Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:38

Boodschappen bezorgen is hier onnodig, we wonen op 500m van een supermarkt. Al pak ik vaak wel de auto voor dat korte stukje :o omdat ik dermate veel meebreng dat het niet in de fietstassen past (en ik ben mijn snelbinder kwijt om wat op het rekje vast te maken...) en ik vertik het om tassen aan het stuur te hangen. Punt is wel, als ik met de auto ga is dat vaak wanneer ik van werk kom of vanaf stal, ik rij dan erlangs of even stukje door tot daar. Dus ik ga geen auto nemen om 500m te rijden, parkeren, winkelen en dan 500m terug rijden. Da's wat te gortig :))

De verwarming staat enkel aan in de badkamer (kleine ruimte) en in de woonkamer 2 radiatoren, waarvan er 1 eigenlijk op de overgang woonkamer-keuken hangt. De rest van het huis staan ze dicht. De dressing heb ik ze aanstaan omdat ik daar de strijk doe en dat is zowat de meest frisse kamer van het huis. Door enkel het middelste verdiep (= leefverdiep) te verwarmen is toch het hele huis aangenaam.

Enige jammere is dat de Polestar in het beste geval maar 1500 aan de haak mag, en ik wil toch graag 2000-2500 kunnen trekken. Mijn trailer weegt leeg al 900kg, ik heb altijd 1 of 2 waterbidons van 20L me in de trailer, soms tot 10kg hooi in netten... Is me te krap qua overbeladen rond te rijden.
Het huidige alternatief is een Skoda superb of een porsche macan :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:38

Daan13 schreef:
Ergens is het gewoon niet normaal dat je in dit land als Nederland in de kou moet zitten ( zelfs werkende mensen, waarvan je verwacht dat ze financieel iets meer overhouden)

Zonnepanelen kan hier nog niet want het dak is er niet geschikt voor.

Elektrische auto kunnen we niet betalen en gelijktijdig moeten we wel een auto hebben die 2 ton mag trekken ivm de trailer.

Best lastig om dan op zulke grote uitgaven te besparen.

Maar dat zal voor jou niet opgaan, dat je in de kou moet zitten?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:39

Varekaj schreef:
Boodschappen bezorgen is hier onnodig, we wonen op 500m van een supermarkt. Al pak ik vaak wel de auto voor dat korte stukje :o omdat ik dermate veel meebreng dat het niet in de fietstassen past (en ik ben mijn snelbinder kwijt om wat op het rekje vast te maken...) en ik vertik het om tassen aan het stuur te hangen. Punt is wel, als ik met de auto ga is dat vaak wanneer ik van werk kom of vanaf stal, ik rij dan erlangs of even stukje door tot daar. Dus ik ga geen auto nemen om 500m te rijden, parkeren, winkelen en dan 500m terug rijden. Da's wat te gortig :))

De verwarming staat enkel aan in de badkamer (kleine ruimte) en in de woonkamer 2 radiatoren, waarvan er 1 eigenlijk op de overgang woonkamer-keuken hangt. De rest van het huis staan ze dicht. De dressing heb ik ze aanstaan omdat ik daar de strijk doe en dat is zowat de meest frisse kamer van het huis. Door enkel het middelste verdiep (= leefverdiep) te verwarmen is toch het hele huis aangenaam.

Enige jammere is dat de Polestar in het beste geval maar 1500 aan de haak mag, en ik wil toch graag 2000-2500 kunnen trekken. Mijn trailer weegt leeg al 900kg, ik heb altijd 1 of 2 waterbidons van 20L me in de trailer, soms tot 10kg hooi in netten... Is me te krap qua overbeladen rond te rijden.
Het huidige alternatief is een Skoda superb of een porsche macan :+

Ik heb 3 supermarkten op 500 meter, maar vind bezorgen heerlijk!

Grappige is dat hier in de straat verschillende mensen laten bezorgen door AH en Jumbo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:41

Ik weet niet of deze bezorgd en dan hangt het ook af van de dagen/uren natuurlijk. Door onze fulltime job van beiden zijn we zelden voor 17u30 of 18u thuis. Dan is het sowieso best rustig in de winkel en kunnen we even goed zelf snel langs lopen.

8nnemiek

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:45

Bezorgen doe ik niet snel, maar morgen komt toevallig een bestelling van Butlon. Daar hebben ze nu veel vleesvervangers van de vegetarische slager voor 30 tot 50 cent per pakje, en ik heb weer wat plek in mijn vriezer :')

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:46

Ik ga echt 100× liever een keer minder uit eten dan de kachel 1 graad lager te zetten... Alledaags comfort gaat echt voor.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:52

8nnemiek schreef:
Bezorgen doe ik niet snel, maar morgen komt toevallig een bestelling van Butlon. Daar hebben ze nu veel vleesvervangers van de vegetarische slager voor 30 tot 50 cent per pakje, en ik heb weer wat plek in mijn vriezer :')

Hebben ze daar altijd zulke goede aanbiedingen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:58

Volgens mij kopen die zo nu en dan grote partijen in die bijvoorbeeld uit het assortiment gaan, en zodra die tegen de houdbaarheidsdatum aan lopen gaan ze nog eens met flinke korting weg. Enige nadeel is dat je minimaal voor 50 euro moet kopen, dus ik heb mijn zusje ook wat spulletjes aangesmeerd :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:01

Ja dat zag ik ook. Dan heb ik wel een hele dikke diepvries nodig haha.

Misschien na mijn verbouwing

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:08

Daan, ik weet niet of jij op mij doelt, maar ik kan het ook prima betalen maar vind het gewoon zonde van het geld. En nu heb ik er zelfs een sport van gemaakt :') Ik krijg op de jaarrekening zelfs terug, maar dat was nog het oude tarief. Vanaf 1 maart mag ik vermoedelijk het dubbele aftikken :+ Dus s nachts ga ik naar 15 graden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 19:00

Ik zit 's nachts op 14 :+ :o :D prima te doen hoor.

Vreselijk wat in Oekraïne gebeurt... en on topic... wat gaat dat economisch gezien betekenen de komende tijd / wellicht jaren...

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:08

PSvanLot schreef:
Daan13 schreef:
Ergens is het gewoon niet normaal dat je in dit land als *knip*

Maar dat zal voor jou niet opgaan, dat je in de kou moet zitten?

Bedoel je daar iets specifieks mee?

@ fitzroy,nee absoluut niet persoonlijk bedoeld maar in het algemeen.

We wonen in een land met een goede vangnet,zorg, wetenschap etc etc we steunen het buitenland etc en mensen moeten noodgedwongen de kachel lager zetten vanwege de hoge rekeningen.

Thuis komen in een warm huis zou normaal moeten zijn. Dat mensen voor de "sport" de kachel lager zetten,ok die kiezen daarvoor en zien daar een uitdaging in maar ook zoveel mensen die het niet kunnen betalen en dus dekens, extra kleding, minder douchen dat vind ik voor zo'n land als Nederland best erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:46

Ik ben daarnet gaan tanken (en velen met mij heb ik gemerkt) met het idee, gauw volgooien voor het fiks duurder wordt. Nu was mijn bak ook echt wel op het einde en moest ik sowieso, maar pffft. €93,5 voor net geen 54 liter diesel. Te bedenken dat we tijdens covid ongeveer €1/L betaalden. Dat is ongeveer €40/tankbeurt. Als je wekelijks moet volgooien is dat €160 verschil. Nu is dat €400/maand, toen was dat bij wijze van €240/maand geweest.

Volgende week geven ze mooi weer, ik ga sowieso op donderdag met de fiets naar het werk hoor. Dan heb ik maar een halve dag te doen, kan prima dan qua uren en tijd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:31

Ik ga dus ook nu maar even tanken en dan hopelijk de auto laten staan zoveel mogelijk.
Weg weg met de regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:02

Ze geven een hele week mooi droog en zonnig, helaas heb ik telkens maar 1u om van A naar B te raken. Op de fiets is dat wat krap jammer genoeg. Hopelijk hebben ze snel een vervanger op mijn oude werk, kan ik die inwerken en daar afsluiten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:13

Daan13 schreef:
We wonen in een land met een goede vangnet,zorg, wetenschap etc etc we steunen het buitenland etc en mensen moeten noodgedwongen de kachel lager zetten vanwege de hoge rekeningen..

Kwestie van prioriteiten stellen én ook van verwend zijn mijns inziens. Er is geen periode in de geschiedenis geweest en er is ook geen land ter wereld waar het zó luxe en goed geregeld is als hier.

Wij hadden ‘vroeger’ de bloemen op de ramen staan in de winter. En zó oud ben ik niet. Klaagde niemand over hoor. Koekjes waren voor als er visite kwam. Chips voor in het weekend. Mensen hadden geen twéé auto’s. Huisdieren aten met de pot mee. Wat zowat íedereen in ons land ‘normaal’ vindt - of vindt dat ie ‘recht op heeft’ - is écht bizar als levensstandaard als we eens zouden kijken naar de wereld om ons heen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:17

Belsje schreef:
Hier staat de vloerverwarming op 23 graden ingesteld, ik zou echt niet in de kou kunnen zitten. *ril*

23’ 8-) ik zou dan echt te suf worden en niks meer doen {:}

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:39

Chubby schreef:
Daan13 schreef:
We wonen in een land met een goede vangnet,zorg, wetenschap etc etc we steunen het buitenland etc en mensen moeten noodgedwongen de kachel lager zetten vanwege de hoge rekeningen..

Kwestie van prioriteiten stellen én ook van verwend zijn mijns inziens. Er is geen periode in de geschiedenis geweest en er is ook geen land ter wereld waar het zó luxe en goed geregeld is als hier.

Wij hadden ‘vroeger’ de bloemen op de ramen staan in de winter. En zó oud ben ik niet. Klaagde niemand over hoor. Koekjes waren voor als er visite kwam. Chips voor in het weekend. Mensen hadden geen twéé auto’s. Huisdieren aten met de pot mee. Wat zowat íedereen in ons land ‘normaal’ vindt - of vindt dat ie ‘recht op heeft’ - is écht bizar als levensstandaard als we eens zouden kijken naar de wereld om ons heen.

Laten we zeggen, dat het ook wel een beetje overdreven is hier. Je kunt je bij wijze van spreken verzekeren voor een verkeerde scheet...

Wij hadden toen we hier kwamen wonen de eerste winter ook bloemen op de ramen. Gezellig whaha

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:44

Als klein kind hadden we ook de bloemen op de ramen en de handdoeken in de vensterbanken zaten vast gevroren maar dat zijn dingen die ik nu echt niet zou willen.

In die fikse kou je om moeten kleden... Pff ik zou echt niet terug willen naar die tijd. :brr:

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:54

Gelukkig is het in NL maar weinig echt koud.

We hebben na de winter overal dubbelglas en nieuwe kozijnen laten zetten. Dat beetje comfort is idd belangrijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:07

Heb net een vakantie geboekt! 15 tot 22 augustus. Lekker naar een vakantiehuis op de veluwe met gezin en de hond.
We wilden eigenlijk niet gaan, want de verbouwing zou in april starten en net voor de bouwvak klaar zijn.
Door de lange levertijden op het aluminium zijn de kozijnen pas half juni leverbaar en kan de aanbouw en stukadoor klaar zijn net voor de bouwvak en gaan ze het daarna afwerken..

Zeker niet dat ik dan 3 weken hier in de zooi ga zitten.. Dus toch maar even weg.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:13

Varekaj, voor je dressing zou je misschien eens voor een (klein) infrarood paneel kunnen kijken. Dat verwarmt objecten in de ruimte ipv de hele ruimte. Dan zet je die aan wanneer je gaat strijken en de verwarming kan dan uit in die ruimte.

In de badkamer hebben wij elektrische vloerverwarming, dat vind ik ook heerlijk. Moet waken nog eens kijken om dat fatsoenlijk in te stellen want heel duidelijk was het boekje niet :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:33

Haha ja die ijsbloemen op de ramen, dat kan ik me ook nog goed herinneren. Wij hadden op de hele bovenverdieping enkel glas. Prachtig vonden we dat, wakker worden met bevroren ramen <3
En als we te lang onder de douche stonden blies mijn vader de waakvlam van de geiser uit :')

We hebben nu nog steeds geen verwarming aan boven, ‘s winters is het daar een graad of 8. En op de boot worden we vaak wakker met een paar graden boven nul. Die kou merk je nauwelijks als je warm uit bed komt. Snel wat warme kleding aan, en ik heb nergens last van :))

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:11

Ik ben al geen ochtendmens, raak nooit uit bed, heel extreem. Dan nog eens koud en mijn dag is naar de kloten. Helaas hier ook koude slaapkamer :')

Waar je supermarkt zit maakt niets uit hoor trouwens. Bezorgen gebeurt vanuit de depots niet vanuit de winkels.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:20

poes schreef:
Ik ben al geen ochtendmens, raak nooit uit bed, heel extreem. Dan nog eens koud en mijn dag is naar de kloten. Helaas hier ook koude slaapkamer :')

Waar je supermarkt zit maakt niets uit hoor trouwens. Bezorgen gebeurt vanuit de depots niet vanuit de winkels.

Haha ik niet er om lachen, je hebt dus vaak een dag die naar de klote is?

Ik weet dat het uit depots komt. Stalgenootje werkt daar van de AH. Die zit hele nachten in de koelcel. Maar het voelt toch vreemd om te laten bezorgen als ze om de hoek zitten haha.

Grootste reden waarom ik het doe, is omdat het assortiment dan veel groter je. Heerlijk zoveel keuze.