Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:59

Slmt9 schreef:
Sorry, ik had wat foutjes in mn vorige post. Het gaat om het komende jaar en mijn contract loopt tot 5 december. Ik wil dus voorkomen dat ik in december moet bijbetalen. Ik heb dan voor mezelf vergeleken met de cijfers van het vorige jaar om een beeld te hebben wanneer ik teveel verbruik zonder panelen (april tm september).

Als mijn contract verlengd wordt op 5 december 2023, dan zijn mijn zonnepalen al verrekent met die maanden en begin ik vanaf 5-12 weer op nul toch? Dus daarom vraag ik me af of het wijzer is om eerder over te stappen zodat het stukje zonnepanelen ook over december wordt meegenomen en ik niet van die verrekening afhankelijk ben in 2024. Is dit nog te volgen? :+

Zolang de regeling alleen voor 2023 geldt klopt dit inderdaad. Dan kan je tot 5 dec alles uitvlakken zeg maar en betaal je daarna naar verbruik. Dus stel:
Je prijsplafond voor december is 250 kwH. Je wekt 100 op en verbruikt 500, dan betaal je over 150 kwH een hoog (hoger) tarief. Maar dit wordt natuurlijk wel recht getrokken in 2024. Je betaald niet per maand, alleen je voorschot zal hoger zijn voor 2024.

Maar goed, zolang de regeling alleen voor 2023 geldt, moet iedereen een hoger voorschot in 2024 gaan aftikken waarschijnlijk.

Eerder overstappen alleen nut als je overstapt in de maanden dat je heel veel opwerkt, en daarmee dus kan compenseren. Want je prijsplafond stopt qua compensatie als je contract eindigt toch?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:10

MarliesV schreef:
Zolang de regeling alleen voor 2023 geldt klopt dit inderdaad. Dan kan je tot 5 dec alles uitvlakken zeg maar en betaal je daarna naar verbruik. Dus stel:
Je prijsplafond voor december is 250 kwH. Je wekt 100 op en verbruikt 500, dan betaal je over 150 kwH een hoog (hoger) tarief. Maar dit wordt natuurlijk wel recht getrokken in 2024. Je betaald niet per maand, alleen je voorschot zal hoger zijn voor 2024.

Maar goed, zolang de regeling alleen voor 2023 geldt, moet iedereen een hoger voorschot in 2024 gaan aftikken waarschijnlijk.

Eerder overstappen alleen nut als je overstapt in de maanden dat je heel veel opwerkt, en daarmee dus kan compenseren. Want je prijsplafond stopt qua compensatie als je contract eindigt toch?

Ja, dank je, dit bedoelde ik. Dan zou het dus veel slimmer zijn in mijn geval om in maart 2023 al over te stappen.

MarliesV

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:13

Als je onder je contract uitkan, ja in dit geval denk ik wel. Normaal zou het slimste zijn om voor 2023 per 1 januari een nieuw contract te hebben natuurlijk.

Je moet even rekenen of je de maanden april-mei niet nodig bent om jan-feb-mrt te compenseren natuurlijk. Want het prijsplafond is niet evenredig over de maanden. Dus mocht je er boven komen in de eerste 3 maanden, kan het voordeliger zijn om bv 1 maand langer te blijven zitten en dan eind april of eind mei over te stappen. Anders krijg je nog een dikke eindafrekening.

En je voorschot voor de eerste maanden niet te laag zetten, als je weet dat je over gaat stappen.

Leuke puzzel dit haha

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:16

Ja, die heb ik net vergeleken met de getallen van vorig jaar (dan kom ik op maart uit) en dat houd ik bij. Het enige wat je dan misloopt is dat ik die maanden al had meegerekend met de zonnepanelen.

Dus ik ben er toch nog niet uit :+
Dan moet ik denk ik wachten tot ik het er met de zonnepanelen uit heb en dan overstappen. Wat ingewikkeld dit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:21

Babsiej schreef:
Dees schreef:
Ik snap je verhaal, ik snap alleen niet wat je probleem is.

Zonnepanelen brengen doorgaans iets op van maart tot en met oktober. De overige maanden is de opbrengst ervan verwaarloosbaar.

Aangezien je ze pas komend februari laat installeren, zou ik me daar nu nog niet zo druk om maken.

Je weet dat het energiecontract wat je hebt, variabel is en iedere dag opzegbaar? Je zit niet voor een heel jaar vast aan een keuze die je vandaag maakt.

Ik heb vanaf 9 december (daarvoor waren ze paar weken stuk, naja de omvormer) tot en met gisteren, 81 kwh van m’n zonnepanelen. Dus per maand kom je dan toch nog op 125 op de kortste dagen. Niet helemaal verwaarloosbaar vind ik.

En toch is het absoluut verwaarloosbaar, want het is nog geen fractie van je jaaropbrengst.

Afbeelding

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:25

Maar toch niet verwaarloosbaar? In die maanden die jij zegt lever ik 700 op.

Vergeleken de overige maanden is t niet heel veel nee, maar 700kwh is toch behoorlijk om te verwaarlozen. Bijna 300 euro onder t plafond en met normale tarieven t dubbele..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:27

Ik ben wel benieuwd hoor hoe ze het allemaal willen regelen / berekenen met die maandelijks wijzigende tarieven en plafonds, als je geen slimme meter hebt.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:36

Elke 1e van de maand meterstanden doorgeven of ze schatten het voor je.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:39

pmarena schreef:
Ik ben wel benieuwd hoor hoe ze het allemaal willen regelen / berekenen met die maandelijks wijzigende tarieven en plafonds, als je geen slimme meter hebt.....

Dan wordt het verrekend einde contract en eventueel einde jaar nog een keer als einde contract daar niet gelijk mee valt.

Als de regeling niet wordt verlengt, dan zul je dus met een niet slimme meter eind december nog een keer de meterstanden door moeten geven. Anders kan het niet verrekend worden.

Wij hebben tot eind oktober een contract. Gaan dus in november en december vermoedelijk wel over het prijsplafond heen, alleen omdat wij geen gas hebben, zullen de kosten meevallen.
Waarschijnlijk schakelen we dan voor 2 maanden over van warmtepomp naar pellet kachel, afhankelijk van de kosten van de pellets op dat moment.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:34

Babsiej schreef:
Maar toch niet verwaarloosbaar? In die maanden die jij zegt lever ik 700 op.

Vergeleken de overige maanden is t niet heel veel nee, maar 700kwh is toch behoorlijk om te verwaarlozen. Bijna 300 euro onder t plafond en met normale tarieven t dubbele..

Als jij zoveel kWh wint met je zonnepanelen, dan hoef jij met de kWh helemaal geen rekening te houden met het plafond. Kun je op jaarbasis zelfs 2 warmtepompen volop van laten draaien +:)+

Ik blijf de zonnepaneel-opbrengsten van nov, dec, jan en feb echt verwaarloosbaar vinden. Maar alles is relatief. Misschien is het voor jou wel heel veel. En misschien betaal jij wel heel veel per kWh. Ik niet. Mijn wasmachine draait vannacht voor 0,09 eurocent per kWh :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:56

Dees schreef:
Anwb is bewezen not-for-profit.

De gasprijs bij Anwb is vandaag 0,88 + 0,54 = 1, 62 euro per m3.
Elektra op het duurste moment vandaag (van 17 tot 18 uur) is 0,20 + 0,02 = 0,22 euro per kWh.
Mijn vaatwasser draaide vannacht voor 0,04 euro per kWh. Ik heb eigenlijk wel aardigheid aan die uurtarieven, het wordt een beetje sport:D

Ja, dat is het bij ons ook! Een sport!
Bij ons gaat de wasmachine, vaatwasser en elektrische fiets altijd op de timer en aan op laagste punt, in de regel is dat baan rond 02:00 /03:00. Tegen 2 of 3 cent: zo leuk! :D

Wat betreft negatieve tarief: Met de salderingsregeling zijn die enkele uren negatief tarief helemaal niet spannend.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 00:23

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:38

Die knip voor salderen waar hij over spreekt op 1-1-23 en 1-1-24 komt nog niet overeen met wat is afgesproken haal ik uit de comments.

Als dit wel klopt betekent dat wat je nu nog over hebt in kwh uitbetaald krijgt en niet mee neemt naar 2023.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:56

Helder verhaal.
Vooral belangrijk voor mensen met overcapaciteit op zonnepanelen om even op te letten.
(al neem ik aan dat wanneer je jaarlijks zonne-overschot hebt, je natuurlijk allang zit bij de energieleverancier met de hoogste teruglever vergoeding ;) )

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:15

SunnyHorse schreef:
Dees schreef:
Anwb is bewezen not-for-profit.

De gasprijs bij Anwb is vandaag 0,88 + 0,54 = 1, 62 euro per m3.
Elektra op het duurste moment vandaag (van 17 tot 18 uur) is 0,20 + 0,02 = 0,22 euro per kWh.
Mijn vaatwasser draaide vannacht voor 0,04 euro per kWh. Ik heb eigenlijk wel aardigheid aan die uurtarieven, het wordt een beetje sport:D

Ja, dat is het bij ons ook! Een sport!
Bij ons gaat de wasmachine, vaatwasser en elektrische fiets altijd op de timer en aan op laagste punt, in de regel is dat baan rond 02:00 /03:00. Tegen 2 of 3 cent: zo leuk! :D

Wat betreft negatieve tarief: Met de salderingsregeling zijn die enkele uren negatief tarief helemaal niet spannend.

Zo juist overgestapt naar ANWB Energie, scheelt ons serieus veel geld, en ik ben ook zo'n type die zorgt dat alles wat maar mogelijk in de goedkoopste uren aanspringt/oplaadt.
Had het al veel eerder moeten, maar ja beetje gemakzuchtig geweest.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:28

Charley, nog even een maandje afwachten dus en dan gaat contract in?

Vannacht betaal je tussen 00:00 tot 08:00 helemaal niks, noppes, nada, 0,0 voor je stroom bij ANWB. Had ik maar een elektrische auto.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:27

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:12

Ik heb even bij een paar leveranciers op de site gekeken en overal vind ik dit:

Citaat:
Eneco

Je hebt zonnepanelen
Als je zonnepanelen hebt, dan salderen we zoals je van ons gewend bent op de jaarnota. We verrekenen eerst de teruggeleverde stroom op je jaarnota. Neem je meer stroom af dan je teruglevert? Dan geldt voor de rest van je stroomverbruik gewoon het prijsplafond, en daarboven je actuele tarieven.

Dus salderen blijft werken zoals het altijd al werkte. (Per jaar waarbij een jaar wordt gezien als de periode van jaar afrekening naar jaar afrekening en niet als kalenderjaar)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:10

Slmt9 schreef:
EllyC schreef:

Dit filmpje is nu verwijdert. Klopte het toch niet dat het salderen per kalenderjaar gaat?

@jobbeltje: je hebt gelijk. De maker van de video heeft hem om die reden ook verwijdert.

Volgens mij blijft de situatie voor mij nog wel steeds gelden omdat mij contract in dec verloopt. Ik kan de gok nemen dat het prijsplafond ook in 2024 er nog is, maar dan neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:29

In jouw geval zat die “knip” er altijd al in december. Ook zonder prijsplafond.

Welke gok zou je willen nemen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:32

Jobbeltje schreef:
In jouw geval zat die “knip” er altijd al in december. Ook zonder prijsplafond.

Welke gok zou je willen nemen?

Dat als er in 2024 geen prijsplafond meer is, ik op een gunstige moment overstap (ruwe schatting juni aanhouden), zodat ik de laatste maand niet in de knoei kom met het prijsplafond.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:37

Leuk speculerend: als er in 2024 nog een prijsplafond zal zijn, dan is dat vast uitsluitend voor de minima in onze samenleving.
Ik zou er maar niet te hard op rekenen dat er in 2024 een prijsplafond is. NL staat aardig onder druk vanuit Europa op dit punt (Europese Bank).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:41

Dat is wat ik ook zeg ;)
Ik ga er vanuit dat er geen prijsplafond in 2024 is. Dan is het gunstiger om al in juni over te stappen (vanwege de zonnepanelen) dan af te wachten tot mn contract in december af loopt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:48

Ik denk trouwens ook niet dat er komend jaar weer vaste contracten worden aangeboden....
Mijn verwachting is eigenlijk dat we voor 2024 en verder nog een paar stevig dure jaren tegemoet gaan zien en dat we dus beter in zijn geheel de spreekwoordelijke broekriem kunnen gaan aantrekken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:51

Variabel bij een Essent of Eneco vind ik ook niet erg, gezien die over het algemeen 1-2 keer per jaar maar tarieven wijzigen.
En wellicht ga ik met gas naar dynamisch, maar ik ben nog wat terughoudend en het gasvoorraden verhaal speelt ook in mn achterhoofd.