Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:20

Spenk schreef:
Ja maar als je zo rekent dan zijn de tarieven voor andere mensen ook een stuk minder...

Wat dees zegt er komt gemiddeld nog 54 cent per kuub bij. Ik heb het als ik de prijzen noem ook altijd over de prijzen inclusief alles.

Anders kan ik er inderdaad ook wel een stuk afhalen dan lijkt het voordeliger.

Aansluitkosten en maandkosten bereken ik niet bij het tarief per kuub of kWh. Die zijn daar niet bij in te rekenen.

Die leveringskosten per kuub of kWh wel idd, maar die zijn echt weinig.
Incl die is het voor mij de laatste maanden gemiddeld 0,21€ per kWh en 1€ per kuub.

Alsnog niet te vergelijken met de prijzen die wij in ons variabele contract hadden.
Toen was het 0,97€ per kWh en 2,77€ per kuub.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:22

karrij schreef:
Ik heb in de tussentijd even een prijsberekening gedaan bij de ANWB , maar dan krijg ik te zien dat gas op 1.92 per kuub komt, dat is niet variabel en ook niet heel veel goedkoper dan wij nu bij Essent hebben.
En de prijzen worden elke dinsdag aangepast, dus niet dagelijks??
Of snap ik iets niet goed??

Weet ik niet.
Ik zit bij next energy en daar krijg je elke dag een nieuwe gasprijs en per uur energieprijs en dat ligt lager dan dat.

Misschien is dat de gemiddelde prijs die ze verwachten over het hele jaar?

purny

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:47

Hier ook op de 0,68 cent voor stroom en 2,71 per kuub gas. En ook klant bij de essent

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:58

Mensen met zonnepanelen moeten ook rekening houden met het teruglevertarief en voorwaarden daarvan.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:25

Sanet schreef:
Mensen met zonnepanelen moeten ook rekening houden met het teruglevertarief en voorwaarden daarvan.

Is daar wat bijzonders mee?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:29

karrij schreef:
Sanet schreef:

Is daar wat bijzonders mee?

Nou, die voorwaardes zijn overal anders. Dus de ene leverancier betaalt je veel meer voor wat je teruglevert dan de ander. Dus als je aannames doet over hoeveel je daarvoor krijgt, dan wel goed kijken hoeveel dat exact is voor jou. En met welke voorwaarden. Per jaar, per maand, per dag, per uur?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:20

Als je zonnepanelen hebt zou ik niet overstappen naar de anwb.
Of alleen voor gas.
Stroomprijzen wijzigen elk uur en gas 1x per dag.
Bij je voorschot berekening gaan ze uit van een gemiddeld bedrag voor gas
Die 1,92 is dus een schatting van de verwachte inkoopprijs.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 18:54

Ik heb zonnepanelen en zit bij anwb. Per saldo verbruiken wij 500 kWh meer dan we opwekken. Verbruik 2.000, opwekken 1.500.

Bij bijv. Vatenafval zou ik voor elke kWh circa 70 cent betalen, en de teruglevering zou na salderen 10 cent ofzo opleveren.
Maar goed, daar kost elektra me dus iets van 500 x 0,70 = 350 euro.

Bij Anwb is de prijs per kWh gemiddeld echt veel lager. De teruglevering gaat eveneens tegen het uurtarief. En wat wil nou: de kWh's zijn het duurst tijdens kantooruren en het voordeligst tijdens de nacht.

Ik ga het deze zomer eens uitzitten. Zien hoe het bevalt. Elektra is niet zo'n groot deel van onze energierekening.

Er zijn Anwb klanten die in april overstappen met elektra naar de leverancier met een hoge teruglevering opbrengst en nadat ze hun zonopbremgst hebben uitgesaldeerd, teruggaan naar Anwb.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 00:13

Dees schreef:
Ik heb zonnepanelen en zit bij anwb. Per saldo verbruiken wij 500 kWh meer dan we opwekken. Verbruik 2.000, opwekken 1.500.

Bij bijv. Vatenafval zou ik voor elke kWh circa 70 cent betalen, en de teruglevering zou na salderen 10 cent ofzo opleveren.
Maar goed, daar kost elektra me dus iets van 500 x 0,70 = 350 euro.

Bij Anwb is de prijs per kWh gemiddeld echt veel lager. De teruglevering gaat eveneens tegen het uurtarief. En wat wil nou: de kWh's zijn het duurst tijdens kantooruren en het voordeligst tijdens de nacht.

Ik ga het deze zomer eens uitzitten. Zien hoe het bevalt. Elektra is niet zo'n groot deel van onze energierekening.

Er zijn Anwb klanten die in april overstappen met elektra naar de leverancier met een hoge teruglevering opbrengst en nadat ze hun zonopbremgst hebben uitgesaldeerd, teruggaan naar Anwb.

Ik zit bij vattenfall en krijg echt veel terug hoor. Ik lever 1/3 van wat ik gebruik en krijg meer terug dan ik betaald heb. Deels door de belastingregeling, maar viel me alles mee.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 00:26

Ook bij Vattenfall ligt het teruglevertarief lager dan het levertarief. Dat is namelijk bij alle leveranciers zo. Kijk naar het solitaire tarief per kWh.

Als ik die per saldo 500 kWh separaat ergens onderbreng, krijg ik ook daar geld terug, net als bij Anwb. Dat heeft niets met de tarieven per kWh te maken maar alles met de post Vermindering Energiebelasting.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 00:32

Maar op een zonnige dag mag je bij de anwb betalen als je teruglevert, maar ik ben benieuwd hoe je uiteindelijk uitkomt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 01:11

Er schijnen afgelopen zomer enkele uurtjes te zijn geweest waarop het uurtarief negatief was. Uurtjes, geen hele dag.

En dan nog, vandaag hebben we 10 kWh verbruikt tegen een gemiddeld tarief van 13-14 cent per kWh. Deze maand is bij Anwb het tarief per kWh een 33 cent gemiddeld (begin vd maand was duurder).
Hadden.we bij een Eneco oid gezeten, waren we zeker 60 cent per kWh kwijt geweest. Vandebron durfde iets van 80-90 cent per kWh te rekenen.

Ik denk niet dat we bij Anwb echt zo onvoordelig uitzijn met de terugleveringsvergoeding per uur. Denk dat het op jaarbasis nog altijd goed uit kan.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 01:29

Wij hebben nog een analoge meter dus de energieleverancier weet helemaal niks :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 08:35

manonutjuh schreef:
Maar op een zonnige dag mag je bij de anwb betalen als je teruglevert, maar ik ben benieuwd hoe je uiteindelijk uitkomt.

Op een zonnige dag met overbelast energienet zijn de kosten van elektriciteit ook negatief dus krijg je geld toe als je op dat moment stroom gebruikt.

En het terugleveren is nog gesaldeerd, dus alleen alles wat je extra opwekt is teruglevertarief. En die verschilt per uur omdat ze willen stimuleren handig met stroom om te gaan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 09:16

Je moet een dynamisch contract aandurven en aankunnen.
Durven omdat het ook wel voor zou kunnen komen dat je een prijs krijgt die hoger ligt dan bij een variabel of vast (voor zover dat nu mogelijk is). Variabel is ook maar voor een paar maanden vast dus dan krijg je later alsnog een hogere prijs.

Kunnen, het zou ook uiteindelijk hoger uit kunnen vallen dan verwacht en dat moet je dan ook kunnen betalen.
Niemand weet tenslotte wat de markt gaat doen de komende maanden/jaren.

Met prijsplafond is het prijsverschil ook niet heel groot. Alleen voorkom je dat de rekening naar de overheid gaat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 09:49

Hoger dan variabel kan bijna niet. Daar doen ze bovenop de inkoopprijs ook nog een marge voor onverwachte stijgingen en die heb je bij dynamisch niet.
Een hoge prijs kan zeker voorkomen, maar dan heb je die prijs ook bij een variabel contract.
Bij een dynamisch contract gaat de prijs weer naar beneden zodra de gasprijs zakt en bij een variabel contract moet je dat maar afwachten wanneer ze weer zakken. Je bent dan ook nog aan het betalen voor de vaste contracten met lage prijs die niet verhoogd kunnen worden. Want het bedrijf gaat zelf natuurlijk niks inleveren.
Bij dynamisch kopen ze per dag in, bij variabel per seizoen en kan het dus zijn dat ze duur hebben ingekocht wat ze het hele seizoen duur moeten verkopen om het eruit te halen.
Bovendien gaat bij die grote bedrijven ook een hoop geld naar marketing en personeel, dat hebben die kleine dynamische bedrijfjes ook niet.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 09:53

Tja waar doe je verstandig aan, we zijn sowieso (welk energiebedrijf je ook zit) overgeleverd aan de grillen van zo'n bedrijf!

De prijzen van gas zijn maar heel even hoog geweest, iets van een maand of zo, ze doen nu net alsof daar alles vanaf gehangen heeft qua inkoop en dat is natuurlijk dikke bullshit! Ze laten ons al maaaaaaanden veelsteveel betalen, tijd dat ons fijne kabinet daar eens een stokje voor gaat steken!

Nou wij overdenken het nog even, betalen voor teruglevering van stroom gaan wij niet doen, dan weten we wel! Er zit ook overal wel weer een enorm verdienmodel aan

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:34

Anwb is bewezen not-for-profit.

De gasprijs bij Anwb is vandaag 0,88 + 0,54 = 1, 62 euro per m3.
Elektra op het duurste moment vandaag (van 17 tot 18 uur) is 0,20 + 0,02 = 0,22 euro per kWh.
Mijn vaatwasser draaide vannacht voor 0,04 euro per kWh. Ik heb eigenlijk wel aardigheid aan die uurtarieven, het wordt een beetje sport:D
Laatst bijgewerkt door Dees op 26-12-22 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:38

Ik blijf het interessante materie vinden. Ik snap alleen niet helemaal hoe het zit met zonnepanelen. Als de prijs dan negatief is en je levert terug, klopt het dat je dan betaald voor wat je teruglevert?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:43

Schrik niet van een negatieve prijs. Dat gaat echt om momenten op een heel jaar.

Hier een voorbeeld. Afbeelding
Dit is 3x voorgekomen in juli 2022. Het gemiddeld uurtarief per kWh lag in juli 2022 op 35 cent.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:43

Slmt9 schreef:
Ik blijf het interessante materie vinden. Ik snap alleen niet helemaal hoe het zit met zonnepanelen. Als de prijs dan negatief is en je levert terug, klopt het dat je dan betaald voor wat je teruglevert?

Juist. Dus dan moet je al je elektrische apparaten maar gewoon aangezetten, zodat je niet hoeft te betalen voor jouw terug geleverde stroom, omdat je het dan zelf gebruikt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:45

Je ziet het een dag vantevoren aankomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:07

Sanet schreef:
Slmt9 schreef:

Juist. Dus dan moet je al je elektrische apparaten maar gewoon aangezetten, zodat je niet hoeft te betalen voor jouw terug geleverde stroom, omdat je het dan zelf gebruikt.

Maar dit komt echt nauwelijks voor, en alleen als je meer opwekt dan je zelf gebruikt, want eerst wordt het hele jaarverbruik gesaldeerd.
Meer dan een paar euro op jaarbasis is het niet. En dat staat in het niet vergeleken wat je bij andere maatschappijen betaalt.

Als je een elektrische auto hebt is het ook erg leuk om op zo’n moment je auto te laden want dat is dan dus gratis of je krijgt er geld voor.

Hier bij next energy vandaag weer 0,88€ per kuub. Dat is incl de bijkomende kosten, excl belasting en vastrecht want die kan ik niet per kuub rekenen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:30

Van de site van Next Energy:
Citaat:
Je betaalt wat je verbruikt (jouw verbruik kan je altijd in de NextEnergy app bekijken) plus een aantal verplichte kostenverhogingen, zoals:

BTW van 9% tot 1 januari 2023
BTW van 21% vanaf 1 januari 2023
Energiebelasting (€0,073 per kWh en €0,49 per m3 gas)
Inkoopvergoeding (€0,02 per kWh en €0,11 per m3 gas)

1 kuub gas kost bij Next Energy vandaag dus 0,88 + 0,49 + 0,11 = € 1,48 excl btw.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:31

Dees schreef:
Anwb is bewezen not-for-profit.

De gasprijs bij Anwb is vandaag 0,88 + 0,54 = 1, 62 euro per m3.
Elektra op het duurste moment vandaag (van 17 tot 18 uur) is 0,20 + 0,02 = 0,22 euro per kWh.
Mijn vaatwasser draaide vannacht voor 0,04 euro per kWh. Ik heb eigenlijk wel aardigheid aan die uurtarieven, het wordt een beetje sport:D

heerlijk... rekenfout gemaakt :')

De gasprijs bij Anwb is vandaag 0,88 + 0,54 = 1, 42 euro per m3. Inclusief btw.