Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:40

Ik denk dat het luchtverwarming is, geen airco.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:46

Hoeveel geluid hij maakt, hangt er maar net vanaf wat hij aan het doen is. Issie volle bak aan het verwarmen, dan maakt het wel geluid… maar minder dan bijvoorbeeld een straalkachel.
Oh, misschien kan ik straks wel even meten met mijn Watch hoeveel decibel geluid bij maakt bij maximaal gebruik.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:12

Vooral het geluid van de buitenunit en evt trillingen ben ik benieuwd naar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:36

Ik hoorde buitenunit binnen niet. Buiten hoor je hem wel.. maar ook daar niet mega veel geluid.
Maar wij hebben ze niet op een plek staan ook waar ik daar last van heb (of buren).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:38

Jobbeltje schreef:
Welk merk / type airco’s hebben jullie? Ik ben op zoek naar een hele stille

Die bestaan niet. De beste schijnen Mitsubishi te zijn. Of in ieder geval een van de beteren, samen met LG.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:51

Ben ook benieuwd welk merk en type jullie hebben, allemaal een Mitsubishi of een LG?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:56

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:56

Wij hebben dus zowel infraroodpanelen als airco. Simpelweg omdat we infrarood (aan het plafond!) veel aangenamer vinden. Waarom dan toch ook airco? Omdat die in de zomer koelt natuurlijk. Onmisbaar in ons klimaat in Spanje, maar ook in ons appartement in Nederland hangt een (monoblock) airco.

We hebben daar nog een vast contract, maar wie weet gaan we die ook wel gebruiken om te verwarmen als dat verandert,

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:57

Wij hebben Daikins in de woonkamer 1 van 3,5 en in de slaapkamer 1 van 2.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:10

Daikin is ook stil. Wij hebben het buitendeel op het balkon staan, wel buiten zicht van buren. Het heeft 3 jaar geduurd voordat de buurman, wiens woonkamer aan ons balkon grenst, door had dat wij zo’n ding hebben en hij ontdekte dat toen hij een keer bij ons binnen was. Heeft hem nooit gehoord.

Als ik thuis kom en hij staat al aan dan hoor je hem wel zachtjes, als het tenminste stil is op straat. Bij normale leefgeluiden valt het geluid al weg. Je moet er echt op letten dus.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:11

karrij schreef:
Ben ook benieuwd welk merk en type jullie hebben, allemaal een Mitsubishi of een LG?

Ik heb een redelijk goedkope hangen, een Maxicool dacht ik.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 23:23

Nadeel van verwarmen via warme lucht/airco is dat je constant het gevoel heb dat je op de toch zit waardoor je meer moet verwarmen om de zelfde gevoel tempratuur te hebben.

Mijn advies zou zijn om altijd een warmte pomp te nemen die je huis verwarmt doormiddel van je radiatoren of vloer verwarming.

Infrarood heeft weer als voordeel dat je juist een hogere gevoelstempratuur ervaring geeft dan de werkelijk tempratuur. Nadeel is dat infrarood paneel veel stroom verbruikt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:14

Niet ieder huis is geschikt te maken voor een warmtepomp.

Zou fijn zijn als ze dat sprookje in Den Haag ook eens gaan loslaten, zodat wij ook na 2025 een gewone cv ketel kunnen blijven kopen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:14

Dat klopt, we stoken het warmer dan met de cv. De kosten zijn echter zoveel lager dat het nog steeds royaal loont. Hoewel het op de juiste plaats ophangen van het binnendeel wat dat betreft heel erg veel uitmaakt. Zorg iig dat ie nooit rechtstreeks naar je zitplek blaast, dan zit je iid altijd op de tocht.

Sinds wij verwarmen (en koelen) met dat ding is onze gasrekening met ruim 80% omlaag gegaan, en ons elektraverbruik met ongeveer 1/5 toegenomen. Op jaarbasis. Tel uit je winst.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:45

Wij hebben sinds de zomer Mitsubishi airco's in huis.
1 in de huiskamer en in elke slaapkamer 1. En dan staan er 2 buitenunits.
Ons gasverbruik is nu 1/3 van 2021 en 2020. Terwijl onze electra verbruik hetzelfde is gebleven.
Onze vloerverwarming staat nu standaard op 15graden, en om heel eerlijk te zijn die warmte mis ik wel.
Als we thuiskomen zetten we de airco in de huiskamer aan en binnen een paar minuten is het warm.
Eigenlijk zijn we weer gaan verwarmen zoals vroeger toen je van de draai thermostaat had.
Kom je uit bed huis iets verwarmen, van huis gaan de boel op laag zetten, thuiskomen weer omhoog zetten en bij het naar bed gaan half uurtje van te voren weer laag zetten.

Onze buurman stond al te klagen toen hij in de gaten kreeg dat we de airco's zouden gaan plaatsen.
Tussen de buitenunits en zijn huis/ slaapkamer zit 10meter.
Toen alles aangesloten was op vrijdag, kwam hij alweer klagen dat hij een klacht ging indienen bij de gemeente en handhaving zou gaan eisen.
Na het weekend kwam hij weer naar me toe om te klagen dat ze het hele weekend niet hebben kunnen slapen vanwege de airco's. ( alleen hadden we ze nog helemaal niet aangehad)
Dus heb ik hem nog net niet uitgelachen.
Hij heeft de klacht daadwerkelijk door gezet, en dat is ons per brief medegedeeld door de Omgevingsdienst..
In de brief gaven ze aan dat hun ook hadden geconstateerd dat de airco's teveel herrie maakte.
Wat dus ook niet kon, want ze hadden die dag ook niet aangestaan.
We hebben zelf gemeten hoeveel DB ze maken op vol vermogen en dat is 20DB, ruim onder de toegestane hoeveelheid.
Toen kregen we te horen van de omgevingsdienst dat we een vergunning hadden moeten aanvragen bij de gemeente.
Ik bellen naar de gemeente en daar werd ik nog net niet uitgelachen. Want alleen bij een monument heb je een vergunning nodig, en dat is ons huis niet.
De verstandhouding met de buren is sindsdien iets minder goed.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 01:11

Wat jammer van de buren ikkeniet!

Wij hebben overigens airco’s met een WiFi unit erin. Ik kan ze dus ook van afstand aanzetten. Dat leek me zowel in de zomer als in de winter erg fijn. Bovendien ben ik vrij lui :D
Maar de app van de airco’s geeft ook per 2 uren aan hoeveel stroom ze verbruikt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 01:39

Horsepride schreef:
Nadeel van verwarmen via warme lucht/airco is dat je constant het gevoel heb dat je op de toch zit waardoor je meer moet verwarmen om de zelfde gevoel tempratuur te hebben.

Mijn advies zou zijn om altijd een warmte pomp te nemen die je huis verwarmt doormiddel van je radiatoren of vloer verwarming.

Infrarood heeft weer als voordeel dat je juist een hogere gevoelstempratuur ervaring geeft dan de werkelijk tempratuur. Nadeel is dat infrarood paneel veel stroom verbruikt.

Grappig, zo ervaar ik het niet.

Vind de warme lucht van de airco ook veel chiller dan die van de IR panelen. IR paneel boven de bank maakt mn hoofd warm en dat voelt als koorts/opvlieger. Airco voelt als een warme zomerbries :P

We hebben een airco boven bed hangen en die hoor ik wel omdat hij rammelt als hij aangaat. Bij die in de woonkamer heb ik regelmatig dat ik niet weet of hij nou aanstaat omdat hij zo stil is :') Maar daar zit ik nooit direct onder ofzo. Alleen af en toe, als ‘ie een turbo boost doet hoor je hem wel blazen, maar 20% van een ventilator ofzo en dat is altijd maar 5 minuten. Nee, ben echt groot fan. Alleen met de temperaturen van afgelopen week merk je dat hij hey moeilijk begint te krijgen met verwarmen.

Hybride of grond/water Warmtepomp is in ons geval pas rendabel als we nog tienduizenden euro’s in de isolatie stoppen (we zijn bezig met offertes voor vloerisolatie, maar zonder kruipruimte moet je dan de vloer en dekvloer eruithalen en gaan graven en dan alles opnieuw opbouwen en storten, dus we gokken nu op rond de 20K excl. de warmtepomp zelf :P We gaan het zien :)) )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 02:28

Wij hebben een jaar of 2 geleden airco's geplaatst voor verkoeling. Het verwarmen ermee is wel fijn als in dat ze je huis snel op temperatuur hebben. Wij letten bij aankoop van apparatuur altijd op het geluidsniveau, want ik heb een hekel aan gepiep, gezoem en andere herrie. Van de Daikin units ervaar ik geen last, het is geen vervelend geluid vind ik :)

Alleen tja vloerverwarming is en blijft veel lekkerder, als je voeten lekker warm zijn voelt dat gewoon super comfortabel en het is wel zo lekker om helemaal onderaan te beginnen gezien warmte opstijgt. Ik hoef geen warm hoofd, warme voeten is véél lekkerder :j

Vind verwarming via de airco wel veel lekkerder dan van radiatoren, verwarmen de ruimte beter / egaler.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 08:53

Hier Mitsubishi, de monteur die hier was van de week had Toshiba, dat schijnt op dit moment de stilste te zijn, met max 27db.
Moet zeggen, die van ons hoor je buiten haast niet.
Onze buren waren verbaast dat je ze bij hun echt niet hoort.
Binnenkant muur waar ze hangen, als ze hard moeten trekken, dan hoor je ze aan de binnenkant iets brommen, maar dat is een kamer waar we haast niet zijn, dus geen last van.

Maar ik was laatst op bezoek bij mijn broer, bij hem aan de overkant had iemand een LG, die hoorde je van op 10 meter afstand al rammelen, dacht ik nog, je zult maar naast zoiemand wonen :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:07

Dat hoeft niet aan LG te liggen. Kan een wat oudere airco zijn. Elke airco gaat op een gegeven moment brommen en meer geluid maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:19

k denk dat een bedrijf wat wat mooiere airco's gaat maken, en wat meer variatie, dat die goed geld kunnen gaan verdienen :+
Hier mogen ze sowieso niet aan de flat, plus ik vind ze zelf echt wel best lelijk .. maar, dat het goed kan werken geloof ik meteen :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:29

Oh dat denk ik ook. Meer kleuren kasten, zowel binnenunits als buitenunits. Dat je de kleur kan kiezen en misschien zelfs verschillende vormen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:37

Ik ben echt heeeel dom geweest. Ik heb dit jaar nieuwe airco aan laten leggen en toen vroegen ze: moeten ze ook kunnen verwarmen ? Maar toen waren de prijzen nog niet zo absurd als nu en zei ik dat dat niet nodig was. Echt stom van me!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:55

Oh dat is wel zonde fitzroy!
Onze airco hangt helaas boven op de werkkamer. Ideaal voor het thuiswerken, en in de zomer gaan alle deuren open en valt de koude lucht lekker omlaag naar de woonkamer.. maar we kunnen er ‘s winters niet de woonkamer mee verwarmen.
Die van ons hoor je wel als je buiten bent, maar wel heel minimaal en het is geen vervelend geluid.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 10:44

Wij hebben dus zo'n grote airco voor het hele huis, inmiddels 12 jaar oud. Als die aangaat, is het net of er een vrachtwagen start. Gelukkig hangt die ver weg van de woonkamer en hoor ik hem vooral op de slaapkamer. Als hij eenmaal loopt, valt het alles mee. En we hebben geen buren binnen 200 meter van ons huis.

Wat wij wel gedaan hebben, is een plexiglas plaatje net onder een uitlaatrooster net boven mijn luie stoel. De koude cq. warme lucht kwam daar precies in mijn nek en die stroomt nu mooi langs het plafond weg. Ook als de airco uit stond, kwam er koude lucht door die pijpen bij harde wind.

Rechts op de foto de buitenunit. De binnenunit zit boven de inbouwkasten van twee slaapkamers ingebouwd. Geen idee hoe ik het stroomverbruik van die joekel kan meten. We hebben een heel andere slimme meter dan in Nederland. Toch eens vragen aan de elektroman hier. Ik weet wel dat koelen in de zomer heel duur is. Onze stroomrekening van augustus was 520 euro, in oktober 240 (verwarming in oktober ook niet nodig).

Afbeelding