Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:35

Dimple schreef:
Ik heb geen blender die ik er in kan hangen, zeg maar. Ben nog steeds op zoek naar een goed exemplaar.
Dus dat zou ik het in de keukenmachine moeten gooien. Ik hou het even in de gaten, bedankt!! :j

_O-

ik zou er ook geen blender in hangen als ik jou was!
Staafmixer is handiger :P

Als je regelmatig soep maakt is het handig om een metalen staafmixer aan te schaffen ipv een plastic ding. Die plastic dingen die euhhmmm, vervormen vrij snel als je ze in een pan met hete soep gebruikt O:)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:37

Ik snap niet helemaal waarom het rare woordkeuze is >;) Ik had het gewoon in het algemeen over mijn manier/ kijk op in de keuken staan. Vind het ook zonde als de rest verpieterd en koud wordt omdat ik nog op jus zit te wachten tot die zelf mooi indikt, mijn tijdmanagement is ook niet altijd perfect ;)

We hebben hier ook wel eens een kipburger of zo uit de aanbieding, daar komt ook weinig jus af. Maar dat valt bij jouw dan waarschijnlijk ook onder vies en ongezond 8-) Zo heeft ieder zijn ding ;)

Jannepauli, klinkt lekker die erwtensoep. Maar dat eet ik sowieso graag ook :j

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:38

:D :D Die bedoel ik ja!! Staafmixer! Zal me eens gaan orienteren. Ik ben gek op soep, alleen vindt vriendlief het geen maaltijd. Dus een avond soep kan alleen als ik met de kids of alleen eet.

Bedankt voor je tip, zal er niet een van plastic kopen :D

Bienotje, gelijk heb je! Ieder zijn eigen ding. Als we allemaal hetzelfde zouden zijn, zou het een saaie bende zijn.
Ik maak alleen jus als ik gehaktballen heb gemaakt, verder eigenlijk niet.
Eten ook meer pasta en rijst bedenk ik me nu. :+

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:39

Ik snij het altijd klein dan heb je er geen last van als je het uiteindelijk doet koken. Is het ook vlugger gaar/zacht.
Staafmixer werkt inderdaad ook super.

Jus maak ik zo:
Boter in de pan, bruin laten worden, vlees erin, bruin bakken, is je vlees bruin eruit halen. zigeunersaus in de pan, halve mok water, beetje curry, aan de kook brengen, als het kookt half zetten, vlees weer in de pan, en half uurtje laten garen. smaakt heerlijk.

Let op: smaken verschillen per persoon :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:43

Dimple schreef:
Ik heb geen blender die ik er in kan hangen, zeg maar. Ben nog steeds op zoek naar een goed exemplaar.
Dus dat zou ik het in de keukenmachine moeten gooien. Ik hou het even in de gaten, bedankt!! :j

Haha, ik bedoelde de staafmixer - kon even niet op het woord komen :))

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:44

esmespitfire schreef:
Let op: smaken verschillen per persoon :)

En in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst :D

Equimotion

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:49

Haha!

Maar om bij het topic-onderwerp te blijven: je bespaart ontzettend veel geld als je stopt met koken met allerlei toevoegingen uit pakjes en zakjes, en leert om elk product volledig te gebruiken.
Kan het iedereen aanraden om eens een basiscursus kooktechnieken te volgen. Dan vallen allerlei simpele dingen namelijk ineens niet meer onder de noemer "moeilijk" doen omdat je ze in een handomdraai doet ;)
En je eten gaat een stuk beter (meestal minder zout) smaken.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:04

Ik ben iemand die graag kookt en ook geen pakjes meer wilt gebruiken. Maar ik volg recepten liever gewoon helemaal, zelf een sausje maken lukt mij niet :+ Eigenlijk nog nooit geprobeerd, weet niet eens waar ik moet beginnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:26

Davinia, als jij het fijn vind om een recept te volgen, zeker doen :j
ik ben altijd al van het "doe maar wat" geweest ... trouwens op veel vlakken altijd al moeite gehad om braaf te doen wat er staat of verteld word :=

en ben ook een zeikerd trouwens , als ik kook worden er eigenlijk zelden pakjes of kant en klaar dingen gebruikt :n ben echt ene onwijze kooksnob als ik eerlijk ben := komt ook deels omdat ik wat gevoelig ben voor een aantal zaken,

hier van de week extra korting bij de appie, een kortingsbon in de bus, bij iedere 10 euro 1 euro korting, tot max 5 euro korting bij 50 euro
is een extraatje ivm opening na de verbouwing ...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:38

Een recept volgen is ook de manier om zoiets te leren maken, dan komt het "uit de losse pols" daarna vanzelf. Heel veel dingen zijn variaties op dezelfde basis (saus bijvoorbeeld :+ )

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:40

Ik hou erover op hoor, heb namelijk zelf geen klagen erover (en vrienlief hoor ik er ook nooit over ;) )

Hier staat lekker de gehakt/ rode kool met aardappelpuree schotel in de oven. Zelfgemaakte aardappelpuree maar de rode kool komt echt uit een potje. En lekker dat het zal zijn :9

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:44

Als jij het lekker vind is het verder toch prima Bienotje?

ik verbaas me er alleen wel eens over wat de meeste mensen "normaal" vinden. Vraag me wel eens dan af hoe die vroeger thuis aten want toen had je al die kant en klaar dingen toch ook niet? Zo oud ben ik nou ook weer niet...?
(En tja, ik vind gewoon zonde van je geld als een lekkere fles port gekocht hebt en er dan juspoeder doorheen gooit haha! :+ )

Ik ga ook over mijn nek als ik ze bij BZV hoor over een maizenapapje over de bloemkool := Maak dan tenminste nog een bechamelsaus dat is net zoveel werk :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:50

Maar een maizenapapje is juist van de oudere tijd dus dat ik wel grappig dat je dat zegt. Mijn ouders hebben het altijd over 'Vroeger, toen je nog geen kant en klaar papjes voor over de bloemkool had, hadden wij maïzenapapjes eroverheen.'

Ben een meelezer trouwens, maar ik ben benieuwd naar je recept Bienotje!
Ik ga straks verhuizen naar een studentenwoning met eigen minikeuken (2 pits) en wil dus veel met mijn oven gaan doen. Dus klinkt als een goed recept.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:52

geloof dat een maizenapapje ook zo'n beetje het enige voorbeeld is waar de "echte" variant duurder is. Volgens mij is dat nl gewoon de "armeluis" variant van een bechamelsaus. (want dan hoef je geen boter en melk te gebruiken)

Budgetbekentenis: in mijn vriezer liggen altijd diepvrieserwtjes. In heel veel gerechten proef je dat verschil namelijk echt totaal niet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:57

Ik meld me ook graag! Mn uitkering stopt over 2 dagen en helaas nog geen nieuwe baan in het vooruitzicht, dus we zijn al een tijdje met dingen aan het bezuinigen. Een van die dingen zijn de boodschappen, dus ben benieuwd of ik hier nog wat interessante dingen kan vinden (of kan delen)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:58

Equimotion .. ik ga straks die bechamelsaus maken .. en als die mislukt geef ik de houdbare melk de schuld. Ik kan dus niet ruiken of die nog goed is, dat spul meurt al als je het pak voor de eerste keer open doet :') Dus zolang er geen klontjes in zitten gebruik ik het straks.

Ik ben ook niet van de zakjes/pakjes .. enige wat mijn pastasaus in komt is blikjes tomatenpuree ... rest verzin ik zelf wel. Soms heb ik wel pakjes, gewoon voor het gemak thuis uit de kast gepakt.
En wereldgerechten heb ik ook in huis, eet ze niet vaak .. maar ook die voor het gemak en even snel eten maken. Straks lasagne bouwen .. benieuwd of het lekker gaat worden (courgette en paprika vulling).

Budget: daglenzen via internet bestellen .. scheelt een tientje met de opticien (en het is in huis voor het weekend, bij opticien moeten ze bestellen, dan is het er pas na het weekend en dan zit ik weer in Antwerpen).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:59

Aan melk hier op het platteland geen gebreke, maar denk dat bechamelsaus inderdaad voor de luxere was. Wèh de boer nie ken, da frit tie nie zoals ze dat hier zouden zeggen.

Over budget gesproken:
Wanneer ik sperziebonen in mijn pastasaus wil gebruik ik nu ook de diepvries. Het is er nu namelijk niet het seizoen voor.

Voordeel van diepvriesgroente ten opzichte van blik is dat er bijna geen vitamineverschil is met verse groentes.

Voor de personen die ook in hun eentje moeten koken:
Ik heb voorraadbussen met macaroni, spaghetti en rijst. Kun je makkelijk iedere keer een beetje van pakken en staat leuk in de keuken. Dan een saus erbij, desnoods kun je die voor drie dagen maken en de restjes invriezen. Zelf ben ik een grote eter dus gaat er vaak tomatensaus met groentes voor twee personen doorheen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:10

1x neertypen ipv blijven herhalen was wat mij betreft ook wel genoeg eigenlijk, strekking was toen alwel duidelijk ;)

Douce, recept is eigenlijk zo simpel als je het opschrijft. Gehakt rullen en evt. wat kruiden. Ovenschaal invetten, gehakt onderop daarover laagje rodekool (even uitlekken in vergiet doe ik meestal) en dan de gekookte aardappels stampen. Scheutje room of bak en braad boter (vloeibaar kan ook) erdoor, beetje zout/ peper of kruidenboter als ik dat open heb in de koelkast gebruik ik ook nog wel eens. Rode kool met puree bedekken, beetje boter (of vloeibare bak en braad olie) erover en wat paneermeel en 20 minuutjes in de oven. :)

Ik heb trouwens ook voorraadpotten met pasta/ noodles staan. Vind ik ook erg praktisch :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:15

Voorraadbussen staan ook altijd gezellig vind ik. Ik roep altijd dat ik die ook wil -later als ik plek heb- voor rijst en pasta ... m'n ouders lachen me dan keihard uit. Heb gemiddeld altijd 7 soorten pasta in huis. Ik ging op vakantie naar Italie en nam mee terug een paar kilo aan pastasoorten. Had ik bijna een te zware koffer :') Nu ligt dat allemaal in een grote plastic bak onder de eettafel en de rijst neemt een groot stuk van mijn keukenkastje in beslag (koop altijd die grote 4,5/5 kilo zakken surinaamse rijst).

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:25

Citaat:
de rode kool komt echt uit een potje. En lekker dat het zal zijn :9

Hihi, de gekoelde zak rode kool bij Appie , dat vind ik de allerlekkerste :9

Citaat:
Voordeel van diepvriesgroente ten opzichte van blik is dat er bijna geen vitamineverschil is met verse groentes.

en je kunt een klein beetje pakken en de rest terug in de vriezer doen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:32

Wij doen ook veel met diepvries. Ik vind het erg voordelig in vergelijking tot potten groenten, je hebt altijd wat voor handen en het is makkelijk doseren! En idd, diepvries groenten zijn praktisch net zo gezond als verse groenten, mits niet te lang gekookt. Maar dat geld natuurlijk net zo hard voor verse groenten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:43

diepvries is met een flink aantal dingen handig :j ik maak veel niet nederlandsch voedsel waar je dus met twee personen een paar handjes erwten, sperciebonen oid voor nodig hebt. als je een zak in de vriezer hebt zitten pak je wat je nodig hebt en de rest gaat direct terug in de vriezer, zo gooi je ook geen groente weg :)
verse erwten eet ik wel als ik ze in de tuin heb staan ;)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:58

Ik heb vandaag lekker chili con carne gemaakt met een pakje ....en een beetje van mijzelf .
:9 En voor morgen heb ik ook nog een maaltje .
Koken moet bij mij niet te lang duren , heb na het werk niet echt zin om lang in de keuken
te staan en teveel pannen/potten te vervuilen . :=

Aangezien ik mijn boodschappen route verlegd heb , ben ik vandaag bij de Lidl geweest .
2 bananen , 2 kg Elstar , 500 gr sperziebonen , 1 x roerbakmix en een pak dropjes voor 5,90 .

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:05

Equimotion schreef:
braadvocht van je vlees afblussen met water/bouillon/wijn/madeira/port/wodka/whatever en even op hoog vuur laten inkoken.

Maar dan heb ik misschien een domme vraag.. hoe maak je dan bouillon zelf? Ik ken het alleen van water met een bouillon blokje.. of maak jij anders bouillon? Sorry hoor, ik vind koken heel leuk, maar ben niet zo'n prinses!

Ik zou ook heel graag sausjes zonder zakjes maken, maar ik heb echt geen idee hoe dat moet! Dus moet toch nog steeds dure zakjes kopen..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:08

Bouillon maak je door vlees en of groentenresten in water te laten trekken! Gewoon een uur lang koken (of langer), naar smaak wat kruiden toe voegen en klaar!

Best handig als je vlees over hebt! Nog handiger om de bouillon in een ijsblokkenbakje te gieten en in de vriezer te doen! Vers gemaakte bouillon wanneer jij zin hebt!

Wat betreft soorten sausjes, kijk eens op smulweb! Het is vaak verrassend makkelijk en met weinig ingredienten!