Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Miekelien schreef:Maar daarom nu toch ook maar naar een koophuis nu we de mogelijkheid hebben, betalen we voor de hypotheek maar €100 meer per maand en dan hebben we een gezinswoning i.p.v. een appartement.
Jolandaa_ schreef:blegh..
moet 4x de huur verdienen en minimaal een jaar contract hebben![]()
heb dat beide niet.. word er gewoon ziek van.
in de sociale huur is er gewoon niets. of alsnog rete duur
x_spekkie_x schreef:Miekelien schreef:Maar daarom nu toch ook maar naar een koophuis nu we de mogelijkheid hebben, betalen we voor de hypotheek maar €100 meer per maand en dan hebben we een gezinswoning i.p.v. een appartement.
Maar daarmee ben je er nog niet. Naast de hypotheek is er bijvoorbeeld ook een opstalverzekering nodig. Plus maandelijks geld opzij zetten voor kosten aan het huis, zoals repareren en vervangen van een cv-ketel, verven van kozijnen, het vervangen van een dakpan etc.
Bedenk maar dat een VVE al gauw 50-200 euro per maand rekent (bij een koop-appartement) en dat zal je waarschijnlijk omgerekend ook wel aan een eigen huis kwijt zijn
Mirjam79 schreef:soms denk ik achteraf ook wel eens "hadden we maar gewoon blijven huren..."
x_spekkie_x schreef:Ik bedoelde het meer in het algemeenKopen lijkt echt de holy grail te zijn. Maar huren is zo slecht nog niet, want je hebt geen onverwachte kosten.
Sonja_vR schreef:aan de ene kant wel, maar wij betalen ook maar 70 euro minder dan de netto hypotheek zou zijn met de beoogde koopprijs,
en daarnaast, er zijn best wat dingetjes die we anders zouden willen zien, maar tis huur, dus gaan we niks structureels veranderen, aanbouwen ook niet![]()
dus leven we nu met een paar hele irritante dingen die we hooguit aan passen op een niet structurele manier en makkelijk te verwijderen, de badkamer is niet mijn/onze smaak en ik zou er een bad in willen, maar dat doen we niet (niet mijn smaak is : gele tegels en een terra vloer, als ik ergens gruwelijke haat op heb , is het geel ...spuuglelijk)
de keuken is gruwelijk onhandig, maar vervangen doen we niet want het is huur en het sanitair + keuken is pas krap 4 jaar oud. onze kozijnen zijn prut, maar tis huur, onze ramen zijn lelijk(veel krassen en beschadigingen en serieus niet echt schoon te krijgen)
maar ja, tis huur en ga zo maar door...
we nemen er genoegen mee, maar zouden het als koophuis totaal ongeschikt vinden
Sonja_vR schreef:huren is wat mij betreft absoluut niet minderwaardig aan kopen, maar het word wel steeds minder aantrekkelijk en rendabel bij een bepaald inkomen, terwijl dat inkomen echt niet bijzonder hoog hoeft te zijn, sterker nog, er worden mensen met een bepaald inkomen opgezadeld met bizarre huurprijzen om kopen te stimuleren, terwijl je met dat inkomen helemaal geen huis kunt kopen omdat de hypotheek 75 duizend euro minder is dan de starterswoningen verkrijgbaar in de beoogde omgeving.
waar je vanwege je sociale netwerk en zakelijke netwerk toch echt moet blijven wonen, want even een andere baan zoeken zodat je van omgeving kunt veranderen zit er in de huidige situatie natuurlijk ook niet in