Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:53

[quote="Dees"

En belangrijk: bij ANWB hoeft de belastingbetaler dus amper mee te betalen aan het prijsplafond. Een goede reden om direct over te stappen. Want dat prijsplafond, daar betalen we allemaal aan mee en dat geld lekt direct naar de Buitenlandse hoofdkantoren van de energiereuzen.[/quote]

!! Dit dus !! :j

Elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:49

In december hebben we 12 m3 meer verbruikt t.o.v. vorig jaar. Zal vast geweest zijn met die gure kou. Voor de rest letten we goed op de kosten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:50

Ook ik had gehoopt dat de app van Oxxio die beloofde verbetering zou krijgen wat betreft dingen berekenen... Eerlijk, inmiddels ben ik er nu wel klaar mee, ik heb net de homewizard p1 meter besteld. Ik wil gewoon inzicht hebben, dus dan maar zonder de app van Oxxio zelf.

Spoiler:
Heeft jullie homewizard ook een naam? Ik twijfel nog tussen Gandalf, Zifnab, Rincewind of Mordenkainen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:10

Telpeva schreef:
Ook ik had gehoopt dat de app van Oxxio die beloofde verbetering zou krijgen wat betreft dingen berekenen... Eerlijk, inmiddels ben ik er nu wel klaar mee, ik heb net de homewizard p1 meter besteld. Ik wil gewoon inzicht hebben, dus dan maar zonder de app van Oxxio zelf.

Spoiler:
Heeft jullie homewizard ook een naam? Ik twijfel nog tussen Gandalf, Zifnab, Rincewind of Mordenkainen

Wat is de homewizard P1 meter voor iets ? (excuus als ik er eerder overheen gelezen heb).

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:14

Een apparaatje wat je aan je aan je slimme meter hangt, wat je vervolgens draadloos aan je telefoon kunt koppelen. Dan kan je op je telefoon in een app live zien wat je verbruikt, grafieken zien, enzovoorts :)

Hier is de site er van
https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:28

Pas op... die P1 meter is wel serieus verslavend :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:44

Nadeel van de homewizard P1 meter is dat als je je tarief verandert dit ook in het verleden aangepast wordt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:06

Dat wist ik nog niet, thanks. Goed om rekening mee te houden

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:27

Ha die P1 Meter is echt tof.

Vorige week appt mijn man me(hij zat op het werk, ik was thuis) Hey sta je nou alweer onder de douche hahahaha grapjas

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:53

Ik gebruik Umeter. Deze kan je gratis gebruiken. Hou je weer 25 euro extra over om te verstoken ;).

Dat voor energie bedrijven moeilijk is dat prijs plafond goed te berekenen snap ik wel. Helemaal nu ook met een maandelijks plafon gaat :roll:

Ik zit hier ook nog over na te denken. Eigenlijk zou ik cob waarde van mijn warmte pomp moeten kunnen meten. 1m3 gas 1,40. Warmte pomp uitgaan cob 5 = 2kwh voor zelfde warmte 2x46cent =92 cent. (46cent is teruglever vergoeding wanneer ik de energie teruglever).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:25

SunnyHorse schreef:
Dees schreef:

En belangrijk: bij ANWB hoeft de belastingbetaler dus amper mee te betalen aan het prijsplafond. Een goede reden om direct over te stappen. Want dat prijsplafond, daar betalen we allemaal aan mee en dat geld lekt direct naar de Buitenlandse hoofdkantoren van de energiereuzen.

Ik vraag me wel af wat het effect zou zijn als "iedereen" overstapt naar de ANWB.
Zowel voor ANWB klanten als voor de leveranciers waar ze dan weggaan, maar die wel al voor die mensen ingekocht hebben :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:49

SunnyHorse schreef:
Dees schreef:

En belangrijk: bij ANWB hoeft de belastingbetaler dus amper mee te betalen aan het prijsplafond. Een goede reden om direct over te stappen. Want dat prijsplafond, daar betalen we allemaal aan mee en dat geld lekt direct naar de Buitenlandse hoofdkantoren van de energiereuzen.

Hoe werkt dit dan?
Dat prijsplafond wordt toch betaald van algemeen belastinggeld, dus ook als je bij een dynamische aanbieder zit?
En hoe gaat het geld van het prijsplafond dan daar buitenlandse energiereuzen :?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:53

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:34

verootjoo schreef:
Dees schreef:

Hoe werkt dit dan?
Dat prijsplafond wordt toch betaald van algemeen belastinggeld, dus ook als je bij een dynamische aanbieder zit?
En hoe gaat het geld van het prijsplafond dan daar buitenlandse energiereuzen :?

Bij ANWB betaalt de overheid een paar cent bij per m3 (1,48 prijs ANWB minus plafond 1,45 = 3 cent (€ 0,03) per kuub).
Neem dan eens het verschil bij bijvoorbeeld Essent Variabel (2,92 prijs Essent minus plafond 1,45 = 147 cent (€ 1,47) per kuub).

Het prijsplafond bij Essent is dus veel duurder voor ons Belastingbetalers dan het prijsplafond bij ANWB.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:45

Dees schreef:
verootjoo schreef:
Hoe werkt dit dan?

Bij ANWB betaalt de overheid een paar cent bij per m3 (1,48 prijs ANWB minus plafond 1,45 = 3 cent (€ 0,03) per kuub).
Neem dan eens het verschil bij bijvoorbeeld Essent Variabel (2,92 prijs Essent minus plafond 1,45 = 147 cent (€ 1,47) per kuub).

Het prijsplafond bij Essent is dus veel duurder voor ons Belastingbetalers dan het prijsplafond bij ANWB.

Oh dat bedoel je. Ja dat is zeker waar. Ik begrijp ook niet waarom mensen nog 3€ de kuub blijven betalen als dat niet per se nodig is. Dat hou je alleen maar in stand door het prijsplafond, dan gaan mensen helemaal niet weg en blijven we wel met zn allen veel betalen voor het prijsplafond.
En nu wordt er idd door de overheid aan meebetaald, mi hadden ze de grote energiebedrijven niet zoveel hoeven compenseren daarvoor.

Bij Next zit ik tot nu toe in januari onder de 1,45, dus daar hoeven ze ook al niks bij te betalen.
NextEnergy groeit ook hard qua klanten trouwens. Volgens mij stappen er wel steeds meer over naar dynamisch, iig in mijn omgeving.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:02

Nou ja het kan ook zijn dat de nieuwe aanbieders zoals ANWB toch ook nog niet echt bekend/gevestigd zijn.. ik heb ook nog niet een heel goed idee hoe het kan dat zij het dynamisch aan kunnen bieden en andere leveranciers van die hoge prijzen blijven houden.. Misschien dat ze denken dat als de prijs heel hoog wordt, dat ANWB hoger wordt.. ik heb geen idee...
Next ken ik niet..

Misschien ook weer ouderen of mensen die niet zoveel inzicht hebben in hoe het werkt.

Ik kan nog even vooruit maar als dat met ANWB enzo stabiel blijft (en dat zal best wel) en ik heb langer de tijd om er beter naar te kijken, dan zal ik wellicht ook overstappen :j (of misschien kan het dan niet meer, net als met Groen Beleggen :+ )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:13

De dynamische aanbieders blijven ip zo stabiel als de gasprijs. En die is nu wel een tijdje stabiel, maar als er wat gebeurt in de wereld is niks meer stabiel, weten we inmiddels ook.
Maar daar hebben alle leveranciers last van, en meer last als je voor lange tijd het gas inkoopt. Qua geld, als je per dag het gas inkoopt en er gebeurt iets in de wereld waardoor we helemaal geen gas meer kunnen krijgen zitten we met een ander probleem, en dan hebben de andere leveranciers nog een voorraad die aangesproken kan worden. Maar goed, die wordt dan sowieso nog onbetaalbaarder dan nu.

Uiteindelijk is het denk ik het beste dat we zoveel mogelijk van het gas afgaan, maar nog niet voor iedereen is het mogelijk om met gas te stoppen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:15

Bij die dynamische contracten is er zeker wel sprake van fluctuaties in prijs. Schommelingen in de markt zie je meteen de volgende dag terug in je tarieven.
Maarrrrr... die vast/variabele energie-reuzen kennen die schommelingen ook en klikken jouw kwartaaltarief echt wel vast op de hogere prijs - ze proberen hun risico's echt wel op je af te wenden. Daar heb je dus nooit kans op een meevaller, je betaalt altijd een relatief hoge prijs.

Ik ben niet zo bang voor ANWB als "niet echt bekend/gevestigd". Maar zoals iemand in de ANWB FB-groep al stelde, er is wel een kans dat ANWB zich zal terugtrekken van de markt zodra zij van mening zijn dat er genoeg aanbieders zijn van dynamische energie. Schijnt dat ze dat ooit ook met benzinepompen hebben gedaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:35

Dan komt het sowieso voor meer mensen makkelijker beschikbaar misschien en moeten de reuzen zelf ook eens nadenken?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:58

Die reuzen hebben er echt geen belang bij om 'dynamisch' te gaan.
En voor iedereen is een overstap naar een aanbieder van dynamisch vrij toegankelijk hoor.

Misschien zouden meer mensen iets verder moeten nadenken over welke onderneming zij hun omzet gunnen en wie er beter wordt van de winst die op hun wordt gemaakt.

De winst (en de plafondbijdrage van de NL belastingbetaler!) van Essent gaat naar Duitsland, dat van Vattenfall gaat naar Zweden, dat van Engie gaat naar Frankrijk, gelukkig nog binnen Europa. De winst en plafondbijdrage van Eneco gaat daarentegen gewoon naar Japan.
Budget Energie zou wel in Nederlandse handen zijn. Greenchoice is deels van Eneco en deels in NL handen.

https://www.energievergelijk.nl/onderwe ... rs-zijn-er

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:27

Oh de overstap zal wel … is dat volledig digitaal?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:34

Ja, dat wel. Maar ik weet ook niet beter want ik doe het al jaaaaren volledig digitaal.
Ook bij de traditionele energieleveranciers. En dat voor iemand die ouder is dan het Bokt-gemiddelde *D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:36

Dees schreef:
Ja, dat wel. Maar ik weet ook niet beter want ik doe het al jaaaaren volledig digitaal.
Ook bij de traditionele energieleveranciers.

Omdat jij weet hoe dat allemaal werkt wil dat niet zeggen dat alle andere mensen dat dan ook weten, of dat inzicht hebben, of digitaal heel handig zijn (er zijn echt nog mensen zonder pc /
laptop) :)

Er zijn ongetwijfeld mensen die beter kunnen bedenken waar hun geld heen gaat maar er zijn er ook die dat niet zo 1, 2,3 door hebben.
Of de tijd nemen / hebben om dat allemaal uit te zoeken.

Als ik iets goed wil snappen zit ik soms avonden dingen uit te zoeken en te googlen.. en dan snap ik t nog niet altijd.
Als je dan ook nog bedenkt dat het omvallen van bijv energie leveranciers (maar ook ice land save, of wat was dat ookalweer) kan gebeuren, dan kunnen mensen ook huiverig zijn om van een dure, maar redelijk stabiele energiereus af te stappen .. misschien?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:09

Beste Cer, geen idee hoe oud je bent en wat je opleidingsniveau is, maar eigenlijk... ik vermoed dat jij je hier op bokt een heel stuk 'dommer' voordoet dan je werkelijk bent.

We kunnen rustig stellen dat de mensen die niet in staat zijn om digitaal een energie-abonnement te regelen, in NL toch behoorlijk in de minderheid raken. Het is niet moeilijker dan internetbankieren en dat kunnen heel veel mensen toch aardig goed inmiddels ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:27

Beste Dees,
Ik denk niet alleen aan mezelf.. maar ook aan mensen in mijn omgeving :)

Zal jou verbazen wie er nog niet digitaal bankieren.. ja ze sterven uit misschien, maar ze zijn er wel.
Daarnaast zou ik digitaal bankieren niet willen vergelijken met bijv de pro’s en cons uitzoeken van een energie leverancier (inclusief kleine lettertjes) of een zorg verzekering.

Maar het is zeker fijn dat het de meerderheid wel makkelijk afgaat :j

Edit: bíjna 49 en meao BE (dat bestond toen nog)
Laatst bijgewerkt door Cer op 05-01-23 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt