Moestuintjes van de AH: wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:52

Mooie moestuin, Marlies!
Hier hebben de slakken gesmuld van een zonnebloem en wat wortelblaadjes -O- Tomaatjes doen het nog rustig aan, maar mijn komkommerplanten groeien als kool. Mochten er inderdaad hopen komkommers aan komen dan gaat een deel verruild worden met mijn moestuinende buren. Vorig jaar bramen en rode bessen verhandelt voor tomaten en druiven. :D

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:56

Ze gaan wel weer wat hard bellatrix..

Deugnietje ik denk niet dat je daar radijs van hoeft te verwachten := ik heb ze ook nog nooit zo gezien.

Hier ook slakken in mijn radijs, dus ff een slakken val zetten

emily68

Re: Moestuintjes van de AH: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:10

Mijn radijsplantje dat buiten stond is verdwenen. Dat wil zeggen, er staat nog een ienieminie kaal stengeltje. -O-

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:12

Die vonden de slakken erg lekker :D

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:45

Ik kon me gister niet meer bedwingen en heb een groot deel van mijn planten buiten gezet. Ik hoop dat mijn komkommers weer bijkomen want die liggen nu erg zielig plat. Maar dat was vorige keer na het verpotten ook en toen zijn ze ook weer goed gekomen. En anders heb ik nog veel reserve zaadjes.
Boontjes vinden het dan weer tof buiten. Die lijken na 1 dagje al tegen hun klimgeval van 3 stokken met gaas er om te zijn gaan klimmen.
Aardbeitjes heb ik maar plantjes van gekocht, te moeilijk van zaadje af aan. Ik heb ze in een pot gezet, hopelijk blijft het ongedierte er dan iets meer van af...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:11

Deugenietje schreef:
De wortel komt ook mooi op.

Hoop dat ik radijsjes nog komen aangezien ze behoorlijk te groot geworden zijn.

[ Afbeelding ]

Ja en nee. Dat rode is het radijsje dus ja. Maar ze zullen geen knolletje vormen dus nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:01

Zo zou een radijsje er eerder uit moeten zien.. deze groeit buiten. Binnen gaan ze eigenlijk altijd te snel.
Afbeelding

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:05

Klopt en eigenlijk moet je net zoals wortel, bieten ed gelijk in rijen in de volle grond

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:21

Baal momentje toen ik net thuis kwam... had een van m'n zonnebloemen gister buiten gezet met een potje erover met een klein kiertje zodat er genoeg zuurstof binnen komt. Is er toch een slak tussendoor geglipt en heeft 'm opgegeten -O-

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:36

Mijn radijsjes zijn in een dag of 3 de grond uit geschoten! Alle steeltjes lijken nog groen (dus er kan nog een knolletje komen?)

Begrijp ik nou goed dat ik ze het beste buiten kan zetten? Ze kunnen hier niet in de tuingrond, maar ik kan ze wel in een potje/emmer buiten zetten; zou dat werken?

Ze kunnen bij ons niet in de tuin omdat we bouwzand als 'grond' hebben in de tuin, weinig voedzaam dus.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:51

Ja hoor kan prima in een pot, genoeg ruimte tussen de plantjes en ze tot het blad in de grond zetten, je hoort amper een steeltje te zien.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:12

Mijn tomaat en komkommer gaan het niet halen buiten. Zijn niet bijgetrokken na het verpotten zaterdag.
Helaas dus als verloren te beschouwen.
Denk dat ik binnenkort nieuwe stekjes haal bij de Welkoop.

Wortel en Radijs heb ik 1 potje per soort van gezaaid. Heb van beide nog 2 meer. Denk dat ik er telkens 2 weken tussen laat voordat ik de volgende zaai.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:14

Komkommer red het sowieso nu niet. Opeens van warm binnen naar koud buiten. De tempraturen lopen morgen en donderdag wel op.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:18

Wil je het helemaal op safe spelen dan zou ik wachten tot 10 mei, na de ijsheiligen dus. Het kan, ondanks de temperaturen overdag, nog wel koud zijn aan de grond.

Hier gaat het wel goed maar ik heb het onder plastic en in de kas

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:18

Ik heb hier courgette, stamslabonen en een zonnebloem buiten staan, en dat gaat tot nu toe heel goed. Nu staan ze wel op een tuintafel, dus van de grond af, en veel in de zon dus heel koud zullen ze het niet hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:21

Oh ik heb zojuist mijn komkommer het op het balkon gezet. Ik haal ze vannacht wel binnen, zou dat ze redden?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:28

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:42

Oh ja dat is waar. := Nou dan hopen we er maar het beste van.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:07

Iemand tips om de slakken weg te houden? Mijn zonnenbloemen zijn echt enorm aangevroten ;(

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:09

Volg... Mijn bloemkolen, venkel en pompoenen ook... Heb al fiks wat dingen gestrooid maar ze blijven komen.

Ik las dat koperringen wel goed werkten?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:12

Eierschaal kapot maken en rondstrooien als grid is te scherp voor ze? Werkt hier erg goed

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:12

Ik heb muurtjes om mijn plantjes gebouwd en daar slakkengif op gestrooid

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:19

Glaasje met bier ingraven of gewoon slakken korrels

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:53

Oeh, slakken heb ik gelukkig nog niet. In onze nieuwbouwwijk ook nog niet gezien. Bouwzand is denk ik ook niet zo'n fijn huis voor slakken.

Ik heb een vraag over de zonnebloemen: ik heb er 3 in een potje, ze groeien best fanatiek. Nu zegt de instructie van de ah dat je het met huidig potje en al in een grotere pot moet planten. Maar dat is toch niet handig? Kan ik ze niet beter loshalen van elkaar en een beetje verspreid planten?

Oh, en als ik dan toch vragen stel; ze worden zeker heel groot? Dus een pot is strakjes zeker niet meer voldoende? Dan moet ik maar een beetje tuinaarde gaan storten daarvoor.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:57

mirriezz schreef:
Oeh, slakken heb ik gelukkig nog niet. In onze nieuwbouwwijk ook nog niet gezien. Bouwzand is denk ik ook niet zo'n fijn huis voor slakken.

Ik heb een vraag over de zonnebloemen: ik heb er 3 in een potje, ze groeien best fanatiek. Nu zegt de instructie van de ah dat je het met huidig potje en al in een grotere pot moet planten. Maar dat is toch niet handig? Kan ik ze niet beter loshalen van elkaar en een beetje verspreid planten?

Oh, en als ik dan toch vragen stel; ze worden zeker heel groot? Dus een pot is strakjes zeker niet meer voldoende? Dan moet ik maar een beetje tuinaarde gaan storten daarvoor.

Uit elkaar halen gaat flink moeilijk omdat ze echt door het potje groeien. Je kan wel proberen ze verspreid te planten maar of het lukt?
Ze hebben ook wel een paar liter grond nodig hoor, kreeg vorig jaar een beetje dwerg zonnebloemen en die stonden in een cementkuip :+