Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:03

Ah ik snap wel wat je bedoelt nu :j

Maar goed, als je alles van tevoren weet.. ik heb ook een klein appartement (met dubbelglas verder niks, geen A label, warmtepomp of zonnepanelen ) want ik kon toentertijd niks anders betalen.. maar dat verbruikt idd minder als een grote eengezinswoning waar 5 mensen wonen, of als een vrijstaande boerderij.. denk ik.. ?

Maar goed, 3 jaar geleden hoefde dat geen probleem te zijn dus ik snap ook wel dat dat nu tegenvalt ..

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:05

Nou ja... Met een vrijstaand oud huis heb je niet automatisch recht op allerlei subsidies. Wij hebben hier al meerdere partijen gehad die het huis hebben bekeken en helaas is bv spouwmuurisolatie niet mogelijk hier. Het tweede dak met zonnepanelen kregen we geen subsidie voor. Warmtepomp en airco blijken het niet goed te trekken en dus minder gunstig voor hier, ook kunnen we die niet zomaar ergens op een gunstige plek kwijt waardoor het voor enorme verbouwingen gaat zorgen.

Cer

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:08

Oh Binck8, dat is ook rot zeg .. ze gaan er idd wel een beetje vanuit dat alles bij iedereen maar kan.. en dat is gewoon niet zo..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:09

Horsepride schreef:
Dat het heel raar is dat iemand met een vrijstaande huis ondanks alle subsidies loopt te klagen en jaloers is op iemand met een kleine zuning tussen woning of appartement.
Komt zelfde over als of je in een dikke sport auto rijdt en klaagt dat je meer kwijt bent aan brandstof dan iemand die in een kleine boodschappen auto rijdt.

Maar ik weet het wel goed gemaakt. Ik wil best wel ruilen met een gesloten portemonnee ;) .

Ja want het is supermakkelijk om even een andere 0 op de meter woning te kopen :+ ons huis is trouwens goedkoper dan een tussenwoning of appartement.

Ik klaag ook helemaal niet en wil zeker niet ruilen want ik woon in een heerlijk (oud) huis :j ben ook niet jaloers want ik zou niet in een appartement of tussenwoning willen wonen.

Ik vind juist dat gezeur van jullie hebben een prijsplafond en subsidies en ik niet heel erg raar. Terwijl je die zelf ook hebt maar niet hoeft te gebruiken omdat je huis al bijna 0 op de meter is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:28

Horsepride schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... latie-huis
En niet zeggen dat je het van mij hebt :+

verootjoo,
Hoe wil je daar gebruik van maken als je huis al goed geïsoleerd is, zonnepanelen heeft, warmte pomp, HR++ glas .

En wanneer je op jaar basis maar 100m3 gas en 0Kwh op jaarbasis gebruikt dan kan je bijna geen gebruik maken van het prijsplafon terwijl je er wel aan mee betaalt via de beslastingen.

Arme jij :(:)
Heb je de voorwaarden van die subsidies al gelezen?
Even voor het beeld: wij zijn hier een grote verbouwing aan het doen om ons huis te verduurzamen. Kosten komen denk ik op 1,5 ton, misschien nog wel meer. En dan houden we de kosten laag omdat we heel veel zelf doen, maar dat betekent ook dat we voor een heel aantal subsidies niet in aanmerking komen.
Het enige wordt waarschijnlijk de warmtepomp (een paar duizend euro op een investering van bijna 27.000 euro) en we hebben inderdaad de btw op de zonnepanelen terug kunnen vragen.
Is dat erg? Nee, we doen het met plezier en we wonen hier geweldig.
Maar heel af en toe, soms, denk ik wel: goh, wat zou een kant en klare 0 op de meter woning handig geweest zijn ja. Niet al het werk en voor minder geld gewoon helemaal kant en klaar :+

Ik denk dat je je echt verkijkt op die subsidies: er zitten veel voorwaarden aan, en het is een fractie van de kosten die je maakt als je het echt goed aan wilt pakken.
Een paar voorbeelden waar we geen subsidie voor krijgen omdat we het zelf doen: vloerisolatie, dakisolatie, triple glas in de woonkamer, HR++ glas in de keuken.
En de asbest sanering ook niet, uiteraard laten we dat netjes wel door een bedrijf doen, maar dat zit niet aan de buitenkant van de woning maar in het dakbeschot, dus dan valt het niet onder een subsidie. Maar ja, het is idioot om dat te laten zitten terwijl we toch het dak isoleren en de pannen vervangen.

Maar goed, ik klaag verder ook niet. Ik doe mijn best om in ons nu nog tochtige huis te besparen, maar wel te blijven leven. Dus na een dagje klussen, stap ik wel gewoon onder een warme douche.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:48

Horsepride schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... latie-huis
En niet zeggen dat je het van mij hebt :+

verootjoo,
Hoe wil je daar gebruik van maken als je huis al goed geïsoleerd is, zonnepanelen heeft, warmte pomp, HR++ glas .

En wanneer je op jaar basis maar 100m3 gas en 0Kwh op jaarbasis gebruikt dan kan je bijna geen gebruik maken van het prijsplafon terwijl je er wel aan mee betaalt via de beslastingen.

Maar heb jij je hypotheek dan niet met een rentekorting wegens laag energielabel kunnen afsluiten?
Dat gerekend op 30 jaar levert toch ook een leuke besparing op.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:11

Ongeveer 300m2 in december. Vrijstaand huis, met veel buitenmuren midden in de polder. We verwarmen bij met airco boven op de echt koude dagen. In de avond de pelletkachel aan in de woonkamer (pellets gekocht voordat ze zo duur werden) kachel op ongeveer 18 graden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:17

Ik had vanavond eens m’n voorschot berekend en aan wat voor bedrag ik nu ongeveer zat.
Ik heb de app ( Essent) en ik krijg elke maand mail maar nu zijn de prijzen heel erg verschillend maar dan ook echt elke maand en soms ook wel 50 euro ofzo.

Het is vast een hele domme vraag maar er is hier vast wel iemand die weet hoe het zit?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:33

Nielojram schreef:
Hier nog meer mensen die in hun ANWB app hun verbruik niet kunnen zien?
Ik heb een slimme meter, maar tussen 2 en 27 december staat niets. Vanaf de 29ste wel weer verbruik.

En in dat soort situaties is de P1 wel handig, niet voor de kosten, wel voor gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 01:38

Horsepride schreef:
wouterpaard schreef:
Maand december 271 m2 verbruikt kachel op 15 overdag als ik thuis ben 16,5 en soms 17,5. Vorig jaar zat ik op 321m2.

Ik word beetje jaloers dat mensen zeggen de kachel kan door het prijsplafond. (Wel heel fijn voor iedereen en gun het ze ook! :j )
(Vrijstaand huis 160m2)

Deze zomer vloerverwarming en groot deel kunstof kozijnen ben heel nieuwsgierig wat dat gaat opleveren.

Ik denk dat jou jaloersheid ten onrecht is.

Toen ik een huis kon kopen heb ik er zelf voor gekozen om niet zo als de rest om mij heen deed een oude vrij staande of 2 onder 1 kap woning te kopen. In de plaats daarvan heb ik bewust gekozen voor een energie A label nieuwbouw tussen woning.

Echter zie ik nu dat de mensen die gekozen hebben voor zo oude huis nu allerlei subsidie's krijgen van uit de overheid om hun huis te verduurzamen, en nu ook nog subsidie op stroom en gas krijgen waarvan tot een verbruik waarvan ik nog eens niet tot helft van het verbruik kom.

Ik denk dat jij juist erg blij mag zijn aan de hoeveelheid subsidies die jij krijgt/gebruik van kunt maken waarbij iemand met een nieuwe groene energie label A huis geen gebruik van kan maken.

dat zijn vooral leningen hè…..
Wij krijgen nada nopa aan subsidies. De maatregelen die in aanmerking komen kunnen wij om verschillende redenen niet laten uitvoeren, tenzij voor tienduizenden euro’s (vloerisolatie en verwarming komt bv. op 20K uit omdat we geen kruipruimte hebben). Dan moeten er zoveel werkzaamheden gebeuren dat die paar honderd euro op de isolatie zelf echt niet interessant is.

Mooie van een nieuwbouwwoning is dat hij helemaal is ingericht op de verduurzamingen en je meteen al van profiteert van de lagere kosten. Wij kunnen door de bouwstijl van onze jaren ‘80 huis geen simpele vloerisolatie, geen dakisolatie, en geen spouwmuurisolatie doen tenzij je in tonnen gaat denken. In de jaren ‘80 hebben ze echt niet bedacht dat je ooit een kruipruimte nodig hebt om vloerisolatie aan te leggen (zelf als starters ook nooit bij stil gestaan :') . Allang blij dat ons bod was geaccepteerd) en door de matige spouwmuurisolatie die erin zit kunnen we geen goede nieuwe isolatie erbij doen. En triple glas in de ramen heeft geen zin als alles er via de muren uitgaat etc. etc.
Het is een tophuisje, maar qua verduurzamingskosten, energiekosten en subsidies (die we niet krijgen omdat we in mijn geval niet genoeg van de gesubsidieerde maatregelen uit kunnen voeren. Net als jij…) zou ik echt niet jaloers zijn, en denk ik dat jij alsnog de verstandige keuze hebt gemaakt :)) De dingen die we wel laten doen, doen we op een bouwdepot (we mochten wel wat extra lenen om te verduurzamen) dus dat moeten we helaas gewoon weer terugbetalen :)) .

Nu is een vrijstaand huis natuurlijk een ongelooflijke luxe, waarvan je over het algemeen weet dat die met een (energie)rekening komt. Maar dat was zonder crisis toch echt een ander verhaal dan nu. Ik ben zelf nu ook heel blij met mijn stokende buurtjes, maar kan niet zeggen dat het een bewuste keuze was :7 Dus ik heb wel met Wouterpaard te doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 08:37

Ik vind het ook stom dat ik geen ouderschapsverlof krijg, omdat ik geen kinderen heb :+
Wat een non-argumentatie. Mensen in een oud huis zijn sowieso een klap geld kwijt. Aan de energiekosten, aan de verduurzaming enz.

Ik ben heel blij met een energie-A label appartement. En dat andere mensen subsidie krijgen gun ik ze van harte.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:27

Zou wel mooi zijn als je ouderschap verlof kunt krijgen omdat je paard een veulen heeft gekregen :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:45

Horsepride schreef:
Zou wel mooi zijn als je ouderschap verlof kunt krijgen omdat je paard een veulen heeft gekregen :D

Puppyverlof wilde ik ook wel graag. Maar goed, ik heb daar gewoon mijn vakantiedagen voor gespaard. Ik wilde toch een puppy en een veulen. Dus ja…

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:05

Ik heb hondenopvang toeslag geprobeerd. Ging ook al niet door :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:19

Sterker nog, ik betaal hier 200 euro hondenbelasting per jaar :)) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:44

Nielojram schreef:
Hier nog meer mensen die in hun ANWB app hun verbruik niet kunnen zien?
Ik heb een slimme meter, maar tussen 2 en 27 december staat niets. Vanaf de 29ste wel weer verbruik.

Sanet schreef:
En in dat soort situaties is de P1 wel handig, niet voor de kosten, wel voor gebruik.

Heb ik :j

Ik zou nu bij de ANWB 170 per maand betalen, en bij Budget Energie €125.
Slim om over te stappen?

Ik verbruik ca 800 aan prik, en 600 aan gas..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:51

Sanet schreef:
Horsepride schreef:

Puppyverlof wilde ik ook wel graag. Maar goed, ik heb daar gewoon mijn vakantiedagen voor gespaard. Ik wilde toch een puppy en een veulen. Dus ja…

Ik ook.. Wij gaan donderdag onze pup halen.. Ik ga 't maar eens neerleggen bij m'n werkgever.. :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:50

Essent schrijft hier ineens €186 af ipv €40?! Nergens een melding dat mijn voorschot zou worden aangepast, heb ook gewoon terug gekregen vorig jaar. Heb al jaaaaaaren variabel tarief en schommel rond de €60-€40 p/m aan voorschot.

Morgen maar inloggen om te zien waar dit nou weer vandaan komt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:51

Verhoogde BTW misschien?
Wel forse verhoging van 40 naar 186

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:06

Nou dit is bijna 5x zoveel. Lijkt me niet dat dit de BTW is? Plus ze hebben nog nooit mijn termijnbedrag zomaar aangepast, zonder enig bericht.

Net nog ingelogd, ik kan het ook niet wijzigen :x Morgen maar eens even bellen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 07:27

Vraag aan mensen die nu al bij de ANWB hun gas afnemen!

Hoeveel betalen jullie nu voor een kuub gas,incl 21% BTW ,ODE dus helemaal inclusief! Ligt deze prijs boven of onder het prijsplafond van €1,45.

Wij krijgen niet precies gewaar wat de inclusief prijs is. Heb hier al eens gelezen dat je er zo'n 50 cent bij op moet tellen bij de dagprijs. Wij zitten nu bij Essent en wij komen nooit boven de 1200 kuub gas of 2900 kwh elektra uit,dus wij vragen ons af of overstappen wel zin heeft,dit jaar sowieso alleen als de inclusief prijs onder de €1,45 is.
Maar wij vragen ons af of dat wel het geval is.
Wij hebben zonnepanelen die leveren 3000 kwh pee jaar op, dus dat is voor ons niet zo heel relevant,of toch wel??

Alvast bedankt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:04

Zie deze afbeelding: Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:08

Gemiddelde prijs 1 kWh vandaag = 0,19. Tel daar die 17 cent bij op en dan kost het dus per kWh vandaag 36 cent (incl alle kosten).

Gas kost per m3 vandaag 0,79. Plus 0,68 kost het per m3 vandaag 1,47 euro (inclusief alle kosten).

Elektra zit vandaag onder het prijsplafond. Gas er iets boven dus betaal je max die 1,45.

En belangrijk: bij ANWB hoeft de belastingbetaler dus amper mee te betalen aan het prijsplafond. Een goede reden om direct over te stappen. Want dat prijsplafond, daar betalen we allemaal aan mee en dat geld lekt direct naar de Buitenlandse hoofdkantoren van de energiereuzen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:34

Ik snap niks van mijn oxxio app. Die rekent gewoon door in de dure prijzen van voor 1 januari (2,70 per kuub gas bijvoorbeeld). Er staat leuk bij dat ze het prijsplafond op de jaarafrekening verrekenen. Daar heb ik nu zo niks aan, ik heb liever een kloppend overzicht nu.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:50

Muronia schreef:
Ik snap niks van mijn oxxio app. Die rekent gewoon door in de dure prijzen van voor 1 januari (2,70 per kuub gas bijvoorbeeld). Er staat leuk bij dat ze het prijsplafond op de jaarafrekening verrekenen. Daar heb ik nu zo niks aan, ik heb liever een kloppend overzicht nu.

Vattenfall ook. Kan me voorstellen dat het wel lastig is om de app aan te passen aan dat nieuwe tarief, omdat er best wat variabelen zijn (je verbruik per dag, bijbehorende tarief etc).

Ik vind het niet zo’n probleem om het verschil tussen de contractprijs en de prijsplafondprijs zelf te berekenen en ervan af te trekken.