Fun-da deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:59

Wat leuk al die mensen met roots in Ermelo! Als ik er woon dan ga ik wel op zoek naar gezellige bokkers in de buurt!
Wij hebben inderdaad ook flink overboden
Maar ja dat is normaal in deze tijd. Qua over bieden was het in Ermelo nog niet zo gek als in Huizen gelukkig.

Wat leuk guppekop! Dan zie ik je vast snel.

BigOne

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:54

Per 1 juli moeten huizenkopers wel rekening houden met de volgende geldklopperij , voor een hypotheek heb je dan een uitgebreide taxatie nodig die vaak honderden euro’s duurder is.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:38

bigone schreef:
Per 1 juli moeten huizenkopers wel rekening houden met de volgende geldklopperij , voor een hypotheek heb je dan een uitgebreide taxatie nodig die vaak honderden euro’s duurder is.

Dat is bij mijn weten uitgesteld naar 1 oktober.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:47

Staat op de voorpagina van nos.nl , bij alle wijzigingen per 1 juli.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:33

bigone schreef:

Misschien om overbieden of zoiets dergelijks tegen te gaan?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:33

Moet NOS dan nog even aanpassen
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:56

Mooi, dat scheelt een hoop geld. Het taxatierapport dat nu ingevoerd gaat worden is een stuk uitgebreider, vooral moet er in staan wat er aan energiemaatregelen gedaan kan worden (indien ik het goed begrepen heb) net zon geldklopperij als het energielabel. Heb nu spijt dat ik er niet eentje voor een tientje heb aangevraagd, net geinformeerd naar de kosten, allergoedkoopste is 250 euro voor een appartementje. Terwijl de minister zei dat het tussen de 100 en 250 zou komen te liggen. Voor een grote vrijstaande woning komt de 750 euro eerder in zicht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:03

hiphorse schreef:
bigone schreef:

Misschien om overbieden of zoiets dergelijks tegen te gaan?

Ik schat in dat er eerder achter zit dat een bank in kan schatten wat de werkelijke waarde is en of de hypotheek-aanvraag daar nog een beetje bij in de buurt blijft.
Je kunt er wel allerlei fantastische stickertjes op plakken maar het gaat de bank uiteindelijk om het vermijden van risico's.

Ik heb er op de grens nog eentje van een tientje geregeld. Ben ik de komende tien jaar klaar en tegen die tijd is een hoop energie-onzin hopelijk weer in de prullenbak verdwenen.
Een huis uit 1965 wordt nu eenmaal geen huis uit 2020; maakt niet uit hoeveel geld je er tegenaan gooit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:23

Ikke jij haalt energielabel en taxatierapport door elkaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:32

bigone schreef:
Ikke jij haalt energielabel en taxatierapport door elkaar.

Nee, ik bedoelde dat risico bij het taxatierapport. Een bank wil geen risico's, heel simpel.

Dat energielabel is een wassen neus en alleen duurder geworden. Kopers interesseert het nog steeds geen ruk. Energie is daarvoor veel te goedkoop in NL.
Dat zie je ook bij auto's; het wordt er braaf bij gezet, omdat het moet, maar niemand kijkt ernaar.
Terecht, want het slaat ook nergens op.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:38

Een energielabel is verplicht bij verkoop. Wij hebben nu ons huis verkocht. Moet compleet gerenoveerd dan wel gesloopt, en toch moet dat label erbij. Gaat helemaal nergens over, weggegooid geld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:49

Energielabel zegt uiteindelijk ook niets natuurlijk. Als jij de thermostaat op 25 graden zet en alle ramen open, verstook je een hoop meer dan wanneer je 'm op 16 graden houdt en overdag met 2 truien aan rondloopt. Daar doet een energielabel geen **** aan af.
En met een A+ huis heb je al snel geforceerde luchtverversing en airco nodig omdat het huis zó potdicht zit dat het niet meer leefbaar is.
Dat was een terecht artikel in de krant laatst: alle gemeentes zijn allemaal fanatiek bezig met 'warmtevisies' maar ze vergeten dat 's zomers ook een koelte-visie nodig is...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:56

Ibbel schreef:
Energielabel zegt uiteindelijk ook niets natuurlijk. Als jij de thermostaat op 25 graden zet en alle ramen open, verstook je een hoop meer dan wanneer je 'm op 16 graden houdt en overdag met 2 truien aan rondloopt. Daar doet een energielabel geen **** aan af.
En met een A+ huis heb je al snel geforceerde luchtverversing en airco nodig omdat het huis zó potdicht zit dat het niet meer leefbaar is.
Dat was een terecht artikel in de krant laatst: alle gemeentes zijn allemaal fanatiek bezig met 'warmtevisies' maar ze vergeten dat 's zomers ook een koelte-visie nodig is...

Een energielabel heeft helemaal niets met het verbruik te maken. Gaat alleen over de bouwtechnische waardes zoals isolatie en ramen ed. Niet om hoe hoog jij de thermostaat hebt staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:00

Nee, maar het wordt geacht een indicatie te zijn van hoe hoog je energiekosten zullen zijn. Beter geisoleerd betekent minder kosten, zo simpel is het wel uiteindelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:11

Ibbel schreef:

Maar al heb je visies dikker dan een encyclopedie, als mensen zich niet houden aan ontwerp-data, hebben we over een aantal jaar een probleem.

Ik zie de koppen bij Kassa&co al voor me: warmtepompen verbruiken te veel energie; bewoners opgelicht over concept; principe werkt niet en ga zo even door.

Maar dat bij zo'n bron-water-warmtepomp ook een stukje management hoort, dat is bij de derde eigenaar al lang niet meer bekend......

Let maar op, binnen nu en vijf jaar ga je de eerste berichten daarover tegenkomen in de media.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:23

Wij hebben gelukkig geen warmtepomp maar wel stadswarmte. Dus geen gas en geen cv ketel. Mijn vriend is erg van het besparen en klooien met huisautomatisering. Nu heeft hij laatst iets gemaakt dat de pomp van de vloerverwarming niet altijd draait en maar 1 keer per dag aan gaat voor 5 minuten als we de verwarming niet gebruiken. Dit scheelt ook al enorm veel energie. Dus tja vind die energie labels ook stom :')

We gaan de 13e naar een huis kijken maar pfff zie het zo niet zitten als het wel wat lijkt. Wat moet je tegenwoordig bieden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:24

Heb je nu met zonnepanelen ook al. Omvormers die niet deugen, beunhazen die de handel geplaatst hebben, met in het minst erge geval geen opbrengst en in het ergste geval een afgefikt huis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:51

Ibbel schreef:
Heb je nu met zonnepanelen ook al. Omvormers die niet deugen, beunhazen die de handel geplaatst hebben, met in het minst erge geval geen opbrengst en in het ergste geval een afgefikt huis.

Ik denk dat we over enkele jaren een veel groter probleem hebben met die zonnepanelen: verrotte dakconstructies. Omdat je niet ziet als er pannen kapot zijn onder je panelen.
Niemand heeft mij tot nu kunnen garanderen dat die haken de pannen niet kapot drukken bij een flinke wind.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 16:04

Mijn opmerking over het energielabel was niet bedoeld om een verhandeling over andere energiebronnen of ervaringen uit te lokken. Het ging alleen over het verplicht zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:37

pillow schreef:
Mijn opmerking over het energielabel was niet bedoeld om een verhandeling over andere energiebronnen of ervaringen uit te lokken. Het ging alleen over het verplicht zijn.

Het triggert potentiële kopers hier wellicht om even wat extra aandacht te hebben voor sommige zaken.

Of zoals ik onlangs tegen mijn manager zei: ik hoop dat we over 5 of 10 jaar kunnen zeggen dat we nu de juiste dingen aan het doen zijn.
https://www.alliander.com/nl/nieuws/all ... vatie-aan/

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:39

Even ons taxatierapport nagekeken, maar die lijkt al te voldoen aan die maatregel? Ofja, er staan geen bedragen bij, maar wel een hoop info over besparingskansen. Maar goed, dat was geen 'goedkope online taxatie' waarover ik las in een NOS artikel :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:15

Ik had wel zo’n online taxatie via calcasa. Maar dat zal dan dus niet meer mogen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:18

Ibbel schreef:

Tja hoe jij je huis gebruikt kan niemand wat van zeggen. Maar dat is niet idee van energielabel. Gaat er om dat je huizen kan vergelijken ten opzichte van elkaar. Hoe jij vervolgens stookt is niet zo relevant.
Maar dat het geldklopperij is ben ik eens. Heb ook iedereen op het hart gedrukt het voor 31/12 vorig jaar te regelen. (ook in dit topic volgens mij)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:20

Het uitgebreide taxatie rapport is idd 3 maanden uitgesteld. Ook is er een andere versie aangenomen waarbij de taxateur niet eens meer langs komt. Soort bureautaxatie.
Mag alleen bij sommige banken als de hypotheek lager is dan 90%
Lang niet overal trouwens. Zelfs met onze hypotheek van 55% moesten we uitgebreide nwwi hebben.
Vind zo'n bureau taxatie ook echt belachelijk. Maar goed.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:27