[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MMIDV

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:12

Via particulier is een werkgeversverklaring heel normaal hoor. Wij huren vrije sector en hebben zo ongeveer meer rompslomp dan bij een hypotheek :') je wordt financieel helemaal binnenstebuiten gekeerd :)

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:19

Hier wilde de woningbouw ook vanalles weten (we huren particulier via woningbouw ivm inkomensregels, €700 per maand is best redelijk als we boven de grens zitten), inderdaad om te controleren of we wel genoeg verdienen om de huur te kunnen betalen. Maar daarom nu toch ook maar naar een koophuis nu we de mogelijkheid hebben, betalen we voor de hypotheek maar €100 meer per maand en dan hebben we een gezinswoning i.p.v. een appartement.

Na 7 huizen in een maand tijd gezien te hebben vandaag een 2e bezichtiging gehad. Gevoel was nog steeds goed! Alleen ontdekte schoonvader helaas wel een aantal lelijke scheuren in de buitenmuur die direct aangepakt moeten worden (stenen zitten los), eerst een bouwtechnische keuring voor we gaan bieden dus..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:20

blegh..

moet 4x de huur verdienen en minimaal een jaar contract hebben |(
heb dat beide niet.. word er gewoon ziek van.

in de sociale huur is er gewoon niets. of alsnog rete duur -O-

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:45

Miekelien schreef:
Maar daarom nu toch ook maar naar een koophuis nu we de mogelijkheid hebben, betalen we voor de hypotheek maar €100 meer per maand en dan hebben we een gezinswoning i.p.v. een appartement.

Maar daarmee ben je er nog niet. Naast de hypotheek is er bijvoorbeeld ook een opstalverzekering nodig. Plus maandelijks geld opzij zetten voor kosten aan het huis, zoals repareren en vervangen van een cv-ketel, verven van kozijnen, het vervangen van een dakpan etc.
Bedenk maar dat een VVE al gauw 50-200 euro per maand rekent (bij een koop-appartement) en dat zal je waarschijnlijk omgerekend ook wel aan een eigen huis kwijt zijn :)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:53

Jolandaa_ schreef:

Dat meen je niet :oo

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:02

en die heb ik beide niet. en sociaal huren.. ik was 60e van de 89 reacties.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:18

Jolandaa_ schreef:
blegh..

heb dat beide niet.. word er gewoon ziek van.

in de sociale huur is er gewoon niets. of alsnog rete duur -O-

En dit is het precies het probleem voor mensen die modaal of minder dan modaal verdienen. De wachtlijsten van de sociale woningbouw zijn lang en particulier huren is te duur.
Ik ben zelf acht maanden (!) actief op zoek geweest naar zelfstandige woonruimte in de provincie Utrecht. Bij makelaars was het aanbod vaak te duur (vanaf 700 euro kale huur) en ik heb zelf via marktplaats mijn huidige woonruimte gevonden :)

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:51

x_spekkie_x schreef:
Miekelien schreef:
Maar daarom nu toch ook maar naar een koophuis nu we de mogelijkheid hebben, betalen we voor de hypotheek maar €100 meer per maand en dan hebben we een gezinswoning i.p.v. een appartement.

Maar daarmee ben je er nog niet. Naast de hypotheek is er bijvoorbeeld ook een opstalverzekering nodig. Plus maandelijks geld opzij zetten voor kosten aan het huis, zoals repareren en vervangen van een cv-ketel, verven van kozijnen, het vervangen van een dakpan etc.
Bedenk maar dat een VVE al gauw 50-200 euro per maand rekent (bij een koop-appartement) en dat zal je waarschijnlijk omgerekend ook wel aan een eigen huis kwijt zijn :)

Klopt, maar ik had het voor onze huur ook alleen over kale huur. Daar komen dus ook nog flink wat kosten bovenop, waarvan we allang berekend hebben dat die straks meer gaan worden. Tegen de tijd dat we het huis moeten gaan betalen ga ik meer uren werken (per 1 augustus) en kost mijn studie me gelukkig ook geen geld meer, dus die ruimte hebben we :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:54

Ik bedoelde het meer in het algemeen :) Kopen lijkt echt de holy grail te zijn. Maar huren is zo slecht nog niet, want je hebt geen onverwachte kosten.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:19

soms denk ik achteraf ook wel eens "hadden we maar gewoon blijven huren..."

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:37

Mirjam79 schreef:
soms denk ik achteraf ook wel eens "hadden we maar gewoon blijven huren..."

Yup. Ik probeer al twee jaar mijn appartement kwijt te raken..
En niet alleen schiet dat niet op, maar de waardevermeerdering die je met een eigen huis zou krijgen, heb ik ook nog nooit gezien. :(
Het erge is, ik heb mijn oude huurappartement gekocht, dus ik had het gewoon kunnen blijven huren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:54

x_spekkie_x schreef:
Ik bedoelde het meer in het algemeen :) Kopen lijkt echt de holy grail te zijn. Maar huren is zo slecht nog niet, want je hebt geen onverwachte kosten.

aan de ene kant wel, maar wij betalen ook maar 70 euro minder dan de netto hypotheek zou zijn met de beoogde koopprijs,
en daarnaast, er zijn best wat dingetjes die we anders zouden willen zien, maar tis huur, dus gaan we niks structureels veranderen, aanbouwen ook niet :n
dus leven we nu met een paar hele irritante dingen die we hooguit aan passen op een niet structurele manier en makkelijk te verwijderen, de badkamer is niet mijn/onze smaak en ik zou er een bad in willen, maar dat doen we niet (niet mijn smaak is : gele tegels en een terra vloer, als ik ergens gruwelijke haat op heb , is het geel ...spuuglelijk)
de keuken is gruwelijk onhandig, maar vervangen doen we niet want het is huur en het sanitair + keuken is pas krap 4 jaar oud. onze kozijnen zijn prut, maar tis huur, onze ramen zijn lelijk(veel krassen en beschadigingen en serieus niet echt schoon te krijgen :n )
maar ja, tis huur en ga zo maar door...
we nemen er genoegen mee, maar zouden het als koophuis totaal ongeschikt vinden
en echt op ons plek zitten we hier niet kwa huis en tuin.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:57

Sonja_vR schreef:
aan de ene kant wel, maar wij betalen ook maar 70 euro minder dan de netto hypotheek zou zijn met de beoogde koopprijs,
en daarnaast, er zijn best wat dingetjes die we anders zouden willen zien, maar tis huur, dus gaan we niks structureels veranderen, aanbouwen ook niet :n
dus leven we nu met een paar hele irritante dingen die we hooguit aan passen op een niet structurele manier en makkelijk te verwijderen, de badkamer is niet mijn/onze smaak en ik zou er een bad in willen, maar dat doen we niet (niet mijn smaak is : gele tegels en een terra vloer, als ik ergens gruwelijke haat op heb , is het geel ...spuuglelijk)
de keuken is gruwelijk onhandig, maar vervangen doen we niet want het is huur en het sanitair + keuken is pas krap 4 jaar oud. onze kozijnen zijn prut, maar tis huur, onze ramen zijn lelijk(veel krassen en beschadigingen en serieus niet echt schoon te krijgen :n )
maar ja, tis huur en ga zo maar door...
we nemen er genoegen mee, maar zouden het als koophuis totaal ongeschikt vinden

Haha, je noemt inderdaad precies de nadelen van huren op :D
Het is meer dat kopen zo vanzelfsprekend is geworden dat er wordt neergekeken op huren. En zeker in deze tijd vind ik dat niet helemaal terecht ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:13

huren is wat mij betreft absoluut niet minderwaardig aan kopen, maar het word wel steeds minder aantrekkelijk en rendabel bij een bepaald inkomen, terwijl dat inkomen echt niet bijzonder hoog hoeft te zijn, sterker nog, er worden mensen met een bepaald inkomen opgezadeld met bizarre huurprijzen om kopen te stimuleren, terwijl je met dat inkomen helemaal geen huis kunt kopen omdat de hypotheek 75 duizend euro minder is dan de starterswoningen verkrijgbaar in de beoogde omgeving.
waar je vanwege je sociale netwerk en zakelijke netwerk toch echt moet blijven wonen, want even een andere baan zoeken zodat je van omgeving kunt veranderen zit er in de huidige situatie natuurlijk ook niet in :+

ons huis kost voor ons 50 euro meer p/m dan voor mensen die dalijk drie huizen verderop komen te wonen, wij zitten hier nu 2 jaar dalijk, op zich had hun huurprijs gezien de jaarlijkse stijgingen hoger moeten zijn. maar met die 6,5% is dat toch net even anders, je betaald niet meer voor het product wat je huurt, heel krom.

nu zit er natuurlijk nog een wet in de pijpleiding dat woningbouwverenigingen 90% van hun huizen bij de huurders moeten gaan aanbieden, maar ik wil dit huis ook helemaal niet bezitten :n
dit is een experimenteel wijkje, bak met leerlingen die hier in de wijk tijdens de bouw het vak hebben geleerd, tussenmuren waarbij ze het een goed idee vonden om beton tussen gipsplaten te storten om te kijken of dat in de praktijk ook echt werkt (zijn ze na onze wijk weer heel snel mee gestopt)
de stukadoor heeft hier 2 jaar terug op de ene plek 2 mm opgezet en 20 cm verder 3 cm , muren zijn net een golfslagbad en er gehorig voor een huis uit 76
als de buren de tv kabel naar boven door voeren, komt ie bij ons de muur uit
ga zo maar door, de directeur van de woningbouw was ook de aannemer die de huizen heeft gebouwd indertijd, trust me, you don't want to own this :=
een jaren 40/50/60 woning is op zich kwa gehorigheid vergelijkbaar :P

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:55

Sonja_vR schreef:
huren is wat mij betreft absoluut niet minderwaardig aan kopen, maar het word wel steeds minder aantrekkelijk en rendabel bij een bepaald inkomen, terwijl dat inkomen echt niet bijzonder hoog hoeft te zijn, sterker nog, er worden mensen met een bepaald inkomen opgezadeld met bizarre huurprijzen om kopen te stimuleren, terwijl je met dat inkomen helemaal geen huis kunt kopen omdat de hypotheek 75 duizend euro minder is dan de starterswoningen verkrijgbaar in de beoogde omgeving.
waar je vanwege je sociale netwerk en zakelijke netwerk toch echt moet blijven wonen, want even een andere baan zoeken zodat je van omgeving kunt veranderen zit er in de huidige situatie natuurlijk ook niet in :+

Dit is zo verschrikkelijk herkenbaar! Bovendien is de hypotheek die je kan krijgen met de huidige regels ook niet op te brengen in je eentje. Mag je een keuze maken... toch maar weer op kamers gaan omdat 700 euro kale huur of hypotheek ook niet zo makkelijk op te hoesten is :+

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:56

Ja, ze maken het de woningmarkt niet echt makkelijker... Met de huren niet, maar ook het kopen wordt al weer niet gestimuleerd, helaas. Weer die plannen om tot een veel lager % van de getaxeerde waarde te kunnen financieren en de rest met eigen geld bij te moeten leggen bij aankoop van je eigen woning. Ja, dit helpt de huizenmarkt weer aantrekken, not! :n ;( _-:( -:(-

Zonet de makelaar maar een mailtje gestuurd dat wij de vraagprijs laten zakken, bah |o

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:49

Gezellig hier dames! Ik zie al wel dat het verkopen van een huis over rozen gaat ;) Heel veel sterkte/succes!

Wij hebben een huis gevonden bijna helemaal naar wens.. alleen geen ruimte voor paarden aan huis.. maar wel vreselijk mooi. Tja hoe belangrijk is paarden aan huis dan? Ik weet het niet meer.. Pension is de luxe dat als je een keer niet kan of op vakantie wil dat dit te regelen is. Maar pension doet de dingen niet zoals ik ze zelf het liefst zou willen doen.

Edit: Mirjam, het blijft bizar dat jullie huis zo goedkoop is en dan nog niet weg is?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:55

Ja, helaas... Het blijft een huis voor 2-verdieners of 'gepensioneerden' dan wel een 2e huis (goh, wat een luxe). In deze regio is de prijs niet echt heel erg laag, maar redelijk normaal. Maar om nu te zeggen dat het verlagen van de vraagprijs gaat helpen? We komen dan in ieder geval wel onder de psychologische grens van € 250.000.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:56

Als je je huis wilt oppakken en neer kan zetten bij Den Bosch dan wil ik het wel hebben!
Vreemd dat in zo'n klein landje prijsverschillen zo groot zijn.

Hopelijk helpt het zakken onder die grens iets!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:49

Bij huur moet je inderdaad ook wel opletten of het huis naar je wens is omdat je bepaalde niet kunt of niet wilt veranderen. Maar bij koop vind ik dan weer dat de aankoopprijs er niet naar is om nog de hele zooi leeg te trekken en er nieuw in te gooien.... het heeft allebei voor en nadelen.
Wij zijn blijven huren, vrije sector. Het is een huis van 2,5jr oud en helemaal naar onze wens :)
We betalen best wat huur maar als we het zouden kopen, zouden we echt een flinke hypotheek hebben plus de bijkomende kosten.... ik vind huren zo gek nog niet...
Kopen is denk ik vooral fijn als je echt weet dat je tot je dood in die woning wilt blijven.... verkopen is niet zo prettig....

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:32

Makelaar belde, we hebben donderdag weer een kijker. Uiteraard wel blij, maar ik juich pas echt als er ook eens iemand voor een tweede keer komt.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:29

Toch weer goed dat er iemand komt en inderdaad pas juichen als ze een tweede keer komen

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:30

Het was maar goed dat ik niet stond te juichen, want dan zou het voor niks zijn geweest. Het opruimen en schoonmaken is wel voor niks geweest, afspraak is net afgezegd door de kijkers. Ze bedoelden een ander huis dat ze willen bekijken. En bedankt!

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:47

Jeetje wal balen zeg Georgette.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:48

jeetje georgette,, dat is balen zeg. :(