Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:39

Wat een goed idee, dank je wel!!!

#Gaat meteen zoeken#

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:42

Roos_s schreef:
Idd ook Boerenbond bij ons!

Doe je kunstmest op paardenweides?

Hoop dat snel allemaal gaat groeien. Moet ook nog keer gemaaid voordat ze erop mogen... Dus duurt nog wel hele tijd..

Mijn lief heeft behoorlijk ervaring met weilanden. :D En die gooit er van huis uit kunstmest op in het voorjaar. We waren aan het dubben om er koeienmest op te laten rijden, maar de paarden zijn nu mokvrij en er is een risico, dat sommige boeren het niet zo nauw nemen en er dan varkensmest op gooien. Dan sta je dus met een paard met mok te kijken. We houden ze graag hiervan verschoond. Als de kunstmest er op is gegaan, gaan de paarden er overigens een poos af hoor. Een groot deel willen we hooien en dat groeit beter uit met kunstmest. Vooral omdat het ook nog zulk jong gras is. Dat heeft dat duwtje wel nodig.

Kan meevallen hoor! Wij hadden ingezaaid en 9 weken later hooirijp gras. De paarden stonden na 10 weken op de wei! Daarna hebben we de paarden er op gezet. We hebben even schapen overwogen. Da's beter voor het gras enzo, maar omdat we zo verlegen zaten om weiland, hebben we de paarden het werk maar laten doen. Het resultaat is zo her en der wel een glijstuk, van een paard die zijn voeten wat lomp heeft neergezet, maar het gras heeft er niets mee geleden.

Annemiek: Persoonlijk ben ik weg van hoe het er nu uit ziet! Idd met met citroenplant tegen het ongedierte en niks meer aan doen, zoals mootje zegt. :o

Marloes: Welkom!

Manzano: Ik kan me voorstellen dat je door het stucwerk wat achterop bent gekomen met de tuin? Maar er is al veel gebeurd zeg! Wat een werk is er verzet! Het is wel licht geworden zo. Hoe wil je de inkijk in je huis gaan aanpakken?

Marloes: Ziet er wat kaaltjes uit idd! Maar wanneer is de foto genomen? In de winter zie je meestal minder dan in de zomer. :D Dit is wel een uitdaging, moet toch iets moois van te maken zijn? Je tekening is wel een leuke!

Goof: Haha, wat een verhaal! Hihi. Een haan met mais. pfff. Ik dacht al... Hilarisch!

Marloes: Bij de Boerenbond hebben ze altijd van die mooie rennetjes voor konijnen. Ik vind zonder dak altijd wel eng, want hier stikt het van de uilen enzo...
Kan je die lelijke kant niet 'bekleden' met ijzeren netten? Dan kan je er een mooie klimmer tegenop laten groeien. Voor begroeiing raden de boeken meidoorn aan, maar ik heb nog paarden en daar komen dazen op af. Ik overweeg een haag van hortensia's of klimrozen. (ben persoonlijk gek op rozen!) Jasmijn zou ook mooi zijn. Als het een zuidelijke muur is kan je die toscaanse daar wel kwijt.

Ik moet weer even wachten. Voorlopig weet de gemeente nog niet wat ze wil doen. Zo ongelooflijk vervelend! Wij weten al lang wat ze gaan schrijven, maar we moeten wachten op hun schrijven en daar moeten ze eerst een agendapunt van maken, dat moet in een vergadering besproken worden, wanneer of dat gaat gebeuren en zo vergaderen ze nog 4 vergaderingen door, voor er eindelijk een besluit wordt genomen. Met wat pech moet die ambtenaar ook 3 weken hebben om er een brief van te maken en dan hebben we eind april vermoedelijk bericht. Tot die tijd kunnen we niks anders doen dan wachten. :( Dus wij beginnen eerst maar aan de rijbak. :') Kan ik ipv me stuk ergeren voor de PC gewoon lekker in het zonnetje gaan paardrijden. *\o/* Da's stukken beter besteed.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:49

Mootje schreef:
Jam, leuke ommuurde tuin :j
Manzano, de tuin is echt een lap grond geworden! Het hout van het schuurtje schreeuwt ook om aandacht :=

Welk schuurtje??

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:50

@idefix: tuin gaat volgens planning. Komt haag omheen en tijdelijk schuttingdelen. Eerst zaterdag met graver boomstronken uitgraven.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:52

jamiroquai schreef:
Manzano, is die hele zijkant ook van jullie?

Ja nu wel.

Vind zo'n stadstuin met zo'n oude muur echt heel gaaf!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:53

Ik las het idd. Een heg wordt het. Welke? Wat ga je zetten? Ik vind het knap, dat je zo veel werk kan verzetten op zo veel plekken! Er veranderd nogal wat!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:54

Een beukhaag.
Tuin vind ik momenteel eigenlijk niet belangrijk, maar gelet op tijd van het jaar is nu gewoon beste om te planten, dus moeten we wel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 01:06

Een beuk geeft in de winter wel veel inkijk? Want die verliest zijn blad. Is dat een weloverwogen keuze?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:28

Uhm, helemaal links in de foto, waar volgens mij eerst strak de vorige haag/schutting tegenaan heeft gezeten. Ik heb het over die vergroende beige aftimmering net onder het dak :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:15

idefix4 schreef:
Een beuk geeft in de winter wel veel inkijk? Want die verliest zijn blad. Is dat een weloverwogen keuze?

Beukhaag houdt blad vast juist.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:16

Mootje schreef:
Uhm, helemaal links in de foto, waar volgens mij eerst strak de vorige haag/schutting tegenaan heeft gezeten. Ik heb het over die vergroende beige aftimmering net onder het dak :)

Dat is gewoon een stenen garage met een kunststof randje er langs ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:17

Beukhaag wordt toch gewoon oranje qua blad, maarhoudt het wel vast? Ouders hebben ook beukenhaag en die wordt 's winters iets dunner, maar niet dat je er doorheen kijkt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:18

Ja klopt MWM :j :j
Haagbeuk (andersom dus haha) verliest wel meer blad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:19

Niet te ingewikkeld maken nu := _O-

Ik ga NU foto's maken van onze tuin!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:22

Ik heb dinsdag allerlei plantjes gekocht en vast in wat bakken gedaan, fleurt meteen op!
Een aantal van mijn bomen, struikjes en heggen hebben het zwaar te verduren gehad met de sneeuw en daarna meteen zon, veel is verbrand.. ben benieuwd of dat nog terug gaat groeien..

Die haan :')

Manz, echt gaaf en zo mooi ruim!

Jamirouai, ik zou die verhoging er idd uit (laten) halen, verder kan je daar best leuke dingen mee doen die tuin :j

Gras is vaak wel lastig ja!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:23

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:49

Ook bij ons is het een zooi, zacht uitgedrukt. We hebben al een enorme haag van klimop eruit gehaald, die stond in het midden van de tuin. Die staat dus niet op de foto's. Komen nog nieuwe schuttingen in, nieuwe tegels, schuur wordt gedeeltelijk afgebroken en opnieuw opgebouwd(eigenlijk blijft alleen het frame en de betonnenvloer erin), net als de aanbouw, die wordt ook vergroot/verbreed nog. Het enige nieuwe is het tijdelijke hek met deur en de konijnenren.

Links vanuit de achterdeur en de mooie plantenbak als afscheiding. :=
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... -00084.jpg

De rest van de plantenbak, beete afval en klein stukje konijnenren.
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... -00083.jpg

Konijnenren, hier nog zonder deur en konijnen, die zitten er nu wel in. ;)
Afbeelding

Gedeelte ren en schuur weer
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... -00082.jpg

Schuur, komt nieuwe garagedeur in, want deze gaat heeeel moeilijk open.
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... -00086.jpg

Verrotte schutting
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... -00087.jpg

Tijdelijke deur, rechts zie je de 2 aanbouwtjes, degene tegen de deur aan zit wordt net zo groot als degene ernaast.
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... -00089.jpg

Voortuin, gemaakt vanaf de poort naast ons huis, waar auto staat.
Afbeelding

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:09

Oh ja, zo'n mooie grote ren mag ik vast niet- mijn man HAAT dieren en zeker in zijn tuin! :')

Het poept, piest en verhaart en ze rijden ook nog eens op elkaar, erger dan dat kun je toch niet hebben???? _-:( _O-

Ik wil tegen een oude stadsmuur een oud gietijzeren hek plaatsen en tegen de muur zelf een paar veilingkistjes voor wat hoogteverschil en klimmogelijkheden. Een stukje zou ik graag zand laten, maar Swiffer sloopt echt alles. Het moet dus hufter- froof zijn. :P

Ik zat ook al te denken aan metalen tuinhekjes maar ik weet niet of de afstand tussen de spijlen te groot is... de ren moet min. 3 m2 worden, ze hebben nu het driedubbele.

Onze nijnen zijn te groot om te worden gegrepen door andere beesten en ze kunnen makkelijk schuilen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:15

Ik zou eerder een zandbakje erin zetten dan stukje zand laten. Stukje zand wordt toch snel vies en zandbakje kan je iets makkelijker verschonen af en toe. Voor de rest kan ik je niet helpen _O- Ik heb kleine konijntjes en volieregaas. Hier komen ook nog wat hoogteverschillen in de ren, maar nu konde ze er iig in.

Wij willen trouwes alles weer bestraten en dan grote bloembakken in detuin. We hebben ook een hond en die houdt enorm van graven. Vriend gaat gelukkig die bakken maken, want alles wat ik mooi vind qua potten en bakken is megaduur _O-

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:07

Ha ha wishmax, dat herken ik wel! Alles is megaduur!!!!!

Wij leggen grote antraciet betontegels, 60x60 met natuursteen split erop, dan wordt het niet zo glad in de regen. Ik ben bang dat de nijntjes een zandbak als poepbak gaan gebruiken. Dus het is wel makkelijk als het schoongemaakt kan worden, gewoon een zak zandbakkenzand erin. Zwabber is wel zindelijk, maar Swiffertje is niet zo slim..... Misshien zelfs een echte zandbak met een bankje en zo'n trellischerm, dan heb ik aan 1 kant meteen omheinig.......

Zal mijn man wel weer niet mooi vinden.......
Verder is het een schatje hoor, maar aan dieren heeft hij een broertje dood.!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:50

Zooo, veel geschreven....

Jamiroquai, da's een flinke klus als je die verhoging moet weghalen. Maar ik vind die oude muren wel erg mooi om te zien, daar kun je wel wat leuks mee doen denk ik. En stiekem ben ik jaloers op het mooie glas in lood raampje dat er tegenaan hangt :o .

Goof, dat haan verhaal had ik helemaal niet meegekregen, hilarisch.

MyWishMax. Potten zijn inderdaad duur. Ik heb laatste keer gewone terracotta binnenpotten gekocht en die met latex een kleurtje gegeven. Niet helemaal vorstbestendig, dus je moet ze soms wel opnieuw doen, maar is een goedkoop alternatief.
Je hebt wel een flinke tuin zeg.

Nijnenrennen ook mooie ideeën. Ik zoek nog iets voor de zomer voor die van ons zodat ze overdag lekker buiten kan (is een binnen nijn). Nu is ze er overdag lekker uit binnen, maar zo los in de tuin is niet handig. Maar ze springt best hoog, dus ik weet nog niet goed hoe ik dat ga oplossen.

Die beukhaag-haagbeuk blijft een leuke verwarrende discussie. Als het een redelijk volgroeide haag is, is hij in de winter met het oude blad eraan nog redelijk dicht volgens mij. En het blad valt pas af als er nieuw doorkomt.

Manzano, wat een verschil zeg, met de schutting eruit. Het is echt groot straks.

Ik wilde de olijfboompjes weer tegen het huis zetten, maar ze blijven nog maar even onder het afdak logeren. Afgelopen nacht heeft het toch weer redelijk gevroren.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:21

manzano schreef:
idefix4 schreef:

Beukhaag houdt blad vast juist.

Ik heb al jaren beukenhagen gehad en bij mij deden ze dat helemaal niet. Wat voor soort beuk gebruik jij dan? Verwissel je nu niet met een andere plant? Beuken zijn echte bladverliezers! Aha, dan zal ik de haagbeuk wel gehad hebben. :D Wij hadden veelal bruine beuken. Die verliezen hun blad. Yup, ik had een haagbeuk. :+

Marloes: Haha, die omschrijving! En hij dan? Doet ie dat allemaal niet? Hij leeft als een vrome monnik... SAAI!!! En de WC houdt ie natuurlijk ook prima bij? :') Die metalen hekjes heb ik ook bedacht, maar mijn Jack Russell houd ik daar niet achter. Dat weet ik nu al! De meeste hekjes hebben de spijlen te ver uit elkaar zitten. :j

Ik moet altijd wachten tot 4 april. Dan krijgen we bericht van de gemeente, als het ze goeddunkt. Dan nog wachten op de architect en dan weer een week of 6 op de gemeente Pfff! Balen als een stekker dus! Ik heb wat primula's voor de gezelligheid gezet. Vandaag is de stalmest gehaald en ik was nipt op tijd om mijn rozen te redden. Die had ik laten overwinteren op de mesthoop. Ze hebben het goed gered! 1 zeker.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:26

O wat een goed idee Idefix, die hadden vast warme voetjes die rozen. Had je ze 'ingekuild'?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:35

Ja, want ze stonden op een plek waar ze heel natte voeten kregen. Vermengd met paardenmest, maar het leek me niet optimaal. Nu moet ik wel zeggen, dat ze nog nooit zo gebloeid hebben als dit jaar, maar net voor de vorst heb ik ze voor de zekerheid ingegraven in de mesthoop. :j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:16

Ha ha Idefix! :=

Het onvermogen van mijn man om lief te hebben beperkt zich gelukkig alleen tot mijn nijnen. Hij vindt ze echt vreselijk _-:( , kan hij ook niks aan doen. Maar ik plaag hem er wel mee soms..... }>

(Om heel eerlijk te zijn, Zwabber verhaart continu zo erg dat je hem niet zo op je schoot kunt zetten, je moet er echt een handdoek onder doen. Anders zit je echt onder de haren, niet normaal.. :n .)

Ik ben ook wel heel trots op onze oude stadsmuren, ons huis is ook zo oud.

Enne. de wc? Daar hebben we een poetsvrouw voor... O:)