Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:46

gohya schreef:
Het is niet alleen het in en uit stappen waar ik nu bang voor ben.Ik ben ook bang dat er iets gebeurt op open water. Ik kan zelf goed zwemmen,dat is het pprobleem niet,maar als me vriend in het water valt,die kan vanwege een Heup prothese,andere heup versleten en versleten knieën niet zwemmen.Een zwemvest is een optie,weet niet of ze die ook in héle grote maten hebben? zou zeker maat 64 moeten zijn.
Maar dan nóg blijf ik bang,dan zie ik weer beelden dat hij in/bij de schroef terecht komt enz.Hele nare senario's.
Echt,voor mij hoeft een boot niet meer.

Ik denk dat een automatisch opblaasbaar reddingsvest heel geschikt voor je vriend (en jezelf) is. Veilig en veel bewegingsvrijheid en verstelbaar, dus ook geschikt voor grote/brede personen:

http://www.reddingsvesten.com/products. ... ingsvesten

En een ongeluk is thuis veel groter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:09

Ik hoop dat je snel een betere ligplek krijgt toegewezen! Dat zal vast een hoop schelen :) of in het ergste geval misschien in een andere haven gaan liggen?

Ikke, inderdaad, je ziet zo vaak dat mensen niet door wat rommel heen kunnen kijken! Deze boot had wat achterstallig onderhoud, moest een likje verf op en nieuwe kussens/gordijnen en een nieuw grootzeil, maar de motor loopt als een zonnetje en de tuigage is verder dik in orde, dus we hebben de boot echt voor minder dan de helft gekocht van wat ie waard was.. Super investering zo :D

Hoefijzer, wat ontzettend gaaf zeg! Voordeel van zo'n klein bootje is natuurlijk dat je haast overal aan land kan neem ik aan he.
Wat een leuke boot, die Stapper! Oogt veel groter dan je zou verwachten. Mooi!
Hier zijn de leden van de zeilclub ook langzaamaan allemaal grotere bootjes aan t opkopen met een kajuitje, simpelweg omdat je ze echt haast voor niks kan kopen op het moment.
Naar de waddeneilanden varen lijkt me ook prachtig, maar we hebben nog geen dieptemeter en dat lijkt me daar toch wel erg handig :Y)
En inderdaad, naar engeland/frankrijk en uiteindelijk spanje en griekenland, dat staat hier ook op de planning ooit <3 We willen het liefst over een aantal jaren eens een half jaar vrij nemen en dan gewoon lekker gaan zeezeilen.

Zijn er hier meer mensen met een bijbootje?
Ik vraag me dan altijd af.. als je ergens voor anker gaat en boodschappen gaat doen met je bijbootje, hoe leg je zo'n bootje dan vast? }:0

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:31

8nnemiek schreef:
Ik hoop dat je snel een betere ligplek krijgt toegewezen! Dat zal vast een hoop schelen :) of in het ergste geval misschien in een andere haven gaan liggen?

Ikke, inderdaad, je ziet zo vaak dat mensen niet door wat rommel heen kunnen kijken! Deze boot had wat achterstallig onderhoud, moest een likje verf op en nieuwe kussens/gordijnen en een nieuw grootzeil, maar de motor loopt als een zonnetje en de tuigage is verder dik in orde, dus we hebben de boot echt voor minder dan de helft gekocht van wat ie waard was.. Super investering zo :D

Hoefijzer, wat ontzettend gaaf zeg! Voordeel van zo'n klein bootje is natuurlijk dat je haast overal aan land kan neem ik aan he.
Wat een leuke boot, die Stapper! Oogt veel groter dan je zou verwachten. Mooi!
Hier zijn de leden van de zeilclub ook langzaamaan allemaal grotere bootjes aan t opkopen met een kajuitje, simpelweg omdat je ze echt haast voor niks kan kopen op het moment.
Naar de waddeneilanden varen lijkt me ook prachtig, maar we hebben nog geen dieptemeter en dat lijkt me daar toch wel erg handig :Y)
En inderdaad, naar engeland/frankrijk en uiteindelijk spanje en griekenland, dat staat hier ook op de planning ooit <3 We willen het liefst over een aantal jaren eens een half jaar vrij nemen en dan gewoon lekker gaan zeezeilen.

Zijn er hier meer mensen met een bijbootje?
Ik vraag me dan altijd af.. als je ergens voor anker gaat en boodschappen gaat doen met je bijbootje, hoe leg je zo'n bootje dan vast? }:0

Euh, gewoon met een landvast? (Touw), net zoals je de grote boot vastlegt. Of begrijp ik je vraag niet?

fique

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:06

Wij leggen het bootje dan gewoon ergens vast, maar als we ergens komen waar we het niet vertrouwen ivm diefstal etc blijft er iemand in t bootje wachten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:26

Inderdaad ivm diefstal bedoel ik :j Ik vraag me altijd af of je zo'n boot gewoon aan een boom kan leggen met een ketting bv. Een iemand bij de boot laten wachten is idd een idee, maar dat is dan weer zo ongezellig :Y)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:20

Wij hebben altijd een klein bootje bij, het boodschappen-visiteophaal bootje, die ligt altijd langszij naast de grote, met kleine fenders aan die kleine, en een voor en achterlijntje. Niet te moeilijk. En halen de sleutel uit het contact. Is wel een outboard, maar moet met sleutel gestart worden. Dus daar kan niemand mee weg als we aan de kant liggen. Maar heb je dan een bijbootjr met een motortje die je aan moet trekken met een koord? Dan een staalkabel met 2 oogjes nemen die je door je motortje kunt trekken en door een ring heen waar je bootje aan vast ligt en vastzetten met een slot...
En het is een leuk bootje om gek mee te knallen, hahaha, dat ding gaat hard, maar zo leuk :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:22

Die van ons heeft geen motor helaas, wij moeten peddelen :Y) Maar dat heeft ook wel wat :) Die motors maken altijd zo'n kabaal.

Pff, gisteren alweer een brand in een haven hier in de buurt, de vijfde al..

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:35

Ahh, met peddel en al, luxe hoor! xD sorry. Ik verwacht eigenlijk een beetje dat je boot niet gejat gaat worden, omdat je hem moet peddelen en mensen meestal niet zomaar een boot meenemen. Anders misschien je peddels mee van boord nemen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 07:31

Zo, hoe gaat het met jullie bootjes?

Ik hoop dat het eens wat beter weer gaat worden. Het is toch nog net wat te koud om lekker op het water te dobberen he..

Nog een weekje, en dan gaan we met de boot op vakantie :D
Eerst richting biesbosch, misschien even zeilen in Zeeland, en dan eventueel nog door richting Ijsselmeer :D Ik kan niet wachten!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:44

Zeeland, altijd leuk :)

Ik heb -ondanks het weer- mijn eerste vaardag ook gehad :D Maandag een rondje gedaan op de Grevelingen met het zeiljacht van de schoonfamilie. Was erg chill en erg leuk!

Komend weekend gaat mijn vriend zijn bootje weer naar de haven voor het zomerseizoen en zondag beginnen de zeiltrainingen weer (ik geef les). Vanaf zondag maak ik dus regelmatig een dagje in een rib en hopelijk ook weer in de splash.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:37

T is al weer even stil hier. De zomer werkt ook niet echt mee...
Bij ons is er een bootje weg.. We hebben met pijn in ons hart, yup, hou echt van t bootje <3, onze speedcruiser verkocht. Afgelopen zaterdag met die storm hebben ze haar opgehaald...
Nu gaan we op zoek naar een ander bootje, maar we hebben geen haast.
Hoe staat t met jullie bootjes?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:21

Zo dat moet je ook maar durven, met zo'n storm een boot ophalen waar je nooit mee hebt gevaren :=
Wat voor boot zoeken jullie nu?

Hier staat het varen ook op een laag pitje. De weekenden werken niet echt mee.. Het is óf te warm, óf het regent.. maar afgelopen zondag hebben we een uurtje heerlijk kunnen zeilen :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:13

Haha xD dat moet je zeker durven ja!

Ik heb zeiltraining gegeven, maar dit jaar beviel het niet zo. Ik heb er weinig plezier aan kunnen beleven helaas. En aangezien het vrijwilligerswerk is, vind ik dat een heel belangrijke factor.
Ik was dus even klaar met het zeilen.

Toch heb ik nu bijna al 2 weken terug mijn eigen eerste rondje weer gedaan! De weersvoorspellingen klopten gelukkig niet (wk4 voorspeld, 2-3 is voor mij gunstig), en we begonnen met een wk 1-2, later uitbreidend naar 3 :) Heerlijk weer even kunnen wennen op die manier én geoefend met ruime wind/voor de wind varen. Dat vind ik nog moeilijk, dus was heel fijn om dat met rustig weer te kunnen oefenen.
We hadden wel regen, maar ja, op een 1mans prutsbootje wordt je toch nat, dus dan maakt regen niet meer uit. Zorgde er wel voor dat het lekker rustig was op het water :)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:38

We gaan weer op zoek naar een speedcruiser denk ik, maar dan wat groter..

Overigens, kennen jullie de app windguru? Zeker voor watersporters een aanrader.. Daar is de wind, richting en windkracht, erg accuraat... Superapp

En ja, wij vonden t ook niet zo slim.. Maar ze moeten t zelf weten :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:39

Onze boot is eindelijk zo goed als klaar,er moet alleen nog een ander plafonnetje in het achter slaapkamertje.We hebben de rest v.d. bedrading ook nog laten vernieuwen,er is een groot beweegbaar zoeklicht op het dak geplaatst en we hebben er een toeter op laten zetten.verder is nu alles geschilderd.
We zijn nog een paar keer gaan varen,de laatste keer werd het windkracht 4,dat doen we dus nooit meer.Hoge golven op het Veluwemeer,maar het grootste probleem was om weer in de haven te kunnen komen,die wind blies de boot gewoon steeds terug.Maar uiteindelijk wel gelukt.

Tijdens het varen deed de kraan het niet,ik kijken in het kastje bij de aansluiting,is die slang eraf! al het water liep in de boot.Ze hadden die ringklem niet goed vast gezet op de waterslang.Gelukkig maar dat ik het op tijd zag,anders was de gehele watertank [die we net hadden vol gegooid] in de boot gelopen.
Het heeft heel veel geld gekost,maar de boot is nu wel in waarde gestegen.
Als het goed is gaan we a.s. zondag weer varen,windkracht 2 maar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:46

Idd mirriezz, het zeilen moet wel leuk blijven!
Op zo'n piraatje ofzo lijkt me best lastig, maar ook wel weer eens leuk om te proberen. Maar dan moet het wel lekker warm zijn. Ze zeggen niet voor niks: het is niet de vraag óf je omslaat, maar wanneer. :Y)

Leuk yavanna, een nieuwe speedcruiser :) genoeg op de markt lijkt me, toch? Zeker in het najaar willen genoeg mensen van hun boot af.

Windguru ken ik niet, maar ik heb wel de windfinder app. Die is ook handig. Kun je een weerstation in de buurt aanklikken en dan zie je per uur de voorspelling en ook een grafiek van de windsnelheid van de afgelopen uren en de windsnelheid op het moment. En uiteraard temperatuur, bewolking, neerslag en golfhoogte.

Gohya, fijn dat jullie boot zo goed opgeknapt is! Wat stom van de watertank zeg! Ik hoop dat de rest wel goed vast zit. Zoiets zal maar los schieten als je niet aan boord bent!
Windkracht vier is hier gelukkig nog wel te doen met aanleggen, dan wordt het zeilen pas echt leuk :Y) 5 lukt ook nog wel, maar hoger gaan we ook niet. Windkracht twee vind ik wat weinig om te zeilen. We hebben een grote genua, maar de wind krijgt die dan niet omgeblazen bij het overstag gaan dus dan moet je steeds naar voren kruipen om te helpen.. En ons meertje is niet al te groot, dus we moeten elke 5 min overstag :+
Windkracht twee is dan wel weer ideaal met aanleggen, dan kunnen we hem namelijk achteruit inparkeren :D

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:53

Klinkt goed gohya! Jullie hebben nog niet zo heel lang de boot, toch? Lekker gaan varen met wk 2, en dan langzaam uitbouwen naar meer wind. Komt vanzelf goed, in het begin is het altijd flink wennen.

8nnemiek: die uitspraak wordt bij ons op de haven geloof ik een beetje ontweken, maar is inderdaad waar. Ik ga er ook altijd vanuit dat ik omsla. Regen maakt dan dus echt geen barst meer uit. Piraatjes/optimistjes zijn leuk, maar veeeeel te klein :( Wel echt super stabiel, dus de perfecte leerboot. Maar als je een jaar of 12-14 bent, groei je eruit. En laat ik nou net die leeftijd voorbij zijn :=
Maar ik vaar idd in zoiets, maar dan een slagje groter en sneller. Betekent ook dat je meteen hard gaat als het een wk3-4 waait, dus dat is wel echt een uitdaging om te leren. Ik lig dus met dat weer veeeel om xD

Ik gebruik zelf windguru en windfinder. Aangezien er bij ons een goeie windguru spot zit, gebruik ik die meestal als basis. Doet het weer dingen die voor mij op het randje zijn (een dikke wk4 oid), dan pak ik windfinder als 2de optie erbij. Wat je dan goed kunt zien is of ze het met elkaar eens zijn. Als er veel buien ed verwacht zijn, zijn ze het vaak niet met elkaar eens.
Aangezien buien bijna gelijk staan aan wind, vind ik het altijd goed om dat te weten, dan weet ik dat ik goed op de lucht boven me moet letten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:59

Dat is wel een goede tip inderdaad! Hier ook wel eens gehad dat er geen regen voorspeld is, en het ineens enorm begon te gieten :+

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:04

ohja, windguru geeft ook en bewolkings-rate. Ik ben niet zo'n weer-kenner hoor, maar t wordt dan opgedeeld in hoge, middel en lage bewolking en hoe donkerder grijs, hoe meer wolken. Veel lage bewolking betekent dus veel kans op buien.

Wij hadden afgelopen keer zo'n rolwolk die binnen kwam zetten. Moesten voor de wind terug naar de haven en hoe meer wind, hoe lastiger het is om mijn bootje stabiel te houden voor de wind. Dus zodra we hem zagen omgekeerd en naar binnen. Gelukkig waren we er op tijd :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:41

Wij hebben deze boot nu bijna 1 jaar. Aantal jaren terug hadden we een kleintje,een Inter 6.30.
Wij waren toen nét op tijd bij een eiland,vlak voor het onweer los barste.Er was toen echt noodweer,er was ook een Duitse vrouw overboord geslagen,zag je de helicopter zoeken naar die vrouw en de reddingsbrigade.Ze vonden de vrouw pas een dag later,verdronken.

De boot is nu weer mooi wit.
Afbeelding
Afbeelding

Helaas is onze boot wel beschadigd toen we met windkracht 4 de haven binnen moesten.
Afbeelding

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:00

Ziet er mooi uit hoor!
Ik vind de onbreekbaarheid van die optimistjes altijd zo fijn :) Die kunnen bijna niet stuk, heerlijk. Kun je lekker tegen de stijger aan botsen xD Aanmeren is een kunst ja.

Ivm je slechte ervaring snap ik ook je spanning met slecht weer. Watersport is idd altijd kijken wat de wind doet, ook met een overdekte motorboot. Zo te zien is die van jullie lekker hoog en daarmee vangt hij ook veel wind. Dat is dan weer niet zo fijn...

Wat je misschien kunt doen voor je eigen vertrouwen is op een rustige dag op alle mogelijke manieren de box in en weer uit varen? Eventueel samen met een super ervaren persoon die je tips kan geven? Een tip vanachter mijn beeldscherm: je fender mag een stukje hoger hangen. Die wil je tegen je stootrand aan hebben liggen, omdat dat het breedste deel is van je boot. Op de foto hangt hij eronder, en zal de fender iets indeuken waardoor een eventueel ander schip/paal toch je stootrand beschadigt. Net waar je de fenders voor hebt uithangen natuurlijk ;)
(ik zie trouwens dat je buurboot de fenders nog lager heeft hangen dan jullie. Wat het effect van die dingen dan nog is? geen idee...)

Ik hoef gelukkig nooit ergens tussen aan te leggen, pak altijd gewoon de kade naast de trailerhelling, of de stijger daarnaast. Is nooit heel druk. Dan kan ik gelukkig ook op alle mogelijke manieren veilig aanvaren :) Maar met zo'n grote boot is dat een stuk lastiger.

P.S. even een vraagje: heb je je tros nou om je kikker én om je railing belegd ofzo? op de 2de foto zie je die goed.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:04

Hier nog een filmpje met wind tegen op het Veluwemeer.
View My Video

Op foto 2 zie je dat idd. goed,maar nu ligt die weer onder de reling.Mijn dochter had hem zo vast gemaakt.Oke thnx. voor de tip,zal die fenders idd. iets hoger hangen.Degene die de boot heeft geverft had ze eerst nóg lager hangen,hadden totaal geen effect zoals hij ze had neer gehangen.

Ik wilde vorige week gaan oefenen met achteruit de havenplek invaren,maar het waaide toen veel te hard.Ik wacht idd. op een geschikt moment.Varen heb ik al wel gedaan,ook met die harde wind,dat gaat goed,je moet wel steeds bijsturen met die wind.

Ow ja,we hebben een andere plek gekregen in de haven,met zij steiger!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:19

Oh, super dat je die zij-steiger hebt gekregen gohya! Dat is echt heel fijn voor jullie!
Misschien is die ook makkelijker aan- en af te meren?
Goed ook dat je lekker gaat oefenen met weinig wind! Dat scheelt echt heel veel.

Ik schrik niet zo van je filmpje, sorry ;) (zeeland, open zee verbinding, noordzee, ik ben erger gewend. scheelt wel dat het nooit in mijn eigen bootje is geweest) Kan me wel voorstellen dat je het zelf behoorlijk wennen vind!
Ik weet ook niet hoe gunstig je haven ligt natuurlijk. Ik heb in Zeeland de ervaring dat de meeste havens zodra je binnen de buitensteiger bent de wind flink afneemt. Dat vind ik zelf heel fijn en maakt het aanmeren natuurlijk 10x makkelijker.

Misschien ook bij de kenners te rade gaan over hoe te varen met hardere wind? Ik gok dat pal tegen de wind in het meest comfortabel is voor jullie (dan drift je minder), maar ik heb laatst ook geleerd dat je met hoge golven (startend bij wk 6 ongeveer) beter schuin op de golven kunt varen, omdat je dan minder golft. Hoe dat werkt met zo'n motorjacht weet ik niet zo goed, ik heb dat geleerd met een rib.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:24

Idd. het verschil met op zee varen is een heel verschil w.b.t. de golven.
Maar hier was het ook nog maar windkracht 4, met windkracht 6 zal het anders zijn denk ik.
Ik wist wel dat als er hoge golven komen door een langs varende boot,je idd. schuin tegen de golven in moet varen,dan deint de boot idd. minder.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:35

Wij gaan morgen een weekendje varen en overnachten op de boot.Ben heel benieuwd hoe dat gaat.
We hebben nu ook een Loopplank gekocht, altijd handig.
Het zoeklicht en de toeter op het dak v.d. boot.
Afbeelding

Op het dek ligt de loopplank.
Afbeelding