Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jobbeltje

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:19

Kijk bij overstappen naar dynamische contracten goed wat dat doet met je zonnepanelen als je die hebt… Wat gebeurd er met je saldering als je dynamische contracten hebt

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:32

Jobbeltje schreef:
Kijk bij overstappen naar dynamische contracten goed wat dat doet met je zonnepanelen als je die hebt… Wat gebeurd er met je saldering als je dynamische contracten hebt

Yes, dan zou ik alleen met gas overgaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:19

Ik ben met zonnepanelen wel overgestapt op dynamisch met gas én elektra.
Ik heb besloten dat ook zo te laten.
Waarom?
Elektra maakt voor ons maar een klein deel uit van de totale energierekening.
Onze zonnepanelen leveren iets minder op dan we verbruiken.
En als je dan wat verder kijkt:
De uren waarop de zonnepanelen wat opleveren, zijn eigenlijk ook de duurste uren kwa verbruik. Maw: de teruglever-vergoeding, die ook per uur wordt bepaald, is eigenlijk best gunstig.
En als je dan nog wat verder kijkt:
De verbruiks-kWh van vandaag zijn echt belachelijk laag. We zitten vandaag onder de 12 cent per kWh. Zou ik nou bij een partij zitten waar ik wel een stabiele terugleververgoeding zou krijgen, zou ik vandaag ook een (veel) hogere stabiele prijs moeten betalen voor mijn afname. Ik denk dat als je alles op 1 grote bult gooit, dat flexibele contract wel eens voordeliger kon zijn dan gas flexibel en elektra 'vast'.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:26

Bij ons is energieverbruik groter dan gas. De zonnepanelen moeten voldoende zijn om alles op te wekken, maar wellicht wordt dit ook wel meer. Geen idee, want ze moeten nog geplaatst worden :+

Dat gezegd hebbende. Bij Essent krijgen we 0,05 euro per kwh teruglevering. Jij krijgt vandaag 0,12 euro per kwh Dees?

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:20

Stroom kost hier vandaag max. 3 cent per kwh. Veel wind + laag verbruik door de vakantie betekent lage tarieven. Dus dat wordt de was doen, stofzuigen en lekker lang de oven aan :j

Wat betreft zonnepanelen: in deze tijd van het jaar schijnt de zon toch niet veel. Het lijkt me eerder dat je meer verbruikt dan je opwekt. Dan heb je meer aan een laag tarief voor de extra kwh's die je bij moet 'kopen'. Bij de ANWB kun je maandelijks opzeggen, dus als de zon in het voorjaar weer meer gaat schijnen kun je altijd nog overstappen naar een maatschappij met hogere teruglevertarieven.
Zelf heb ik hier niet mee te maken. Zonnepanelen plaatsen gaat een beetje lastig als je geen dak hebt :P

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:42

Picopico schreef:
Stroom kost hier vandaag max. 3 cent per kwh. Veel wind + laag verbruik door de vakantie betekent lage tarieven. Dus dat wordt de was doen, stofzuigen en lekker lang de oven aan :j

Wat betreft zonnepanelen: in deze tijd van het jaar schijnt de zon toch niet veel. Het lijkt me eerder dat je meer verbruikt dan je opwekt. Dan heb je meer aan een laag tarief voor de extra kwh's die je bij moet 'kopen'. Bij de ANWB kun je maandelijks opzeggen, dus als de zon in het voorjaar weer meer gaat schijnen kun je altijd nog overstappen naar een maatschappij met hogere teruglevertarieven.
Zelf heb ik hier niet mee te maken. Zonnepanelen plaatsen gaat een beetje lastig als je geen dak hebt :P

Dit gaat ook niet over nu, maar over een jaar opwekken. In de zonnige maanden kan je dan je jaarverbruik in een keer opwekken en wellicht meer. Daarom is nu overstappen niet gunstig, want dat moet nog opgewekt worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:51

Vandaag is de elektra hier idd een 11 cent all in.
Het teruglevertarief is nu niet aan de orde, want de zon schijnt niet.
Deze maand was er 10,55 kWh terug te leveren, volgens de Anwb app levert me dat 5 euro op. (Verbruik 242 KWh kost volgens app 64,36 euro).

Het lijkt erop of geldt voor een kWh teruglevering hetzelfde tarief als een kWh levering in dat uur.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 00:31

ik pas net de nieuwe prijzen aan in de P1 app, maar dan wordt gelijk de prijs van het hele afgelopen jaar aangepast! dat is natuurlijk niet de bedoeling, of doe ik iets verkeerd??

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 02:36

Volgens mij is de app niet zo slim dat je dat idd per periode kunt instellen. Zo van 1 sep tot 1 januari €2,50.
Volgens mij kun je ook niets met dat prijsplafond instellen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 02:42

Jaaa! 1 januari, zet de verwarming en de wasmachine maar aan :))

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 02:47

Fitzroy schreef:
Jaaa! 1 januari, zet de verwarming en de wasmachine maar aan :))

Ja echt he! morgen ochtend gaat hij lekker weer aan *\o/*

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 02:49

karrij schreef:
ik pas net de nieuwe prijzen aan in de P1 app, maar dan wordt gelijk de prijs van het hele afgelopen jaar aangepast! dat is natuurlijk niet de bedoeling, of doe ik iets verkeerd??

Hij pakt inderdaad dan voor alles de nieuwe prijs. Daar is niks aan te doen. Enigste wat je kan doen is verbruik van afgelopen jaar opslaan.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 03:21

Kan iemand mij even bijwerken? Van 20.00 tot nu blijft er maar vuurwerk knallen. Ik heb het even nagekeken: we knallen even 110 miljoen de lucht in? Het hele jaar bezuinigen en nu knallen we alles de lucht in.. en maar klagen dat het we zo slecht hebben… Ik snap het niet helemaal….

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 04:27

insun schreef:
Kan iemand mij even bijwerken? Van 20.00 tot nu blijft er maar vuurwerk knallen. Ik heb het even nagekeken: we knallen even 110 miljoen de lucht in? Het hele jaar bezuinigen en nu knallen we alles de lucht in.. en maar klagen dat het we zo slecht hebben… Ik snap het niet helemaal….

Precies dat zei ik vanavond nog, bizar dat er voor zoveel de lucht in geknald wordt!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:01

De mensen die klagen, en de mensen die het echt krap hebben, en de mensen die 1000€ aan vuurwerk uitgeven, zijn natuurlijk niet perse dezelfde mensen.. dat lijkt mij vrij logisch ..

Er zijn echt nog wel mensen met genoeg geld die dat in vuurwerk kunnen en willen stoppen ..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:10

En als die mensen die wel hebben bezuinigd dat uitgeven aan iets wat hun plezier geeft, dan is dat toch prima?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:15

insun schreef:

Nou ja ‘we’ is natuurlijk niet helemaal waar. Niet iedereen koopt voor honderden euros vuurwerk. Niet iedereen hoeft te bezuinigen en niet iedereen klaagt.

Iedereen moet zelf weten waar ie z’n geld aan uitgeeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:35

insun schreef:

Ja ik weet het. Ik snap het ook niet. Ik heb ook echt geen vuurwerk gekocht. Zolang we nog voor zoveel aan vuurwerk kunnen kopen hebben we het niet slecht. Ik zou bijna voor een toeslagenkorting of afschaffing zijn voor degenen die zoveel vuurwerk kopen. Maar daar maak ik vast geen vrienden mee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:36

Het boeit mij echt niet dat mensen klagen en voor zoveel de lucht in steken. Wie weet hebben die mensen het hele jaar droog brood gegeten en hebben ze elk dubbeltje opzij gelegd om vuurwerk te kopen.
Net alsof je als uit is gekomen dat je vuurwerk hebt gekocht je dan niet mag klagen, kom op zeg.

Hier weer een andere streek van Essent. Heeft de tarieven voor gas en electra verhoogd bij mij zonder mij hiervan op de hoogte te stellen binnen de 30 dagen. Ik meen te herinneren dat dit niet is toegestaan?

En mijn advies is naar beneden gegaan, van de 130 naar 95. Dat is dan weer wel positief maar of dat met het prijsplafond? Geen idee

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:08

Maar dan kun je toch net zo goed zeggen dat iedereen eerst maar zijn paard weg moet doen oid. Zolang er nog mensen lekker paardrijden waar klagen we dan over. Of mensen de wereld nog overvliegen voor een vakantie en ga zo maar door. Dus beetje kromme redenatie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:15

Tja, soms denk ik dat op bokt ook wel. Mensen die klagen, maar wel nog regelmatig vliegen of 2 paarden hebben. Waar praten we dan over...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:17

Ik wil uiteraard wel graag zo min mogelijk geld uit geven aan “stomme” dingen en zoveel mogelijk aan leuke dingen.
Boodschappen en energierekeningen betalen valt niet onder leuke dingen uiteraard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:51

Cer schreef:
De mensen die klagen, en de mensen die het echt krap hebben, en de mensen die 1000€ aan vuurwerk uitgeven, zijn natuurlijk niet perse dezelfde mensen.. dat lijkt mij vrij logisch ..

Er zijn echt nog wel mensen met genoeg geld die dat in vuurwerk kunnen en willen stoppen ..

Het meeste vuurwerk wordt hier in de buurt afgeknald door de mensen die geen cent te makken hebben :=

Daar hebben best veel mensen zich compleet om verwondert. De rekeningen niet kunnen betalen maar wel een berg vuurwerk waar je u tegen zegt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:58

En als iemand voor 500 euro in de maand rookt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:59

Roken is een verslaving dis dat vind ik een wat lastigere discussie.