[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:12

net even contact met de makelaar opgenomen (vond dat we lang niets van hem hoorden, maar er waren problemen op kantoor kennelijk, geldig excuus).. donderdag komt de fotograaf, en als alles goeg loopt komt het huis in de loop van volgende week op Funda. waarschijnlijk donderdag, want de makelaar had daar een hele theorie over, dat mensen dan vrijdags gingen bellen, en maandag na het weekend. En dan zou hij de week erop voor alle belangstellenden een openhuis organiseren 'vanwege overweldigende belangstelling'.... dan dus AL die mensen tegelijk laten komen, en een bieding via een envelopje maandag erna voor 17.00 uur laten doen. dus volgende week dinsdag zijn we ons huis waarschijnlijk wel kwijt!
(en ik geloof ook nog in sinterklaas en de paashaas hahaha :) ;) )....

maar goed, aan enthousiastme geen gebrek bij de makelaar, dus ik zal wel zien hoe het loopt.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:30

pmarena schreef:
Dan zit je met heel veel stress en veel zelf contact zoeken met de verkopende partij(en) en notaris om de boel te sussen, iedereen is erdoor geïrriteerd en je staat lekker voor lül dat je je zaakjes niet geregeld hebt terwijl je 100% afhankelijk bent van je hypotheekverstrekker / tussenpersoon. Waardeloze situatie %)

Argh ja, precies dit. Sorry dat ik zo binnen kom vallen, heb eerder wel gereageerd maar was weer in meeleesmodus geschoten. Moet even stoom afblazen :Y) Wij zitten nu dus ook in een situatie met een lambal van een tussenpersoon die alles maar loopt te sussen, terwijl we nu voor de tweede keer verlenging bij de verkoper aan moeten vragen. Dat regelt onze makelaar gelukkig wel keurig, maar het is gewoon heel vervelend als je normaal gesproken je zaakjes altijd voor elkaar hebt. Heb hem ook gevraagd of 'ie onze verontschuldigingen over wil brengen, want dit lijkt me voor de verkoper ook hoogst irritant.

Het stomme is, de eerste keer moesten we verlengen omdat onze tussenpersoon ziek was geweest en alles dus niet op tijd bij de bank was. Nu moeten we verlengen omdat het contract van mijn partner ontbreekt. We hebben allebei een werkgeversverklaring ingeleverd, maar bij hem willen ze er, om begrijpelijke redenen, nog een contract bij zien. Daar hebben we 3 keer naar gevraagd bij onze tussenpersoon, maar volgens hem was het niet nodig. Belt 'ie me gisteravond laat, of we dat contract toevallig in kunnen leveren, want dat wilde de bank tóch wel zien _-:(

Contract moet nog gemaakt worden (gaat om omzetten van tijdelijk naar vast contract per 1 april), dus hopelijk komt het vandaag allemaal in orde, kan dat ingeleverd worden en halen we de nieuwe vastgestelde datum wel. We hebben de overdracht ook half april gepland, dus het is echt enorm krap allemaal. Bleh, stress!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:29

Tip van de week is dus geen tussenpersoon :P Hier gewoon bij de bank zonder problemen binnen 1 1/2 week rond. Heerlijk :D Overmorgen bankgarantie tekenen en dan is het echt alleen nog maar afwachten.

Nieuwe bank is al gekocht, nu de rest nog alleen ook wij zitten met opslagproblemen. Vriend wil ook zo'n box, maar dan moet ik alles 2x verhuizen. Ik ben er nog niet uit..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:35

Wij moeten ook eens achter de hypotheek aan gaan bellen. Onze hypotheekman zwijgt ook al maanden in alle talen. Vorige hypotheek is wel netjes ontbonden, dat heeft ie wel geregeld, maar de afhandeling van de daaraan verpachte levensverzekering heeft ie weer niet gedaan. De nieuwe hypotheek zou hij ook rond maken als het kon, maar we hebben nog niets gehoord. De keren dat we belden kregen we hem ook niet te pakken. -O- Onze hypotheekman is overigens het mannetje bij de ING, waar we ook de hypotheek hadden en ook de nieuwe weer af willen sluiten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:30

Juist daarom heb ik ook geen tussenpersoon genomen Selka, maar ben ik meteen bij de bank naar binnen gestapt... Ik kan zoooo slecht tegen wachten als ergens tijdsdruk achter zit!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:39

Toch wel handig deze verhalen, wij hebben alleen nog maar gekeken wat we kunnen lenen maar er nog niet over nagedacht waar we onze hypotheek af gaan sluiten. We hebben nu een familie hypotheek.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:55

Weer een tegen valler ;(
Donderdag heeft onze adviseur alle documenten naar de bank gestuurd hij zegt dat duurt 1 à 2 werk dagen.
Wij vandaag bellen toen zag hij op internet dat ze pas 23? Maart naar onze aanvraag gaan kijke.
Maar de 25ste moet alles rond zijn..
En dan nog iets 23 is op zondag?
Lijkt me niet dat er dan iemand werkt op de bank.
Onze adviseur ging proberen om ze achter de vodden aan te zitten maar heb er een hard hoofd in.

En de makelaar had bij het tekenen van de koopakte al gezegd als jullie het niet optijd geregeld hebben kunnen jullie om uitstel vragen maar dan kan de tegen partij ook zeggen dat hij uitstel wil..
En we hebben net onze huur opgezegd en gaan zaterdag al verhuizen naar mijn ouders.
En onze vakanties zijn al geboekt om te gaan klussen in het huis.

Kan ik zelf hier iets aan bijdragen?
Pff dacht dat eindelijk alles was geregeld krijg je dit

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:53

He gatver Helga, wat een gedoe! Ik zou ook niet zo goed weten wat je zou kunnen doen eerlijk gezegd, behalve idd iedereen achter de vodden aanzitten!

Wat een hoop slechte verhalen over tussenpersonen zeg := Wij hebben een hele fijne hypotheekadviseur, die hebben we aangeraden aan vrienden en bij hen maakt ie er ook een potje van momenteel, omdat ie het stervensdruk heeft. Is niet erg, maar hou mensen dan op de hoogte.. Wil eigenlijk niet bij hem weg, omdat hij dat hele ingewikkelde verhaal wel duidelijk kan uitleggen i.t.t. een aantal adviseurs die dat niet konden. Maar dit wekt ook geen vertrouwen moet ik zeggen...

Wij hebben besloten toch voor een tweede bezichtiging te gaan bij het bouwvalhuis, om te kijken wat er precies aan gedaan moet worden en hoeveel dat gaat kosten. Want de mogelijkheden zijn echt geweldig, het is een prachtige ruimte alleen er moet een flinke smak geld bij om het weer leefbaar te maken, omdat het behoorlijk is uitgewoond door de huurders. Het huis staat echter al sinds 2008 te koop, die mensen hebben al die tijd al een ander huis dus kan me ook wel voorstellen dat ze er op een gegeven moment wel vanaf willen. Ze zouden al zakken met de prijs maar wil het voor ons haalbaar zijn, moet er nog flink meer af. We hebben niks te verliezen, dus misschien dat we na die 2e bezichtiging gewoon eens een bod uit gaan brengen om te kijken wat ze doen. Maar dan wel gefundeerd op hun nieuwe vraagprijs en de hoeveelheid werk die er nog in zit.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:57

Wij hebben ook een hele fijne hypotheek adviseur hij ging er meteen achteraan voor ons! :)
Hoop dat hij iets kan regelen

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:01

Er staat een 'nieuwe woning' bij mijn zoekopdracht... Het is echt een krot, dus moet volledig opgeknapt worden (met wel een pak meer werk aan dan waarnaar we op zoek waren), maar het heeft wel een gunstige ligging en er is volgens mij best een knap huisje van te maken (van wat ik zie op de foto). Maar aangezien het er nog maar pas op staat, denk ik dat ze nog niet teveel van de prijs zullen af doen, wat jammer is aangezien het wel nogal aan de prijs is :P We kunnen maar eens langs gaan en een bod doen mochten we't zien zitten, we zijn niet gehaast en is het dit huis niet, dan wel het volgende! ;) Het is alleen wel bij die gekke makelaar van gisteren... :D

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:45

Djeenie schreef:
Er staat een 'nieuwe woning' bij mijn zoekopdracht... Het is echt een krot, dus moet volledig opgeknapt worden (met wel een pak meer werk aan dan waarnaar we op zoek waren), maar het heeft wel een gunstige ligging en er is volgens mij best een knap huisje van te maken (van wat ik zie op de foto). Maar aangezien het er nog maar pas op staat, denk ik dat ze nog niet teveel van de prijs zullen af doen, wat jammer is aangezien het wel nogal aan de prijs is :P We kunnen maar eens langs gaan en een bod doen mochten we't zien zitten, we zijn niet gehaast en is het dit huis niet, dan wel het volgende! ;) Het is alleen wel bij die gekke makelaar van gisteren... :D

Nouja, hij heeft je gister zijn hele levensverhaal al verteld, dus misschien komt 'ie deze keer wat sneller ter zake :D
De makelaar van het huis wat wij gekocht hebben was ook een beetje maf, we hebben elkaar tijdens de bezichtiging regelmatig lachend hoofdschuddend aangekeken, maar het is uiteindelijk allemaal goed gekomen.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:49

Hier alleen maar lof over de hypotheek-adviseur tot nu toe.
Ben afgelopen vrijdag bij hem geweest(nouja een collega maar die man die onze hypotheek doet was op vakantie) en heb nu al een afspraak staan voor komende maandag.
Omdat wij morgen een voorlopig koopcontract gaan tekenen moet de hypotheek binnen 8 weken na tekenen rond zijn.En aangezien manlief vrachtwagenchauffeur is,is het heel moeilijk te plannen wanneer hij kan.
De hypotheek-adviseur zat komende maandag eigenlijk vol maar hij heeft geschoven in zijn agenda dus dat vind ik wel heel erg positief.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:55

Wij gaan morgenochtend naar de hypotheekadviseur. We zijn al jaren klant bij hem, is echt een top kerel :j

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:58

Oehh wat een verhalen over tussenpersonen, wij neigen daar wel erg naar. Omdat het zo fijn is als mensen je wat uit handen nemen, maar als ik dit zo hoor.

@ Helga: wie hebben jullie? Is bij ons in de buurt denk ik :). Misschien wat voor ons.

Spannend zeg Tamara! Mijn broer heeft ook een bouwval gekocht. Stond ook al jaren te koop en moest toen vanwege scheiding ineens weg. Ze hebben er dus echt zeer weinig voor betaald. Een bijna belachelijk bod gedaan en dat werd na onderhandeling geaccepteerd. Als ik zie wat voor paleisje het nu wordt. Wow. Nu kan mijn broer wel alles zelf. Dat scheelt een hoop. Maar zeker het overwegen waard.

Wat betreft wonen in een bepaald dorp. Ik herken dat heel erg en is denk ik echt gevoelskwestie. Vriendlief zou erg graag teruggaan naar zijn geboortedorp. Is op zich ook maar 15 km verder, maar het voelt voor mij gewoon niet goed. Kan er de vinger er niet op leggen, maar toch zegt alles in mij dat ik het niet wil, dus snap het goed.

Wij gaan vrijdag bij mijn droomhuisje kijken. Hopen dat vriendlief het wat vindt en ze nog wat willen zakken in prijs (onze max is 8% onder de vp).

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:55

Hoop dat je vriend het ook een heel leuk huisje vind Loes :D
Ben heeeel blij dat mijn vriend naar mij. Geboorte dorp wou verhuizen!
Voel me daar gewoon meer thuis als in een ander dorp.
En we hebben echt alles op fiets afstand

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:01

wij hebben alleen maar goede ervaringen wat hypotheek adviseur betreft.
werden goed op de hoogte gehouden en alles werd duidelijk verteld. als wij vragen hadden werd dit ook snel weer terug gekoppeld en het belangrijkste. de financiering was op tijd rond.
wij hadden 5weken na het tekenen van voorlopig koopcontract dus dat is tot 24maart maar gisteren was alles al rond.
het wachten op de taxatie duurde nog het langst.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 07:42

Pfoe, wat een verhalen en wat balen van de slechte communicatie, Helga!
Wij zijn gisteren voor een orientatiegesprek bij de onafhankelijk financieel adviseur geweest. Een hypotheek voor dit bedrag moet geen probleem zijn. Ik kijk alleen enorm op naar het biedingsproces (als we al zover komen, eerst maar eens kijken of we volgende week opnieuw kunnen bezichtigen...)
En iedere keer maar hopen dat er op Funda geen verkocht bij staat.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:08

Cayenne, dat herken ik. Ik ben ook enorm bang voor het biedingsproces, ik ben dan namelijk bang dat het dan alsnog afketst, terwijl we er dan zo dichtbij zijn zeg maar. Zeker omdat we al zolang zoeken en steeds niks vinden. Maar mijn vriend moet dat maar gaan regelen, want ik laat me veel te veel meeslepen in mijn emoties.

Worden de huizen snel verkocht waar je naar kijkt? Wij hebben nu 2 x gehad dat het voor de 2e bezichtiging voor onze neus weg is gekocht. Waren beide huizen die al 4 jaar te koop stonden.

Helga, heerlijk he? Ik ben ook blij dat vriend meewilde naar het dorp waar ik op groeide!

Dubbele verhalen dus Horsii. Wij zijn nu bij 1 onafhankelijke geweest, hoewel een leuke man, leek het wel allemaal heel erg verkoperig. Gaan vrijdag naar een tweede.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:30

Loesss, dat heb ik dus ook. Er zal in het begin ook laag ingezet worden, maar zo laag? Daar schrok ik eigenlijk van := Bijna een halve ton onder de vraagprijs... Ben nogal bang dat we er niet uit gaan komen. Op 5 april is er ook open huis dus dan zullen er nog wel meer kijkers komen.
Dit was onze eerste bezichtiging maar twee andere huizen die we wilden bezichtigen waren binnen een paar weken verkocht. Deze staat al ongeveer 4 maanden te koop, maar je weet het nooit he, pfff.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:23

Nou wij willen ook bijna een halve ton onder de vraagprijs als bod op dit huis doen als het er van gaat komen. Dat is 15% onder de vraagprijs en dit is door meerdere mensen geadviseerd in deze tijd. Toch lastig als ik dit weer lees.

Ik hoop ook heel erg dat dit huis niet al opeens weer verkocht word. Pfoe spannend!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:25

Geloof dat er bij ons huis pas een maand na voorlopige verkoop "verkocht onder voorbehoud" bij stond, bij ons aangekochte huis idem dito. Kan zijn dat het aan onze makelaar ligt, dat die niet zo snel is, maar up to date was dat zeker niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:27

Wat betreft geen verkocht op funda! Kijk daarmee uit dat je daar teveel je hoop op vestigd. Ik ben op die manier al een paar keer voor mijn hoofd gestoten.

Er zijn namelijk genoeg makelaars die ergens pas verkocht onder voorbehoud bij zetten als de ontbindende voorwaarden verlopen zijn. Maar het koopcontract ed. kan dan al lang getekend zijn en in theorie kan het huis dan dus verkocht zijn.

Is raar, I know, maar ik heb op die manier dus al een keer of 3 naast het net gevist.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:30

Over biedingen, wij nemen de makelaar mee als we bezichtigen en hij zoekt uit wat er mogelijk is.
Alleen tot nu toe steeds niets verder kunnen komen omdat ons eigen huis niet verkocht was.
Nu begin ik hem een beetje te knijpen nu we een bod gehad hebben of ze nog wel met een beter bod komen..... nou ja, ik neem aan dat als het erg lang duurt dat de makelaar er dan wel achter aan gaat.
Voor ons droomhuis was het duidelijk, het was het minimum dat ze daar wilde hebben en het maximum wat wij nog kunnen en willen, daar zat verder niets meer tussen. Maar we mochten het wel voor dat bedrag hebben, alleen ligt er dus nog een andere partij op de loer.
Oh, na een maand pas 'verkocht onder voorbehoud' ? dan is ons droomhuis nu wel verkocht. Dan gaan we denk ik toch maar verder informeren over de bouwkavel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:41

Daar kan best een tijd overheen gaan idd., was bij ons ook zo dat het er pas op kwam te staan toen het huis al lang en breed verkocht was :j

Pffft... advies door meerdere mensen "in deze tijd" om 15% onder vraagprijs te bieden... mijn nekharen gaan daar echt van overeind staan gezien veel mensen niet eens kijken naar hoe realistisch een vraagprijs al is, maar domweg op de eerstvolgende verjaardag willen kunnen vertellen dat ze er nog een bepaald percentage af hebben gekregen :n

Ik ben er serieus van overtuigd dat veel mensen een huis dat voor 2 ton te koop staat, niet willen kopen als er geen lager bod geaccepteerd wordt. Maar wanneer exact hetzelfde huis voor 2,5 ton te koop staat en ze weten er nog 40.000 euro af te praten, ze dolblij zijn om er 210.000 euro voor te mogen betalen :P

Prima als je die 15% ergens op baseert hoor. Op vergelijkbare huizen bijvoorbeeld :j (doen de mensen hier in het topic misschien ook wel :j)

Maar puur omdat je "in deze tijd" wel een stuk lager "moet" bieden.... :roll: Het stikt van de huizen die al tegen een spotprijs te koop staan en waarbij die marge er al lang af is gehaald door de verkopers, die voor de vraagprijs al met een restschuld blijven zitten :=

Ik vind het eigenlijk wel mooi dat mensen dan hun neus stoten, als ze alle tijd nemen op huizen die al een poosje te koop staan voordat ze heel "arrogant" een spotprijs bieden en dat de verkoper daar maar heel blij mee moet zijn *neus in de lucht* .... en dan is het al verkocht en gaat hun droomhuisje aan hun neus voorbij, reality-check :P

Hoe de markt ook is, wanneer je een huis echt graag wil hebben dan "moet" je lak hebben aan die opruiende praatjes van hoe machtig je als koper wel niet zou zijn, want de verkoper bepaalt nog altijd zelf tegen welke prijs een huis weg mag (kan) en er kan altijd net iemand voor je zijn die wel zijn kans grijpt om dat leuke huis te kopen :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:04

Helemaal met je eens pmarena! Wij hebben ons huis uiteindelijk 3,4% onder de vraagprijs gekocht. Was een heel populair huis met een realistische vraagprijs. Dan kun je echt niet aankomen met 15% onder de vraagprijs :n Mensen waren ook totaal niet wanhopig ofzo. Het ligt denk ik ook sterk aan de vraagprijs. Om €50.000 te zakken op een prijs van €200.000 lijkt mij in de meeste gevallen niet echt realistisch.