Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:36

FB groep ANWB Energie schreef:
Tarieven inclusief / exclusief:
Let op: dit is de situatie in 2022. 2023 is tussen haakjes gezet.

Hoeveel kosten moet je nog optellen bij de uurtarieven / dagtarieven in de app om een all in tarief te krijgen?
Voor stroom tel je er bij op: € 0,088 per kwh (€ 0,092 per kwh voor 2023, volgens nieuw prijsvoorstel van ANWB)
- inkoopkosten
- energiebelasting
- ODE
Voor gas tel je er bij op: € 0,54 per m³ (€0,565 per m³ voor 2023, volgens nieuw prijsvoorstel ANWB)
- inkoopkosten
- energiebelasting
- ODE
(regiotoeslag wordt niet altijd berekend)
Op deze manier kun je beter de tarieven vergelijken met andere leveranciers.
Deze bedragen kun je ook terugvinden op je factuur of prijsvoorstel.
Daarnaast zijn er ook nog leveringskosten, maar dat zijn vaste maandelijkse kosten en die horen niet in het uurtarief.
ANWB rekent geen winstopslag op de inkoopprijs, zoals gebruikelijk is in de energiemarkt. In plaats daarvan hanteren ze een vast bedrag van € 7,00 per maand aan vaste leveringskosten voor gas en € 7,00 voor stroom. Dit zijn dus eigenlijk soort abonnementskosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:38

Dees schreef:
Van de site van Next Energy:
Citaat:
Je betaalt wat je verbruikt (jouw verbruik kan je altijd in de NextEnergy app bekijken) plus een aantal verplichte kostenverhogingen, zoals:

BTW van 9% tot 1 januari 2023
BTW van 21% vanaf 1 januari 2023
Energiebelasting (€0,073 per kWh en €0,49 per m3 gas)
Inkoopvergoeding (€0,02 per kWh en €0,11 per m3 gas)

1 kuub gas kost bij Next Energy vandaag dus 0,88 + 0,49 + 0,11 = € 1,48 excl btw.

Ja ik wou ook al zeggen die €0,88 is leuk roepen maar dat is excl de kosten. Dus inderdaad €1,48

Slmt9

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:50

Dus dan kom je incl btw op 1,61 euro per m3 toch?
Scheelt 0,55 euro op Essent voor mij.

Dank voor alle uitleg (en tips) bij negatief. Mijn variabele contract loopt tot dec 2023 bij Essent. Het is even uitzoeken of we dan die laatste maand in de knoei komen met het prijsplafond, dus wellicht is (veel) eerder overstappen dan zinvol.

Ik blijf nog een beetje hangen in: klinkt te mooi om waar te zijn, wat is het addertje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:50

Die 0,88 is al met die 11 cent erbij. Alleen de belasting niet omdat ik die niet wist en dat had ik erbij gezet :)

De prijs in de app is nu 77ct dus 1,37 incl belasting zonder de btw.

Het scheelt nogal wat met de 2,77 die ik bij Eneco betaalde en die zou weer verhoogd worden tot 3,12

Heb ook al minder dan die 77ct in de app gehad, 55ct heeft ie ook gestaan een paar dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:57

Ja maar het is dus niet zo laag als je doet voorkomen...

Zeker omdat de hoge pieken niet gecompenseerd gaan worden in het prijsplafond. Dan denk ik eigenlijk niet dat je heel veel goedkoper uit bent straks.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:03

Ik denk wel dat je een stukje voordeliger bent dan bij de traditionele aanbieders.

Het prijsplafond bij dynamisch draait op dag-gemiddelden. De hoge piekprijzen (momenten) zitten bij de dag-gemiddelden inbegrepen.
Al nivelleert het prijsplafonds het voordeel van dynamische contracten wel.
Laatst bijgewerkt door Dees op 26-12-22 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:05

Maar dan zou je eigenlijk denken dat de meerderheid gaat switchen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:07

Cer schreef:
Maar dan zou je eigenlijk denken dat de meerderheid gaat switchen?

Dit dus ja...

Het risico van zulke maatschappijen is vooral dat ze ter plekke inkopen wat ze nodig hebben. Maar als het gas straks echt schaars gaat worden dan sta je wel achteraan in de rij.

Het is niet voor niks dat er beste voorraden aangehouden worden voor als we straks helemaal niets meer krijgen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:09

Nederlanders zijn erg conservatief en laten zich makkelijk bang praten door "bijbetalen op zonnepanelen" en "piekprijzen".

Ik moet toegeven, dat vond ik ook een dingetje. Maar nu we het hebben, begin ik het te snappen en is het eigenlijk best lollig allemaal.

Je bent alleen beter af als je toevallig in 2020 ofzo voor 5 jaar de tarieven had vastgeklikt in een vast contract. Maar ja, dat durfde ik toen ook niet :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:11

Spenk schreef:

Zeker omdat de hoge pieken niet gecompenseerd gaan worden in het prijsplafond. Dan denk ik eigenlijk niet dat je heel veel goedkoper uit bent straks.

Het prijsplafond is maar een jaar, en wij verbruiken veel meer dan 1200kuub.

En ik heb de laatste maanden nog niet meer dan 1,45 betaald, en volgens next energy hoef je als dynamische klant ook niet meer dan 1,45 te betalen bij het prijsplafond.

Dus voor ons is het zeker goedkoper :)

En als het gas schaars wordt gaan we van het gas af. Ook geen groot issue. Ik ben niet bang dat we het koud krijgen.
Dat is sowieso al de bedoeling alleen nu nog niet haalbaar dus we sparen even door.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 26-12-22 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:12

Maar dees hoe denk jij dan dat zulke aanbieders garanderen dat ze kunnen leveren? En dan bedoel ik niet het stroom maar het gas. Omdat ze naar eigen zeggen geen grote voorraden bijhouden die dan ''duur ingekocht zijn'' zoals de grote spelers wel doen.

Maar die kunnen wél garanderen dat we het hele jaar gas krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:13

verootjoo schreef:
Spenk schreef:

Het prijsplafond is maar een jaar, en wij verbruiken veel meer dan 1200kuub.

En ik heb de laatste maanden nog niet meer dan 1,45 betaald, en volgens next energy hoef je als dynamische klant ook niet meer dan 1,45 te betalen bij het prijsplafond.

Dus voor ons is het zeker goedkoper :)

Volgensmij is dat dus niet zo dat stond dacht ik in de brief naar de 2e kamer. Maar dat kan ik mis hebben. Ze wouden juist dat die pieken niet opgevangen zouden worden door het prijsplafond.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:15

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:21

Spenk schreef:
Maar dees hoe denk jij dan dat zulke aanbieders garanderen dat ze kunnen leveren? En dan bedoel ik niet het stroom maar het gas. Omdat ze naar eigen zeggen geen grote voorraden bijhouden die dan ''duur ingekocht zijn'' zoals de grote spelers wel doen.

Maar die kunnen wél garanderen dat we het hele jaar gas krijgen.

Ik geloof er eerlijk gezegd geen bal van dat bijv een Eneco ergens een opslag heeft voor alle M3 van haar klanten voor het komende jaar.

Ik geloof wel dat NL als land ergens een opslag heeft voor een groot deel van het gas. Maar energieleveranciers kopen het gewoon in op de termijnmarkten (beurshandel), waar de NL overheid ook fijn op meehandelt. Zo heeft de overheid die vele M3 die onder Groningen zat ook verkwanseld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:48

Nederland heeft zeker gasopslagen ik geloof 4 grote velden waarin ze ruim voor het hele jaar gas kunnen opslaan.

Dat wordt verhuurd aan de markt. Dus energie maatschappijen slaan daar wel degelijk gas op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:55

De grootste is minstens voor de helft van Gazprom..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:20

Oh ik geloof wel dat het gas fysiek in NL is. Ik geloof echter niet dat het al verdeeld is onder de maatschappijen. Die hebben gewoon op de termijnmarkt gasfutures gekocht, oftewel: toekomstige leveringen.

https://www.investing.com/commodities/i ... c1-futures

In de grafiek uit bovenstaande link kun je zien dat energiemaatschappijen die in augustus-september voor een heel jaar voor hun klanten hebben ingekocht, véél te duur hebben ingekocht.
Maar dat hebben ze zeer waarschijnlijk helemaal niet gedaan, ik vermoed dat ze maximaal per kwartaal inkopen. Dat is kwa liquide middelen veel handiger dan voor een heel jaar en zo kunnen ze ook meeprofiteren van prijsschommelingen. En per kwartaal de prijzen voor hun klanten aanpassen.
Maar goed, ik zit niet in die markt, dus helemaal zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.
Maar ik geloof er écht geen bal van dat er een maatschappij is die een heel jaar in het vooruit heeft ingekocht, laat staan dat ergens zelf heeft opgeslagen.

Nog een interessante link: https://zichtopenergie.nl/prijsontwikke ... asprijzen/

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:44

Dees schreef:
Ik geloof er eerlijk gezegd geen bal van dat bijv een Eneco ergens een opslag heeft voor alle M3 van haar klanten voor het komende jaar.

Eneco heeft in Duitsland, paar km van de nederlandse grens in ieder geval 2 gasopslagen. Samen goed voor 100 miljoen m3 gas.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:25

Wie wil meedenken voor het komende jaar?

Mijn variabele contract loopt tot 5-12-2023. Dat betekent dat ik voor het prijsplafond in december 298kwh mag verbruiken.
Vorig jaar vanaf december zat ik op 273kwh
Dit jaar zit ik tm vandaag op 210kwh.
Dus we redden het net wel/net niet.

Nu krijgen we vanaf febr. zonnepanelen. Zie ik het dan goed dat we daar niets maar aan hebben in december (mbt prijsplafon), omdat het contract net weer opnieuw in gaat per 5-12?

Ik probeer er dus achter te komen of ik eerder moet gaan overstappen en wanneer dan het meest zinnige moment is. De maanden april tm september zat ik vorig jaar hoger dan het komende prijsplafond. Maar dan vanaf feb 2023 dus zonnepanelen.
Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 27-12-22 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:30

Het prijsplafond is van kracht in 2023, niet vandaag al.
Wat je verbruik deze maand is, doet er voor het prijsplafond dus niet toe.

Je afrekening komt op 5 mei 2023. Dan geldt voor jou het cumulatief plafondverbruik van 1 Jan tot 5 mei. Onderlinge maanden kun je binnen die periode met elkaar verrekenen.
En daarna begin je aan een nieuwe periode, van 5 mei tot en met 31 dec. Binnen die maanden mag je het verbruikplafond ook verrekenen over de maanden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:36

Sorry, ik had wat foutjes in mn vorige post. Het gaat om het komende jaar en mijn contract loopt tot 5 december. Ik wil dus voorkomen dat ik in december moet bijbetalen. Ik heb dan voor mezelf vergeleken met de cijfers van het vorige jaar om een beeld te hebben wanneer ik teveel verbruik zonder panelen (april tm september).

Als mijn contract verlengd wordt op 5 december 2023, dan zijn mijn zonnepalen al verrekent met die maanden en begin ik vanaf 5-12 weer op nul toch? Dus daarom vraag ik me af of het wijzer is om eerder over te stappen zodat het stukje zonnepanelen ook over december wordt meegenomen en ik niet van die verrekening afhankelijk ben in 2024. Is dit nog te volgen? :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:46

Salderen gebeurt toch toch per kalenderjaar?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:47

Ik snap je verhaal, ik snap alleen niet wat je probleem is.

Zonnepanelen brengen doorgaans iets op van maart tot en met oktober. De overige maanden is de opbrengst ervan verwaarloosbaar.

Aangezien je ze pas komend februari laat installeren, zou ik me daar nu nog niet zo druk om maken.

Je weet dat het energiecontract wat je hebt, variabel is en iedere dag opzegbaar? Je zit niet voor een heel jaar vast aan een keuze die je vandaag maakt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:48

EllyC schreef:
Salderen gebeurt toch toch per kalenderjaar?

Binnen de contractperiode. Iedere eindafrekening maakt een harde knip. Of het nu het prijsplafond betreft, of saldering.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:52

Dees schreef:
Ik snap je verhaal, ik snap alleen niet wat je probleem is.

Zonnepanelen brengen doorgaans iets op van maart tot en met oktober. De overige maanden is de opbrengst ervan verwaarloosbaar.

Aangezien je ze pas komend februari laat installeren, zou ik me daar nu nog niet zo druk om maken.

Je weet dat het energiecontract wat je hebt, variabel is en iedere dag opzegbaar? Je zit niet voor een heel jaar vast aan een keuze die je vandaag maakt.

Ik heb vanaf 9 december (daarvoor waren ze paar weken stuk, naja de omvormer) tot en met gisteren, 81 kwh van m’n zonnepanelen. Dus per maand kom je dan toch nog op 125 op de kortste dagen. Niet helemaal verwaarloosbaar vind ik.