er later fornuizen kwamen is de schouw gebleven. Als je dus bij het fornuis omhoog kijkt kun je zo door de schoorsteen naar buiten kijken. Hierdoor verdwijnt nu al het vocht en geuren door naar buiten, wat tot gevolg heeft dat je buiten precies kunt ruiken of ik een brood aan het bakken ben of een kruidige curry kook :)

DieL_Zor: Tack så mycket <3

Roosje01: Dank je wel <3 We doen niet echt aan verjaardagscadeautjes... Meestal blijft het bij lekker eten en wat rustiger aan doen. Als we al iets kopen voor elkaar is het altijd iets nuttigs wat we anders toch ook wel gekocht zouden hebben... Zoals een stuk tuingereedschap oid _O-

Urona447: Dank je wel <3 Ik vier mijn verjaardag nooit echt uitgebreid dus het was niet echt anders als normaal

Pandora2: Geen dank :)

Astorga: Dank je wel :) De meeste stedelingen reageren niet, maar als iemand reageerd is het altijd positief. Enkelt denken mensen dat er filmopnames in de buurt zijn of dat er iets anders speciaals te doen is _O- .

Victory-Boy: Dank je wel <3

mysa
correspondent/vertaler

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:25

Beter laat dan nooit: alsnog gefeliciteerd. Zoals ik al eens eerder opmerkte, kan ik een heel eind mee gaan in jullie manier van leven. Maar je kleding blijft iets waarvan ik denk dat ik het nooit zou kunnen dragen. Niet alleen vind ik rokken onhandig en zou ik geen korset willen dragen, maar nu vallen me ook nog die witte wijde mouwen op. Hou houd je die in vredesnaam toonbaar?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:46

Oeps, ik was het topic kwijt. Ik vroeg me in de warmte van de afgelopen week af wat je draagt als het 30 graden is?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:40

Even niet bijgelezen en gelijk je verjaardag gemist.
Nog van harte gefeliciteerd.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 21:21

mysa: Nog bedankt voor je felicitaties <3 Met het oprollen van de mouwen en een schort voor kom ik een heel eind :)

zorro: Hetzelfde als altijd... Heb maar de keus uit 3 verschillende jurken waarvan een van wol, dus die valt af met de zomerwarmte :)

Mando: Bedankt <3

Juni

Het is alweer juni. Dikke grijze wolken schieten door de lucht en de dikke regendruppels zwiepen tegen de ruiten als opeens de zon weer tevoorschijn komt en de lucht weer strakblauw is. Maar helaas is deze zonneschijn van korte duur en voor ik naar de schuur gelopen ben, vallen de eerste druppen al weer naar beneden. Wat een verschil met de afgelopen dagen! Ondanks dat het hier nog niet te droog was, is de regen zeer welkom, wie weet wanneer het de volgende keer komt!?

Afbeelding

Na deze regendagen komt het maaiseizoen al weer in zicht. Meestal wachten we tot de week van mid-zomer voordat we beginnen maar dit jaar staat het gras al zo hoog dat we misschien wel deze week al gaan maaien. Dit jaar maaien we iets minder als vorig jaar, de zolder ligt nu nog half vol en we hebben 2 maanden meer over als berekend.

Afbeelding

In de schuur is Sander al bezig met de zeisbladen uit te haren en te slijpen. Mijn zeis heb ik nog niet gebruikt dit jaar maar die van Sander heeft de eerste meters al weer gemaakt met het maaien op het erf.

Afbeelding

Ik heb een soort haat-liefde verhouding met de maaien. Aan de ene kant is het heerlijk om met de zeis ´s ochtens vroeg in het weiland bezig te zijn maar aan de andere kant de hoeveelheid extra werk wat er de komende 3 maanden bij komt is soms overweldigend. Maar de voldoening aan het einde van het seizoen, als de hele zolder vol met heerlijk geurend hooi ligt maakt alles weer goed :)

Afbeelding

Maar nu eerst nog even flink aan de slag in de tuin, zodat dat allemaal op regel is voordat het echte maaiseizoen zich aandient.

Wat is het waar jullie je deze zomer mee bezig gaan houden? Kunnen jullie alweer met vakantie of heb jullie andere plannen gemaakt?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:28

Vakantie binnen nl mag weer gewoon volgende maand gaan op alle campings de voorzieningen weer open. En binnen kort mag je ook weer binnen europa op vakantie maar verschild per land wanneer precies.

Heb je er nooit over gedacht om een zomerjurk te maken met korte mouwen? En gaan jullie ook wel is ergens zwemmen als het heel warm is?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:39

Het lijkt wel of je foto's steeds mooier worden!

Heerlijk gevoel ja, als je een wintervoorraad hooi (maar geldt eigenlijk voor alles) klaar hebt.

Wij gaan al een jaar of tien niet met vakantie.Te lastig met de dieren.

Zonen gaan wel weg met hun vriendinnen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 06-06-20 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:46

Dat staat er netjes bij +:)+
En dat hooi zal zeker heerlijk ruiken :+: Maar wat een vre-se-lijke berg werk zullen jullie daar inderdaad aan hebben....en de rest gaat ook gewoon door...

Hier ook genoeg te klussen. Onkruid groeit tegen de klippen op, dus veel maaien en gedoe. Dat water geven steeds om alles aan de praat te houden in de moestuin / perkjes is ook mijn favoriete hobby niet, dus laat het maar lekker regenen :j

Nieuw stuk moestuin aan het opzetten met een uitprobeersel: eerst een stuk grond losgefreesd met ons minitrekkertje. En dan een stuk daarvan bedekt met een dikke laag houtsnippers, en de rest met oud hooi. Met het idee dat dat onkruid tegenhoudt om te groeien (doordat het geen zonlicht meer krijgt) en de grond warm en vochtig houdt. En dat het van onder af ook composteert zodat het ook in de loop der jaren de grond beter maakt.

Nu wat bramen, aardbeien, Orach Red Ruby (bergspinazie), aardappelen en aardperen, tomaten en paprika's er in die lekker aan het groeien zijn. En van de zomer maar even aankijken wat we verder gaan doen in de tuin, moestuinbakken en nieuwe stuk moestuin en bij de paardjes. Ik wil graag een plan maken om van de herfst het 1 en ander aan te poten van fruitboompjes enzo :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:44

Gisteravond even je topic en website gelezen, leuk! Wij wonen in een boerderij uit 1907 en een deel is nog in oorspronkelijke staat. Met bedsteden.

We vervangen ook steeds meer gemotoriseerde apparaten, maar dan door elektrische omdat we zonnepanelen hebben. Maar we hebben ook een zeis. Ik ben gewoon zo klaar met herrie van bosmaaier en kettingzaag maar elektrisch zijn ze heel stil. Ik bak m'n eigen brood op zonne-energie dat dan wel. Dus hier hebben we een combinatie van historisch en hypermodern. Volgend jaar willen we ook de citroen ami kopen een brommobiel op accu.

Verder stoken we het huis op hout van eigen erf. Huis is inderdaad niet geïsoleerd. Stiekem heb ik wel een elektrische deken in de winter haha. Heb jij dan niet dat je bed steenkoud is omdat er maar één kachel aan is?

Een vriend van ons woont hier vlakbij in een houten huisje ook stijl 1890, doet alles met hout en loopt zelfs ook in oude kleding, Volendammer pak en andere kleding zoals je ook ziet in het Zuiderzeemuseum.

https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... nboer.html

Kun je wat meer foto's maken van je schouw en behang enzo en het interieur?

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:13

Nog gefeliciteerd!
Heerlijke stukjes weer, ben alleen in het weekend op voor dus dan moet ik alles weer even bijlezen.
Wat schattig dat kuiken!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:00

Daar heb je zeker een vette kluif aan, aan dat maaien ~~}>
Maar een volle schuur is wel een mooie beloning :D

Voor hoeveel dieren heb je nodig ?

Wat vakantie betreft, ik ga al jaren niet op vakantie. Wil de zorg voor mijn diertjes niet uit handen geven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:39

Over die oude huizen: niets mooiers dan dat. Had ik ook graag gewild als ik niet ons eigen stukje grond had.
En nog bedsteden is helemaal geweldig!

Enige wat ik wel zou doen is isoleren voor zover dat kan zonder het karakter van het huis aan te tasten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:37

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

De roze/blauwe schouw is een recent project. Hier was een jaren 50 schouw in gezet, nu zetten we er een oude schouw in uit een boerderij in het dorp hiernaast. Verder zie je nog de bedstedes en het vierkant waar de 'bibliotheek' in gemaakt is (moet de boeken dringend eens recht zetten). Hier zitten we meestal 's avonds.

@Thea; wat haal je concreet nog uit de supermarkt? Wij halen melk bij de boer hierachter en daar maak ik zelf yoghurt van, de meeste groentes zelf of langs de weg en ja aardappelen ook maar eens aan beginnen.
En eten jullie nog vlees? Wij eten van eigen shetland schaapjes en van varkens en koeien uit de buurt. De supermarkt brengt hier alleen nog nonfood, koffie/thee en wijn+bier O:) . Ik hoef geen chips en koek meer, alleen dingen die we zelf bakken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:45

Goh, ik moest toch even een poosje goed kijken voordat ik zag dat dat harige ding een kat was :))

Zag de achterkant van het dier aan als een harige kop met hangende oren, en dacht: wat is dat nou in hemelsnaam....een hond? Konijn? Kat...? Wat zitten die poten raar :? En toen zag ik pas dat daar een kop zit _O- Nu ik het zie snap ik het bijna niet meer dat je hem ook anders kan bekijken, maar goed :P

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 18:24

Roosje01: Ik rol de mouwen van mijn jurk liever op, als er dan veel muggen en knotjes komen kan ik ze weer uitrollen in de hoop dat ik iets minder gestoken word. Zwemmen dat is wel heeel lang geleden dat ik dat voor het laatst gedaan heb....

mysa: Dank je wel voor het compliment <3 Mis je het, dat je niet meer op vakantie kunt?

pmarena: Altijd spannend met het uitproberen van nieuwe moestuin strategieen, vaak ook omdat er in het begin toch nog wel wat onkruid enzo doorkomt....
Watergeven is ook niet mijn favoriete bezigheid en omdat we alleen maar een put hebben beperk ik me tot het water geven in de kas, de rest moet zichzelf maar redden :)

Arabesk: wat leuk om te lezen hoe jij/jullie bezig zijn. Prachtige foto´s! Zo ontzettend gaaf dat jullie huis nog bedstedes heeft! In dit deel van Zweden hebben ze dat nooit gehad. Hier kropen ze met ze allen in het uitschuifbed. Deze diende als bank overdag en ´s avonds trokken ze hem uit en konden er 4 in slapen :)
Het kan hier inderdaad erg koud zijn, het eerste jaar hadden we het tot -10 in de slaapkamer ´s nachts! Iets met te weinig brandhout en zuinig stoken.... maar nu wordt het meestal niet kouder als 0 en ik moet zeggen dat het went om op te staan als het zo koud is. Op het bed hebben we in de winter meestal 2 tot 3 dekens dat is genoeg :)
Wij eten geen vlees. Uit de supermarkt halen we nog, meel, suiker, thee, specerijen, kaarzen, lampenolie, lucifers en en nu helaas ook weer melk. De boer waar wij onze melk haalden is helaas met pensioen gegaan. Koekjes, chips, frisdrank dat kopen we nooit... Koekjes bak ik zelf en het andere hoef ik niet. Volgend jaar hopen we onze tuin nog meer uit te breiden en dan ook een graanakkertje te maken *\o/*
Foto´s volgen nog :)

Lucia88: Bedankt <3

Pandora2: We hebben nu nog maar twee ponies en hoeven dus nog maar iets meer als een hectare te maaien. Tot 3 jaar terug hadden we 3 ponies en 2 paarden en 2 geiten en hooiden we over de 4 hectare, pfff.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:07

Oh grappig dat ze bij jullie geen bedstedes hebben, dat wist ik niet. Ik vind een bedstede echt geweldig. Mijn oma had er in haar oude duinhuisje nog 1, maar dan niet zo'n muffe kast maar met een raam er in dat direct op de tuin uitkwam.

In huis van mijn ouders hebben er ook nog 2 gezeten. Huis is nog gebouwd door ouwe opa die het in 1911 ofzo gebouwd heeft, en ik geloof dat ze daar toch al snel met 10 man of meer geslapen hebben in dat huisje destijds. Je vraagt je echt af hoe dan, is tegenwoordig bijna niet meer voor te stellen :=

Op zich wel gezellig maar een paar moesten er dan toch rechtop in de kelder zou je denken :P

Verlies je geen groentes door buiten geen water te geven, met die rare droge zomers de laatste jaren?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:22

Oke ja dat is ook wel handig ik haat muggenbulten.
Maar er is bij jullie geen (zwem)meer of strand in de buurt?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:42

Ziet er bij jou ook prachtig uit Arabesk! Bieb lijkt me een heerlijke plek. Als een van de zonen op zichzelf gaat, maak ik er ook eentje, annex kantoor, dat wel.

Edit: @Thea: Ik mis vakantie op zich niet maar heb wel heel goede herinneringen aan onze reisjes met de afzetunit op de pick-up. Misschien als we met pensioen zijn weer. (ben bang dat mijn man nooit met pensioen wil, helaas)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:18

Ben gisteren op je topic gestuit en heb al je berichten in 1 x gelezen. Wat intzettend gaaf! Je geeff aan dat je 1 werkjurk hebt, 1 nette jurk en 1 wollen jurk die je alleen in de winter draagt. Hoe doe je dat met wassen van je kleding dan? Neem aan dat dat ook best een aantal uren in beslag neemt...als je je werkjruk wast, die je dan je nette jurk aan, of hoe moet ik dat zien

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:04

Arabesk schreef:
[ [url=m/foUg0w.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xOepTn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bEL8kt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WQYUWr.jpg]Afbeelding[/url] ]

De roze/blauwe schouw is een recent project. Hier was een jaren 50 schouw in gezet, nu zetten we er een oude schouw in uit een boerderij in het dorp hiernaast. Verder zie je nog de bedstedes en het vierkant waar de 'bibliotheek' in gemaakt is (moet de boeken dringend eens recht zetten). Hier zitten we meestal 's avonds.

@Thea; wat haal je concreet nog uit de supermarkt? Wij halen melk bij de boer hierachter en daar maak ik zelf yoghurt van, de meeste groentes zelf of langs de weg en ja aardappelen ook maar eens aan beginnen.
En eten jullie nog vlees? Wij eten van eigen shetland schaapjes en van varkens en koeien uit de buurt. De supermarkt brengt hier alleen nog nonfood, koffie/thee en wijn+bier O:) . Ik hoef geen chips en koek meer, alleen dingen die we zelf bakken.

Jouw huis vond ik ook ontzettend sfeervol!
Gezien tijdens de cursus. ;-)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:57

Oh, Arabesk, ik ben jaloers op je bibliotheek! <3 Ik had hier één kamertje ingericht als bibliotheek (lang niet zo mooi en groot als die van jou), maar die is nu omgetoverd als hobbykamertje. Alleen mijn meest "dierbare" boeken staan er nog. Toch wil ik weer ergens in huis een (klein) bibliotheekje hebben. :)

Maaien met de zeis hebben we 1x gedaan en toen uiteraard ook alles met de hand verder verwerkt. Nadat ik tijdens een pauze de drietand per ongeluk in een padje had geparkeerd en het beestje na de pauze nog steeds leefde was ik direct genezen. Wat een trauma. -O-

Ik ben jarenlang niet op vakantie gegaan, maar sinds mijn vriend bij mij ingetrokken is zijn we wel een aantal keer naar het buitenland geweest. Dit jaar weer niet, maar volgend jaar moeten we weer naar Amerika voor dingen te regelen. Ik vind op vakantie gaan best wel leuk, maar het thuiskomen (en thuis zijn) vind ik nog veel leuker. :D

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 21:08

Pmarena: Het is inderdaad onvoorstelbaar met hoeveel mensen ze soms in een klein huisje woonden. Ons huis woonden ze met z´n elven!
Ik verlies wel een deel van mijn oogst door geen water te geven maar dat is bij het uitzaaien meegerekent. Het is verbazend hoe goed alles het doet ondanks de droogte. Ik moet wel zeggen dat ik alle bedden afdek met gras zodat de grond niet zo snel uitdroogt en het is daarbij ook nog een soort van bemesting. We kunnen het ons niet permiteren dat we zonder water komen te zitten, is de put droog dan zit het dichtsbijzijnde waterpunt met waterleiding op 10 km.... Niet echt aan te bevelen om dan elke dag 30-40 liter water met het fietsje op te halen... Die ervaring hebben we 3 jaar geleden al gehad en toen hadden we nog een auto.....

Roosje01: We wonen op ongeveer 700 meter van een groot meer maar om bij een soort van strandje te komen moeten we denk ik zo´n 5 km fietsen en dat hebben we in de afgelopen 8 jaar misschien1x gedaan, niet om te zwemmen maar gewoon om lekker bij de waterkant te zitten :) Meestal nemen we daar niet de moeite voor en gaan we gewoon lekker in de tuin zitten :)

idylle: Welkom :) Als ik een van de jurken was trek ik inderdaad een van de andere jurken aan. In de zomer als het drogend weer is is hij in een dag weer droog en klaar :)

Victory-Boy:
Victory-Boy schreef:
Oh, Arabesk, ik ben jaloers op je bibliotheek!
Hier ben ik het helemaal mee eens! <3
Oh, wat sneu van het padje, helaas gebeurd dat hier ook wel eens dat we een pad met de zeis beschadigen, dan zit er niets anders op dat het diertje uit zijn leiden te verlossen. Maar als ik dan van de boeren uit mijn omgeving hoor hoeveel reeën baby´s ze per jaar kapot maaien met de trekker dan ben ik blij dat wij dat in ieder geval kunnen voorkomen.

Amerika, dat had mij ook wel spannend geleken om daar eens heen te gaan op vakantie maar ik wil niet vliegen zo dat wordt hem niet.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:41

Oh ja Amerika, jij moet eigenlijk eens bij de Amish kijken, Thea.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:43

Met welke reden zijn jullie gestopt met de geiten?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:14

Oh lijkt mij echt heerlijk dicht bij een groot meer zou denk in de zomer elke dag gaan zwemmen om af te koellen. Maar ik hou dan ook heel veel van zwemmen. Ging tot de corana tijd elke maandag baantjes trekken. Hier is het ook erg droog maar gelukkig nu 3 dagen regen gehad. Fijn dat zoveel van de oogst de droogte overleefd.