Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:02

Dus als je zegt dat het leven niet betaalbaar meer is, maar je wel elk dubbeltje opzij legt, elke fles inlevert bij de supermarkt zou je geen vuurwerk meer af mogen steken?
Het boeit mij totaal niet hoe iemand aan zijn geld is gekomen voor het vuurwerk.
Gewoon even voor een uurtje de oliebol vergeten in Nederland.
Dan mogen mensen die paarden hebben hier op bokt ook niet meer klagen. Want ja, ze hebben paarden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:03

secricible schreef:
Roken is een verslaving dis dat vind ik een wat lastigere discussie.

Maar het komt op hetzelfde neer. Je steekt het allebei op en het gaat de lucht in.

Suzanne F.

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:27

Zolang je je nog luxe kan veroorloven dus vuurwerk, roken, paarden, uit eten etc ben je eigenlijk nog heel gezegend. Klagen doen mensen altijd, zelfs als ze veel geld hebben. Maar echte armoede kennen wij (gelukkig) niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:30

purny schreef:
Dus als je zegt dat het leven niet betaalbaar meer is, maar je wel elk dubbeltje opzij legt, elke fles inlevert bij de supermarkt zou je geen vuurwerk meer af mogen steken?
Het boeit mij totaal niet hoe iemand aan zijn geld is gekomen voor het vuurwerk.
Gewoon even voor een uurtje de oliebol vergeten in Nederland.
Dan mogen mensen die paarden hebben hier op bokt ook niet meer klagen. Want ja, ze hebben paarden.

Er wordt niet gezegd dat het niet mág. Iedereen moet zelf weten hoe die z’n geld besteed.
Maar klagen dat je in armoede leeft en wel geld hebben voor vuurwerk of paarden of sigaretten vind ik raar; dat is geen armoede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:31

Suzanne F. schreef:
Zolang je je nog luxe kan veroorloven dus vuurwerk, roken, paarden, uit eten etc ben je eigenlijk nog heel gezegend. Klagen doen mensen altijd, zelfs als ze veel geld hebben. Maar echte armoede kennen wij (gelukkig) niet.

Precies, zolang je geld hebt voor vuurwerk, sigaretten, paarden etc dan leef je niet in armoede want dan ben je aan het einde van de maand blij als je voor alle dagen boodschappen hebt kunnen halen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:48

Ik betwijfel of het zo werkt, zeker met zoiets als vuurwerk.
Inkomen komt binnen rond 20-25 december, dus de rekening is nog gevuld. Dat die paar 100e aan vuurwerk eigenlijk nodig waren voor boodschappen in Januari, dat besef komt over 1-2weken...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:07

purny schreef:
Het boeit mij echt niet dat mensen klagen en voor zoveel de lucht in steken. Wie weet hebben die mensen het hele jaar droog brood gegeten en hebben ze elk dubbeltje opzij gelegd om vuurwerk te kopen.
Net alsof je als uit is gekomen dat je vuurwerk hebt gekocht je dan niet mag klagen, kom op zeg.

Hier weer een andere streek van Essent. Heeft de tarieven voor gas en electra verhoogd bij mij zonder mij hiervan op de hoogte te stellen binnen de 30 dagen. Ik meen te herinneren dat dit niet is toegestaan?

En mijn advies is naar beneden gegaan, van de 130 naar 95. Dat is dan weer wel positief maar of dat met het prijsplafond? Geen idee

Is geen streek van Essent.

De energiebelasting is omhoog per m2 en kWh. De btw is terug naar 21 procent. De netbeheerkosten zijn omhoog.

Dat zijn vaste verhogingen die voor iedereen gelden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:15

Ah dan is het dat dus...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:50

robert45 schreef:
purny schreef:
Het boeit mij echt niet dat mensen klagen en voor zoveel de lucht in steken. Wie weet hebben die mensen het hele jaar droog brood gegeten en hebben ze elk dubbeltje opzij gelegd om vuurwerk te kopen.
Net alsof je als uit is gekomen dat je vuurwerk hebt gekocht je dan niet mag klagen, kom op zeg.

Hier weer een andere streek van Essent. Heeft de tarieven voor gas en electra verhoogd bij mij zonder mij hiervan op de hoogte te stellen binnen de 30 dagen. Ik meen te herinneren dat dit niet is toegestaan?

En mijn advies is naar beneden gegaan, van de 130 naar 95. Dat is dan weer wel positief maar of dat met het prijsplafond? Geen idee

Is geen streek van Essent.

De energiebelasting is omhoog per m2 en kWh. De btw is terug naar 21 procent. De netbeheerkosten zijn omhoog.

Dat zijn vaste verhogingen die voor iedereen gelden.

Maar scheelt dat zoveel dan?
Ik heb nog een vast contract dat in september afloopt. Die verhogingen gelden uiteraard ook voor mij.
Mijn adviesbedrag is echter tussen dec en Jan met 50 euro per maand omhoog gegaan, vanwege de nieuwe regelingen en belastingtarieven per 1.1.23
Ik had niet gedacht dat het zoooooveel zou schelen, pfoe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:51

Dat dat scheelt best wel ja :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:45

Ik heb anwb, maar de dagprijzen van gas staan er niet op :/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:38

Elin_ schreef:

Je krijgt ook elke dag een andere prijs, dus per dag kan je zien wat de prijs van die dag is.

Je kan niet vooruit kijken wat de prijzen zijn.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:48

verootjoo schreef:
Elin_ schreef:

Je krijgt ook elke dag een andere prijs, dus per dag kan je zien wat de prijs van die dag is.

Je kan niet vooruit kijken wat de prijzen zijn.

Ik heb ook ANWB, normaal gesproken kun je een dag van te voren de prijs zien.
Ik heb vandaag ook al even een paar gechecked, maar het staat er nog niet op inderdaad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:56

Oh ik zit bij next, daar krijg je elke ochtend om 6 uur de nieuwe prijs.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:26

Ik ben weer meer of min eens gaan kijken naar de huidige prijzen bij andere leveranciers. Ik heb alleen oxxio gekeken en die was alweer goedkoper dan Essent

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:52

Afgelopen maand gasverbruik
Zo goed opgelet ( we wonen vrijstaand ) maar dan toch 160 euro kwijt zijn
Afbeelding

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:07

65m3 is toch hartstikke netjes? Ik heb een rijtjeswoning en ik zit op 135m3. Verwarming op 19 graden.

je ziet ook in de tabel hoeveel gemiddeld een vrijstaande woning heeft qua verbruik. Daar zit jij extreem ver onder.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:09

Ja het is netjes
Maar vind het dan toch zoveel geld :+
Dat is meer wat ik bedoel

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:11

Gelukkig nu dan dat prijsplafond :) (en die compensatie in december van 190 euro)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:11

Vorige maand 115 m3 gas verstookt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:58

Hier doet de app van Oxxio het niet naar behoren dus ik kan mijn verbruik van vorige maand niet opvragen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:10

Omdat ik nog een “domme” meter heb moest ik voor 6 januari mijn meterstanden tussendoor doorgeven (Budget energie). Heb een vast contract. Ben benieuwd wat ze nu voor maandbedrag gaan adviseren, het wàs 90€ en krijg de jaarafrekening altijd eind juni.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:12

December hebben wij 257 m3 gas verbruikt. Groot vrijstaand huis. En dan hebben we de cv water laag, en de thermostaat op 17. Douchen we significant korter en minder en koken we meestal elektrisch.

Om te halveren weet ik eigenlijk niet wat we kunnen doen zonder dat het huis verschimmelt.

Dan moeten we het denk ik toch in isolatie zoeken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:25

Das toch ook netjes, wij hebben 421m3 verbruikt in december

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:36

Wij hadden dit jaar 190m3 gas ten opzichte van december 2021: 380m3.
Het zuurst was wel dat mijn man dus niet geloofde dat we beter de airco’s kunnen aanzetten overdag. Pas toen ik de kosten bij de P1 app erbij gezet heb, toen was hij overtuigd. Wel een dag dat we amper thuis waren voor €35 aan gas verstookt. Zonde!
Overdag dus de airco’s aan en ‘s nachts laten oplossen door de cv. Enniewees… de laatste 2 weken wel meer de airco’s aan en toen hebben we maar 25m3 verbruikt.