Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:14

Wij hebben ook Mitsubishi airco’s hangen. Alleen boven jammer genoeg. Maar ze verwarmen echt snel en heel stil. Buiten hoor je het zachtjes, maar niet om last van te hebben. Het zal sterk af hangen van het merk airco.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:29

Hier een Daikin. Op ecostand hoor je de binnenuit echt niet. Op power hoor je hem blazen. Power gebruiken we alleen bij koude dagen om snel te verwarmen, daarna gaat hij weer op eco. De buitenunit staat 2 meter naast ons slaapkamerraam. Met deze temperatuur hoor je hem bijna niet. Met temperatuur rond het vriespunt hoor je hem beduidend meer.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 23:46

Ik heb net mijn eindafrekening gehad en snap er niks van. Ik krijg meer terug dan ik aan voorschot heb betaald. Klopt iets niet helemaal.

Kreeg laatst ook mijn maandbedrag voorschot voor 2023 door, zou 191 per maand zijn. Nu stellen ze 32 per maand voor. Ben echt bang dat ze een fout hebben gemaakt

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 23:47

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van :))

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:02

Ik durf het nog niet helemaal te geloven eigenlijk

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:55

Waar zit je?
Ik kreeg van Vdb bij mijn afrekening ineens 148 euro borg terug. Ik herinner me niet dat ik ze dit ooit betaald heb, maar dank je wel :=

Als je vreest dat je voorschotten nu te laag zijn, kun je altijd iets opzij zetten op een spaarrekening voor de afrekening tzt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:58

pmarena schreef:
Wij hebben een jaar of 2 geleden airco's geplaatst voor verkoeling. Het verwarmen ermee is wel fijn als in dat ze je huis snel op temperatuur hebben. Wij letten bij aankoop van apparatuur altijd op het geluidsniveau, want ik heb een hekel aan gepiep, gezoem en andere herrie. Van de Daikin units ervaar ik geen last, het is geen vervelend geluid vind ik :)

Alleen tja vloerverwarming is en blijft veel lekkerder, als je voeten lekker warm zijn voelt dat gewoon super comfortabel en het is wel zo lekker om helemaal onderaan te beginnen gezien warmte opstijgt. Ik hoef geen warm hoofd, warme voeten is véél lekkerder :j

Vind verwarming via de airco wel veel lekkerder dan van radiatoren, verwarmen de ruimte beter / egaler.

Stille meelezer hier, maar niet alle vloerverwarming is (helaas?) zo. Je zegt niet dat het zo is hoor maar wilde t toch even delen :D. Wij hebben een warmtepomp (brine/water) + vloerverwarming, maar onze vloerverwarming is blijkbaar iets nieuwigs welke verwarmd met 26/27 graden. Omdat je lichaamstemperatuur hoger is voelt die eigenlijk nooit warm aan! In huis is het verder prima qua temperatuur, geen geluidsoverlast en voordeel heeft dat het blijkbaar energiezuiniger is. Alleen dus geen warme voetjes :)).

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 01:10

De temperatuur van het water wat door je vloer gaat kun je instellen, wij hebben toch echt wel warme voeten met onze hybride warmtepomp. Alleen de radiatoren boven zijn niet zo warm meer, maar die staan toch altijd op vorststand.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 03:19

CynthiaV schreef:
De temperatuur van het water wat door je vloer gaat kun je instellen, wij hebben toch echt wel warme voeten met onze hybride warmtepomp. Alleen de radiatoren boven zijn niet zo warm meer, maar die staan toch altijd op vorststand.

Dan heb jij waarschijnlijk een ander type vloerverwarming/systeem! Ik zeg ook niet dat niemand ooit warme voeten heeft bij vloerverwarming hè, alleen dat er dus ook vloerverwarming systemen bestaan die je dat niet geven.

Dit is ons destijds verteld door de projectbeheerder, dat onze vloerverwarming nieuw/speciaal was hierdoor. Als wij de temperatuur bijv 1 graad hoger zetten duurt het ook echt een paar uur voordat het ook daadwerkelijk een graad warmer is. Is niet erg: er werd ons geadviseerd het 1x in te stellen en vervolgens zo min mogelijk aan te zitten ivm zuinig verbruik. Ik zit in een nul-op-de-meter woning die dit jaar is opgeleverd, is misschien sowieso een ander verhaal dan het systeem bij een oudere “nieuw”bouw of een warmtepomp en vloerwarming in een bestaand huis installeren?

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 08:24

Ik bedoelde het niet aanvallend, ik vind het alleen vreemd omdat de warme vloer juist het voordeel is van vloerverwarming. Dat je niet teveel moet wisselen qua temperatuur klopt, dat is bij alle vloerverwarming zo maar volgens mij kun je gewoon de aanvoertemperatuur verhogen en kost je dat niet meer aan energie aangezien je het net zo goed alleen op temperatuur houdt.
Maar ik zal het straks eens aan mijn man vragen, het is zijn werk en hij weet precies hoe het zit.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 10:13

Meer mensen problemen met de budgetenergie app? Hij geeft nu opeens een verschil van 800€ in ons jaarbalans. Gister nog +1459 nu +649. Stalgenoot heeft t ook maqr kleiner verschil (+700 en nu +400)

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 11:03

@IMANDRA mijn man zegt dat het wel moet kunnen, alle warmtepompen kunnen het water verwarmen tot 50 graden. Van mij hoef je er verder niks mee hoor is alleen maar een tip.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 11:31

CynthiaV schreef:
@IMANDRA mijn man zegt dat het wel moet kunnen, alle warmtepompen kunnen het water verwarmen tot 50 graden. Van mij hoef je er verder niks mee hoor is alleen maar een tip.

Ik vatte het niet aanvallend op! Sorry als het wel zo overkwam. En haha ja de warmtepomp zal het wel kunnen maar volgens de begeleider was het type vloerverwarming speciaal! Moet zeggen dat ik nu wel ga twijfelen :)). Weet 100% zeker dat de project begeleider dat destijds zo heeft gezegd (en onze vloeren voelen koud-ish aan) maar zie het in de documentatie niet staan. De vloerverwarming en het systeem eromheen is van Uponor (smart s verdeler, comfort plus leidingen, Uponor smatrix pulse systeem, T-166 thermostaat). Warmtepomp is alterra WZSV - een Brine/water-warmtepomp. Mocht dat je man iets zeggen :)) (mijn nieuwsgierigheid is gewekt xD)

Hoe dan ook is het voor ons prima; mis de warme voeten verder niet.

@jennifer: geen budget energie, sorry! Wij zitten bij Vandebron.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 11:34

JenniferU schreef:
Meer mensen problemen met de budgetenergie app? Hij geeft nu opeens een verschil van 800€ in ons jaarbalans. Gister nog +1459 nu +649. Stalgenoot heeft t ook maqr kleiner verschil (+700 en nu +400)

Ze zijn bezig een nieuwe app te ontwikkelen dus die bedragen, als ze al zichtbaar zijn, leven momenteel een eigen leven.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:30

IMANDRA schreef:
CynthiaV schreef:

Ik vatte het niet aanvallend op! Sorry als het wel zo overkwam. En haha ja de warmtepomp zal het wel kunnen maar volgens de begeleider was het type vloerverwarming speciaal! Moet zeggen dat ik nu wel ga twijfelen :)). Weet 100% zeker dat de project begeleider dat destijds zo heeft gezegd (en onze vloeren voelen koud-ish aan) maar zie het in de documentatie niet staan. De vloerverwarming en het systeem eromheen is van Uponor (smart s verdeler, comfort plus leidingen, Uponor smatrix pulse systeem, T-166 thermostaat). Warmtepomp is alterra WZSV - een Brine/water-warmtepomp. Mocht dat je man iets zeggen :)) (mijn nieuwsgierigheid is gewekt xD)

Hoe dan ook is het voor ons prima; mis de warme voeten verder niet.

@jennifer: geen budget energie, sorry! Wij zitten bij Vandebron.

Ook wij hebben een nieuwbouwhuis zonder gas dus met warmtepomp,vloer is hier ook niet warm,maar omgevingstemperatuur is heerlijk!

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:34

JenniferU schreef:

Nee staan nog steeds op 1300 terug over 2 weken dan loopt contract af.
We komen met dank aan de panelen op nul uit.
En de salderingsregeling.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:17

Hier nog steeds erg tevreden over de dynamische prijzen van ANWB.
Prijzen zijn trouwens ook voor iedereen te zien.
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Van de week probeerde greenchoice mij nog een contract te verkopen, maar einde van het telefoon gesprek concludeerde de meneer aan de lijn dat hij mij groot gelijk gaf niet over te stappen en sloot af dat hij zelf ook wilde overstappen :=

Die vreselijke dure contracten waarbij nu het prijsplafond erin zit moet nu de maatschappij cq belastingbetaler het verschil tussen hoge tarief en plafond komende tijd betalen: ik heb hier echt moeite mee. Volgens mij heeft onze regering nog geen beleid kunnen doorvoeren dat de winsten van deze maatschappijen flink afgeroomd kunnen worden.

Dus een ieder die dit verschil kleiner weet te maken kan ik alleen maar aanmoedigen *\o/*

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:21

Die arme callcentre jongen :D

Bij de tarieven van Anwb moet je nog wel wat kosten optellen.
Bij kWh circa 1 cent, Bij M3 54 cent.

Maar dan nog, voordelige keuze. Ik ben ook tevreden over Anwb Energie :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:25

Hier bevallen de dynamische tarieven ook goed. Nu al een paar dagen onder de euro per kuub voor gas.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:26

verootjoo schreef:
Hier bevallen de dynamische tarieven ook goed. Nu al een paar dagen onder de euro per kuub voor gas.

Vergeet de bijkomende kosten niet ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:33

Dees schreef:
verootjoo schreef:

Vergeet de bijkomende kosten niet ;)

Die zijn €5 per maand ;) en inkoopvergoeding van wel 1ct per kWh en 10ct per kuub.

Mijn gastarief is al twee dagen 0,77€ Daarvoor 2 maanden tussen de 0,88€ en 1,20€.
Elektriciteit gemiddeld 0,20€ per kWh.

En dan vastrecht en belasting natuurlijk maar dat betaalt iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:43

Ja maar als je zo rekent dan zijn de tarieven voor andere mensen ook een stuk minder...

Wat dees zegt er komt gemiddeld nog 54 cent per kuub bij. Ik heb het als ik de prijzen noem ook altijd over de prijzen inclusief alles.

Anders kan ik er inderdaad ook wel een stuk afhalen dan lijkt het voordeliger.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:51

Klopt zeker!
Maar dan nog, met aantal componenten erbij, is het voor ons tot nu toe de beste keuze. Terwijl ik over algemeen best risico mijdend ben en die dynamische tarieven beetje uit mijn comfort zone liggen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:02

Ok jullie zijn allemaal tevreden over de energie levering van de ANWB?

Begrijp ik goed dat je zo'n 54cent bij het bedrag van vandaag moet optellen?
Voor vandaag zie ik een gemiddelde prijs van 0,13 cent staan, dan tel ik er nog 0,54 cent bij op zit je dan op de inclusief prijs?
Zie ik het zo goed?

En heeft de ANWB ook een app waarop je kunt zien hoeveel je daags verbruikt hebt en wat de kosten zijn?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:17

Ik heb in de tussentijd even een prijsberekening gedaan bij de ANWB , maar dan krijg ik te zien dat gas op 1.92 per kuub komt, dat is niet variabel en ook niet heel veel goedkoper dan wij nu bij Essent hebben.
En de prijzen worden elke dinsdag aangepast, dus niet dagelijks??
Of snap ik iets niet goed??