Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:10

_Roxanne schreef:
Cyrina schreef:
Wij hebben net een woonboerderij met agrarische bestemming gekocht als particulier. Dat was geen enkel probleem ( bij de Rabobank) mits het niet meer dan 3 hectare bij het huis had.

Precies! O.a. Rabobank heeft haar beleid hierover veranderd afgelopen jaar. Daardoor is er meer mogelijk dan voorheen. De moeite waard om je even in te verdiepen in ieder geval.

Maar ik heb ook gehad, dat ik bij een woning wilde kijken, en dat de makelaar absoluut niet mee wilde werken tot ik een volledig hypotheekgesprek had gehad om maar zeker te weten dat we het huis konden betalen. Eerder wilde hij geen bezichtiging doen....

Van de week een boze mail gestuurd naar de stichting die de afhandeling regelt van de opkoopregeling van de NAM. Duurt allemaal veel te lang; nu moest er een afspraak ingepland worden voor taxatie, 2 partijen.
Volgens de stichting kon het even duren voor ze tijd hebben, want ze hebben het druk. De door ons geselecteerde taxateur kon overigens direct wel plannen, maar ze geven je niet direct de contactgegevens van de door hen geselecteerde taxateur door.
Na herhaaldelijk gevraagd te hebben, heb ik een boze mail gestuurd met "Graag de gegevens van uw taxateur zodat er in ieder geval een afspraak gepland kan worden, ook al duurt dat even, dan staat er in ieder geval een afspraak!!"

Was er zo flauw van. We kregen geen antwoord.... maar de volgende dag wel een berichtje van onze taxateur dat ze deze woensdag komen taxeren. Zou zo fijn zijn, me een voorlopig koopcontract van de stichting kunnen we in ieder geval verder, dan weten we waarmee we minimaal kunnen rekenen om een ander huis te kopen! We mogen in ieder geval ook nog particulier verkopen, indien er in de tussentijd zich een koper meldt... *\o/* *\o/* hehe....

en.... een huis gezien die we easy kunnen betalen én verbouwen en dan houden we ook nog wat over..... ik ga morgen direct bellen, hopen dat het dan nog niet weg is. *D :+

daantjuhhh

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:34

Dat agrarische bestemming is voor mijn ouders echt hel geweest.

20 jaar terug kochten zij een boerderij.
Makelaar heeft destijds niet verteld dat er een agrarische bestemming op zat.
Destijds was alles mogelijk. Banken deden nergens moeilijk over. Wilde je 50.000 extra boven taxatie lenen? Geen probleem. Zo ook agrarische bestemmingen. Daar werd niet eens naar gevraagd.

Toen ze het jaren later te koop zetten kwamen ze er pas achter dat het huis een agrarische bestemming had.
We mochten er officieel niet eens wonen.

Huis heeft 8 jaar te koop gestaan.
Niemand kreeg het destijds voor elkaar met de hypotheek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 00:58

Wij gaan nu toch maar voor een huis wat na 2 open dagen per bod verkocht gaat worden. Mijn man kan niet mee, dus vandaag samen langs gereden en overal rond kunnen kijken gelukkig. Makelaar had al gezegd dat het leeg staat en kijk gerust.

De kans is alleen heel klein gezien de animo dat we het beste bod hebben, want je weet gewoon niet wat anderen gaan doen. En we weten al dat ze alleen naar hoogste bod en snel afwikkelen gaan kijken.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:52

Ik had info gevraagd voor een huis, maar helaas:
vandaag komen kijken en anders kan niet.
ik moet werken, dus dat wordt niks...

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:36

Oh dat is jammer.. Waarom niet? Is er maar 1 kijkdag ofzo?

Gelukkig heb ik flexibel werk dus kon ik gewoon wanneer het als eerste paste, dat ook doen. Maar helaas kan dat niet overal.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:01

DanielleB schreef:
Oh dat is jammer.. Waarom niet? Is er maar 1 kijkdag ofzo?

Gelukkig heb ik flexibel werk dus kon ik gewoon wanneer het als eerste paste, dat ook doen. Maar helaas kan dat niet overal.

Teveel interesse en al biedingen...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 01:10

Gister koopcontract getekend en nu aftellen tot 16 december.
Lijkt nu nog ver weg maar zal hopelijk zo voorbij zijn.

Las van de week in de krant dat de huizenprijzen minder hard gestegen zijn dan de kwartalen hiervoor. Ben benieuwd of degene die nog op zoek zijn er wat van merken dat het minder hard gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 01:19

Wij hebben een bod uitgebracht, maar er was zoveel belangstelling dat ik het erg somber in zie.

Of de prijzen een beetje stabiliseren durf ik niet hardop te zeggen. Volgens mij is dat een gemiddelde, want het scheelt echt enorm per plaats.

Als in een stad veel huizen te koop staan en de prijzen daar stabiliseren trekt dat het gemiddelde aardig omhoog, ten opzichte van een dorp waar bijv 10 huizen te koop staan.

Het valt me hier op dat de duurdere huizen momenteel ook goed verkopen. Maar even terug stonden er steeds om de beurt woningen te koop die net boven gemiddeld zaten en die mensen kunnen waarschijnlijk goed doorstromen. En hier lagen de prijzen altijd al ietsjes hoger.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 16:51

Ik zou het ook niet durven zeggen.. mijn hypotheek is inmiddels rond gelukkig, maar vanaf het moment dat ik mijn bod heb uitgebracht heb ik alleen nog maar duurdere appartementen voorbij zien komen en niks meer in de prijsklasse waarin ik geboden heb. Terwijl dat echt nog maar eind mei was...

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:41

Ik heb soortgelijke huizen ook nog niet goedkoper gevonden vanaf mei

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 00:45

Ons bod is geaccepteerd, dus nu de financiering gaan regelen. En ons huis komt dan eind volgende week, begin week erop in de verkoop :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 00:46

superpony schreef:
Ons bod is geaccepteerd, dus nu de financiering gaan regelen. En ons huis komt dan eind volgende week, begin week erop in de verkoop :)

Gaaf, gefeliciteerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 00:48

nuscaniels schreef:
superpony schreef:

Gaaf, gefeliciteerd.

Dank je wel! Echt niet verwacht met zoveel belangstelling. Was echt in shock

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 05:07

Super ,gefeliciteerd.Wat spannend allemaal...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 06:56

superpony schreef:

Van harte gefeliciteerd *\o/* Ik ben wel heel nieuwsgierig wat je gekocht hebt :D :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 07:05

Gefeliciteerd Superpony! Ik ben ook heel benieuwd!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 07:06

Gefeliciteerd :j
Ik ook, want je had een heel eisenpakket.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:34

Van harte!!!

Wij gister weer gesprek bij de bank gehad.
Hopelijk willen de verkopers de datum van ontbindende voorwaarden iets opschuiven, dan hoeven we niet eerst een soort van overbruggingshypotheek te regelen (overdracht duurt nog wel even dus uiteindelijk is die niet nodig).
Voor de rest veel zaken al vastgesteld, oa hoe hoog het bouwdepot wordt.
Binnenkort zal de taxateur er heen om de boel te taxeren.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:28

Proficiat superpony! Moet vast een fijn gevoel zijn.

Wij hebben net het taxatierapport ontvangen: hij is gelukkig op onze vraagprijs getaxeerd dus ik ben blij :) Was bang dat het dadelijk onder onze koopprijs zou worden getaxeerd en dan kon misschien de koop wel niet door gaan.

Bij de bank die onze hypotheek versterkt zijn alle stukken nu in behandeling. Hopelijk gaat dit allemaal goed en dan hebben we 24 september al de sleuteloverdracht :D

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:02

Gefeliciteerd allemaal!
Bij ons is nu ook alles rond, de mensen die ons huis hebben gekocht zijn twee weken geleden bij ons op de koffie geweest, ze nemen ongeveer ons hele interieur over! Dat gaat een heleboel gesleep met zware spullen schelen! *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:30

Zo, dát is lekker. Gefeliciteerd !!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:10

Cayenne schreef:
Gefeliciteerd Superpony! Ik ben ook heel benieuwd!

Gefeliciteerd! Ik ben ook erg benieuwd, want jullie hadden ook, net als wij, vrij veel eisen.

Gefeliciteerd dems75! Dat is nog eens fijn!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:50

Dank jullie wel.

Ik vind veel eisen wel een groot woord. De een wil van alles in het huis en wij hadden weer andere wensen, maar veel niet echt.......Zeker als ik soms hoor over welke kleine dingetjes mensen al vallen in een huis.

Het is ook zeker niet perfect, maar soms val je gewoon ergens voor en zie je mogelijkheden.

Ik weet ook nog niet of de financiering helemaal vanzelf rond komt. Taxatie kan ook lager liggen dan ons bod en dat hebben we wel, maar ons huis komt over een week pas in de verkoop.
Wel denk ik dat we ruim genoeg bewijzer hebben om aan te leveren dat dit allemaal makkelijk kan......

En daarnaast moeten we goed overleggen welke constructie het beste is qua verbouwen, wanneer, van welk geld etc etc

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:05

Sorry superpony, bedoelde het zeker niet verkeerd.
Ieder heeft zijn eigen eisen en wensen of voorkeuren.

Bij ons waren het sowieso wensen/voorkeuren, maar veel zaken waren ook wel een eis.

En wat jij ook al aangeeft;soms val je ergens voor. :D

Succes en veel plezier!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:19

Myfairytale schreef:
Sorry superpony, bedoelde het zeker niet verkeerd.
Ieder heeft zijn eigen eisen en wensen of voorkeuren.

Bij ons waren het sowieso wensen/voorkeuren, maar veel zaken waren ook wel een eis.

En wat jij ook al aangeeft;soms val je ergens voor. :D

Succes en veel plezier!

Is niet erg!

Ik vind zelf een huis kopen geen brood kopen en dat je echt goed moet blijven nadenken. de markt is lastig en heb steeds in mijn hoofd gehad, de plek en alles moet goed voelen en het huis kunnen we wel aanpakken.
Maar als dan steeds alles tegen je max budget aan zit, wordt het lastig om het aan te passen.

Ik ben verder qua luxe of grootte ook echt niet moeilijk.

Nieuwe huis heeft een lastige indeling, dus of we gaan direct verbouwen en dan wordt het heel grondig of we gaan even zitten en wennen en volgend jaar een caravan ernaast en beginnen.