Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:02

Insprayen met spiritus :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:04

Doe je dat dan met een harde straal van de plantenspuit? Of nevel?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:16

Wat een leuke reacties op m’n tradescantia! Ik wil er best wat stekjes van maken voor de liefhebbers, stuur maar een PB voor wie wil, volgensmij kunnen die prima verstuurd worden :) het is trouwens eigenlijk een tricolor, maar omdat ‘ie vrij donker (op anderhalf meter hoogte op 3 meter afstand van een raam op het westen) staat valt het roze heel erg weg en worden de bladeren mooi groot.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:44

xIrlijn schreef:

Ik doe het met een vrij harde straal en check of alles is ingespoten. Wel even herhalen na een paar dagen, want eventuele eitjes kunnen uitgekomen zijn.

Zet de plant wel even buiten, want het spul stinkt enorm :')

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:57

Coconut schreef:
xIrlijn schreef:

Ik doe het met een vrij harde straal en check of alles is ingespoten. Wel even herhalen na een paar dagen, want eventuele eitjes kunnen uitgekomen zijn.

Zet de plant wel even buiten, want het spul stinkt enorm :')

Als je het mixt met groene zeep is het wat minder met de lucht.

@ badeendje ik doe je pb

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:02

Ik heb zelf laatst neem olie aangeschaft omdat dat voor alle beestjes en schimmels wel te gebruiken is en ik dat toch wat beter voor de plant ook vind dan spiritus oid. :=

Ik was bij de action en vond daar jute touw, vond dus maar dat ik even wat "moeilijkere" knopen moest proberen. Met een filmpje erbij om even te zien hoe de knoop moet heb je het opzich zo door, en ik heb het met 3 strengen gedaan ipv. 4. (En ja ook deze begonia had meeldauw dus is nog een beetje sneu)
Afbeelding

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:03

Straks badeendje haar plant kaalgestekt :')
Ik stuur zometeen een PBtje!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:43

Air, doe jij ook aan bestellingen? Want dan wil ik wel een stek van de tradescantia van badeendje in zo'n prachtige macramé pot van Air. :o
Heel stylish, Air. Ik vind 'm echt prachtig.

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:45

Air schreef:
Ik heb zelf laatst neem olie aangeschaft omdat dat voor alle beestjes en schimmels wel te gebruiken is en ik dat toch wat beter voor de plant ook vind dan spiritus oid. :=

Ik was bij de action en vond daar jute touw, vond dus maar dat ik even wat "moeilijkere" knopen moest proberen. Met een filmpje erbij om even te zien hoe de knoop moet heb je het opzich zo door, en ik heb het met 3 strengen gedaan ipv. 4. (En ja ook deze begonia had meeldauw dus is nog een beetje sneu)
[ [url=m/yxAQxe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Superknap hoe je zulke mooie plantenhangers maakt hoor. Mijn vriend en ik willen ook een paar plantjes ophangen, maar wij kunnen maar geen geschikt touw vinden. Macramékoord is bijna nergens te vinden. Wat is nou geschikt touw en waar kunnen we het vinden?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:04

Ik heb prima macramekoord gehaald bij de Wibra. Het is wel even zoeken vaak, het ligt meer bij de volwassen knutselspullen dan bij de wol-bolletjes waar ik ze had verwacht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:30

Air schreef:

[ [url=m/yxAQxe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh mooie hanger :D.

Mijn whitestar wordt steeds meer pink star :)):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de badkamer wat meer verduisterd, dat lijkt madame prettig te vinden :D.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:08

Inspiratie kwam weg bij Liekec haar hangers hoor :D

Chanen schreef:
Air, doe jij ook aan bestellingen? Want dan wil ik wel een stek van de tradescantia van badeendje in zo'n prachtige macramé pot van Air. :o

Dankjewel! Maar hij is niet heel moeilijk hoor, en nog niet heel netjes. Vind het dan wat te ver gaan om het direct te verkopen, misschien als ik er wat handiger in ben :')

Anne182: ik heb dus jutetouw gebruikt van de action(lag hier bij al het gereedschap, tie-wraps ed.), maar dan ben je wel beperkt door de kleur. De andere had ik eerder met sisaltouw gedaan(zie je bij het linkerpotje), maar dat is erg stug waardoor dat niet heel fijn knoopt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:00

Air schreef:
Inspiratie kwam weg bij Liekec haar hangers hoor :D

Chanen schreef:

Dankjewel! Maar hij is niet heel moeilijk hoor, en nog niet heel netjes. Vind het dan wat te ver gaan om het direct te verkopen, misschien als ik er wat handiger in ben :')

Anne182: ik heb dus jutetouw gebruikt van de action(lag hier bij al het gereedschap, tie-wraps ed.), maar dan ben je wel beperkt door de kleur. De andere had ik eerder met sisaltouw gedaan(zie je bij het linkerpotje), maar dat is erg stug waardoor dat niet heel fijn knoopt.

Looks Nice! En is makkelijk hè?

Ik vind jute touw ook heel mooi maar dat kreeg ik er hier niet in. Ik heb zwart macrametouw besteld op wolplein.nl, was mooi en snelle levering! Achteraf gezien had het touw wat dikker mogen zijn maar dit misstaat ook niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:12

Het filmpje van de knoop:

Deze is met 4 strengen, maar met 3 strengen kan dus ook dan is er gewoon één minder in het midden.

En ondanks het cringeworthy deelis dit filmpje wel duidelijk voor de basic plantenhanger:

Ik met zelf overigens niet op, ik kijk gewoon naar hoe lang hij ongeveer moet zijn en schat het dan een beetje in :+

Liekec: ik had het inderdaad moeilijker verwacht!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:05

Sisal knoopt niet zo fijn inderdaad, heb ik gister voor buiten gedaan maar mijn andere touw knoopt fijner. Voordeel van het sisal is wel weer dat je wat meer 'in model' kunt duwen en trekken als je wilt.
Knopen op zich is vrij makkelijk als je eenmaal door hebt hoe ze moeten zitten.

Ik heb nog 2 hangers geknoopt liggen, die wachten nog op plant O:)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:14

En toen waren jullie alweer 4 pagina's verder :')

idinn schreef:
Ik koop liever een al grote plant. Of het moet in de tc niet te krijgen zijn, zoals de kalanchoe pink butterfly. Versturen doe ik ook niet meer. Teveel gedoe :')

Ik eerlijk gezegd ook. Ik heb eigenlijk veel te weinig geduld om een klein stekje groot te laten groeien. Inmiddels heb ik een aardige verhouding grote planten en stekjes, dus nu is het niet zo erg meer :+

Versturen doe ik ook niet. 1x gedaan, ging helemaal prima, maar gedoe, dus kom het maar halen.

Anke98 schreef:
Ik heb wel hulp nodig met mijn kentiapalm, stengel helemaal geel en het blad had gekke gele en bruine vlekken. ik ga hem na mn werk uitgebreid douchen maar wat kan dit zijn? Staat voor een raam op het noorden en had m al verplaatst ivm tocht

Geen ongedierte? Het kan ook gewoon een oud blad zijn wat afsterft, of even wennen aan nieuwe plek. Als een plant hier zo'n blad heeft haal ik het eruit, goed wordt het toch niet meer en dan hoeft de plant er geen energie meer in te stoppen.

Zonde Chanen dat ook jij een kneusjes-shake hebt gehad... Zo moeilijk is het toch niet om dat even fatsoenlijk op te sturen zeg :(

Lekkere score Tessy! Dat peer ding is leuk! En je kunt nooit teveel Begonia's hebben <3 Die string krijg je wel weer aan de praat.

Mooie collectie IsaCalixa, die Tradescantia is prachtig! Ik heb een soort haat/liefde verhouding met die dingen. Ik vind ze zo mooi, maar ze doen het hier niet echt lekker. Of ik heb nog niet uitgevonden hoe ik ze het beste kan neerzetten hier. Ik heb nog een paar stekken van een donkerpaarse variant, daar zal dit jaar wel weer een leuk plantje uit groeien :j

Macs schreef:
Bij mij ook bekend dat de tradescantia bovenaan afsterft. Maar bij mij dus ook de wortels. Ik heb m nu al voor de vierde keer afgeknipt, opnieuw laten wortelen en terug gezet :')

Dit doe ik dus ook steeds, maar ben er een beetje zat van inmiddels :')

Quir schreef:
Ik moest deze even met jullie delen, zoooo verliefd op dit blaadje!
[ [url=m/OOWfKC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/olG1rJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

De andere begint het blad nu ook een beetje uit te rollen, maar die heeft 3 stengels. Deze foto van paar dagen terug
[ [url=m/oyvCOv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet iemand of de eerste ook meer stengels/bladeren gaat krijgen? Of blijft het bij 1 blad?

Wil er nog wel 100 soorten bij van deze! <3

Ooooohh zo mooi <3 Ik ben inmiddels ook overstag en er is een Caladium onderweg naar hier :o
Als het goed is zou hij wel meer bladeren moeten gaan maken, volgens mij is het afhankelijk van de grootte van je knol. En anders volgend seizoen wel.

Mossel schreef:
Heb er nog 1 staan, te koop voor de liefhebber
[ [url=m/cdTYci.jpg]Afbeelding[/url] ]

Crap, te laat :+

Badeendje, hoe doe je dat met die Tradescantia, en waarom lukt mij dat niet ^)

tessyke schreef:
edit, wat denken jullie over die prijzen van de monstera variegata?
In het tuincentrum kost een grote meer dan 200 euro.
Gisteren zag ik stekken te koop voor 75 euro maar vandaag vond ik er van 35 euro.
Mijn man denkt nu al dat het een gouden plant is..... :=

Ik zou het er nooit van mijn leven voor neerleggen, maar ik denk dat die prijs wel marktconform is. In Amerika klapperen ze met hun oren als ze horen dat zo'n grote plant hier voor 200 gaat, daar leggen ze er een veelvoud daarvan voor neer. Het verkoopt, en zolang het verkoopt zal het zo duur blijven.

Voor 200 euro koop ik een heel bos aan planten die ik mooier vind <<)

xJennifx schreef:
Ik volg mee als dat mag!
Het liefste zet ik mijn hele kamer vol met planten maar past helaas niet zoveel meer bij. _O-
Maar vind het wel leuk om hier allemaal jullie planten voorbij te zien komen.

Ik zal later mijn collectie nog wel eens laten zien.

Welkom! Benieuwd naar je plantjes! *\o/*

tessyke schreef:
Hier vliegenplakkers tegen de rouwmuggen, heel handig en ze zijn al uit de veranda :):)

Hier ook :):) Diatomeeënaarde en lijmvallen, heeft super gewerkt!

xIrlijn schreef:
Ik ga maar eens op zoek naar bestrijdingsmiddelen voor wolluis. Heb dit plantje verdorie pas 2 weken :(

Ik stip wolluis altijd weg met pure alcohol op een wattenstaafje, dan blijft er een soort bruinig klein rijstkorreltje over (heel erg satisfying om te doen _O- ) Als het er maar een paar zijn kan dat afdoende zijn. Hoya's zijn er helaas nogal gevoelig voor, en laat ik er daar nou best een paar van hebben.

Als het erger is dan hier en daar een paar van die krengen dan behandel ik het met Promanal-R van Ecostyle.

Prachtige hanger Air! Met hoeveel draden ben je begonnen? Ik kom op de één of andere manier altijd een beetje knullig uit met het aantal strengen als ik er echt wat macramé ingooi en niet alleen knoop.

Kleine aardappel-update; hij heeft er zin in :j 3 Dagen tussen de foto's.

Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:41

Bij die met 6 draden, knoop erin waardoor je dan met 12 draden werkt.. alleen kom je dan dus wel oneven uit bij de knopen aan de onderkant :+ vind het zelf niet storend iig.
De lengte inschatten is toch wat lastiger als je een groot stuk knoopt :') dit had eigenlijk lager gemoeten(want onderaan nog een rij knoopjes) maar kwam niet meer uit.
Afbeelding

Go aardappel *\o/*

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:08

Even aantallen en het makkelijkst in veelvoud van 4. Als je met 6 begint en dus in een lus, zodat je 12 strengen hebt om mee te knopen kun je 3 'strengen' van 4 maken of 4 van 3. Als dit nog te volgen is _O-

Go aardappel! Hij is echt cool, zo benieuwd hoe die verder gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:22

Air schreef:
Bij die met 6 draden, knoop erin waardoor je dan met 12 draden werkt.. alleen kom je dan dus wel oneven uit bij de knopen aan de onderkant :+ vind het zelf niet storend iig.
De lengte inschatten is toch wat lastiger als je een groot stuk knoopt :') dit had eigenlijk lager gemoeten(want onderaan nog een rij knoopjes) maar kwam niet meer uit.
[ [url=m/Or4UM8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Go aardappel *\o/*

Mooi geworden +:)+.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:30

Mag ik jullie hulp weer inschakelen? :D Mijn planten app deed het niet meer goed dus heb hem opnieuw geïnstalleerd, maar weet van 2 plantjes de naam niet meer. :x Iemand die het weet?

Afbeelding

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:48

Senecio rowleyanus
Philodendron birkin

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:44

Ik ga eens zo'n hanger proberen met een veelvoud van 4 draden, kijken of dat beter gaat :j

Nog wat aardappelspam :o Je kunt hem bijna zien groeien, echt heel tof.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er inmiddels achter dat het niet de plant gaat worden die ik hier had geplaatst. Er staan nogal wat foutieve benamingen bij foto's op Google. Dat is wel ook een Stephania, maar dan de Stephania erecta. Die moet er dus ook nog maar bij tzt :j

Dit gaat het worden...

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:46

Ik lees stilletjes mee, maar nu moet ik toch even onder de steen uit: wat een coole aardappel *\o/*

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:52

Je aardappel wordt steeds cooler black_kelpie :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:54

Nooit genoeg aardappelspam *\o/* Ze zijn zo gaaf! Ga je jouw knol ook een rekje geven Black_kelpie? Bedankt nog voor de tips voor de wolluis :)

Air, jouw hangende stippenbegonia <3 Mooi om die knopen op je laatste foto eens water beter te kunnen zien zo. Iets langer vind ik zelf wat mooier haha, maar alsnog erg tof! En handig die filmpjes!

Mijn goudpalm met wolluis is lekker ingesopt en staat nu buiten op een windstil plekje. Over 5 dagen ga ik het nog eens herhalen en hopelijk is ie dan luis-vrij :D