Slmt9 schreef:Sorry, ik had wat foutjes in mn vorige post. Het gaat om het komende jaar en mijn contract loopt tot 5 december. Ik wil dus voorkomen dat ik in december moet bijbetalen. Ik heb dan voor mezelf vergeleken met de cijfers van het vorige jaar om een beeld te hebben wanneer ik teveel verbruik zonder panelen (april tm september).
Als mijn contract verlengd wordt op 5 december 2023, dan zijn mijn zonnepalen al verrekent met die maanden en begin ik vanaf 5-12 weer op nul toch? Dus daarom vraag ik me af of het wijzer is om eerder over te stappen zodat het stukje zonnepanelen ook over december wordt meegenomen en ik niet van die verrekening afhankelijk ben in 2024. Is dit nog te volgen?
Zolang de regeling alleen voor 2023 geldt klopt dit inderdaad. Dan kan je tot 5 dec alles uitvlakken zeg maar en betaal je daarna naar verbruik. Dus stel:
Je prijsplafond voor december is 250 kwH. Je wekt 100 op en verbruikt 500, dan betaal je over 150 kwH een hoog (hoger) tarief. Maar dit wordt natuurlijk wel recht getrokken in 2024. Je betaald niet per maand, alleen je voorschot zal hoger zijn voor 2024.
Maar goed, zolang de regeling alleen voor 2023 geldt, moet iedereen een hoger voorschot in 2024 gaan aftikken waarschijnlijk.
Eerder overstappen alleen nut als je overstapt in de maanden dat je heel veel opwerkt, en daarmee dus kan compenseren. Want je prijsplafond stopt qua compensatie als je contract eindigt toch?