[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:44

Op zich kun je dat proberen ja. Moet je alleen wel in de gaten houden dat ze er niet een nog grotere rotzooi van maken en de moeilijke stukjes alsnog laten zitten...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:29

Daarom zelf meehelpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:51

Wat een heerlijk project en nog in de buurt ook :D Ik volg!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:04

Die foto met dat viooltje...prachtig!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 19:43

Sassy schreef:
Die foto met dat viooltje...prachtig!

Ja was ook geweldig om te vinden :D Van die kleine cadeautjes zijn dat...

zigranta schreef:
Advertentie op marktplaats zetten voor gratis gaas en dat ze het dan zelf moeten verwijderen met eventueel hulp van jullie :D . Misschien komt er wel iemand en heb je er zelf minder werk aan.

Voor het stuk wat van de palen af moet denk ik niet handig, maar misschien nog wel een idee voor de rollen gaas die her en der nog liggen :+

Afbeelding

Verder lekker de hele middag weer bezig geweest *\o/* Kon ik gelijk de paarden een beetje in de gaten houden nu er meer vuurwerk werd afgestoken, maar ze gaven er echt helemaal niks om, gelukkig!

Nog een gevaarlijke paal verwijderd (echt, bijna niet vast te pakken, want je werd van alle kanten gespietst :+ ) en volgens mij is nu alles weg wat gevaarlijk is of in de weg stond... Er moet nog één paal bij, maar daarvoor moet er eerst nog een stukje vrij gemaakt worden van schapengaas. Dat gaan we hopelijk morgen doen. Zou eerst gisteren, maar vriend had echt even rust nodig en was vandaag ook nog erg moe, dus even alleen bezig geweest vandaag.

In mijn eerdere schatting van nog ong. 70 meter te gaan was ik helaas de ongeveer 50 meter voor de oude schuilstal langs vergeten. Maar daar heb ik vanmiddag ongeveer 40 meter van kunnen verwijderen :D . Verder een hele zooi oude krammen verwijderd die op plekken zaten waar de nieuwe isolatoren moesten komen. En weer een hele reeks isolatoren geplaatst. Dat gaat met z'n tweeën wel echt een stuk sneller dan in je eentje! Maar goed, alles wat klaar is, is maar weer klaar :D

Verder bericht van de verhuurder van ons vorige huis dat de borg terug is overgemaakt en krijgen nog wat terug van de betaalde voorschotten voor gas & elektra. Heel fijn :D Mede daardoor nu twee palletboxen besteld die ik graag wilde hebben als slowfeeders en ga zo een weidehek bestellen voor in de stalgang. Alles links en rechts afgewogen is dat het makkelijkste voor nu en die kan ik dan straks hergebruiken voor de weidepoort waar loonwerkers het land op kunnen. Daar zit nu een nogal verrot houten hek namelijk.

Trouwens, wel leuk van het plaatsen van palen dat je gelijk de ondergrond kan zien. En dat is dus inderdaad daadwerkelijk zand :D Hoop van het voorjaar een rijbak te kunnen laten maken door de grond te keren.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:48

Als je de grond laat keren zit je wel met een hele zware bak. Ik heb het hier ook laten doen en die bak is nooit een fijne bak om te rijden geworden (veel te zwaar).
Afhankelijk van hoe dik de zwarte laag is zou ik hem af laten graven en met schoon zand laten ophogen. Overigens kun je van de afgegraven aarde een hele mooi wal laten maken die een hoop wind tegen houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:52

DubbelDun schreef:
Als je de grond laat keren zit je wel met een hele zware bak. Ik heb het hier ook laten doen en die bak is nooit een fijne bak om te rijden geworden (veel te zwaar).
Afhankelijk van hoe dik de zwarte laag is zou ik hem af laten graven en met schoon zand laten ophogen. Overigens kun je van de afgegraven aarde een hele mooi wal laten maken die een hoop wind tegen houdt.

Dat ligt eraan, die van mij is nooit zwaar geweest.. Maar moesten we later juist nog draineren, water bleef erop staan anders. Meestal was het een prima bak :j

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 20:01

Als hij wel te zwaar wordt kunnen er altijd op termijn nog weer snippers door (vind ik sowieso vaak fijn omdat je dan vaak een bak krijgt die je meer jaarrond kan gebruiken). Weet van meer mensen uit de regio die hem hebben laten keren en er 'as is' echt een prima rijbak aan hadden.

Zou een poort van 4 meter voor de gemiddelde loonwerker breed genoeg zijn?? Even gemeten en huidige houten poort is ongeveer 5 meter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:20

MarliesR schreef:
Als hij wel te zwaar wordt kunnen er altijd op termijn nog weer snippers door (vind ik sowieso vaak fijn omdat je dan vaak een bak krijgt die je meer jaarrond kan gebruiken). Weet van meer mensen uit de regio die hem hebben laten keren en er 'as is' echt een prima rijbak aan hadden.

Zou een poort van 4 meter voor de gemiddelde loonwerker breed genoeg zijn?? Even gemeten en huidige houten poort is ongeveer 5 meter.

Dat ligt er vooral ook aan hoeveel ruimte er voor de poort is om te steken. Met andere woorden: hoe ver ligt de poort van de weg af.

Bijvoorbeeld heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat 3,90m deur te smal is voor een vrachtwagen van 2,40m breed en 8mtr lang omdat de ruimte voor de deur maar krap 6mtr is (en ik dus de draai niet kan maken)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:54

Aan de andere kant is 3,20m breed zat als ze gewoon rechtdoor kunnen rijden (passen dan werktuigen van 3m door)

Strak tegen de weg aan zou ik eerder het dubbele aanhouden. Tussen de vaste palen van de poort zet ik zelf bij zulke afstanden prikpaaltjes om het draad omhoog te houden omdat die makkelijk weg te halen zijn als er iemand door moet. Wil je houten palen wilt kun je deze eventueel in een stuk pvc pijp in de grond zetten zodat je ze er ook makkelijk uit en weer in krijgt. Het pvc dan wel in een beetje beton leggen zodat dit in de grond blijft zitten en minder gevoelig is als we een trekker overheen rijdt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:24

Mee eens.

Ik moet in die 6mtr een 90° draai maken. Dat gaat niet. Had ik rechtuit kunnen rijden was er niks aan de hand geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 10:05

Dat probleem had ik hier ook, gelukkig kon ik ergens anders nog een ingang maken.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 11:09

Ohja, de opdraai is dan natuurlijk ook relevant. De poort ligt nog een aantal meter van de weg, denk ongeveer 10 meter. Doorgang kan ook niet breder dan 5 meter vanwege een sloot, maar misschien toch handig om die 5 meter aan te houden.

Moet er ook nog even goed over nadenken hoe ik dat doe qua lijnen met een paddock paradise opzet en toch loonwerker/hooiboer op een handige wijze toegang kunnen geven. De poort zit in de hoek van de wei. Het erf over kan ook, maar die bocht is heel onhandig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 11:14

Gewoon een poort maken die voor normaal gebruik voor de helft open kan, en eventueel ook in zijn geheel bij groter materieel?

Wij hebben hier een toegang in de wei van gewoon lint en draad. Zeg maar 3 palen van de wei. De middelste paal in een PVC pijp in de grond zodat we dat hele stuk kunnen verwijderen :)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:53

Bedenk dat de meeste landhekken van een weide van een boer ongeveer 3m lang is. Daar zouden de meeste trekker, aanhanger combinaties prima doorheen kunnen mits ze dus geen scherpe bocht moeten maken.

Een vrachtwagen is met een bocht vaak wat lastiger aangezien ze langer zijn.

Als jij zegt 10m vanaf de weg een poort te willen plaatsen, zou in de meeste gevallen 4m genoeg kunnen zijn.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 13:36

Wij hebben poorten/doorgangen van 4meter om op alle weide te komen. De loonwerker kan hier altijd rechtdoor doorheen, maar met groot materieel past dat maar net.
Als ik nu opnieuw moest doen ging ik toch voor een wat bredere doorgang, dus ik zou voor de 5 meter hek gaan. En als je het goed wil doen denk ik dat een dubbele draaipoort het mooiste is, kun je ook goed afsluiten.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:19

Wij hebben ook ruim 4 meter ingang met draden en hebben er prikpaaltjes tussen staan. Die kan je makkelijk weghalen en is veiliger dan alleen draden.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:37

4 meter zou voldoende moeten zijn.
Je moet je afvragen of je machines op t land wil hebben die breder zijn dan dat. Want komt dan automatische een zwaardere tractor voor wat me niet fijn lijkt voor je land.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 09:56

Op zich hoef ik die poort verder niet te gebruiken. Het is echt alleen voor het kunnen ophalen van de mest en wellicht leveringen van hooi. Plus hopelijk in het voorjaar het keren van een rijbak :D

Weidehek voor in de stalgang is besteld. Hoop op korte termijn dat klaar te hebben zodat ze een schuilstal hebben. Nu het langzaam toch wat meer winters lijkt te worden wel prettig. Mijn merrie staat sowieso graag onder dak.

Als ik erbij ben zet ik het nu al open (met alleen een touwtje achterin dus). Ook gekeken hoe het gaat met de stallen erbij open, maar dat gaat (voor nu) helaas nog niet goed. Tegen ieders verwachting in, is de ruin op dit moment de baas. En die heeft een beetje last van "ik ben lang de sukkel geweest en nu zal ik eens even!" complex. En dan is alleen een staldoorgang te weinig om makkelijk weg te kunnen komen.

Ging nu goed, maar merrie raakt ervan in de zenuwen en wil er niet op gokken als ik er niet in de buurt ben.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:01

Het is tegenwoordig niet zo simpel meer om kleiner materieel te vinden, de loonwerkers gaan allemaal voor 'groot'...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:09

DubbelDun schreef:
Het is tegenwoordig niet zo simpel meer om kleiner materieel te vinden, de loonwerkers gaan allemaal voor 'groot'...

Ja ik weet het. Heb tot voorkort jaren samen gewerkt met loonwerkers en had zelf een akkerbouw bedrijf.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:44

Hier wordt jaarlijks mest geïnjecteerd en ik heb bij voorkeur de driewieler van de loonwerker. Deze is het breedste van allemaal, maar heeft banden welke ook haast een meter breed zijn waardoor hij niets kapot rijdt, zelfs niet als het nat is. Op grotere stukken hier in de buurt rijden ze met een hele grote tank achter een zware tractor en daar rijden ze de boel echt wel mee kapot bij de doorgangen. Dus groter/breder betekend niet altijd meer kapot.

Voor hooi en mest zullen ze waarschijnlijk niet met dergelijk groot materieel komen en is een doorgang van 4 meter ook al wel voldoende.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 15:06

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Alle schapengaas rond de wei is weg! Even hard doorgebuffeld vanochtend om de laatste 80 meter ook nog te verwijderen. In totaal nu 320 meter schapengaas verwijderd waarvan ik het grootste deel alleen heb gedaan. Danoontje power!

Morgen kijken of ik die laatste 75 meter ook vrij kan krijgen van de staaldraadrestjes/krammen op de palen, oude isolatoren kan verwijderen en nieuwe kan plaatsen. Er moet nog 1 paal geplaatst worden en nog 2 rotte palen eruit. Verder nog een zooi snoeiwerk... En dan kan het cord voor de buitenring van de winterwei erop :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:33

Goed bezig !! Het houdt je lekker van de straat :)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:44

Goed bezig! Is er ook lekker weer voor, zo met het zonnetje nu.