Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:54

Kan ook maar zo zijn dat ie geschuurd al een pak lichter is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:18

Maar met gewone afwerking gaat ie wel weer donkerder worden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:22

Wil je 'm lichter hebben of juist een beetje het gele/oranje eruit halen? Ik zag laatst een reel met een groene wash om vergeeld grenen aan te pakken. Werd echt prachtig. Maar ik heb er te weinig kennis van om te weten of dat jou gaat helpen.

Ik zit zelf met de balken in mijn woonkamer. Die zijn ook ooit geverfd, voordat wij het kochten. Ik weet niet precies met wat. Ik dacht whitewash, maar het lijkt op stukken ook ander spul te zijn. Op één plek heb ik het per ongeluk eraf geveegd met schoonmaken, dus dacht ik dat ik het overal wel netjes kon maken door flink te boenen. Nou, dat deed helemaal niks. Ook schuren hielp niet. Nu zit ik nog steeds met vlekkerige balken. Ik wil ze hebben zoals ik ze in de rest van het huis heb. Zou ik een verfafbijt proberen? Doodeng, zoiets.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 04-07-24 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:24

Ligt eraan hoe je hem afwerkt. Geen idee wat voor lak er nu op zit (en wat voor hout het is), als dat een lak met een kleurtje is, dan kan een gewone blanke lak na schuren al een groot verschil maken qua kleur.

Of een mooie was, of olie.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:27

Bleken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:31

_Lorette_ schreef:
Wil je 'm lichter hebben of juist een beetje het gele/oranje eruit halen? Ik zag laatst een reel met een groene wash om vergeeld grenen aan te pakken. Werd echt prachtig. Maar ik heb er te weinig kennis van om te weten of dat jou gaat helpen.

Ik zit zelf met de balken in mijn woonkamer. Die zijn ook ooit geverfd, voordat wij het kochten. Ik weet niet precies met wat. Ik dacht whitewash, maar het lijkt op stukken ook ander spul te zijn. Op één plek heb ik het per ongeluk eraf geveegd met schoonmaken, dus dacht ik dat ik het overal wel netjes kon maken door flink te boenen. Nou, dat deed helemaal niks. Ook schuren hielp niet. Nu zit ik nog steeds met vlekkerige balken. Ik wil ze hebben zoals ik ze in de rest van het huis heb. Zou ik een verfafbijt proberen? Doodeng, zoiets.

Kun je erachter komen waar het mee behandeld is?

Normaal zou je denken dat goed schuren wel e.e.a. recht trekt, tenzij de vlekken echt in het hout getrokken zijn, I guess. Sowieso zal je na verf afbijten ook weer moeten schuren.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:26

Is het teak? Want teak wordt vaak geolied.En dat is vreselijk om te schuren omdat de olie diep in het hout zit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:25

Eleadoras schreef:
Ik heb vandaag een dressoir gratis opgehaald. De kleur is het niet helemaal [ [url=m/6aZg7B.jpg]Afbeelding[/url] ]
Iemand tips hoe dit aan te pakken? Ik dacht aan schuren en dan een blanke lak er over. Hopend dat hij wat lichter zou worden.

Hiervoor hadden we een mango houten tv meubel met een stalen frame, zie rechts op de foto. Wel heel mooi maar totaal niet praktisch..

Ik zie dat je veel verschillende houtkleuren bijelkaar hebt staan en liggen. Dat maakt het wat rommelig. Vraag mij daarom af of schuren van dit dressoir echt verschil gaat maken. (Ik vind de kleur juist wel mooi.;) )
Mogelijk gaat het je helpen om wat kritischer naar kleurgebruik in je kamer te kijken. Vervolgens kun je besluiten wat met het dressoir te doen.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:02

Thx voor het meedenken allemaal :) ik wil heel graag richting deze stijl,

Afbeelding

dus klopt wel dat er verschillende bruin/houttinten in zitten. Vind het nu meer rood bruin en hoop met schuren en een lichte lak dat hij dan wat lichter zal zijn. En nja, als het niet goed uitpakt dan toch maar op zoek naar wat anders.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:08

Als dit meubel teakhout is, dan ga je die donker rood/bruine kleur nooit zo licht geel/bruin krijgen zoals het eiken(?)hout in jouw voorbeeldfoto.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 14:09

Eleadoras schreef:

[ [url=m/mB0BL9.jpg]Afbeelding[/url] ]

dus klopt wel dat er verschillende bruin/houttinten in zitten. Vind het nu meer rood bruin en hoop met schuren en een lichte lak dat hij dan wat lichter zal zijn. En nja, als het niet goed uitpakt dan toch maar op zoek naar wat anders.

Dat bedoelt ze niet.
Ze bedoelt niet verschillende tinten in die ene dressoir, ze bedoelt doorheen de kamer diverse verschillende houtsoorten en tinten.
Kijk maar naar 1/ het dressoir, 2/ het kastje ernaast en 3/ de ex tv meubel en 4/ de plankjes aan de wand... Geen enkele is er conform... Ze wijken allemaal af van elkaar en dat oogt... Een samenraapsel van een allegaartje en wordt uiteindelijk een soort "willen maar niet kunnen" verhaal op die manier...

En ik denk dat je je voorbeeldfoto helaas wel kan opbergen... Met jouw hout kun je nooit dat bereiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 16:01

Ik vind dat er best wel diverse tinten hout in één ruimte kunnen en ook dezelfde houtsoort kan diverse tinten afwerking hebben.
Verder is het iemands eigen smaak :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:00

DubbelFun schreef:
Ik vind dat er best wel diverse tinten hout in één ruimte kunnen en ook dezelfde houtsoort kan diverse tinten afwerking hebben.
Verder is het iemands eigen smaak :)

Vind ik ook hoor, alles hetzelfde vind ik saai - snap dat mensen het rustig vinden maar ik vind het te veilig en eenheidsworst

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:12

Little_Gift schreef:
Eleadoras schreef:

[ [url=m/mB0BL9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat bedoelt ze niet.
Ze bedoelt niet verschillende tinten in die ene dressoir, ze bedoelt doorheen de kamer diverse verschillende houtsoorten en tinten.
Kijk maar naar 1/ het dressoir, 2/ het kastje ernaast en 3/ de ex tv meubel en 4/ de plankjes aan de wand... Geen enkele is er conform... Ze wijken allemaal af van elkaar en dat oogt... Een samenraapsel van een allegaartje en wordt uiteindelijk een soort "willen maar niet kunnen" verhaal op die manier...

En ik denk dat je je voorbeeldfoto helaas wel kan opbergen... Met jouw hout kun je nooit dat bereiken.

Haha jeetje, bedankt. Ik had haar bericht wel degelijk goed begrepen. De kast is inmiddels geschuurd en hij is heel mooi licht geworden. Noem m'n interieur een samenraapsel, ik ben er blij mee. M'n voorbeeldfoto hou ik mooi ter inspiratie :)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:46

Ik snap wel wat er bedoelt wordt, het hoeft niet hetzelfde hout te zijn maar wel dezelfde soort tint, dat brengt meer rust. Maar het is vooral belangrijk wat je zelf leuk vindt! Fijn dat het gelukt is met de kast!

Hier is inmiddels de keuken groen! En zo enorm blij mee, bedankt voor het zetje in de rug, ik zal van de week wat foto's plaatsen.

De schilders zijn nu mijn woonkamer en hal aan het sauzen en ook hier uit mijn comfortzone gegaan.
Hier 2 foto's van nu:

Woonkamer:
Deze wordt (m.u.v. van de behangmuur en de muur daaraan grenzend, die is donker geverfd bijpassend bij het behang) zandkleurig (sandybeach van Flexa)
Afbeelding

Hal:
Afbeelding
Deze wordt bijna compleet diep donkerblauw (indigo depths van Flexa), de deur verf ik ook mee en het plafond gaat ook. De muur bij de trapleuning naar boven wordt wel beige net als de woonkamer. Deze vind ik echt heel spannend maar ik wilde er echt wat meer mijn eigen smaak in gaan brengen en niet te veilig blijven. De blauwe kleur had ik nu al in de slaapkamer en vind ik erg mooi en rustig. Zeker samen met de houtkleurige vloer en de trap.

Dan heb ik nog een hal bij de bijkeuken die ik morgen of overmorgen zelf ga sauzen. Daar twijfel ik nog om het plafond mee te nemen.. De kleur wordt bordeaux leaf v. Flexa. In de hal zitten 5 deuren welke allemaal 9010 blijven en lambrisering tot 1.10 ongeveer en die blijft ook 9010. Eerst dacht ik om het plafond anders in Heartwood van Flexa te sauzen. 9001 laten lijkt me zo'n sandwich gevoel geven..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:32

Wat leuk dat je het aandurft! Ik ben heel benieuwd naar de foto's van de eind situatie.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:28

Ik ben ook heel benieuwd! Vooral de gang klinkt erg tof!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:42

Ik ben ook heel erg benieuwd naar je eindresultaat!

Volgende week hopen wij de vloer klaar te hebben. Dan gaan we snel terugverhuizen en vervolgens in heel veel kleine stapjes de laatste klussen doen. Er moet nog veel gebeuren, maar we kunnen er dan wel weer wonen.

Afbeelding
(Niet de meest handige foto in de schemering)

Aan ons gekke 'om de hoek' keukentje is niet echt wat gedaan, maar door het grotere raam en de nieuwe vloer kom je er toch anders in.

De woonkamer moet ook nog een keer, maar ik vrees dat die ergens onderaan het prioriteitenlijstje staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grijze vloer is nu beige eik en kleurt ineens helemaal niet meer met de muren en inrichting. :+

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:23

Na al een poos meelezen en kijken ter inspiratie. Heb ik nu een vraag of jullie misschien mee willen denken.
Voor de babykamer van ons kleine meisje krijgen we dit behang op een muur. Nu ben ik opzoek naar een kleur voor de andere drie muren.
Wat voor kleur zouden jullie hierbij nemen?

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:27

Zachtgroen of een creme/beige tint.
Vraagje: wat is dat gestreepte/zwarte op de andere muren ?? Het lijkt wel schimmel :o

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:38

Dankje voor je antwoord! Daar zat ik ook aan te denken.
Haha er zat vliesbehang op de muren wat met zowel groen als blauw geverfd was. Dit hebben we eraf getrokken en daarna de muur geschuurd. Die strepen/ vlekken zijn de resten oude verf haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:44

Een mooie donkergroen, een mostint, of zo. Lijkt net of je vanuit het dichte bos naar een mooie open bosweide kijkt.

De muren zien er inderdaad erg interessant uit zo :)).

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:01

Ik twijfel zelf dus ook tussen een donkere groen of een lichte groen. Vind zelf donker mooiere kleuren maar was bang dat het misschien te donker zou worden. twijfel ook nog over een groen grijzige kleur.

Haha ja die muren zijn vreselijk zo :') -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:05

Voor een huiskamer zou imo een donkergroen tint mooi staan, maar voor een baby/meisjeskamer lijkt me dat toch te somber worden. Maar misschien slaapt ze er goed van :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:07

Zeker jonge baby's houden erg van hoog contrast. De perceptie van grijstinten en kleuren komt pas later op gang. Donkere muren met daarop hele lichte vormen (bijvoorbeeld door lichte planken, lijsten etc) is dus juist helemaal niet gek in een babykamer.

Ontzettend leuk behang ook! Als het echt dit formaat is zou je ook nog kunnen denken aan een omlijsting van sierlijsten. Dan is het met nog meer kleuren makkelijk te combineren.