Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:53

Blijf het altijd wel grappig vinden hoe het verschilt per regio wat als duur gezien wordt.

Onder de 3 ton staat hier soweiso niks. Ook geen 1 slaapkamer appartement.
Edit: op dit moment wel 1 (299.000 voor 48m2. €180 pm servicekosten en energie laber E)

3 ton voor een rijtjes woning, ookal heb je geen privacy zou ik gelijk voor tekeken! Dat zou echt een super goed deal zijn.

Goedkoopste rijtjes huis hier is €495.000 voor 100m2 met een tuintje van 15m2. Energie label D.

Rest gaat al gauw richting de 6ton

Deze kwam er vorige week op en vind ik zelf aan de lage kant geprijst. Zou het huis wel willen, helaas alleen toch echt 2 ton te veel...
https://www.funda.nl/koop/zandvoort/hui ... nepweg-32/
Toch maar weer hopen dat de hoofdprijs van de staats op koningsdag op m'n lot valt, haha.

Lotte_Wessel

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:04

Ja het valt echt tegen hoeveel huis je krijgt voor een best hoog bedrag. Wij hebben ook een gezond budget zou ik zeggen, maar er zijn maar 1 a 2 huizen die we tegen komen die in de buurt komen van wat we willen, en die zijn ook super snel verkocht.

Hier overigens nog niet gehoord of ons bod is geaccepteerd. Bieden kon tot gistermiddag 12 uur, dus hopelijk horen we snel wat.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:50

Edit - inmiddels gebeld en ons bod is niet geaccepteerd, ze zijn met het andere bod gegaan. Jammer maar helaas, dus onze zoektocht gaat door.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:02

ah jammer zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:19

kosseh schreef:
Blijf het altijd wel grappig vinden hoe het verschilt per regio wat als duur gezien wordt.

Onder de 3 ton staat hier soweiso niks. Ook geen 1 slaapkamer appartement.
Edit: op dit moment wel 1 (299.000 voor 48m2. €180 pm servicekosten en energie laber E)

3 ton voor een rijtjes woning, ookal heb je geen privacy zou ik gelijk voor tekeken! Dat zou echt een super goed deal zijn.

Goedkoopste rijtjes huis hier is €495.000 voor 100m2 met een tuintje van 15m2. Energie label D.

Rest gaat al gauw richting de 6ton

Deze kwam er vorige week op en vind ik zelf aan de lage kant geprijst. Zou het huis wel willen, helaas alleen toch echt 2 ton te veel...
https://www.funda.nl/koop/zandvoort/hui ... nepweg-32/
Toch maar weer hopen dat de hoofdprijs van de staats op koningsdag op m'n lot valt, haha.

Ja bizar hè :D . Ik ben van de meest oververhitte startersmarkt (vergelijkbaar met Amsterdam, nog wel een verschil in het hogere segment.... Maar dit soort grapjes: https://www.funda.nl/koop/leiden/huis-4 ... mspoort-9/ ) naar de goedkoopste grote stad van Nederland gegaan. En het is echt een absurdistische ervaring om hier mensen net zoveel te horen klagen over de huizenmarkt :o _O- . Toen we serieus gingen zoeken in deze regio hebben we onze huis binnen 3 weken gevonden en ik ben er na een jaar nog steeds extreem blij mee.

Anderszijds, hier maak je als eenverdiener nog wel een kans. Maar nog steeds een behoorlijke kleine. Als eenverdiener is het nu overal vrijwel onmogelijk iets te kopen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:50

Balen Lotte_Wessel! Hopelijk komt er binnenkort weer iets wat jullie aantrekt.

Menino, wat een schattig huisje in Leiden! Zo iets zou ik evt ook wel leuk vinden, beter dan een appartement van de zelfde grote.

Word soms toch wel echt verleidelijk om naar de andere kant van Nederland te verhuizen. Groningen of regio Zuid Limburg ofzo. Jaloers op de prijzen daar.

Als alleen verdiener lukt het bijna nergens meer. Alleen daarom zoek ik naar een vriend haha, liefst een die al een huis heeft :P Misschien toch maar een keer tinder aan zetten als ik in die gebieden ben haha.
Baal vaak ook wel dat ik geen MBO heb gedaan. Dan had ik in 2014 klaar geweest en 2015 iets kunnen kopen (laagste punt van de markt). Maar het was verstandig om door te studeren..

Even een vraagje. Ik zat te kijken naar een berekening die ik met een hypotheek adviseur heb gemaakt hoeveel ik mag lenen en welk maand bedrag daar bij hoort.
Wat is dat onwijs hoog!! Maandbedrag zou ongeveer 65% van m'n netto loon zijn, dat zou ik dan al kwijt zijn aan alleen hypotheek. Alle andere vasten lasten komen er nog bij, dat is toch niet te doen?

Is het bij jullie ook zo hoog? Of niet maximaal geleend ofzo?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:02

Ik kon maximaal 1/3 van mijn inkomen aan hypotheek krijgen in mijn eentje, en zelfs daarmee heb ik het niet gered door de enorm gestegen andere vaste kosten (oa energie, gemeentelijke lasten, ziektekosten enz). :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:12

kosseh schreef:
Balen Lotte_Wessel! Hopelijk komt er binnenkort weer iets wat jullie aantrekt.

Menino, wat een schattig huisje in Leiden! Zo iets zou ik evt ook wel leuk vinden, beter dan een appartement van de zelfde grote.

Word soms toch wel echt verleidelijk om naar de andere kant van Nederland te verhuizen. Groningen of regio Zuid Limburg ofzo. Jaloers op de prijzen daar.

Als alleen verdiener lukt het bijna nergens meer. Alleen daarom zoek ik naar een vriend haha, liefst een die al een huis heeft :P Misschien toch maar een keer tinder aan zetten als ik in die gebieden ben haha.
Baal vaak ook wel dat ik geen MBO heb gedaan. Dan had ik in 2014 klaar geweest en 2015 iets kunnen kopen (laagste punt van de markt). Maar het was verstandig om door te studeren..

Even een vraagje. Ik zat te kijken naar een berekening die ik met een hypotheek adviseur heb gemaakt hoeveel ik mag lenen en welk maand bedrag daar bij hoort.
Wat is dat onwijs hoog!! Maandbedrag zou ongeveer 65% van m'n netto loon zijn, dat zou ik dan al kwijt zijn aan alleen hypotheek. Alle andere vasten lasten komen er nog bij, dat is toch niet te doen?

Ja het is een schattig huisje, maar ik sterf nog liever dan dat ik 325K uitgeef aan 44 m2 . Ik heb in zo'n huis gewoond (sociale huur), en het is leuk. Tot je een hobby hebt die je ook thuis wil uitoefenen :+ . Als je altijd op stap bent en alleen, eet/slaapt en computert in je huis is zoiets mss nog wel netjes te houden :)) .

Wat betreft MBO, je had dan nog wel moeten wachten tot een vast contract o.i.d. natuurlijk, en een beetje een ok salaris. Als je voor jezelf begint krijg je ook weer moeilijker een hypotheek. Ik denk dat je wél de juiste keuze hebt gemaakt hoor... Door verder te studeren! Maar het is wel zuur dat je nu niets kunt kopen.

Wij konden met zijn 2'en niet 60% van onze inkomen lenen qua maandelijkse lasten. Volgens mij zelfs minder dan 30% van onze nettoloon, als je de 13e maand en vakantiegeld niet onder maandelijkse inkomsten rekent.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:29

Dat lijkt mij ook erg hoog. Ik heb maximaal geleend op 1 salaris (of ja, ik ging per 1 februari een trede omhoog en dat hebben we niet meegenomen in de aanvraag, maar dat buiten beschouwing gelaten) en mijn bruto maandlast was daarbij zo'n 45% van m'n netto inkomen. Dat is zonder vakantiegeld dan.

Vond ik al best veel, maar omdat dat op 1 salaris is (mijn man hebben we helemaal buiten beschouwing gelaten omdat die toen nog niet in Nederland woonde) vond ik het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:40

Wij gaan morgen een huis bezichtigen van een huis die nog niet te koop staan. Gewoon met de bewoners ook. Vind het best spannend! Ik weet dat er veel animo voor het huis is en na de meivakantie worden er foto's gemaakt en officieel in de verkoop gezet, maar wij mogen morgen dus alvast kijken en wie weet komt het niet eens zo ver dat het huis op Funda komt.

Wel heel toevallig dat mijn moeder morgen ook een bezichtiging heeft bij een huis wat ook nog niet te koop staat, foto's worden ook pas volgende week gemaakt.

Maakt het alleen wat lastiger om een bod uit te brengen, heeft het überhaupt zin om onder de vraagprijs te bieden bij een huis wat nog te koop gaat komen?!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:51

Rodevlinder schreef:
Wij gaan morgen een huis bezichtigen van een huis die nog niet te koop staan. Gewoon met de bewoners ook. Vind het best spannend! Ik weet dat er veel animo voor het huis is en na de meivakantie worden er foto's gemaakt en officieel in de verkoop gezet, maar wij mogen morgen dus alvast kijken en wie weet komt het niet eens zo ver dat het huis op Funda komt.

Wel heel toevallig dat mijn moeder morgen ook een bezichtiging heeft bij een huis wat ook nog niet te koop staat, foto's worden ook pas volgende week gemaakt.

Maakt het alleen wat lastiger om een bod uit te brengen, heeft het überhaupt zin om onder de vraagprijs te bieden bij een huis wat nog te koop gaat komen?!

Als er veel animo voor is, dan zou ik juist overbieden :D
Onder de vraagprijs is kansloos als je een huis persé wil.
Of het moet al maanden te koop staan of een oude opknapper zijn...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:57

@rodevlinder, denk het niet. Aangezien ze dan makkelijk zeggen: we wachten even af wat er gebeurt als het op funda staat.

Enige voordeel wat je hebt bij n huis wat nog niet te koop staat is rust om je keuring te doen, nog eeb keer te kijken zonder druk van concurrenten. etc.

@lotte_wessel wat jammer. K*t he die teleurstelling steeds he.

Bizar die prijzen nog. Ik dacht dat ik nu in een gewilde regio woonde (mid-oosten) maar als ik dit lees: minimaal 3 ton voor rijtjeshuis..mijn hemel. Ze staan hier ook voor 3 ton, maar is een hoekwoning met lekker uitzicht en een tuin.
Dus blijkbaar is deze regio niet dermate gewild als jullie regios.
Hebben jullie dan niet zoiets van: ik wil waar voor mn geld en zoek het verderweg?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:01

@Rodevlinder; als je nou echt verliefd bent op dat huis, kun je dan niet vragen wat er nodig is om het niet op Funda te laten komen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:14

Wel eens aan Zeeuws-Vlaanderen gedacht? Hier zijn de prijzen tov de rest van het land echt laag. En laat ik nu nét toevallig een geweldig huis te koop hebben, hahaha.
Zonder gekheid: donderdag gaan we kijken naar het nieuwe huis dat we op het oog hebben.
En het huis waarmee we voor de zomer bezig waren en waarvan we eigenlijk het koopcontract zouden tekenen (ging niet door door steeds veranderende voorwaarden) is inmiddels 2x in prijs gezakt en staat nu voor minder dan 4t te koop. Een dubbel pand, prachtig. Snap niet dat dat niet wordt verkocht.

@Menino: ja, dat geld voor nog gen 50m2, bizar!

Hè Lotte, wat vervelend voor jullie zeg. Nou ja, op naar het volgende maar weer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:15

chevax schreef:
Wel eens aan Zeeuws-Vlaanderen gedacht? Hier zijn de prijzen tov de rest van het land echt laag. En laat ik nu nét toevallig een geweldig huis te koop hebben, hahaha.
Zonder gekheid: donderdag gaan we kijken naar het nieuwe huis dat we op het oog hebben.
En het huis waarmee we voor de zomer bezig waren en waarvan we eigenlijk het koopcontract zouden tekenen (ging niet door door steeds veranderende voorwaarden) is inmiddels 2x in prijs gezakt en staat nu voor minder dan 4t te koop. Een dubbel pand, prachtig. Snap niet dat dat niet wordt verkocht.

Hè Lotte, wat vervelend voor jullie zeg. Nou ja, op naar het volgende maar weer.

Moet je niet in Cadzand willen wonen :)).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:24

kosseh schreef:

Meelezer (2021 gekocht). Ik heb niet maximaal geleend, ook omdat ik van mijn geboden prijs zelf ruim 30.000 heb ingelegd. Mijn hypotheek is ongeveer een kwart van mijn netto inkomen. Ik heb 1,2% rente.

Als ik nú zou moeten lenen voor mijn destijds geleende bedrag zou ik ongeveer 900 euro per maand kwijt zijn. Dat is 300 euro meer dan dat ik nu betaal. Maar met 900 kom ik bij lange na niet aan 65% van het netto inkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:37

Scum schreef:
@Rodevlinder; als je nou echt verliefd bent op dat huis, kun je dan niet vragen wat er nodig is om het niet op Funda te laten komen?

Ik sprak haar gisteren even en ze zei dat ze door nog 5 mensen was benaderd om te komen kijken, maar dat ze geen zin had om de hele tijd zelf mensen rond te leiden dus dat wij de enige waren en na de meivakantie de fotograaf komt, maar als wij er uit komen komt het huis niet op Funda.
Echter is de vraagprijs heel realistisch en ik ben bang dat een taxatie niet veel hoger zal uitkomen, dus dat wil ik er eigenlijk ook niet aan uitgeven om wellicht ooit met een grote restschuld te zitten.
Vraagprijs voor het huis is 599.000, wij dachten eigenlijk om 595.000 te bieden, en aangezien het huis niet bij de makelaar komt betalen hun alleen wat opstartkosten en geen courtage dus houden ze er meer aan over dan wanneer iemand via de makelaar de vraagprijs biedt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:46

Rodevlinder schreef:
Scum schreef:

Ik sprak haar gisteren even en ze zei dat ze door nog 5 mensen was benaderd om te komen kijken, maar dat ze geen zin had om de hele tijd zelf mensen rond te leiden dus dat wij de enige waren en na de meivakantie de fotograaf komt, maar als wij er uit komen komt het huis niet op Funda.
Echter is de vraagprijs heel realistisch en ik ben bang dat een taxatie niet veel hoger zal uitkomen, dus dat wil ik er eigenlijk ook niet aan uitgeven om wellicht ooit met een grote restschuld te zitten.
Vraagprijs voor het huis is 599.000, wij dachten eigenlijk om 595.000 te bieden, en aangezien het huis niet bij de makelaar komt betalen hun alleen wat opstartkosten en geen courtage dus houden ze er meer aan over dan wanneer iemand via de makelaar de vraagprijs biedt.

Heel eerlijk? Ik zou als verkoper dan gewoon de boel op Funda zetten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:00

Een brutaal mens heeft de halve wereld dus ik zou het gewoon proberen. Mensen hebben dan ook vastigheid en hoeven ook niet alles spul en span te houden.

Qua hypotheek, we zitten op 2k per maand nu en dat is onder de 30% dacht ik van ons gezamenlijke maand inkomen. Weet niet helemaal precies hoeveel m’n vriend netto binnen krijgt :+

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:01

Kosseh van jou regio zou ik ook heel hard gaan huilen, dat is toch geen doen?
Ik heb met mijn eerste huis geluk gehad, HBO en vast contract met fijn salaris en ORT, kon toen net kopen en met leuke winst verkopen.
Geen idee hoeveel wij kunnen lenen in percentage van salaris, we kijken heel erg naar wat we kwijt willen zijn per maand aan lasten en hebben de luxe van heel veel overwaarde uit onze huidige woning. We gaan alleen absoluut niet weg uit de stad, eerder van een buitenwijk naar de stad zelf (al noemen jullie het vast een dorp hier met die 30.000 inwoners, hahaha) verhuizen dus duurder. Is gewoon onze wens en fijn met de kinderen qua opvang/school/moeder van 1 kind op fietsafstand willen hebben.

Eens met Achterom trouwens, ik denk dat als ik wist dat ik animo had ik zeker niet aan de eerste zou verkopen onder de vraagprijs, maar dat hangt ook af van de verkopers en hun wensen. Blijft koffiedik kijken wat zij belangrijk vinden qua voorwaarden.
Chevax ik ben benieuwd, jij zoekt ook al een hele poos volgens mij.
Lotte voor jou ook balen dus. Zat je ver van het hoogste bod af?

Wij gaan vrijdag bezichtigen bij de tweekap, ben echt heel benieuwd!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:43

Wij hebben wel maximaal geleend, zelf uiteraard goed gekeken naar het maandbedrag, de verwachting is dat mijn salaris nog stijgt en dat dmv aflossen de maandlasten nog wat zouden kunnen zakken.
Ideaal is het misschien niet, maar hierdoor hebben we wél een huis kunnen kopen waarbij onze paarden thuis komen te staan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:59

_San87_ schreef:
chevax schreef:

Moet je niet in Cadzand willen wonen :)).

Nee, daar zou ik ook van m’n leven niet willen wonen. Daar woon ik nog niet eens in de buurt.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:37

Rodevlinder schreef:
Scum schreef:

Ik zou de vraagprijs bieden. Dat is wat ze in hun hoofd hebben waarschijnlijk.
Hier ook gelukje gehad met een huis die nog niet te koop stond. Ik heb gekeken, vraagprijs geboden en had het direct. Ze had geen zin in de hele rompslomp van funda en bezichtigingen. Ik zou dan niet moelijk gaan doen over die 4000 euro en dan heb je kans dat ze toch eerst gaan aankijken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 00:12

Achterom schreef:
Rodevlinder schreef:

Heel eerlijk? Ik zou als verkoper dan gewoon de boel op Funda zetten.

Mwah ik zou dat gewoon proberen.
Desnoods zegt verkoper dat ie toch echt de vraagprijs ervoor wil hebben, kan je altijd nog verhogen.
Maar scheelt wel veel geld en ook tijd (zeker als het huis goed ligt in de markt komen er al snel 15/20 bezichtigingen op diverse dagen, moet je dus alles schoon en opgeruimd en je huis uit zijn).
Ik zou het proberen. Ligt niet veel van de vraagprijs af natuurlijk.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:02

Ik zou voor die 4000 euro gewoon de vraagprijs bieden eigenlijk. Gevoelsmatig zal dat voor de verkopers vast best een verschil maken.