Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:57

Ja dat klopt Yipee, als die regels dan nog steeds zo zijn natuurlijk!

Onze hypotheekadviseur zei ook dat er door deze regeling niet heel veel verandert, er komt wat meer een run op woningen onder de 400.000 maar alsnog is de markt krankzinnig vanwege het woningtekort.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:33

ChantalSmook schreef:
Huh dat was toch alleen als het je eerste huis was eerst. Is dat aangepast??
Hier helaas overdracht in oktober en vriend wordt in februari 36 dus daar hebben we niets aan helaas.

Je kunt als jij zelf onder de 35 bent en jij ook mede-eigenaar wordt van de woning voor jouw deel wel vrijstelling krijgen.

Stel een woning van 250.000 euro en jullie 50/50 allebei eigenaar zijn betaalt jouw vriend 2.500 euro maar jij krijgt voor jouw 2.500 euro wel vrijstelling.

Steenbok12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:35

Ja klopt! Vandaar dat het 3050 euro scheelt hier zo zag ik toevallig net! Daarvan hebben we mooi de aankoop makelaar betrokken haha.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:17

sterker nog, voor 1 april geld er nog geen maximumprijs op de woningen. Per 1 april geld het alleen voor woningen <400.000. dus mocht je in die categorie zitten, even opschieten want dan heb je het toch al over minimaal 8.000 verschil :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:12

Celiien schreef:
sterker nog, voor 1 april geld er nog geen maximumprijs op de woningen. Per 1 april geld het alleen voor woningen <400.000. dus mocht je in die categorie zitten, even opschieten want dan heb je het toch al over minimaal 8.000 verschil :+

Wij hebben dus precies dat geluk :o overdracht is in februari *\o/*

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:19

Wij hadden het kunnen uitstellen, had ons 2500 euro gescheeld, maar wij wouden nog voor 1 januari over. Dus toch maar niet gedaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:36

Veriye schreef:
Wij hadden het kunnen uitstellen, had ons 2500 euro gescheeld, maar wij wouden nog voor 1 januari over. Dus toch maar niet gedaan.

Oei, vind je dat niet zonde?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:44

Ivm reiskosten die ik krijg en minder opvang moet betalen en het verschil huur/hypotheek plus de extra 10% subsidie voor 2 isolatiemaatregelen, was het verschil uiteindelijk zo klein, dat het niet echt meer uitmaakte voor ons (was iets van 400 euro ofzo). Plus wij waren al erg lang bezig met hypotheek etc dat we eindelijk zsm over wouden :+

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:53

Een tip voor mensen met een huis boven de €400.000 en de overdracht na 1 april: Groninger Akte :)

Wij denken eraan om daar gebruik van te maken. Maar het krijgen van de hypotheek heeft ruim 4 maanden geduurd dat we even moeten bedenken of we wel iets willen aanpassen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:54

je kan ook het economische en juridische eigendom opsplitsen, maar dat gaat dan wel weer erg ver vind ik persoonlijk en kan aanzienlijk je notariskosten verhogen :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:22

Veriye schreef:
Ivm reiskosten die ik krijg en minder opvang moet betalen en het verschil huur/hypotheek plus de extra 10% subsidie voor 2 isolatiemaatregelen, was het verschil uiteindelijk zo klein, dat het niet echt meer uitmaakte voor ons (was iets van 400 euro ofzo). Plus wij waren al erg lang bezig met hypotheek etc dat we eindelijk zsm over wouden :+

Ah oké! Dat zijn inderdaad wel goede overwegingen :j

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:34

Celiien schreef:

Oh, da's wel goed om te weten... hier hartje Randstad kost een beetje appartement of een klein huisje dat al snel.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:52

Hilarisch de berichten dat de woning prijzen gaan dalen volgens jaar van bijvoorbeeld ING. Ik geloof er niks van :')

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:38

Hier even een ego post. Wel meegelezen maar steeds niet heel veel zin om te reageren omdat we in onderhandeling waren. We zijn er uiteindelijk uit gekomen en ons bod is geaccepteerd. Was ons 7e huis dat we bekeken hebben. Stond al wat langer te koop. Overdracht wordt pas in augustus wel spannend hoor. Nu alles in gang zetten. Geen idee hoe dat allemaal gaat haha is ons 1e koophuis.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:04

M_arjolein schreef:
Hier even een ego post. Wel meegelezen maar steeds niet heel veel zin om te reageren omdat we in onderhandeling waren. We zijn er uiteindelijk uit gekomen en ons bod is geaccepteerd. Was ons 7e huis dat we bekeken hebben. Stond al wat langer te koop. Overdracht wordt pas in augustus wel spannend hoor. Nu alles in gang zetten. Geen idee hoe dat allemaal gaat haha is ons 1e koophuis.

Dat heb je dan nog snel voor elkaar gekregen! Gefeliciteerd! Wil je het huis delen? Ik ben toch altijd wel nieuwsgierig haha.

Super fijn! Hopelijk komt het financieel ook mooi rond. :) Nog een beetje goed kunnen onderhandelen omdat het huis al wat langer te koop stond?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:37

Yipee schreef:
M_arjolein schreef:

Dat heb je dan nog snel voor elkaar gekregen! Gefeliciteerd! Wil je het huis delen? Ik ben toch altijd wel nieuwsgierig haha.

Super fijn! Hopelijk komt het financieel ook mooi rond. :) Nog een beetje goed kunnen onderhandelen omdat het huis al wat langer te koop stond?

Ik stuur je even pb met link! Nee dat onderhandelen viel tegen qua prijs maar uiteindelijk toch goed gekomen. En het is wel een voordeel dat je niet tegen elkaar op hoefde te bieden.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:13

Gefeliciteerd! Ik ben ook wel benieuwd naar het linkje!

Ik snap je spanning, voor ons is het ook het eerste koophuis. We hebben geen idee haha.

Hier komt hopelijk het taxatie rapport nog deze week binnen en kan de hypotheekaanvraag er uit!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:36

Hier wil ik ook een linkje!
Ons huis is getaxeerd op onze bied prijs. Hadden gehoopt iets hoger uit te komen omdat we 4k. Extra hadden geboden voor ter overname van de rolluiken enzo. Nu de hypotheek aanvraag regelen enzo! Hebben het voorstel gekregen in ieder geval en de aanvraag is opgestuurd.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:23

Gefeliciteerd, Marjolein!
En Chantal en CCCCC al bij de hypotheekaanvraag, lekker hoor.

Ik verander nog bijna dagelijks van gedachten over wat ik nou eigenlijk wil :') Vorige maand wilde ik graag een benedenwoning in het centrum, vorige week was ik in de nieuwbouwwijk en leek mij dat eigenlijk ook wel wat.. toen dacht ik misschien wel een klein huisje daar te kunnen betalen, maar mijn huidige favoriet is een klein huis in het centrum, uit de jaren '40.. terwijl ik eigenlijk dacht dat ik liever niet zo'n oude woning wilde omdat ik in mijn huidige huis echt alles hoor wat de buren doen _O- _O- Ik hoop maar dat als ik eenmaal iets gekocht heb, ik wel daarbij blijf :=

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:39

Gefeliciteerd Marjolein, zeker spannend je eerste koophuis :D

Voor jou ook spannend CCCCC :D

ChantalSmook mooi dat het huis op jullie biedprijs is getaxeerd. Bij ons was het €50.000 lager getaxeerd :=

Ik durf nu ook wel in spoiler neer te zetten wat wij hebben gekocht :D
Spoiler:
https://www.funda.nl/koop/hazerswoude-dorp/huis-41934444-westeinde-27-b/

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:48

Ik heb jullie een link gestuurd! CCCCC en Chantal. Jullie zijn al een stukje verder zie ik! Spannend.

Bedankt voor de felicitaties

@narya haha dat hoop ik ook maar zodra je iets vindt en het voelt goed dan blijf je daar vast wel bij!

Wow @charlotte dat is echt een stuk lager. Ga je huis even bekijken!
Edit: wow wat een ruimte Enzo zeg jeminee wat ontzettend gaaf zeg

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:56

Charlotte Lager getaxeerd omdat je bewust overboden hebt?? Verschil uit eigen zak betalen??

Linkjes bekeken. Leuke huizen!!

Wij hebben 126 m2 woonoppervlakte en een tussenwoning. 2 ruime slaapkamers en 1 slaapkamer omgebouwd tot inbouwkast, ruime inloop douche, keuken wel iets verouderd, tuin vanaf 12 uur zon! En een grote ruime zolder met dakkapel.

Foto's zijn even gauw gemaakt.

Kindjes zijn niet van mij trouwens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 17-12-20 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:59

ChantalSmook, de taxateur van de bank heeft het lager getaxeerd.
Hij vond alles flink verouderd. Dat valt echt heel erg mee, het huis is ontzettend goed gebouwd. Alleen de badkamer is echt aan vervanging toe.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:07

Heel erg mooi huis @Chantalsmook wil je nog veel dingen anders ?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:12

De keuken is wat verouderd maar op zich prima. Zit wel een scheurtje in 1 deur. Twijfel om er meteen wat nieuws in te zetten (20jaar oud maar wel netjes gebruikt). De trap naar boven opnieuw bekleden, alles schilderen.
Op den duur wellicht een muurtje op zolder want dat is nu open naar de trap naar beneden en wat kleine dingen. Er moet een drie punts slot op de tuindeur want die trekt een beetje bol. Maar geen grote verbouwingen. Wel schilderen. Bruin is niet mijn kleur. T.z.t. een overkapping in de tuin zodat we ook droog kunnen zitten en meterkast is ook oud. Cv uit 2012. Dus kan nog even mee.