Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:44

flooooo schreef:
Wat een leuk huis Chevax! Wanneer moeten jullie uit je huidige huis?
Misschien een hele gekke vraag maar als het aan je eisen voldoet maar je niet mega enthousiast klinkt, waarom dan wel verhuizen? Omdat je zegt dat je inlevert. Voldoet jullie huidige huis dusdanig niet meer?
Toevallig kwam er vlakbij het huis waar we gaan kijken nog wat te koop, niet echt te vergelijken want kleiner en minder vrij, veel minder tuin maar toch: https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-4 ... enhorst-3/
Het geeft iets van een vergelijk.

Ons huidige huis is voor mij geweldig, we hebben het helemaal verbouwd en over elke m2 is nagedacht. Door bepaalde omstandigheden woont onze dochter bij ons, met haar vriend. We hebben een inpandig appartement gemaakt in ons huis, het is nogal een groot pand.
Waarom dan toch verhuizen?
- we zitten in het “centrum” en willen graag wat meer ruimte rond ons
- m’n man is geboren en opgegroeid op 50m van ons huis, hij heeft het eigenlijk wel eens gezien in Axel
- onze dochter en haar vriend willen op termijn een gezinnetje en dan is hun appartement gewoon te klein.

En dat alles bij elkaar maakt dat we verkopen. Het is geen “moeten”, als ik zou zeggen dat ik het absoluut niet wil, dan blijven we. Ik wil wel verhuizen, maar wil niet al teveel inleveren op wooncomfort. Maar zo ruim als ik nu woon (woonkamer is 16m), dat vind ik niet meer. En het huis in Zandstraat is minder ruimtelijk, maar heeft wel veel mogelijkheden en een heerlijke tuin.
En in ons huis moeten we ook nog wat dingen aanpakken, zoals de ene keuken en de badkamer boven.
Ik plak even een linkje naar mijn huis, niet als verkapte verkooppoging hoor, maar dan heb je beeld.
https://www.funda.nl/koop/axel/huis-429 ... tstraat-7/

chevax

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:02

Dit is trouwens het andere huis waarmee we serieus bezig zijn geweest. Je hebt daar alleen geen enkele berging of achteruit. Dus met je containers en fietsen door het huis, geen plek om motor te zetten, etc. We konden het toen uiteindelijk niet eens worden over de prijs, maar vooral de voorwaarden. Voor de verkoper betekende dat toen dat de aankoop van z’n appartement ook niet doorging. En nu biedt hij het aan voor flink pak minder dan we toen boden. Vind het nog steeds mooi huis, maar dat er geen enkele berging is, dat weegt te zwaar.
https://www.funda.nl/koop/terneuzen/hui ... blokken-4/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:21

Dat is weer een heel ander huis.
Deze spreekt me een stuk minder aan.'
en het heeft volgens mij ook niet de ruimte rond jullie die je zoekt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:16

chevax schreef:
Dit is trouwens het andere huis waarmee we serieus bezig zijn geweest. Je hebt daar alleen geen enkele berging of achteruit. Dus met je containers en fietsen door het huis, geen plek om motor te zetten, etc. We konden het toen uiteindelijk niet eens worden over de prijs, maar vooral de voorwaarden. Voor de verkoper betekende dat toen dat de aankoop van z’n appartement ook niet doorging. En nu biedt hij het aan voor flink pak minder dan we toen boden. Vind het nog steeds mooi huis, maar dat er geen enkele berging is, dat weegt te zwaar.

Je zou haast de hal opdelen en daar een berging van maken. Die ruimte is er genoeg.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:23

Inderdaad een heel ander huis, ook niet meteen mijn ding inderdaad en snap je ding met de berging ook heel goed.

Wij zijn gisteren bij een huis geweest (had hem al gedeeld) en hebben besloten meteen maar een bod uit te brengen. Wel heel lastig gezien er gewoon geen vergelijkbare objecten zijn in deze buurt. Namelijk in het centrum en met parkeerplek en grote tuin. Er moet cosmetisch zeker het een en ander aan gebeuren maar dat bied zeker mogelijkheden, ook om het naar smaak te maken. Zo zouden wij de keuken een stuk willen uitbouwen met grote schuifpui om een woonkeuken te maken. Dat stukje tuin mis je toch niet. Eventueel zouden we de badkamer misschien naar een slaapkamer verplaatsen maar dat is meer voor de toekomst. Bouwtechnisch verwacht ik geen gekke dingen, het is een jaren 70 woning, maar we laten hem dan wel keuren.
Eerst maar afwachten wat ze van ons bod zeggen, er zijn wel meer bezichtigingen gepland maar het loopt geen storm.
Enige eventueel vergelijkbare in de buurt (maar wel kleiner, minder logisch ingedeeld, mega verzakt, kleinere tuin en geen eigen parkeerplek) is verkocht voor 2 ton meer dan deze, en die woning zijn vraagprijs. Alleen vond ook de makelaar daarvan dat het ronduit gestoord was. :') _/-\o_

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:52

Cayenne schreef:

Klopt, totaal ander huis. Het aantal huizen past bij wat we zoeken, is dungezaaid en daarom gaan we nogal van links naar rechts.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:53

floooo, spannend, weet je wanneer je feedback op je bod krijgt?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:19

Spannend Flooo, ik duim voor je!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 20:45

Oooh spannend weer! Zijn er veel geïnteresseerden?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 20:50

Wij hebben ook weer een huis/plek gezien met potentie voor ons. Maar de huizen in onze wijk staan nu al langer te koop dan eerst, dat betekend voor ons ook gewoon minder eigen geld omdat het voor minder op de markt gaat dan eerst. Wij moeten wel voor een kluswoning gaan, omdat het anders helemaal niet kunnen betalen, daar moeten we dan toch rekening mee gaan houden.

Dus nog even goed gaan bedenken of we weer een dag vrij nemen en 5u in de auto gaan zitten.. we willen niet echt overbieden meer.. eerder wel gedaan op woningen maar steeds niet geworden :P

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 21:00

Geen idee wanneer we wat horen, ik weet dat er nog een paar bezichtigingen zijn maar niet heel veel. We hebben ook onder de vraagprijs geboden, dat was ook de verwachting. Heel bijzonder gezien we gewend zijn een tijd te krijgen waarvoor we een bod moeten indienen boven de vraagprijs.
Reden dat we meteen bieden is omdat we graag voor de andere bezichtigingen aan een bod willen hebben liggen, dat geeft hopelijk druk en de vraagprijs is vrij hoog weggezet.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 21:01

chevax schreef:
Cayenne schreef:

Klopt, totaal ander huis. Het aantal huizen past bij wat we zoeken, is dungezaaid en daarom gaan we nogal van links naar rechts.

Herkenbaar, ondanks ons redelijke budget hebben wij ook vrij veel wensen en dus hele verschillende huizen gezien. Van hele saaie jaren 90 bouw maar wel veel ruimte naar super charmante en onpraktische jaren 30 woningen. Overal valt wat voor te zeggen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:03

Spannend flo!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:05

Wij hebben een reactie gekregen, ze gaat niet in op ons bod want ze wil voor nu bij de vraagprijs blijven omdat het huis net te koop staat en er nog wat bezichtigingen staan.
Twee opties:
- Bod verhogen of vraagprijs bieden in de hoop het te hebben. Er zijn nog 3 bezichtigingen, huis staat sinds maandag te koop.
- Bod laten staan en afwachten, als er verder niemand biedt komt ze mogelijk terug.

Vanavond maar eens goed met elkaar over praten. Vraagprijs vinden we gezien de hoeveelheid werk eigenlijk een beetje te gek.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:23

chevax schreef:

Prachtig!
Als dat in deze regio ( midden Nederland) zou staan had het denk ik wel 4 tot 5 keer zoveel opgeleverd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:50

flooooo schreef:
Wij hebben een reactie gekregen, ze gaat niet in op ons bod want ze wil voor nu bij de vraagprijs blijven omdat het huis net te koop staat en er nog wat bezichtigingen staan.
Twee opties:
- Bod verhogen of vraagprijs bieden in de hoop het te hebben. Er zijn nog 3 bezichtigingen, huis staat sinds maandag te koop.
- Bod laten staan en afwachten, als er verder niemand biedt komt ze mogelijk terug.

Vanavond maar eens goed met elkaar over praten. Vraagprijs vinden we gezien de hoeveelheid werk eigenlijk een beetje te gek.

Bij ons hielp het om te bedenken: is er een ander huis dat we gezien hebben (we hebben 19 bezichtigingen gehad) wat net zo goed voldeed aan onze wensen/eisen? We willen weinig kluswerk (niet strippen, nieuw dak etc) maar nieuwe keuken oid is prima, minimaal 5000m2 grond, een schuur, privacy, geen buren, niet in middle of nowhere.

Dit huis (waar we donderdag voor gaan tekenen) was eigenlijk alles wat we zochten, als enige huis. Dan kun je bij je eerste bod blijven hopen dat er niemand biedt, maar in ons geval was er wel iemand die bood (vraagprijs) en dat voelde ze k*t dat we ons bod verhoogde en net ietsje boven de vraagprijs gingen zitten, toen hadden we het. Ben blij dat we dat hebben gedaan. Maar anderzijds, bij de andere huizen vonden we het wel oke en zou wat leuks van te maken zijn... Maar toen we het niet werden was dat geen drama. Dus is het drama als je t huis niet krijgt? Nee? Dan laat je je bod zo. Zo wel, verhoog dan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:36

Wij hebben in de onderhandeling ook toegegeven omdat we dit huis graag wilden. We hadden 5000,- minder in gedachten, maar als ik kijk wat er verder te koop staat is er ook niks wat aan onze eisen voldoet.
4 slaapkamers schijnt al lastig te zijn als je ook nog ruimte voor de paarden aan huis wilt én binnen een budget moet blijven.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:44

de belangrijkste vraag is, krijg je inderdaad spijt als je het gat niet overbrugt (is het 5000 of eerder 25.000?)?

Bij andere huizen waar wij een bod op hadden gedaan vonden we het niet erg dat we uiteindelijk niet bij elkaar kwamen, daarbij hadden we echt een vaste prijs in gedachten. Dat hadden we bij ons toekomstige huis ook, maar op 5000 hadden we het niet laten lopen, dan waren we overstag gegaan Het gat was uiteindelijk 10.000, maar we hielden voet bij stuk bij onze max prijs. Eigenaren zijn toen de 10 gezakt. Stel ze hadden dat afgewezen dan hadden we nog met 5 omhoog kunnen gaan.

Wel een totaal andere situatie (huis waar nog alles aan moet gebeuren en wat al 100 dagen op de markt stond) :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:58

Wij hebben ook met 10.000 verhoogd, ook al waren we de enige bieder. Dit was ons huis en er was geen huis waar we liever zouden willen wonen. Als we het mis waren gelopen op 10K had ik daar echt gruwelijke buikpijn van gehad.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:08

Ik ben een paar jaar terug ook over mijn oorspronkelijke bod heengegaan, weet niet meer hoeveel precies, dacht iets van 7000 Euro. Had er een grappig bedrag van gemaakt, iets van 234 of zoiets aan het eind. Dat laatste, die 234 was net waarom mijn bod ietsje hoger was dan de ander. Daarna kwam nog een bod, dat was een stuk lager.
Het was gewoon wie het hoogst biedt met de minste voorwaarden krijgt het (geen emotionele binding eigenaar, dat was de woningbouwvereniging).
Achteraf nooit spijt van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:27

Eulogy schreef:
Ik zou voor die 4000 euro gewoon de vraagprijs bieden eigenlijk. Gevoelsmatig zal dat voor de verkopers vast best een verschil maken.

Nou wij zijn wezen kijken en hebben de verkopers gesproken, maar zij willen 50k boven de vraagprijs.
Na lang wikken en wegen en gesprekken met de hypotheek adviseur besloten om toch niet te kopen.
Het is een leuke woning maar wij leveren op alles in...geen garage meer, oude badkamer en keuken, geen kunststof kozijnen meer maar houten en minder woon en perceeloppervlakte maar wel het dubbele aan maandlasten, hebben we er niet voor over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:28

Poeh, dat snap ik wel. Dat is 50k meer absoluut niet waard.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 14:17

Maar waarom ben je dan überhaupt wezen kijken als ik vragen mag ? Dat zijn toch zaken die je vantevoren al weet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 14:26

Urona447 schreef:
Maar waarom ben je dan überhaupt wezen kijken als ik vragen mag ? Dat zijn toch zaken die je vantevoren al weet.

Omdat je uit gaat van de vraagprijs bij het bieden? 50k erop willen ga je niet standaard van uit, me dunkt.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:18

Jemig 50k over! Dacht ook niet dat op het moment nog zo werd overboden! Kan me voorstellen dat je enerzijds baalt, maar inderdaad wel mega veel geld! Hopelijk komt er snel wat anders op je pad dat je leuk vindt.