Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:24

Zeker, maar als ik eerst een kleurstaal moet bestellen, die je normaal meteen van de bouwmarkt mee kan krijgen, daarop heb gewacht en besloten heb welke ik wil bestellen en die dan binnen heb ben ik alweer een week verder. Dit zou allemaal in 1 dag kunnen als de bouwmarkt gewoon open was.
Vooraf bestellen ga ik ook niet doen. Ik wil gewoon normaal met m'n vriend naar de bouwmarkt kunnen, dingetjes uitzoeken en klussen met alle charme die daar normaal bij komt kijken.

little_birdy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:31

Hier ook een klushuis gekocht maar de sleutel op 1 februari.
Kan me niet voorstellen dat alles dan nog dicht zit .
Wel alvast 2 emmers latex gekocht al het behang en de kleurlatex besteld .

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:33

Snap ik heel goed, Joanieke. Wij proberen uit te zoeken of wij wel mogen verhuizen of niet.
Wij hebben zowieso 1-2 personen nodig om te helpen ivm zware dingen, maar dat zou dan volgens de regelen niet meer mogen. Ik word hier helemaal gek van.

Busje is gereserveerd en mag gewoon afgehaald worden. Maar verder kan ik niks vinden.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:37

Maar het aantal personen is en blijft toch een dringend advies? Wij hebben zoals nu gepland is komend weekend waarschijnlijk ook drie personen over de vloer: schilder, klusser een familielid. Dat is dan maar even zo, we kunnen voldoende afstand bewaren en de deuren staan ook de hele dag open.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:49

Alleen met verhuizen is het soms moeilijk om 1.5m afstand te houden ivm koelkast, wasmachine etc.
Maar goed. denk dat wij die gewoon gelijk als eerst doen. :+
en de rest gewoon afzetten, weglopen, zodat de volgende het kan pakken.

dit staat op de rijksoverheid onder boetes voor corona:
- of u 1,5 meter afstand houdt tot mensen niet geen huisgenoten van u zijn.

dus als je dat niet kunt, dan zou je in principe een boete van 95 euro kunnen krijgen. Nog wel goedkoper dan een verhuisbedrijf, dat wel.

Wij gaan de mensen dus op 2 helpers houden. ik tel namelijk niet mee, omdat ik op onze dochter moet passen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:21

Wij krijgen 5 januari de sleutel van ons nieuwe huis, echt super handig :') .

Gelukkig is afhalen wel open, dus ik neem aan dat we bij Boels nog wel een behangstomer en tapijt verwijderbaar kunnen huren, anders wordt het wel heel lastig.

Gereedschap hebben we verder zelf allemaal wel, dus de plafonds kunnen er zo ook wel uit.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:35

Ik heb eerlijk wel lak aan die 1,5 meter bij verhuizen. We gaan 1 neef inschakeling van mijn vriend en misschien mijn broer oid. De neef werkt voor een verhuis bedrijf en mijn vriend heeft daar zelf ook gewerkt, dus hopelijk is dat voldoende..

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:58

Hier ook 5 Januari de sleutel. Maar denk dat het wel goed komt, anders stellen we maar wat dingen uit. We hebben wel het geluk dat we niet uit een vorige woning moeten.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:38

Hier zijn ze nu met z'n 4 met de verhuizing. Twee mensen buiten en 2 binnen (1 boven verdieping en 1 beneden) denk dat het dan wel ok is, want zo maak je gewoon een lijntje zonder dicht bij iemand te komen

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:42

Uiteindelijk is verhuizen essentieel. Je hebt immers verplichting om je oude huis op te leveren toch. Uitstel door corona is niet echt mogelijk op die manier.
Als je bewust omgaat hiermee dan moet dat kunnen toch.
Rot voor alle mensen die nu moeten klussen.. Hopelijk is het een beetje haalbaar allemaal.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:41

Ik heb in de eerste golf dit meegemaakt. 8 maart de sleutel (nieuwbouwwoning) en 31 maart de overdracht. Is helemaal goed gekomen. Notaris vraagt wel sneller om zaken digitaal af te handelen ipv persoonlijk. Verhuisbedrijf ging ook gewoon door en de klussers ook.

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:43

Vandaag heeft de eerste kamer akkoord gegeven op het belastingplan voor 2021.
Bij deze is dus de verlaagde overdrachtsbelasting voor starters definitief!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:21

Jessy_luna schreef:

Ja super goed nieuws! Nu met een nieuwbouw woning maak ik er geen gebruik van helaas. Maar het is super fijn ieder geval! Benieuwd of het echt zoden aan de dijk zet. Je kan immers ook gewoon meer overbieden nu.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:23

Het scheelt hier in ieder geval al 3500 euro! Voor mijn man helaas niet. Maar mooi meegenomen.

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:05

Bij ons scheelt het bijna 5000 euro.

Wij krijgen de sleutels van ons huis op 4 januari. We gaan er wel een hoop aan doen zoals verven en behangen en de badkamer en de keuken opknappen. Heel erg balen dat de bouwmarkten dicht zijn.
Ik wil ook graag even zien hoe de verf eruit ziet..
Behang durf ik nog wel te bestellen. Maar lastig is het wel

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:16

Dat is wel ontzettend balen als je nu gaat verhuizen ja, ik zou ook liever de verfkleuren willen zien.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:33

Ik ben heel blij dat het voorstel omtrent de overdrachtsbelasting is goedgekeurd! Scheelt ons ruim 7000 euro *\o/*

Wat betreft verhuizen, wij zijn dit voorjaar verhuisd en hebben 2 vrienden gevraagd te helpen. Dat ging prima. De volgende verhuizing gaan we uitbesteden, dat is gelukkig pas half april, hopelijk is het dan allemaal net wat beter dan nu.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:48

Rinske schreef:
Wij krijgen 5 januari de sleutel van ons nieuwe huis, echt super handig :') .

Gelukkig is afhalen wel open, dus ik neem aan dat we bij Boels nog wel een behangstomer en tapijt verwijderbaar kunnen huren, anders wordt het wel heel lastig.

Gereedschap hebben we verder zelf allemaal wel, dus de plafonds kunnen er zo ook wel uit.

De behangafstomer had ik via bol

https://www.ts24.nl/product_info.php/in ... cQEALw_wcB

Vorige keer met verhuizen ook en daarna voor geloof 20 of 25 euro weer verkocht, een stuk goedkoper dan huren!

https://www.deonlinedrogist.nl/hg-behan ... 9EEALw_wcB

Dit spul ook gekocht en met een plantenspuit opgespoten, behang was er in hele banen af te trekken en de wat moeilijkere (paar keer geverfde) delen echt heel simpel met een plamuurmes!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:29

Ja die HG behang verwijderaar vonden wij ook echt een topper _/-\o_ Goed nat insmeren en het behang viel zelf al naar beneden! Daar kon de stomer niet tegenop :+

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 05:36

Jessy_luna schreef:

Beetje jammer dat het tot 35 jaar is en niet voor alle starters die hun eerste huis kopen. Daarnaast is het ook niet voor echte starters, want al koop je op je 34e je derde huis dan krijg je dit voordeel alsnog. Gemiste kans.
Natuurijk wel fijn voor de mensen die wel aan de voorwaarden voldoen ;)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:42

Huh wat! Dat is wel echt krom..ik ben 41, nog nooit een huis gekocht, dus ook geen overwaarde etc om mee te nemen, maar val dus buiten de regeling.

Terwijl andere onder de 35 die al wel een huis hebben gekocht, wel onder de regeling vallen.

Aparte definitie van starter op de woningmarkt -O-

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:47

Huh dat was toch alleen als het je eerste huis was eerst. Is dat aangepast??
Hier helaas overdracht in oktober en vriend wordt in februari 36 dus daar hebben we niets aan helaas.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:51

ChantalSmook schreef:
Huh dat was toch alleen als het je eerste huis was eerst. Is dat aangepast??
Hier helaas overdracht in oktober en vriend wordt in februari 36 dus daar hebben we niets aan helaas.

Kijk maar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sbelasting

Deze regeling mag wel maar één keer gebruikt worden, maar dan nog hoeft het niet je eerste woning te zijn.

Staat er zelfs letterlijk: Woning hoeft niet eerste koopwoning te zijn voor vrijstelling
Voor de vrijstelling maakt het niet uit of de koper al eerder een woning heeft gehad. De woning hoeft dus niet de eerste koopwoning van de koper te zijn voor de vrijstelling.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:09

x_spekkie_x schreef:
Jessy_luna schreef:

Beetje jammer dat het tot 35 jaar is en niet voor alle starters die hun eerste huis kopen. Daarnaast is het ook niet voor echte starters, want al koop je op je 34e je derde huis dan krijg je dit voordeel alsnog. Gemiste kans.
Natuurijk wel fijn voor de mensen die wel aan de voorwaarden voldoen ;)

Ik denk dat het niet alleen op je eerste huis geld omdat dat de doorstroming bevorderd. Want als iemand een eerste huis heeft gekocht maar daar nooit uitgaat omdat voor z'n 35ste die overstap teveel geld kost, komen er ook geen woningen vrij voor mensen die wel hun eerste huis willen kopen.

Snap wel dat het zuur is als je net qua leeftijd buiten deze categorie valt. Voor ons zal het iig een extra impuls zijn om voor mijn vriend zijn 35ste nog naar een ander huis te verhuizen. Ik weet alleen niet of dat onder de 4 ton wordt.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:30

Maar als je zoals ik nu nieuwbouw koopt en er dus geen gebruik van maakt, kan ik er alsnog tot mijn 35ste gebruik van maken als ik daarna wel een bestaande woning koop als ik het goed begrijp? :)

Ik vind het prima natuurlijk maar het is wel een beetje gek. Het is sowieso al een beetje een gekke regel. Ik vind het starters niet heel hard helpen. Tekort aan woningen is er nog steeds. Er moet gewoon meer gebouwd worden, voor ook een redelijke prijs. Nieuwbouw is echt verschrikkelijk duur.