Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Sonja_vR schreef:Whut?? Rode plafonds
Het verschil/wat je over hebt dat gaat of terug naar de bank(dus je leent uiteindelijk minder) of je kunt het in je hypotheek storten als aflossing
Althans, dat waren bij ons de opties
Effect zou in principe hetzelfde zijn
Omdat je of minder leent qua bouwdepot
Of je lost extra af zonder boete op je
Huis (Dat was bij ons vastgelegd op papier)
M_D_H schreef:Klopt inderdaad.
Het zit zo: je mag maximaal de getaxeerde waarde + 1% lenen.
Als jou bod op het huis de getaxeerde waarde is krijg je 1% van de getaxeerde waarde voor het bouwdepot. Als jou bod boven de getaxeerde waarde zit heb je geen bouwdepot en zal je in het ergste geval zelf geld in moeten leggen.
Als jou bod 5000 euro onder de getaxeerde waarde zit kan je die 5000 euro + 1% voor het bouwdepot gebruiken.
2 jaar na het afsluiten van je hypotheek kijkt de bank naar wat je gebruikt hebt voor het bouwdepot. Dat wat je niet hebt gebruikt kan je of terug storten voor de bank of gebruiken voor de aflossing. Let wel op, niet elke bank staat toe dat je het depot mag gebruiken om boete vrij af te lossen.
Maar in principe geeft terug geven aan de bank waardoor je hypotheek om laag gaat hezelfde effect als boetevrij aflossen.
Overigens sturen wij niks naar de verstrekker toe, dat verzorgt onze adviseur Wij hoeven alleen aan te geven waarvoor wij het geld gebruiken. Als ze er om vragen, dan pas hoeven wij bonnetjes in te sturen.
Rode plafonds heb ik ook al gezien.
En ik heb ook al een keer ene huis gezien waar alles rood en zwart was. Zwarte houten vloer, rode muren + plafond, zelfs de keuken en de badkamer waren in de stijl. Leek wel een bordeel
Of een mintgroene badkamer en keuken
Vandaag is mijn manager weer op kantoor dus dan gaan we rond de tafel zitten om het over de intentie verklaring te hebben
Best nerveus voor.
M_D_H schreef:Volgens de NHG mag je inderdaad ook de getaxeerde waardevermeerdering pakken + 1%, maar daar moet je hypotheekverstrekker wel mee akkoord gaan.
Maar verder is het altijd de getaxeerde waarde + 1%
Sonja_vR schreef:Taxatie voor bouwdepot gaat voornamelijk over het verschil tussen wat het huis nu waard is en wat het waard zou zijn na de boogde verbouwing
(Dan ga ik er van uit dat de waarde nu/huidige staat overeen komt met aanschafprijs)
Dus je gaat het huis kopen voor 1 ton en het huis is ook die ton waard
Je wil gaan verbouwen en volgens dr taxateur is het huis na die verbouwing 1,5 ton waard
Dan kun je die halve ton extra lenen in een bouwdepot (als dat binnen je mogelijkheden ligt natuurlijk)
Het gaat bij een bouwdepot niet om wat het huis in huidige staat waard is
Maar wat het waard gaat zijn na verbouwen
Het verschil tussen die twee bedragen kun je lenen in de vorm van een depot
Maar! Meestal kost een verbouwing meer
Dan dat het qua waarde vermeerdering oplevert
Edit , wij moesten ook met offertes afkomen idd
Jans schreef:Ik zat ook evne te kijken, ik mag een nieuwe telefoon uitzoeken van KPN, maar ik wacht even tot de hypotheek rond is.. ze geven je er zo een gratis BKR registratie bij tegenwoordig.. zijn ze per 1 mei verplicht als je je toestel niet in 1 keer betaalt (als je 250 of meer in je maandtarief meeneemt)
Sonja_vR schreef:MDH: Ja maar dat is dan wel de getaxeerde waarde na het klussen
Getaxeerde waarde van huidige staat dat is puur voor de hypotheek
Bouwdepot komt daar bovenop en heeft dus extra taxatie nodig voor de verwachte waarde na de verbouwing waar dat bouwdepot op word gebaseerd
Janine1990 schreef:Studieschuld wordt (nog?) niet BKR geregistreerd hoor...
Ik heb gelukkig in November een nieuwe telefoon gekregen. Begreep van mijn hypotheekadviseur dat de abonnementskosten voor de telefoon van het maandbedrag afgaan... Dat kan toch wel in de duizenden euro's gaan lopen op een totale hypotheek.