[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:44

M_D_H schreef:
Wij hebben dat gewoon zwart op wit staan bij AEGON :+

lees ik er dan nu echt mega overheen?
Er staat wel ergens
Citaat:
10. Flexibele kenmerken

U heeft de mogelijkheid uw oude renterechten mee te nemen naar een lening voor uw nieuwe woning.

U heeft de mogelijkheid uw oude renterechten bij verkoop van uw woning door te geven aan de nieuwe

koper.

maar dat lijkt me nu niet helemaal afdoende.
Ook hoe die hele berekening van NHG rente naar de rente naar verhuizing krijg ik nergens gevonden

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:42

De bank kan tussentijds het beleid altijd wijzigen. Dus zwart op wit met 30 jaar lang zekerheid op de optie tot het 'meenemen' van je rente... dat krijg je denk ik haast niet. Bovendien moet je dan ook maar net weer onder de acceptatievoorwaarden van die bepaalde bank vallen op dat moment.

De opslag van NHG naar 'bankrente' zal ook niet te maken zijn, dat heeft helemaal te maken met de verhouding van de waarde van de woning ten opzichte van de nieuwe hypotheek. Dat bepaalt de hoogte van de risico-opslag, en daarmee de hoogte van de rente. Ook kan de hoogte van de onderlinge percentages verschillen, of kan de bank een nieuw systeem gaan hanteren. Dus je kunt niet nu al stellen dat als je naar een nieuw huis gaat je een vaststaand percentage aan opslag erbij krijgt.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:13

Nou, wij zijn net terug van het gesprek met de notaris. De assistente (of hoe ze dan ook heet) belde me vanmiddag nog om te melden dat we toch geen bouwrente hebben, dit had ze van de verkopende partij. Ik ga t wel ff dubbelchecken, maar kan ook nergens een bepaling voor de bouwrente zwart op wit vinden. Zal de verkoper misschien vanaf gezien hebben.

Ik had wel vervolgens helemaal geen zin meer in het gedoe notaris.
De notaris zelf was gelukkig erg aardig, en iemand met beide benen op de grond. We hebben er wel een prettig gesprek gehad. Het enige irritante is dat we dus nog niet weten wanneer we kunnen verhuizen, omdat dat van bank, notaris en verkoper af hangt. En ze hebben het nog steeds druk bij de notaris... Ik verwacht dat het een weekje later word.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:35

Janine ik belde ook de notaris en kreeg heel bot terug dat dit niet mijn taak was. Nou sorry hoor, ik doe dit ook niet elke dag.

Wij krijgen donderdag onze rente offerte van de nieuwe adviseur. Zodra wij de hypotheek rond hebben, gaat er direct een klacht naar de vorige. Ze heeft ons niet alleen 3 weken vertraging (en veel stress) opgeleverd maar is ook nog erg slordig. Zij heeft voor ons een taxatie geregeld, wij hadden totaal geen inspraak over de datum. het bedrijf via waar het ging, was voor ons niet te bereiken. Toen de adviseur zei ons niet te kunnen helpen, ging ik er vanuit dat zij de taxatie zou afmelden. Totaal niet aangedacht om hier zelf naar te kijken tot een dag voor de geplande datum. Geprobeerd te bellen maar kon nergens gegevens vinden. Wel nogmaals dat het contact via de adviseur zou lopen. Nu is het huis dus wel getaxeerd vorige week dus daar kreeg ik een factuur van. Voor ons niet erg, maar wat als we het hele huis hadden afgeblazen vanwege de adviseur? Dan had ik 300 euro voor een huis moeten betalen wat we niet eens kopen...

Onze nieuwe adviseur ziet alles nog positief in. Moeten wel snel actie ondernemen maar oke. En hij heeft flink meer kosten koper berekend dan wij hebben begroot, dus daar moeten we nog even kritisch naar kijken...

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:44

Pff blijft gedoe allemaal, die lui.

Hier een soort van lichtpuntje. Het is rond.. bijna dan. Kink in de kabel is nu dat de notaris geen tijd heeft voor 1 juni (terwijl ze dus ons verplicht sturen uiterlijk 1 juni over te dragen). Daar belden ze rond 4u mijn man over. Die is dus even volledig uit zijn slof geschoten en waarschijnlijk lukt het nu morgen 15:00u toch. To be continued!

In ieder geval wel iets leuks: vandaag was de officiële feestelijke opening van de bouw en alvast wat buren ontmoet. Zo op het eerste zicht stuk voor stuk superleuke mensen. Al een aantal op facebook en wat contactgegevens gekregen. Heb er alle vertrouwen in dat het een leuke straat gaat worden.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:40

Hier gaat het opeens snel.
De verkoopmakelaar had van onze adviseur gehoord dat onze financiering rond is, dus hij belde mij. Of we konden vervroegen met passeren naar 19 juni. Dus alles snel geregeld etc, en nu dus over 2,5 week al passeren *\o/* *\o/*

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:01

jeetje Elize wat een verhaal met die notaris! Maar je opening klinkt heel leuk! fijn als het er nu al naar uit ziet dat het een leuke straat wordt

Babsiej dat gaat snel, spannend hoor

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:32

Leuk Babsiej!

Ik heb vanochtend weer een huis bezichtigd. Echter verkoopt een notaris het huis, vanwege overleden/geen familieleden. En ze wilden niks zeggen of er speling in de VP zit. Ik weet alleen dat het geld naar goede doelen gaat. Ik denk dat ik wellicht morgen een laag bod ga doen, om ook even te kijken waar zij ongeveer zitten. En om te kijken of ik dan zelf ruimte over houd om ook hypotheek te "gebruiken" voor het opknappen van een aantal dingen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:08

Joosiien schreef:
Leuk Babsiej!

Ik heb vanochtend weer een huis bezichtigd. Echter verkoopt een notaris het huis, vanwege overleden/geen familieleden. En ze wilden niks zeggen of er speling in de VP zit. Ik weet alleen dat het geld naar goede doelen gaat. Ik denk dat ik wellicht morgen een laag bod ga doen, om ook even te kijken waar zij ongeveer zitten. En om te kijken of ik dan zelf ruimte over houd om ook hypotheek te "gebruiken" voor het opknappen van een aantal dingen.

Je hypotheek is echt de verkoopprijs + 1%. Tegenwoordig kan je geen grotere hypotheek nemen.
Daarvoor heb je een bouwdepot nodig, en die is afhankelijk van taxatie. Dus of bepaalde verbouwingen ook daadwerkelijk zorgen voor waardevermeerdering.

Maar ik neem aan dat je financieel adviseur je hier al over heeft geïnformeerd?

Babsiej wat fijn zeg!!! *\o/*

RoosG, wat een horken zeg... Kan maar zo van dezelfde notaris zijn als ik je woonplaats zie. Zit op meerdere plekken in het land.

Ik zit in spanning af te wachten tot ik iets hoor. Op z'n vroegst vandaag... Heel spannend... Dus ik dacht, ik ga paardrijden, bodywarmer aan en telefoon erin. Helaas bleek de bak zo uit de wind en in de zon te liggen, dat bodywarmer aan geen optie was. Uiteindelijk bleek het ook niet nodig :+ Heb nog niets gehoord :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:30

Mijn zoektocht is over. Morgen ga ik eerst in een caravan omdat de houdige bewoners er nog in zitten en ik uit mijn huis moet. Hoe blij ik ook ben met mijn nieuwe huis toch stromen de tranen de hele dag. Het afscheid is zo moeilijk. Hebben jullie dat niet? Heb hier 44 jaar gewoont.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:33

Niet bij elke bank is het verkoopwaarde + 1%.
Onze woning is iets hoger getaxeerd en van de getaxeerde waarde krijgen wij 101%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:43

Het is taxatiewaarde, verkoopprijs of marktprijs waarover de hypotheek gaat. Per verstrekker verschillend :j

Ik herken het wel Kohtje.. woon hier dan nog niet zo lang, 5 jaar pas. Maar ga vooral de tuin met de mooie peer heel erg missen. Toch is het een mooie en vooral goede stap die we gaan maken. Een huis echt van ons, helemaal zoals wij het mooi vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:53

Babsiej schreef:
Niet bij elke bank is het verkoopwaarde + 1%.
Onze woning is iets hoger getaxeerd en van de getaxeerde waarde krijgen wij 101%.

True, dat is waar ook... Vergeet ik telkens :+

Ik heb net gehoord dat de eerste acceptant akkoord is, tweede is een formaliteit.
Dus in principe heb ik alles rond!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:04

Zo de nieuwe intentieverklaring is hier rond, dus die heb ik net opgestuurd naar onze adviseur en die gaat nu een spoedaanvraag bij de bank plaatsen :j

Nu vingers crosst en hopen dat er niks meer mis gaat :+

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:11

Hoi allemaal, ik wil me ook graag melden hier. Bij mijn vriend en mij begint het koopcircus binnenkort; met recht een circus want wij wonen al in het huis dat we willen kopen :D
Het wordt allemaal heel spannend...morgenochtend hebben we een adviesgesprek over de mogelijke hypotheek. Ik lees graag mee hier vanwege alle tips die er worden gegeven, zo wist ik echt niet dat een bouwdepot evengoed nog mogelijk was.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:22

Oh, ik herken het ook hoor kohtje :j
In ons vorige huis hebben we maar 7 jaar gewoond, we wisten altijd al dat we daar weer weg zouden gaan, maar toch deed het me wel wat. Het was een heerlijk huis. Maar eigenlijk had ik er niet eens echt een binding mee, maar toch he.

Als we weg zouden moeten waar we nu wonen is dat echt een ander verhaal, dit is ons forever home, zo voelt dat...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:28

kohtje schreef:
Mijn zoektocht is over. Morgen ga ik eerst in een caravan omdat de houdige bewoners er nog in zitten en ik uit mijn huis moet. Hoe blij ik ook ben met mijn nieuwe huis toch stromen de tranen de hele dag. Het afscheid is zo moeilijk. Hebben jullie dat niet? Heb hier 44 jaar gewoont.

:(:)

Ik weet het niet, ik woon bij m'n ouders in... Dit zal ook altijd een beetje mijn huis blijven natuurlijk. Zolang m'n ouders er nog wonen althans...

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:41

Ik denk ook dat ik hetbest moeilijk ga vinden hier weg te gaan. Het was echt zo'n heerlijk plekje! Ik weet nog hoe blij we waren toen we het kregen. Maar ja, we zijn er inmiddels echt uitgebarsten. Baby slaapt nog steeds bij ons in de kamer en geen tuin. Straks bijna dubbele ruimte, tuin en dakterras, dus ja daar hebben we ook heel veel zin in.
Stucadoor is al besproken, het opknappen van de meubels die meegaan begint op te schieten, nieuwe bank is besteld, laminaat ligt al bij schoonouders, klusplanning gemaakt. En nu nog 3 maanden aftellen. Pfff...
Voor degenen die voor een nieuwe badkamer gaan. Waar zijn jullie geslaagd voor een meubel? Ik vind het allemaal zo hetzelfde en zo 'niksig' wat we gezien hebben. 1 mooie gezien, maar buiten budget.

Op Facebook heb je trouwens een groep waarin mensen projecten posten van dingen van Action. Heel vaak komen keukens voorbij die ze beplakt hebben met folie. Dat ziet er echt mooi uit. Voor als de keuken zelf nog goed is, maar de kleur je niet aanstaat. Dan hoeft er niet meteen een andere in. Ik ga ook zoiets gebruiken om de achterwand achter het fornuis weer toonbaar te maken (mensen nu hebben daar een soort vinyl met wolkerig marmer motief, blegh). Nieuwe Handgreepjes erop en dan kan de bestaande keuken wel weer even mee.

Bij ons was er bij de tweede beoordeling toen trouwens toch nog gezeur en moesten we nog dingen nazenden enzo. Daardoor 1 keer verlenging aan moeten vragen en toen haalden we het net.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:48

Kohtje snap je gevoel wel. :(:)

Nog even bij makelaar langs geweest net. Hij baalt ook van de situatie. Heeft de afwijzing op papier gelezen ook en snapt werkelijk niet waarom ze hebben afgewezen. :n hij zegt je voldoet aan alle regels die ze stellen. Nhg heeft het goedgekeurd en die schijnen normaal zo n beetje de norm te zijn. Als die goedkeuren mogen ze eigenlijk niet weigeren. Heeft de hypotheekadviseur van zijn eigen bedrijf er nog naar laten kijken, die heeft ook nog naar hypotheekmaatschappij gebeld en krijgt hetzelfde te horen. Raar dus.

Maar ja toch gedaan dus. :( . En helaas zijn zij de enige ongeveer die allimentatie verhypotheken normaal.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:08

Mwah dat is niet helemaal waar Karuna, maar andere banken kunnen weer aanvullende eisen stellen waardoor jouw aanvraag daar niet past. Wel ontzettend balen zeg :\ Banken mogen overigens wel degelijk strenger zijn dan NHG, ik kan er meerdere voorbeelden van opnoemen.

Sterkte kohtje, dat zal inderdaad heel heftig zijn :(:)

Janine, het is inderdaad vaker taxatiewaarde + 1%. Dat de taxatie vaak gelijk is aan de koopprijs is dan weer een ander detail. Overigens heb ik tot nu toe bijna alle woningen hoger getaxeerd in de boeken staan dan de koopprijs. En dat biedt weer mogelijkheden qua hypotheek. Dit soort stellige uitspraken zijn altijd wel gevaarlijk om te doen :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:09

Ok, dat is wat makelaar tenminste hun adviseur hem gezegd heeft.kennelijk hanteert elke adviseur dan zijn eigen richtlijnen of zo. :o? Snap het zo langzaam aan niet meer. Maar ja hoe dan ook knap balen. Kun je het betalen, zeggen ze ook maar je krijgt het niet. -O-

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:11

Nou, niet elke adviseur heeft evenveel kennis van de materie omtrent echtscheiding en alimentatie :) ING doet het bijvoorbeeld ook. Maar die zijn op andere vlakken juist weer heel erg streng. En zo heeft elke bank/verstrekker wel iets tegenwoordig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:11

Woehoeee... zonet in de auto nog een appje gekregen van de hypotheekadviseur, financieel is het nu écht helemaal rond!! *\o/*

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:57

Eigenlijk toch apart dat het bij zoveel mensen zo moeizaam gaat :+

Hier getekend voor de rente offerte. Dus alles kan ingediend worden wanneer het voorlopig koopcontract getekend is.

Morgen maar is de makelaar bellen dat hij er gas op zet. De conceptversie is goedgekeurd maar moesten wachten op een taxatie van casade.

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 08:26

Yes gefeliciteerd Janine, wat fijn!!

Kohtje, ik snap je heel goed, ik moet er nu ook echt nog niet aan denken dat ik straks niet meer in dit huis woon, het is een prachtige kans/huis waar we naartoe gaan, maar jeetje wat hebben we hier veel meegemaakt en wat heb ik geknokt voor dit huis. Om het dan nu 'zomaar' op te geven...