Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:13

Interessant lotte_wessel. Volgens is samenvoegen van 2 huisnummers makkelijker dan het splitsen. Weet je zeker dat het officieel twee huisnummers zijn? Meestal heeft een huis met 2 huisnummers ook ieder een eigen voordeur.
Weet het niet zeker hoor.
Wij hebben in onze zoektocht ook een woning bezichtigd met dubbele bewoning maar 1 huisnummer. Aangezien de bijgebouwen allemaal niet vergunt waren en de makelaar zei: ach als niemand klaagt zit je goed... Zijn wij direct afgehaakt.

Hier laatste documenten ingediend voor de hypotheek. Hopelijk volgende week taxatie en dan snel uitsluitsel. Maak me wel zorgen haha ondanks dat de adviseur het een mooi dossier vond.

Lotte_Wessel

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:33

Oh spannend zeg Hutcherson! Hopelijk is dat allemaal snel rond! :)

Ja meende dat de gemeente inderdaad officieel een dubbele woonbestemming heeft. Hij heeft ook 2 energie labels en 2 WOZ waarden, 1tje voor elk nummer, maar inderdaad maar 1 voordeur, 1 hal in het huis, en het is puur de beneden verdieping de tweede keuken, badkamer en slaapkamer die vallen onder huisnummer A zegmaar. We gaan het dus met 2 weken bezichtigen en kunnen de makelaar ook vragen. Ben benieuwd! Lijkt verder wel een leuk huis, genoeg van te maken. :)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:51

Je kan en mag samenvoegen in de meeste gevallen, echter als je op termijn weer zou willen splitsen kan dit tot een hoop gedoe leiden en is kostbaar o.a. Om dan aan de bouwvoorschriften te voldoen qua appartement of woning. Spaart voor nu wel dubbele lasten uit

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:44

Ik vond die prijzen nou juist heel laag :+ Hier gaan appartementen voor 3 ton weg, een middenwoning voor 4 ton en een hoek woning voor 5 ton onderhand. Vrijstaand dan zit je alweer een stukje hoger. En ze blijven ook nog steeds hoog ondanks dat ze langer te koop staan.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:40

flooooo schreef:
Ja dat kosten ze hier zelfs en ik woon toch echt in Drenthe.
4 ton voor een vervallen villa vind ik ook niet veel trouwens. Als je 4 ton verbouwd (en daar doe je heel veel voor) heb je voor 8 ton heel veel huis en land. Ik wist het wel, dat had ik direct gekocht.
Maar goed wij hebben een gedateerde grote tweekap gekocht met een leuke tuin voor 6 ton, gaat ook zeker nog een 1.5 ton in aan verbouwing. Geeft niks want de locatie én mijn eigen keuken mogen bedenken is het helemaal waard en het voldoet zeker aan de eisen maar om een indicatie te geven.

Rosanna hahaha ja ik vond het zo mega bijzonder ook, niemand had interesse en dan alsnog een bak eisen stellen. _/-\o_ :')
Vond die locatie ook niet top, met de Jan Steenstraat in je achtertuin. Was wel een groot huis 200 m2 volgens mij.

Klopt, kijk je echt recht op de huizen.
Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis, is echt een prachtige plek!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:57

He getverdemme wat kost het allemaal veel geld. We moesten van de bank een financieel plan opstellen, eerst zeiden ze: gewoon een prognose van de accountant (eigen bedrijf). Dikke prima. Zou 120€ kosten aldus de accountant. Pff nou toe maar. Achteraf was het 5!!!! Keer niet goed omdat de hypotheekverstrekker niet de juiste informatie gaf wat erin moest staan en steeds achteraf zei dat het niet goed was. Dit geintje resulteert in een factuur van 360€ vanuit de accountant. We hadden een expert voor de bouwkundige keuring die zou voor 85€ een meeloopkeuring doen. Dus zonder verslag. Heeft ie ons 3 uur aangerekend (a 306€) terwijl hij er 1,5 uur geweest is. Kijk dat we dan uitkomen op 1,5 keer 85€ is prima maar drie keer is beetje onnodig.
Schattingskosten €250
Pffff en das nog los van je kosten koper

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:59

Ja en makelaarskosten, en notaris, en kadaster, en taxatierapporten etc etc.
Verhuizen is heel erg duur. Er komt vanalles bij kijken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:54

Normaal is t niet zoon punt maar de planning is weer fantastisch. Meimaand is voor veel mensen vakantiegeld maand. Maar ik ben werkgever dus ik ben dat dan dus juist kwijt haha. Voor mij is mei een dure. En belasting nog ff te voldoen enzo. Zijn geen fijne berichten.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:24

@Chevax, kan ik je feliciteren?
Ik zag dat het huis in Sas van Gent onder bod staat.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:36

@Hutcherson, ja het valt tegen al die bijkomende kosten inderdaad

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:13

Hutcherson schreef:
Normaal is t niet zoon punt maar de planning is weer fantastisch. Meimaand is voor veel mensen vakantiegeld maand. Maar ik ben werkgever dus ik ben dat dan dus juist kwijt haha. Voor mij is mei een dure. En belasting nog ff te voldoen enzo. Zijn geen fijne berichten.

Kan me voorstellen dat het dan inderdaad helemaal een dure maand is.

Is het deze week dat je hopelijk bevestiging krijgt of alles rond is en het huis van jullie is? Zo spannend!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:07

We hebben zondag bericht gekregen van de taxateur die vanalles nodig had aan info, alles direct toegestuurd maar geen reactie terug (ff achteraan gemaild), we hebben de papieren voor de aanvraag getekend en direct retour gedaan. Hopelijk lukt het op korte termijn om die taxatie te doen en schieten ze een beetje op met de beslissing. Ik word zenuwachtig van die 6 weken die we maar hebben voor de voorbehoud van financiering. We hebben nu nog 4 weken brrrrr.

Maar het zag er positief uit zei de hypotheekadviseur. Hopelijk volgende week of hooguit de week erna.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:25

@Hutcherson als jij kunt aantonen dat je er alles aan doet (daar heb je ook zo'n adviseur voor die kan dat ook richting de verkopers) is een week of een paar dagen extra niet echt vreselijk hoor. Ja je wilt het liever niet maar een verkoper weet ook wel dat het soms niet anders is. Zes weken is soms gewoon best kort... zeker met die vrije dagen in april/mei er ook nog bij.

Ik ga over een maand of twee mijn appartement te koop zetten en op zoek naar iets anders, krijg nu alweer de kriebels van al dat financierings/makelaarsgedoe... ^)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 00:26

Is het verkopen van een huis ook zo'n drama?
Lijkt me echt een luxepositie dat de makelaar in jouw voordeel werkt en allemaal berichtjes krijgt over potentiele kopers die je allemaal kunt negeren als er niet genoeg geld wordt geboden. Lijkt me heerlijk die positie.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 05:57

Ik vond verkopen veel stress-voller dan kopen, ondanks dat wij een bizar aankoop-traject hebben gehad waar we een boek over hadden moeten schrijven. Dat hoor ik in mijn omgeving ook veel, iedereen die ik ken koopt liever dan dat hij verkoopt. Overigens horen we dat toch ook altijd over paarden :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:08

Maar met paarden kan ik me daar echt wel wat bij voorstellen (heb overigens nog nooit verkocht) maar dan heb je van die mensen die gewoon willen rijden, shoppen of mensen die echt niks weten of bizarre eisen stellen.
Bij ene huis verkopen lijkt me meer dat de makelaar dat ondervangt.
Aankoop van ons(hopelijk) toekomstige huis gaat ook alles behalve soepeltjes. Ben benieuwd of heb vanaf nu gewoon snel en vlot gaat. Hoop het echt. Ben er zo klaar mee die onzekerheid.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:38

Ik vond verkopen lastiger dan kopen. En dan denk je dat de makelaar alles ondervangt, maar welke makelaar kies je?
De verkoopprijs die makelaar A voorstelde scheelde 50.000 euro met de verkoopprijs van makelaar B. Wat is dan wijsheid? Schiet je jezelf in de voet of vang je te weinig? Nee hoor, laat mij maar kopen :+

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:44

Verkopen levert ook veel bezichtigingen op, die niet altijd op dezelfde dag kunnen en je dus weer alles stuk en span wil maken hoop gedoe.
Sommige huizen zijn heel populair en dan kan je zeggen twee of drie bezichtigingen blokken en dan bieden, andere ben je blij als je kijkers krijgt. En alles daar tussen in. Ik zie ook best veel huizen lang te koop staan, lijkt me niet fijn als je al huis hebt gekocht

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:45

Ik ben blij dat ik geen makelaar nodig heb gehad bij de verkoop. De twee die waren langsgekomen om eens te komen kijken voor een prijsschatting waren voor mij al genoeg reden om te denken nope liever niet. :n De onrealistische eisen die gesteld werden voor de verkoop 8)7 mensen ik moet nog kunnen leven hier met mijn hond. En nee ik heb geen geld of energie of mogelijkheid mijn huisraad (inclusief alles van mijn bejaarde hondje)min de banken tafel en stoelen en een bed ergens op te slaan voor geen idee hoe lang. Het enorme bedrag wat ik kwijt zou zijn voor mogelijk wel erg rappe verkoop in een hysterische markt. Dan vond ik 5000 euro voor een huis onder de 250000 euro nogal stevig aan de prijs. Hopelijk hoef ik ook niet meer te verkopen of kopen.

Sterkte voor het regelen Hutcherson

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:47

Wij hebben voor de bezichtigingen 18 verhuisdozen vol ergens anders gestald :') Een boel werk en niet ideaal, want die spullen "heb je dan ff niet" :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:54

Ik had dan opslag moeten huren voor geen idee hoe lang. En een vrachtwagentje voor vervoer. Ik had echt idioot veel moeten weghalen, de kasten boven met inhoud, de kast uit mijn beneden slaapkamer met inhoud, de sauna, werktafel boven, de extra vriezer, kampeerspullen, boven de grote zolderruimte waar mijn gereedschap lag moest leeg, mijn tuinopslag leeg min mijn scootmobiel en nog meer. Dingen die je normaal gewoon nodig hebt moesten er maar uit. 8)7

gewoon niet fatsoenlijk haalbaar. Als het nu een moeizame markt was geweest of een lastige prijsklasse en een minihuis en na een langere periode poging tot verkoop ok, maar in een hysterische markt nog met een huis met 5 tot 6 slaapkamers in die prijsklasse waar mensen voor in de rij stonden en staan. :n

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:58

Ik had de bezichtigingen wel op 2 dagen gepland en de katten naar een pension gebracht. Maar dit was nog wel in de hysterische markt en ik heb ze ook meteen een eindbod laten doen. Ik had er op deze manier al genoeg stress van.
Eerst je huis spik en span voor de foto’s, daarna nog weer een keer voor de bezichtigingen, ik was er wel klaar mee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:07

Ik vond verkopen destijds echt niet spannend eigenlijk :n Was in een tijd met een slappe markt, alles aan de kant voor de foto's, meerdere bezichtigingen, een open huizendag waar we zelf rondleidden en uiteindelijk deed een jong stel een bod, even onderhandeld en klaar. Duurde toen 3 maanden, voor die tijd was dat redelijk snel nog.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:50

Citaat:
Is het verkopen van een huis ook zo'n drama?

Vind ik wel.
Allereerst de onderhandeling over voor welke prijs je het in de markt zet en wat de makelaar voor kosten gaat berekenen.
Dan alle papieren bij elkaar zien te harken van VVE (heb een appartement) tot en met garanties, ik moet bijv nog een nieuw energiecertificaat en mijn woning moet opnieuw worden ingemeten.
Je zult net zien dat er dan net iets stuk gaat (bij mij bijv net de afzuigkap kaduuk, nu dus net he :+ )
Dan het schoonmaken en netjes maken / stylen voor de verkoopfoto's.
Selectie verkoopfoto's, advertentie maken etc. dat is dan wel weer leuk.
Maar dan... op funda en afwachten maar. Vre-se-lijk vind ik dat. Dan de bezichtiging(en) als die komen en dan dat vreselijke wachten op een goed bod.
Zul je zien dat tijdens het bezichtigen de buren de muziek op luid zetten, er een hond enorm zit te blaffen of dat er net een of ander festival in de buurt is waardoor het knetterdruk is, je niet kunt parkeren etc.
Bij mijn laatste huis dat ik verkocht stonden er opeens twee enorme bussen op de parkeerplaatsen voor mijn huis. Leuk uitzicht -O- }:0
**die staan er anders nooit hoor**
En ging mijn buurman klussen (en dan echt klussen he, met zo'n rommel in de tuin etc ^) )
Maar als dat allemaal achter de rug is het ergste, die drie dagen wachttermijn én de financieringsaanvraag van de kopende partij... en eigenlijk tot het moment getekend is van echte verkoop.
Nee ik vind het een vreselijk gebeuren, echt veel erger dan kopen. Het gaat om zoveel geld.
Vooral het feit dat er meestal toch wel een paar weken / maanden tussen de tekening van het voorlopig koopcontract en de feitelijke overdracht zit, er kan dan nog zoveel fout gaan...

Dus zie er best tegenop ja.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:53

Oh ik dacht dat die verkopers in een luxe positie zaten haha.
Ik heb vooral stress momenteel dat de banken in land waar we kopen vaak niet 100% van de woningwaarde/verkoopprijs willen/kunnen financieren. We hebben nu een aanvraag lopen en waarschijnlijk gaat dat prima lukken, maar we kunnen dus geen tweede financierder vinden die 100% wil financieren. Das echt k*t want als wij gebruik moeten maken van ons voorbehoud van financiering, moeten wij twee afwijzingen kunnen overleggen. Aangezien er geen andere bank 100% financiert, maar bv 85% hebben we een probleem als we daar toch de aanvraag starten. Want die 85% wordt waarschijnlijk goedgekeurd en moeten we zelf 60.000 euro bijleggen :') newsflash... Die hebben we niet in de kontzak.

Dus we zijn nu toch nog zoekende naar een financierder die toch 100% wil financieren of waar we een afkeur van kunnen krijgen dat MOCHT het nodig zijn dat we twee afwijzingen kunnen overleggen. Verkopers willen dit niet wijzigen. Geloof me.. Slapeloze nachten. Kan niet wachten tot de mail of telefoon komt met goed nieuws.