[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_helga_

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:18

En dan heb ik eindelijk een 6 pits fornuis <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:51

dat is fijn helga!
ik ben van 5pits teruggegaan naar 4 pits, maar ik mis de extra ruimte best wel... ondanks dat ik die 5e pit vrijwel nooit gebruikte.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:59

:wave: mag ik me hier ook melden?

Vriendlief en ik gaan morgen een huis bezichtigen.. Pfff, spannend!
Het is het eerste huis dat ons echt allebei aanspreekt :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:16

leuk cayenne, succes!!
is het jullie eerste koophuis?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:38

Leuk Cayenne! Mag ik vragen waar je gaat kijken (mag ook via pb)? Straks vissen we in dezelfde vijver O:) ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:41

Dank je Juval!

Tamara, omgeving Brabant :P (Milheeze).
Waar zijn jullie naar op zoek?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:44

Haha dan zitten we niet in dezelfde vijver. Wij willen graag rondom Den Bosch blijven. Met voorkeur voor Engelen, Empel, Rosmalen, Berlicum (in die volgorde). Milheeze is te ver weg. Maar wel een beetje wat je noemt in je andere topic, met garage, liefst hoek of vrij, met wat grond (hoeft niet zo heel veel maar wel meer dan de postzegel die we nu hebben. Ben ik stiekem nog steeds wel benieuwd naar het huis waar jullie naar gaan kijken, klinkt wel goed! Vriendinnetje heeft vrienden die daar hun huis te koop hebben staan, ben wel benieuwd of het dezelfde is, alleen geen flauw idee meer van de straat.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:49

Ik wil je wel een pbtje sturen? Zolang je beloofd er niet te gaan kijken O:)
Empel en Rosmalen is ook erg fijn wonen!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:03

Haha wees maar niet bang, wij gaan echt niet naar Milheeze ;) Hele sociale leven bevindt zich hier, m'n lief werkt hier, ik werk in Kaatsheuvel dus is Milheeze helemaal een eind uit de slinger. En ik heb niet zo de behoefte om meer dan een half uur enkele reis in de auto te zitten voor m'n werk dus wees gerust ;) Dan wil ik wel een pb O:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:14

Je hebt pb :P

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:37

:wave: wij zijn vanmorgen even langs gereden bij het huis dat net te koop gekomen is. Valt af, van de grond blijft veel te weinig over. Het is 6500m2, maar een heel groot deel wordt ingenomen door een kikkerpoel. Die poel is veel groter dan ik aan de hand van de foto's gedacht had. Komt bij dat mijn vriend niet zo gecharmeerd is van de ligging i.v.m. zijn werk. Verder vond ik het wel een mooie plek en een leuke buurt.
Nu zijn we maar weer verder aan het kijken. Over ons droomhuis hebben we nog steeds geen duidelijkheid en er kan eigenlijk helemaal niets aan tippen. Dus dat is nogal lastig om iets te vinden dat ons allebei aanstaat. (en haalbaar is)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:56

Jammer sunbeamy.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:11

Gisteren langs een huis gereden dat nieuw te koop staat. Ik vroeg mij af waarom dat toch een ton goedkoper was dan de andere huizen in de buurt.
Nou, de achtertuin ligt aan het spoor. Je kan de machinist een hand geven als ie niet te hard langsrijdt.

Best balen, want mijn droomhuizen top 3 is tijdens de periode dat ik zelf mijn appartement nog niet kwijt was, al verkocht :n

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:53

Dat is altijd balen dammie, ik weet wat het is, ook al drie huizen aan mijn neus voorbij zien gaan.
Spoor is niet zo erg, maar zó dichtbij is het wel vervelend.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:54

Pff wat handig dit topic.
Hier zijn we een beetje onzeker van alle adviezen die wij krijgen. Dus ga hier heel even mijn hart uit storten.
Vorige maand zijn we heel makkelijk ons (nou ja mijn partner) haar appartement kwijt kunnen raken. Met alle voordelen van dien. Mogen er nog wel een half jaar in zitten en de man die het gekocht heeft (financieel adviseur) helpt ons bij de financiering van aankoop van ons nieuwe huis. Wij zijn bij hem op gesprek gegaan en hebben inzicht gekregen in onze mogelijkheden.
Wonend in friesland btw :) Wat zoeken wij, een huis met grond. wil later mijn paarden aan hui hebben staan die nu bij mijn ouders staan. Wil er 2 van mij zelf hebben en mijn partner heeft vorig jr een pony van mij gekregen en die wil zij graag ook aan huis hebben. Zij wil graag wat geitjes/kleinvee.
Dus eindelijk zekerheid en dan nu bellen achter de huizen aan die ons wat lijken :).
1e huis 6000M2 grond deels achterstallig maar netjes huis 150.000... verkocht
2e huis 5000M2 grond bouwval, maar een run op omdat iedereen daar een huis wil bouwen 125.000.
3e huis 2500M2 simpel huis moet opgeknapt worden naar de huidige maatstaven 168.000... Verkocht..
Je raad t al, mag je kijken heb je dompers...
4e huis 4500m2 netjes huis, waren we ook echt gek op, stallen 5 stuks, simpel aangelegd. Bak van 20 x 40. 2e bezichtiging gehad met aankoop makelaar (toevallig familie), waarbij er erg veel kritiek werd gelegd op de fundering en werd aankoop ons afgeraden omdat het ons op den duur op hoge kosten zou brengen.
5e huis 3900M2 Netjes huis klein maar fijn, mijn partner kan net boven staan een huis waar we beide dol op zijn. kosten 250.000 (veeeeeel te duur aangeschreven 249.000) Hok/stallen 4 stuks is in matig conditie, bak 15x 40 en mooi aansluitend stukje grond. 2e bezichtiging gedaan bouwkundige mee, want je leert er van van de vorige bezichiting haha ;) staat goed in de fundering, netjes verbouwd en mogelijkheid tot meer bouwen. (zijn 2 slaapkamers boven erg klein en geen verwarming aldaar, wel goede isolatie, maar hij verteld dat het niet meer waard is dan 180.000. Nu willen we hier wel een bod op doen, het is een plaats wat ons beide trekt, het huis heeft mogelijkheden tot later uitbouwen. Mja om zo'n bod van meer dan 70.000 minder te doen vinden wij best spannend. Dus ons aankoop makelaar gaat er maandag achter aan bellen en we hebben vanmiddag nog contact met haar.

Gister komen mijn ouders met het idee, willen jullie ons huis niet overnemen. Dat wij nu eerst in een huis zonder land gaan wonen en dan bv met 10jr dat van hun overnemen. Mijn partner wil echter niet over 10jr nog eens gaan verbouwen want het huis van mijn ouders is aan de buitenkant nieuw maar van binnen oud, wel dubbel beglazing maar nog geen cv, ouder hokjes huis als het ware veel deuren. Maar omdat ze ons kosten willen besparen omdat het dragen van een eigen huis met grond best duur is kwamen ze met dit voorstel.

Ook hartstikke leuk en aardig hoor. Maar door alle informatie die in een maand tijd op je af komt word je behoorlijk onzeker. En begin je overal aan te twijfelen.

Zou een gemeente de laatste WOZ waarden van een huis wel willen geven, want bij het laatste huis heb ik er wel naar gevraagd maar deze was volgens de makelaar niet aanwezig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:19

Bij verkoop moet je toch je WOZ waarde doorgeven aan de makelaar? Kan goed zijn dat de makelaar deze waarde niet wil geven, dat dan weer wel.
Maar eigenlijk zegt de WOZ waarde weinig.
Bij het huis wat wij binnenkort te koop hebben, is de WOZ-waarde belachelijk laag. Is heel goed uit te leggen hoor, hoe dat komt, maar toch.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:23

Nog 10 jaar wachten zou mijn keuze niet zijn... lijkt me voor beide partijen (jullie en je ouders) niet prettig als jullie 10 jaar lang zitten te azen op het moment dat ze eindelijk weg gaan uit het huis :=

Dan zit je in een veels te afhankelijke positie, en als je ouders over 10 jaar ineens nog niet weg willen... pffft nee teveel kans op irritatie / frustratie, zou ik echt niet aan beginnen :n

Bovendien wil je NU verder met je leven toch, en paardjes aan huis, niet nog 10 jaar lang de boel on hold zetten :)

WOZ-waarde zegt idd. maar heel erg weinig. Alle huizen in een straat worden vaak gelijk getrokken, terwijl het ene huis weinig onderhoud en modernisering heeft gehad in de afgelopen 30 jaar, en het andere voor een ton extra duurzaam verbouwd is :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:38

Nog even een wat uitgebreidere reactie op newt... als ik naga wat je bij huis wilt hebben (2 paarden, 1 pony en nog wat kleinvee) dan lijken me alle huizen die je nu beschrijft qua grondoppervlak te klein. Maar goed, ik weet natuurlijk niet of je de paarden ook op gras wilt hebben, of dat je dat anders op wilt lossen ;)
Het aanbod van je ouders klinkt heel lief, maar wat heb je daar in de praktijk aan? Of wil jij daar misschien gewoon heel graag wonen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:44

newt, bedoel je dan dat je bij je ouders intrekt? of gaan zij verhuizen.
ik vind 10 jaar erg lang. er kan zoveel gebeuren in die tijd, ik zou er het geduld niet voor hebben.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:59

@Wendy, dat vond ik ook al ja. Voor 4 paarden heb ik gekeken naar minimaal 1ha. Dan nog is het krap als je een paddock, 20x60 bak, mestplaat etc. wilt.

Zelf zou ik ook nooit wachten. Wij wilden graag een huis met grond maar gezien onze wensen en eisen is dat nu nog niet haalbaar omdat wij ook nog willen kunnen blijven leven. Misschien is dat een conclusie die jullie ook op een gegeven moment zouden moeten trekken?

Ik weet niet wat de prijzen doen in Friesland maar het klinkt allemaal waanzinnig goedkoop en dus een kwestie van snel zijn en geluk hebben.

WOZ waarde kun je trouwens gewoon bij kadasterdata.nl opvragen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:09

Ja gaat dan idd om 10 jr wachten en dan t huis overnemen. Het heeft inderdaad ook niet ons voorkeur. Qua grond is het wel genoeg. Het perceel wat we op t oog hebben zit een mooi perceel achter wat in de zomer genoeg is voor weide van 2 paarden. De pony staat zomers bij mijn ouders want het is een schouw hengst. Met goede managment heb je genoeg gras voor zomers. Bij mijn ouders hebben we 2 merries met veulens een merrie zonder en een 3 jr hengst op 6000m2 in de zomer.
De WOZ waarde heeft inderdaad niet veel te maken met de waarde van het huis maar deze wilden zij mij bij bezichtiging niet geven. Toch is het wel handig te weten wat je gemeentelijke belasting in houd. Als t laag geschaald is is het alleen maar financieel aantrekkelijk. Ons aankoop makelaar gaat het verder uitdiepen en eventueel een bod uitbrengen. Het is wat.. Eerste koophuis samen. :D
En ja wij willen graag nu vooruit en samen opbouwen. Maar je wilt je ook niet bekopen aan een huis en het is alleen maar mooi dat mensen met je mee denken.

Het is trouwens niet de bedoeling gelijk alles aan huis te hebben haha. Langzaam realiseren ;). Eerst mijn eigen merrie en de shet vd winter.

Bedankt voor het meedenken!!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:14

newt: klinkt leuk je paarden aan huis :D
maar 10 jaar wachten zou ik ook niet doen en dan nog veel moeten verbouwen.
maar dat is ieder zijn keus.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:16

ik heb een vraagje:
ik en mijn vriend moeten morgen naar de notaris om een samenleving contract op te laten stellen.
maar ze hebben niet gezegd dat ik iets mee moet nemen.
weten jullie misscien of wij iets mee moeten nemen?

Achterom

Spannend hoor, newt, je gaat immers toch echt iets met elkaar aan wat "vast" is zeg maar :D
Als de grond genoeg is, let dan ook nog op de indeling van het perceel. Een lange oprijlaan bijvoorbeeld, zit ook bij het totaal in.
Veel plezier, het is spannend maar als het goed is ook gewoon heel leuk :D
Dat een lage WOZ waarde aantrekkelijk is voor de belasting is precies de reden dat die bij ons zo laag is. Ik heb namelijk bezwaar gemaakt toen we hier kwamen wonen, in het peiljaar was ons huis nog niet verbouwd, dus de waarde ook lager. Ook lag onze aankoopprijs beneden de waarde die de gemeente toen aangaf. Mijn bezwaar is dus succesvol geweest, maar toen heeft de gemeente vervolgens alleen nog maar geïndexeerd, wat betekent dat de WOZ waarde sindsdien alleen nog maar is gedaald. En tja, ik heb ze toen ook maar niet wijzer gemaakt, maar het zou nu wel in ons nadeel kunnen werken omdat sommige kopers de waarde opvragen om mee te nemen in de onderhandeling. Terwijl het eigenlijk dus helemaal niets zegt :n

Achterom

_helga_ schreef:
ik heb een vraagje:
ik en mijn vriend moeten morgen naar de notaris om een samenleving contract op te laten stellen.
maar ze hebben niet gezegd dat ik iets mee moet nemen.
weten jullie misscien of wij iets mee moeten nemen?

Sowieso je paspoort lijkt me ;)