Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:46

Daan ik moest heel hard lachen om de zin dat de paus gekozen was haha.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:23

Oei witte rook is altijd slecht nieuws bij een auto. Balen!

Ik shop maar zelden. Het meeste koop ik online. Ik koop wel graag duur spul maar heb ook wel een beetje vanalles liggen. Voor werk heb ik veel Ralph lauren. Heel mooi, en blijft ook lang mooi en kan echt iets verdragen. Ik loop ook wel eens in zo’n jurkje met botten eronder de wei uit te mesten :D

Februari was een erg goede maand. Amper wat gedaan en niets gekocht dus de potjes lopen allemaal over :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:49

Een normale auto die zoveel kan trekken is geen normale auto maar wel eentje uit de duurste segment van zijn eigen merk.
Snappen jullie me nog :P

De EV6 is elektrisch en mag 1500-1700-2000 trekken ik wil deze auto heel graag ik vind um bloedje mooi.
Mijn huidige auto rijdt niet zuinig en is ook niet snel tis een 2.0 Mazda3 niet mijn auto en gaat ook niet lang blijven ik wil de EV6 dus hopelijk over 2 jaar komen de eerste 2handjes

Wie merkt er al wat van de oorlog.
Ik persoonlijk wel behalve de benzine die over de top is bijna 50€ per week.
Merk ik het ook voor mijn gevoel in de supermarkt zelfs de Lidl is duur

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:53

tita schreef:
Een normale auto die zoveel kan trekken is geen normale auto maar wel eentje uit de duurste segment van zijn eigen merk.
Snappen jullie me nog :P

De EV6 is elektrisch en mag 1500-1700-2000 trekken ik wil deze auto heel graag ik vind um bloedje mooi.
Mijn huidige auto rijdt niet zuinig en is ook niet snel tis een 2.0 Mazda3 niet mijn auto en gaat ook niet lang blijven ik wil de EV6 dus hopelijk over 2 jaar komen de eerste 2handjes

Ik heb de EV6 een paar weken terug geprobeerd!!! Wat een geweldig fijne auto.

Moet zeggen dat ik sowieso Kia fan ben.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:26

Ik kan alleen maar ev6 vinden die 750 kg mogen trekken |(

Ik heb nu een Hyundai Santa fee,gave auto.
Niet duur in aanschaf, brandstof en wegenbelasting zijn daarin tegen wel een beetje duurder dan gemiddeld maar het rijdt super met een trailer erachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:14

De mijne rijdt ook prima met en zonder trailer, alleen zuipt hij wel altijd ipv alleen als hij moet trekken. Bijvoorbeeld 100 of meer op de autostrade, daar wordt je echt niet blij van.
Met een tank van 75L doe ik zonder aanhanger en autostrade tussen de 600 en 750km, maar dat laatste is écht een unicum. Met autostrade/trailer is dat al gauw 450-600km max. En ik doe toch wel 25k km/jaar en met de trailer erachter vaak langere afstanden. Het zou dan wel fijn zijn dat diezelfde auto voor doordeweekse verplaatsingen zonder trailer iets minder slurpt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 14:07

Citaat:

Ik merk het vooral in mijn werk. Werk veel met oudere mensen én met vluchtelingen of de combi zeg maar. Vooral dat laatste is momenteel voor de desbetreffende personen niet prettig ;(
Daarbij heb ik een buuf die afkomstig is uit Rusland, zij onderhoudt haar oma en nog wat familie daar mede van hun inkomsten, nu kan dat niet en de vraag is ook maar wanneer ze daar ooit weer heen kunnen. Terwijl het ook al twee jaar heel lastig is naar Rusland te reizen ivm corona. Dus ze is er heel heel verdrietig onder.

Ik heb begrepen dat hulpgoederen in overvloed worden geleverd en dat er vooral behoefte is aan geld. Dus ik heb maar een bedrag gestort op giro 555.

Daarbij zal er tzt weer behoefte zijn aan docenten / vrijwilligers voor de Nederlandse taal, is elke vluchtelingengolf zo. Dan zal ik op die manier weer een steentje bijdragen.

Maar afgezien daarvan vind ik het een erg nare voor de Oekraïners maar ook voor ons bijzonder griezelige situatie... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:29

Ik had gisteren getankt aan 1,89 en vanochtend stond het 1,99/liter. Maar behalve dat voorlopig geen verdere gevolgen.

Heeft er iemand ervaring met tomaten kweken op een stukje afgesloten weide? Ik kan aan gratis tomatenplanten geraken maar zou op mijn weiland daar een stukje voor willen voorzien. Soort mini moestuintje zeg maar

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:47

Als tomaten grond hebben dan is dat toch goed genoeg? * Zegt iemand die totaal geen groene vingers heeft*

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:06

Varekaj schreef:
Ik had gisteren getankt aan 1,89 en vanochtend stond het 1,99/liter. Maar behalve dat voorlopig geen verdere gevolgen.

Heeft er iemand ervaring met tomaten kweken op een stukje afgesloten weide? Ik kan aan gratis tomatenplanten geraken maar zou op mijn weiland daar een stukje voor willen voorzien. Soort mini moestuintje zeg maar

kan je nog geen tips geven, maar wij gaan dit jaar voor het eerst een moestuintje maken ook met tomaten, ben ook heel benieuwd wat het hier gaat doen.
Heb ook al paprika's gezaaid in een potje (binnen) enkele weken geleden, gewoon gedaan met de zaadjes uit een paprika uit de supermarkt die ik gekocht had om soep mee te maken :D Groeien al prachtig haha, normaal gooi je dat binnenste natuurlijk weg, dus vond dit wel leuk om te proberen, ook een manier van besparen.

Hier in mega dubio. ik overweeg mijn auto te verkopen en een elektrische scooter aan te schaffen.
Voordelen: Bespaart veel geld, wegenbelasting, verzekering, en natuurlijk benzine, al rij ik al een poosje vrij weinig, omdat ik gewoon eigenlijk steeds geen geld had om te tanken en het voor de fun niet waard vind om elk dubbeltje steeds op zn kop te zetten, laat staan nu.. Werk is ongeveer 12km enkele reis, dus dat is te doen, maar wel een flinke inlevering op comfort want het word dan wel door weer en wind. Stal is het enige "probleem" dat is 32km enkele reis, maar ga 2x in de week met mijn moeder (dat is ons vaste uitje), en nu ook eigenlijk max 1x in de week extra zelf omdat het anders gewoon te duur word. Ik mag mijn moeders auto lenen bij te extreem slecht weer of af en toe voor de leuk zoals stal, uiteraard tegen benzine vergoeding, haar auto rijd wel iets minder zuinig dan de mijne. Mijn moeder is met pensioen, dus in overleg is haar auto wel vrij regelmatig beschikbaar (we zijn buren dus ook gewoon dicht bij)
Grote nadeel vind ik toch het gevoel wat vrijheid in te leveren, en een flink stuk comfort, de reistijd zal een stukje langer worden op deze manier en heb echt een hekel aan regen en kou (ik ben zo iemand die het beste vertoefd in een 30 graden + tropisch klimaat) Met regen dan regenkleding mee sjouwen naar werk en omkleden enzo brengt natuurlijk wel wat meer gedoe met zich mee dan hop effe je auto in stappen en weg rijden..
Maar merk dat met de huidige prijzen en onze nieuwe stal die flink duurder is ik de auto toch eigenlijk nog maar amper pak voor mn plezier. Zou binnenkort naar een vriendin in Nijmegen maar dat is ruim 30km enkele reis en het enige waar ik dan al aan denk is, oh nee.. Wat als de tank weer leeg raakt, vind het het eigenlijk gewoon niet waard, wat best wel erg is, maar de stress van geld weegt nog amper op tegen het plezier van het afspreken of iets leuks doen. En voor de deur staat die natuurlijk ook niet gratis gezien de vaste maandelijkse kosten.
Het is mn eerste eigen autootje ik heb hem al bijna 7 jaar zonder echte problemen, stiekem dus ook een beetje aan gehecht. Help..
Nog een twijfel punt, ik heb nu wel werk in de buurt, maar beide hele saaie bijbaantjes die ik toch zeker niet nog 10 jaar hoop te doen, aan de andere kant, mocht ik wisselen van baan over enkele jaren, kan ik altijd nog een auto terug kopen, dan misschien wel elektrisch, maar nu is een elektrische auto niet reëel. Ik hoop rond de €2000 voor mn huidige auto terug te krijgen, daarmee zou ik precies een elektrische scooter (wil wel 45 km/h) kunnen kopen. Daarna ben ik op maandbasis een stuk voordeliger uit, we hebben zonnepanelen, elektrisch is beter voor het milieu, minder verzekeringskosten en geen benzine meer. Bij nood of als ik t echt graag wil kan ik dan tegen betaling mn moeders auto pakken, maar gemiddeld genomen wel een grote inlevering op comfort en stukje vrijheid. Wat zouden jullie doen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:17

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:19

Tomaten zijn best makkelijk.
Ik plant ze ook elk jaar in de tuin.
Ze willen graag zon.
Ik zet ze altijd in een border vol in de zon. Af en toe een beetje water en dat werkt prima.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:25

Tomaten houden van warmte en zon, en liefst niet té veel regen. Ik heb ze dus altijd in de kas staan, maar op een beschut plekje in de zon doen ze het ook prima.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:57

Faelynn is zo'n Renault Twizzy niks voor je? Zit je wel droog maar ook goedkoop rijden. Ziet er niet uit maar je verzuipt in ieder geval niet.

Varekaj, mijn tomaten deden het het beste in potten eigenlijk maar je kunt het natuurlijk gewoon proberen.

Vandaag in de tuin aan de slag geweest, van de week even potgrond halen en iets van 50 kleine frambozen plantjes in potjes zetten, kijken of ik ze verkocht krijg.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:27

Ik had vroeger tomaten in een folie kas, die kon je toen bij Lidl voor 50 euro kopen. Had ik 8 potten met tomaten planten erin die tot het dak groeiden, zo leuk.
Wel een idee, ik zou in m’n nieuwe tuin wel weer wat tomaten plantjes in pot willen. In de grond word lastig want de hele tuin is al aangelegd.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:39

Varekaj schreef:
De mijne rijdt ook prima met en zonder trailer, alleen zuipt hij wel altijd ipv alleen als hij moet trekken. Bijvoorbeeld 100 of meer op de autostrade, daar wordt je echt niet blij van.
Met een tank van 75L doe ik zonder aanhanger en autostrade tussen de 600 en 750km, maar dat laatste is écht een unicum. Met autostrade/trailer is dat al gauw 450-600km max. En ik doe toch wel 25k km/jaar en met de trailer erachter vaak langere afstanden. Het zou dan wel fijn zijn dat diezelfde auto voor doordeweekse verplaatsingen zonder trailer iets minder slurpt.

Zoooo, pittig!
Ik haal met mijn Skoda 850 kilometer met een tank van 50 liter, welliswaar zonder aanhanger.

Voor de tomaten: opletten met regen. Het is niet voor niets dat die meestal in een kas staan. Vorig jaar hier in volle grond gehad, groeide super, totdat het wat veel begon te regenen.... Alles de vuilnisbak in kunnen kieperen :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:42

Varekaj schreef:

Je kunt een poging wagen, maar op de open grond valt het niet zo mee helaas.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 22:10

In een goede zomer kunnen tomaten gerust in de volle grond. Best wateren bij de voet. Eventueel een afdakje geven als de zomer wat te nat is?

Faelynn, het is een forse kostenbesparing. Met een leenauto naast je huis voor noodgevallen of extreem weer, zou ik dat zeker aandurven. Er zijn ook zat gezinnen die geen auto hebben om financiele of andere motieven (klimaat bv). Ik heb zelf ook maar een halve week de auto, maar je auto delen met je ex is niet perse heel handig ;)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:35

Ik werk liever een paar uur meer of ergens anders op besparen dan mn auto moeten missen. Ook al zou ik prima zonder kunnen, ik wil t niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 01:44

Op terras hebben we geprobeerd met tomaten, in bakken. Was geen succes, vermoedelijk te warm. Met de zon erop in de zomer halen we daar zonder wind makkelijk 35 graden en meer 8-) Een tuin hebben we niet, maar ik heb wel een weiland. En ik dacht daar een stukje af te zetten om een moestuintje van te maken. Zonlicht kan ik ze bieden, beschutting tegen regen.... Zou het ook werken met indirect licht en warmte? Want dan kan ik ze in een zijdeel van de stal plaatsen. Dat is onder gele golfplaten en volle grond. Wel warm, geen brandende zon en beschut tegen regen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 08:54

Citaat:
Faelynn is zo'n Renault Twizzy niks voor je? Zit je wel droog maar ook goedkoop rijden. Ziet er niet uit maar je verzuipt in ieder geval niet.

Thanks voor de tip, die kende ik nog niet, maar zijn zelfs 2e hands behoorlijk onbetaalbaar zie ik + vaak een huuraccu wat weer extra kosten mee brengt in de maand, dus dat word hem helaas niet.

Hier gaan de tomaten inderdaad ook wel in een kas, we hebben een super gave kas gekocht waar we van alles in kunnen planten betreft groente, alleen we hebben 0 ervaring dus ben heel benieuwd wat het allemaal gaat overleven :+
Kan je niet zo'n plastic koepeltje er over heen zetten in het weiland? Ook een beetje een kas idee maar dan laag bij de grond en volgens mij kosten die bijna niks, alleen geen idee hoe effectief en stevig het is.

Daarnaast hebben we voor in de tuin ook nog een appel en kersen boom, frambozen, bramen en blauwe bessen struik aangeschaft, dus ook daar heel benieuwd naar. We zijn de tuin mega aan het verbouwen, 2 jaar geleden hier heen verhuisd en vorig jaar het huis aangepakt, en dit jaar is de tuin aan de beurt.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:53

Ik kan deze methode aanraden:

https://makkelijkemoestuin.nl/

Gericht op zoveel mogelijk opbrengst met zo min mogelijk gedoe en vierkante meters. In de app staat precies wat je moet doen en wanneer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:50

Faelynn schreef:
Citaat:

Thanks voor de tip, die kende ik nog niet, maar zijn zelfs 2e hands behoorlijk onbetaalbaar zie ik + vaak een huuraccu wat weer extra kosten mee brengt in de maand, dus dat word hem helaas niet.

Hier gaan de tomaten inderdaad ook wel in een kas, we hebben een super gave kas gekocht waar we van alles in kunnen planten betreft groente, alleen we hebben 0 ervaring dus ben heel benieuwd wat het allemaal gaat overleven :+
Kan je niet zo'n plastic koepeltje er over heen zetten in het weiland? Ook een beetje een kas idee maar dan laag bij de grond en volgens mij kosten die bijna niks, alleen geen idee hoe effectief en stevig het is.

Daarnaast hebben we voor in de tuin ook nog een appel en kersen boom, frambozen, bramen en blauwe bessen struik aangeschaft, dus ook daar heel benieuwd naar. We zijn de tuin mega aan het verbouwen, 2 jaar geleden hier heen verhuisd en vorig jaar het huis aangepakt, en dit jaar is de tuin aan de beurt.

https://link.marktplaats.nl/m1734089040 ... ialbuttons

Dit dan? :+

Kun je nog allerlei spullen meenemen ook :D Wij hebben zoiets als trouwvervoer gebruikt voor onze trouwdag, was best ruim en ging als de brandweer :P

Tomaten worden soms vrij hoog dus een kas met stahoogte is wel aan te raden.

Makkelijke moestuin is inderdaad een aanrader voor beginners.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:52

Ik zou dat ding meteen aanschaffen hoor! Lekker shinen door het dorp haha

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 12:26

Geweldig dit tuk-tuk _/-\o_ *\o/* :D

Hier ook in dubio hoor, nog niet voor nu maar wel voor over paar maanden of ik een electrische fiets ga aanschaffen ipv een auto.

Vwb tomatenplanten of andere moestuin dingen bij de wei: doen! Heb het ook een aantal jaar gedaan bij mijn wei die ik toen in eigen beheer had. Heerlijk. Vooral sla, courgette, spinazie, komkommer, maggiplant, peterselie en paprika lukte erg goed. Aardappels ook natuurlijk en yes... voerbieten :P heerlijk voor de pony's toen.
Had best groot stuk, iets van 50m2. Was ook best veel werk :+ maar erg leuk.
Zorg dat je het aanlegt zodat je makkelijk water kunt putten ergens uit een sloot of zoiets. En goed materiaal als schop. Plus een tunneltje (plastic met boogjes) voor in het begin als de plantjes net zijn gepoot of de zaadjes er net in zitten.

Tomaten heb ik dan geen ervaring in want had stukje grond vlakbij een tomatenkweker, daar kon ik ze per kratje ophalen :7