Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 00:16

Arethe schreef:
Hoi,
Ik vroeg me af of iemand met verstand van paradijsvogel planten mij kan helpen.

Onze staat er nu zo bij:
[ [url=m/BnmDvX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2G0pmo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij doet het super goed en groeit ook erg goed. Alleen merk ik dat hij nu 2 kanten op groeit waardoor hij heel erg breed aan het worden is. Is er een manier waarop ik de 2 delen kan scheiden zonder dat hij dood gaat? Of kan ik het meest linker deel ondersteunen zodat hij iets rechter gaat groeien?

Ik heb die van mij uit zijn kweek pot gehaald en meteen met verse grond terug gezet zoals ik mooi vind. Eerste week voor de zekerheid een rubber draad eromheen. Nu groeit hij zoals ik wil.

Bij mij had elke plant eigen wortels

Sting

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:38

Ik had een stapel potjes/planten meegenomen naar mijn vriend om daar te verpotten. Heb daar mijn eigen verpot-plekje in de tuin. Nu staat het huis dus vol planten, maar mn vriend vind het volgens mij wel gezellig. Ik kreeg in ieder geval wat gesputter toen ik zei dat ik de meeste planten weer mee naar mijn huis nam <3 . Hihi, stiekem vind hij het wel gezellig allemaal! _O-

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:43

Leuke stekjes, Loeky :) mooie patronen

Haha sting, planten zijn ook gewoon super gezellig!

Ik heb even een vraag over dit stekje. Er groeien nu onder het "moederstekje" allemaal nieuwe blaadjes, echter lijkt het alsof ze niet verder omhoog kunnen groeien omdat dat grote blad ze tegen houdt. Zou ik dan dat blad moeten afknippen? Of maak ik dan alles dood omdat het moederstekje dood Is?
Afbeelding

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:54

@isa dit wil ik ook graag weten. Hetzelfde probleem hier :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:56

Zijn het echt stekjes of horen ze bij dezelfde plant?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:58

De mijne hoort bij de bladstek. Komen mini blaadjes onder, maar het grote blad zit ook "in de weg"

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:13

Die kleine blaadjes horen bij die grote :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:28

Al mijn planten zitten onder de luis! Ik heb al 4 soorten luis gespot. Ik kan wel janken. Ga ze zo op het balkon zetten en inspuiten met troep en dan hopen dat enkele dat overleven. Potverdorie.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:43

Wat gaan jullie hard!

Balen van de luis, ik meen op kneuzen Calathea ook wat te hebben zien kruipen. Iets kleins wits..
Plantje.nl is nog niet bij mij teruggekomen over de ontbrekende Clematis, maandag maar even bellen. Ik vind een week tijd zat om te reageren of op z'n minst een bericht te sturen, dat het bericht is ontvangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:03

Macs schreef:
Al mijn planten zitten onder de luis! Ik heb al 4 soorten luis gespot. Ik kan wel janken. Ga ze zo op het balkon zetten en inspuiten met troep en dan hopen dat enkele dat overleven. Potverdorie.

Lieveheersbeestjes erop zetten! Sterkte, luis is kuuuuut :r.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:53

IsaCalixa schreef:
Leuke stekjes, Loeky :) mooie patronen

Haha sting, planten zijn ook gewoon super gezellig!

Ik heb even een vraag over dit stekje. Er groeien nu onder het "moederstekje" allemaal nieuwe blaadjes, echter lijkt het alsof ze niet verder omhoog kunnen groeien omdat dat grote blad ze tegen houdt. Zou ik dan dat blad moeten afknippen? Of maak ik dan alles dood omdat het moederstekje dood Is?
[ [url=m/dlvO60.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb net hetzelfde hier met een stek van dezelfde plant.
Ik ga ervan uit dat ze hun eigen weg wel vinden, het zijn stevige bladeren :j

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:40

We gingen even nieuwe potjes halen voor de nieuwe plantjes... Oeps. O:)
Afbeelding

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:18

En je hebt net een hele kneusjesbox binnen Mandarijn _O- Zijn dit fruitplantjes? Mooie box had je trouwens! Die lepelplant lijkt al behoorlijk groot ook!

En wat klote van de luis Macs :( Heb er geen tips voor helaas, maar ik hoop dat je het weg krijgt!

Mooie grote stekjes al Loeky01! En wat een snelle familie uitbreiding is dat geweest de afgelopen twee maanden :))

Leeslampje: inderdaad wel een kweekpot gebruiken voor de drainage! Of je moet heel zuinig kunnen zijn met water en zeker weten dat je plant geen natte voeten krijgt in een dichte pot.

Sting: het leek al een beetje op schimmel :') Die dieffenbachia gaat niet weten wat hem overkomt met nieuwe potgrond, water en aandacht :D

Magda_90: Ik snapte het al niet :') Maar een genetisch verkreukelde plant is weer eens wat anders. Heb je een foto/linkje naar een website van hoe hij eruit ziet als hij nog groter is?

Tessyke: je Mimosa heeft in elk geval lekker kunnen zwemmen in kalkvrij water _O- Gaat hij het vast goed op doen!

IsaCalixa schreef:
(...)
[ [url=m/dlvO60.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die kleine blaadjes zien er al behoorlijk stevig uit. Ik zou overigens niet zo bang zijn dat ze niet verder kunnen groeien door het grote blad, maar wel dat ze lelijk scheef gaan groeien. Om die reden zou ik het grote blad afknippen, dan moeten ze vervolgens maar snel zelf wortels schieten als ze dat niet al gedaan hebben. Mijn ervaring is dat dat goed gaat. :) (Mijn bladstekjes hebben zelfs een beschimmelde moederplant waar ik te laat achterkwam overleefd. Ze kunnen best wat hebben :+)

Hier is mijn ctenanthe (de nep calathea) toch een potje z'n best aan het doen, ze heeft de afgelopen dagen drie grote nieuwe bladeren uitgerold <3 <3 En 's avonds als ik aan het werk ben ritselt ze naast me op mijn bureau. Top ding.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:59

Afbeelding
Afbeelding

Mijn Maranta perst er ook vier bladeren uit. Amai.

Bij de dieffenbachia, calathea en epipremnum ook nieuw blad gespot.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:01

xIrlijn schreef:
En je hebt net een hele kneusjesbox binnen Mandarijn _O- Zijn dit fruitplantjes? Mooie box had je trouwens! Die lepelplant lijkt al behoorlijk groot ook!

Ik wilde een appelboompje voor bij de voordeur, maar die viel tegen. Dus het werd een frambozenplant.
En een aardbeienplantje, en een muntplantje... O:)
Moest me inhouden om niet zo'n zebrina met gestreepte steel mee te nemen.
En potjes en stokjes uiteraard.

Heb 3 van de kneusjes aan m'n moeder gegeven, waaronder de lepelplant. Die was idd al best groot. :D

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:01

_San87_ schreef:
[ [url=m/VRNCAH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2x2c9d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn Maranta perst er ook vier bladeren uit. Amai.

Bij de dieffenbachia, calathea en epipremnum ook nieuw blad gespot.

Gaaf! <3

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:33

Mandarijn schreef:
xIrlijn schreef:

Ik wilde een appelboompje voor bij de voordeur, maar die viel tegen. Dus het werd een frambozenplant.
En een aardbeienplantje, en een muntplantje... O:)
Moest me inhouden om niet zo'n zebrina met gestreepte steel mee te nemen.
En potjes en stokjes uiteraard.

Heb 3 van de kneusjes aan m'n moeder gegeven, waaronder de lepelplant. Die was idd al best groot. :D

Wat onwijs leuk!! Ik vraag al van kinds af aan om een frambozenstruik en dan frambozen uit eigen tuin <3 Helaas zijn ze hier thuis te bang dat die gaat woekeren...

Wat gaaf _San87_ dat je maranta het zo goed doet!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:42

xIrlijn schreef:
Wat onwijs leuk!! Ik vraag al van kinds af aan om een frambozenstruik en dan frambozen uit eigen tuin <3 Helaas zijn ze hier thuis te bang dat die gaat woekeren...

Ik heb jaren een framboos in de tuin gehad, ik trok gewoon alle scheuten die niet op de goede plek omhoog kwamen eruit, en hij is nooit gaan woekeren. Hij is afgelopen zomer met de droogte gaan hemelen helaas, ik had hem teruggesnoeid en hij is niet meer opgekomen.

Nu een gele framboos gekozen die in een pot kan, dan kan ie sowieso geen kant op :j

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:14

Mijn framboos woekert ook niet. En als je twijfelt kun je altijd een grote emmer zonder bodem ingraven, dan kan hij nergens heen. (Net als bij munt)

Ik heb wolluis op mijn rozen en gewone luis op mijn sneeuwbal |(

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:36

Hahah Mandarijn! Heel herkenbaar, ik ben er achter gekomen dat de intratuin hier ook een pakketpunt heeft, dat leverde hier een anthurium clarinervium op laatste keer :=

San, maranta's zijn zo mooi! En ze groeien als kool zo te zien

Is hier toevallig iemand die goed het verschil kan zien tussen een philodendron brasil en rio? Ik heb een twijfel gevalletje gevonden, foto kan ik via pb door sturen :D
Ik had een kast gekocht omdat mn bureau nogal vol begon te worden, zal me benieuwen hoelang het duurt voordat de hele kast vol zit :P
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:51

Xlrlijn ik denk dat dit de beste is wat google heeft.

Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:53

Bamii schreef:
Hahah Mandarijn! Heel herkenbaar, ik ben er achter gekomen dat de intratuin hier ook een pakketpunt heeft, dat leverde hier een anthurium clarinervium op laatste keer :=

San, maranta's zijn zo mooi! En ze groeien als kool zo te zien

Is hier toevallig iemand die goed het verschil kan zien tussen een philodendron brasil en rio? Ik heb een twijfel gevalletje gevonden, foto kan ik via pb door sturen :D
Ik had een kast gekocht omdat mn bureau nogal vol begon te worden, zal me benieuwen hoelang het duurt voordat de hele kast vol zit :P
[ [url=m/mcXj3q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze behoren allemaal tot de Hederaceum en hebben zodoende hartvormige bladeren.
Máár de Rio niet, die heeft smalle bladeren en die heb je in 2 kleurslagen.

Afbeelding

Rio
Afbeelding

Brasil
Afbeelding

Cream
Afbeelding

Scandens
Afbeelding

Micans
Afbeelding

Family
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 03-05-20 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:59

magda_90 schreef:
Xlrlijn ik denk dat dit de beste is wat google heeft.

[ [url=m/09fgxf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het net het begin van gewokte spinazie _O- En dat zeg ik met liefde, want ik ben dol op spinazie en op planten dus ik vind het een leuke combi!

Bamii, ik kan je niet helpen met het verschil helaas. Wel een hele mooie (nu al volle) plantenkast zeg. Dat zal niet lang duren vol hij helemaal vol is!

Ik ga toch nog eens lobbyen voor een frambozenstruik in pot hier :))

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:11

Dat is precies de reden dat ik hem heb. Hij is raar maar daarom leuk. :P

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 23:04

Gewokte spinazie :')

Thanks Magda! Als ik het goed zie is dus de Rio en Silver stripe hetzelfde, maar anders dan de cream/tricolor. Ik had een paar keer gezien dat mensen al die termen gebruikten voor een 'brasil met wit', maar dat plaatje is wel duidelijk :)
En jouw collectie <3