Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 23:16

Jullie gaan te snel _o-

1 van 11 pink butterflies heeft 2 mini nieuwe blaadjes en 3 worteltjes *\o/*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:04

Bamii schreef:
Gewokte spinazie :')

Thanks Magda! Als ik het goed zie is dus de Rio en Silver stripe hetzelfde, maar anders dan de cream/tricolor. Ik had een paar keer gezien dat mensen al die termen gebruikten voor een 'brasil met wit', maar dat plaatje is wel duidelijk :)
En jouw collectie <3

Ja klopt. Dat maakt het voor de aankoop ook zo lastig. Nu heb ik dan eindelijk twee stekken maar ook pas nadat ik de volledige moederplant heb gezien.

Ik ben er ook onwijs blij mee en de Rio is zelfs al bezig met nieuwe stengels. :+:

idinn schreef:
Jullie gaan te snel _o-

1 van 11 pink butterflies heeft 2 mini nieuwe blaadjes en 3 worteltjes *\o/*

Super gaaf!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:25

Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee en stiekem ben ik ook schuldig aan een kamerplanten asiel :')
Echter heb ik ondanks mijn groene vingers jullie hulp met een asielplantje nodig...
Ik heb een hele zielige chloropythum bij mijn schoonmoeder uit huis gered. Hij knapte heel snel op en heb hem een paar weken geleden eindelijk kunnen verpotten (was echt flink nodig). Ik heb hem hierna direct voeding gegeven en deed het super goed. Helaas begint hij de laatste dagen zielig te worden... -O-
Ik heb hem vanochtend extra voeding gegeven en geef hem nu zo’n 1-2x pw 150ml water. Hij staat in het midden van de woonkamer en krijgt dus genoeg licht maar nauwelijks direct zonlicht. Tot een paar dagen geleden deed hij het hier dus goed op. Iemand enig idee wat er met mijn lieve plantje aan de hand is? Ik ben er erg aan gehecht :+

Zo heb ik hem “gered”
Afbeelding

Paar weken later
Afbeelding

In zijn nieuwe pot vorige week
Afbeelding

Vandaag -O-
Afbeelding

Volgens mij heeft er niemand op gezeten :7

Sting

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:29

Ik zou er zelf niet echt iets mee doen. Gewoon even aankijken. Hij doet het nog, zijn blaadjes gaan nog niet dicht (dan heeft hij echt een slok water nodig)... Misschien is hij bezig er een paar stengels voor stekjes uit te persen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:44

Ze kunnen enorm dramatisch doen met verpotten. Lekker laten staan en wekelijks een kleine slok water geven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:45

Ik heb mijn eerste graslelie's allemaal overwaterd.. 2 keer per week water is veel! Ik heb laatst gelezen dat je pas water hoeft te geven op het moment dat de bladeren wat minder groen worden, dat komt bij mij neer op 1 keer in de twee weken water.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:47

Ja klopt. Alleen bij hitte golven bijvoorbeeld kun je vaker water geven. Of als ze in terracotta staan met een luchtig substraat

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:12

black_kelpie schreef:
xIrlijn schreef:
Wat onwijs leuk!! Ik vraag al van kinds af aan om een frambozenstruik en dan frambozen uit eigen tuin <3 Helaas zijn ze hier thuis te bang dat die gaat woekeren...

Ik heb jaren een framboos in de tuin gehad, ik trok gewoon alle scheuten die niet op de goede plek omhoog kwamen eruit, en hij is nooit gaan woekeren. Hij is afgelopen zomer met de droogte gaan hemelen helaas, ik had hem teruggesnoeid en hij is niet meer opgekomen.

Nu een gele framboos gekozen die in een pot kan, dan kan ie sowieso geen kant op :j

Mijn vrouw noemt het "woekeren", ik noem het "succes". :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:57

Kuggur schreef:

That's the spirit :D *\o/*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:27

Eelmo schreef:
Kuggur schreef:

That's the spirit :D *\o/*

Absoluut. _O_

Even een foto spam omdat ik hier te lang geleden was. :o

De Monstera Dubia gaat als een speer. Al drie nieuwe blaadjes en net spotte ik nu met 4 al.
Afbeelding

Eigenlijk staat hij te koop vanwege ruimtegebrek maar toch vind ik deze croton zo gaaf. :+:
Afbeelding

De Hoya Obovata Pictus gaat ook lekker. Al moet ik hem gaan snoeien als ik de variegata wil behouden.
Afbeelding

Nieuwste blad van Syngonium Albo
Afbeelding

Shiny Syngonium Panda en Golden Illusion
Afbeelding

Ik heb eind vorig jaar stekken gekregen van een 10 jaar oude Syngonium van mijn beste vriendin. Ben er zo wijs mee hoe fanatiek ze groeien.
Afbeelding

Prince of Orange is lekker bezig
Afbeelding

Afbeelding

Syngonium Confetti, Confetti Tricolor, Pink Flecked en White Butterfly in één pot
Afbeelding

Hoya spam :+:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Silver Sword gaat onwijs goed
Afbeelding

Nieuwe liefde gevonden :+:
Afbeelding

Mijn bijna dood stekje van 2 jaar terug gaat ook onwijs goed
Afbeelding

Kan zo veel vertellen maar dat zouden te veel foto's worden. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:54

Eline, 2x/week is voor een graslelie niet nodig! Ze kunnen genoeg water vasthouden in die gekke wortels van ze. Hier krijgt ie 1x per maand een scheutje. Beetje verwaarlozen kan geen kwaad bij ze. Met verpotten doen ze inderdaad soms heel dramatisch..

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:58

Oh wauw, die croton is echt prachtig! <3

Ik ben bezig met alle nieuwe plantjes in hun potten zetten.
Heb er inmiddels 5 gedaan, 8 to go. :')
Plus nog 2 omwisselen (ook net erin gezet, maar wilde 2 ronde teiltjes buiten ipv 1 ronde en 1 vierkante. Bedacht ik me uiteraard pas toen ze al stonden :o ) en 2 stekjes in de aarde zetten.
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:41

Ik ben vanochtend naar het tuincentrum geweest. Dat is ineens een hele andere beleving met al die mooie planten die hier voorbij komen. :D

Ondanks dat ik niet echt van bonte bladeren houd, begin ik de Syngonium steeds leuker te vinden.

Ben nog een aantal beauty’s van Begonia’s tegengekomen. Eentje voor mezelf gehouden en eentje weggegeven. Heb ook nog staat twijfelen bij wat kleinere exemplaren en een duurdere maar uiteindelijk toch bij twee gehouden.
Deze heeft een nieuw huisje gekregen. Maar kijk nou eens, wat een prachtige parelmoerglans op die bladeren! :+:

Afbeelding

Mijn Rubberplanten mogen straks gezellig met z’n drieën in een pot dus moest ik wat nieuws voor in de vensterbanken. Ik wilde graag die Alocasia met dat fluwelen blad maar die waren er niet en werden ook te breed, volgens de mevrouw van de afdeling kamerplanten.
Uiteindelijk gekozen voor de donkere variant van de Zamyoculcas.

De schade:

Afbeelding

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:15

Wauw mooie plantjes komen er voorbij zeg!! Die eerste van Magda vind ik echt prachtig.

Ik heb een zielig geval binnen, komt van m'n vader die hem niet meer aan de praat kreeg. Iemand een idee welke plant dit is, wat ie nodig heeft en wat er mis is?
De witte vlekjes op de plant horen. Er zaten een soort van kelk achtige bloemen aan!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:37

Dat een graslelie weinig water nodig heeft wist ik niet! Geloof dat ik al mijn planten aan het overgieten ben :') Goed om te weten!

Magda_90, wat een mooie verzameling wit-groene planten! Ze zien er allemaal zo gezond uit :) Die monstera leek net een scindapsus pictus zeg. Dat gaat mooi worden!

Mandarijn: heerlijk zo'n verpot middag! Staat alles nu zoals je wilt?

Puera: mooie kar vol! Maak je een foto van je vensterbank als alles staat?

Liekec: Het lijkt een beetje een pokdalige plant zo := Ik ken hem helaas niet. Wat kreeg hij bij je vader aan water en zon? Dan zou ik dat langzaam veranderen. En alle bladeren die je kansloos acht eraf halen. (Dit is toch niet ook een plant met een genetische verkreukeling? Ik vind het namelijk gek dat ze zo kreukelen maar niet geel/dor lijken)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:55

Liekec: achgossie, arme plant. Misschien een anthurium?

Oh Magda jouw collectie... Jouw huis is zo'n beetje een plantenmuseum aan het worden :)) Tijd voor filmpjes :Y)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:58

@LiekeC: Ik zou hem wat verse potgrond geven, in een groter potje, uit de volle zon halen en een slok water erbij. Denk dat je dan binnen een paar dagen al wel wat moet zien. Weet je wat voor soort bloemen eraan zaten? Zou het een Calla geweest kunnen zijn? Daar lijkt het blad wel wat op, en die heeft altijd wat spikkels op het blad.

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:11

Ik krijg van jullie foto's ook zin om naar het tuincentrum te gaan, nog maar even op mijn handen zitten dan |(

Ik heb een kneusje dat ik maar niet aan de praat krijg. Meer water, minder water, meer zon, minder zon, ik weet het niet meer. Hij heeft zo ongeveer al overal in mijn huis gestaan. Soms is hij ineens mooi, maar dan zakt hij na een dag weer helemaal in. Hij perst er nog wel continu nieuwe blaadjes uit. Wie heeft de gouden tip? Ik heb trouwens ook geen idee wat het voor plant is.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:15

Dat is een Maranta leuconeura kerchoveana. Oftewel, tiengebodenplant. Ze lijkt wat treurig... Probeer eens wat langer op een plek met indirect licht.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:16

Sting schreef:
@LiekeC: Ik zou hem wat verse potgrond geven, in een groter potje, uit de volle zon halen en een slok water erbij. Denk dat je dan binnen een paar dagen al wel wat moet zien. Weet je wat voor soort bloemen eraan zaten? Zou het een Calla geweest kunnen zijn? Daar lijkt het blad wel wat op, en die heeft altijd wat spikkels op het blad.

Ja dat is hem inderdaad!!
Ik denk dat ik hem voorlopig neerzet bovenop onze kast op 3 meter vanaf een zuidelijk raam. Hij is als ik het goed heb namelijk giftig voor katten. Verpotten doe ik morgen wel even inderdaad. Ik lees dat ze 1 a 2 keer water moeten per week. Hij is vrij nat en lees dat hij wel moet opdrogen tussendoor, dus ga dat eerst eens proberen denk ik.
Laatst bijgewerkt door ElSea op 04-05-20 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:17

Mijn planten hoekje is weer in zomer stemming. In de winter vol in de zon kunnen de meesten wel hebben, maar in de zomer redden ze dat niet. Met de vandaag opgehaalde Dieffenbachia linksachter, weer een plaatje om met plezier naar te kijken <3

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:36

Gaaf, Sting :D.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:41

Mandarijn, bedankt.
Goed bezig geweest met verpotten.

Puera, goed geshopt! Syngonium zijn gewoon gaaf. :+:

Lieke, bedankt.
Hoe zien de wortels eruit? Nog goed wit? Dan moet hij denk ik gewoonweg nieuwe aarde en een flink bad hebben.

Xlrlijn, bedankt! Ik ben ook super benieuwd naar de volwassen versie inderdaad. :) En bedankt ik doe mijn best. :o

Air, valt mee hoor. Veel zijn nog klein. :o

Anne, doe heb ik nu ook sinds kort. Geen idee nog. :o

Sting, wat prachtig! :+:

Weer wat foto's gemaakt. :)

Monstera SP Peru
Afbeelding

Stromanthe Triostar
Afbeelding

Ik denk haworthia cooperi en haworthia fasCiara maar ik ben nog niet overtuigd.
Afbeelding

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:42

Wat een leuke potjes Magda! Ik hou van die potjes waar de voorstelling 'haar' krijgt *\o/*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:46

Thanks! Ik normaal dus helemaal niet. Maar de leeuw en de lam hebben, naast mijn favoriete boekenserie, ook nog een betekenis in mijn relatie. Toen de Intratuin ze had, moest ik ze meenemen.