Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:42

De verkopers in Heikant houden vast aan de prijs en dan is het voor ons niet interessant met de kosten die we moeten maken. Maar we zagen gisteren iets wat ook mogelijkheden biedt. In een regio waar ik eigenlijk niet wilde wonen. We reden er naartoe en de ligging van het buurtschap/plaatsje is leuk. Donderdag bezichtiging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:45

Wel in Zeeuws-Vlaanderen? Ik ben benieuwd hopelijk is dit wel wat, ik duim +:)+.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:37

chevax schreef:
De verkopers in Heikant houden vast aan de prijs en dan is het voor ons niet interessant met de kosten die we moeten maken. Maar we zagen gisteren iets wat ook mogelijkheden biedt. In een regio waar ik eigenlijk niet wilde wonen. We reden er naartoe en de ligging van het buurtschap/plaatsje is leuk. Donderdag bezichtiging.

Spannend zeg! Hopelijk is het wat voor jullie. Jammer dat de verkopers voor dat andere object niet wilde verschuiven in prijs.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 19:48

chevax schreef:
@Hutchterson, volgens mij heb ik jou nog niet gefeliciteerd . Bij deze dan dus *\o/*

Haha dankjewel :)
@lotte wessel duimen dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:22

Lotte_Wessel schreef:
Inmiddels gisteren de tweede bezichtiging gehad en gelijk te horen gekregen dat ze nog een ander bod op de woning hadden. Gister avond hebben wij ook een bod geplaatst, maar wel met alle voorwaarden (bouwtechnisch rapport en financiering) dus vraag me af of ze er mee akkoord gaan, tevens omdat er onder de vraagprijs zijn gaan zitten. Schuren aan huis vast hebben asbest en rotte kozijnen en gaten in het dak. Vraagprijs 700k dus besloten er iets onder te gaan. Horen het als het goed is op dinsdag. Toch wel spannend, dit zou onze eerste koopwoning zijn! :):)

ooooh the excitement van een bod plaatsen en af moeten wachten. Wat ben ik blij dat ik daar vanaf ben.

Duimpjes draaien, succes *\o/*

chevax schreef:

Leuk! ben benieuwd of het wat gaat worden.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:31

Geen idee of de zoekers in dit topic er iets aan hebben.

Maar een kennis van mij was een huis gaan bezichtigen en eigenlijk moest dit hem gewoon gaan worden. Ze hadden al twee keer eerder achter het net gevist bij een soortgelijk huis.

Makelaar had twee dagen gereserveerd voor de bezichtigingen en die zaten redelijk vol.
Zij waren op de eerste dag.
Diezelfde dag nog hebben ze hun bod met voorwaarden neergelegd. Was boven de vraagprijs.
Wel met de mededeling dat het enkel die dag gold en ze het dus die avond wilden weten.
Als men niet akkoord ging was het bod van tafel.
Ze hebben het huis gekregen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:56

Oef. Gelukje. Ons bod was 2 weken geldig en pas 3 weken later kregen we te horen dat wij t werden. Officieel gold het bod dus niet meer maar we wilden wel het huis.

Vanmorgen weer stressmoment.
In de overeenkomst staat dat een waarborgsom betaald moet worden. Ik wil dat in de vorm van een bankgarantie. Dat gaat niet, aldus de hypotheekverstrekker, want dat moet ingelegd worden in eigen geld (volgens hem is dit de kosten koper) en wordt bij de overdracht bij de notaris de waarborgsom verrekend met eventuele extra kosten voor de notaris. Mij totaal onlogisch maar goed. We hebben het per mail en daarna nog gebeld. We mochten ook langskomen nogmaals en hij zou de makelaar bellen ter verificatie.

Zo vreemd had echt stress.
De kosten koper wordt rekening mee gehouden dat we dat zelf moeten betalen. Echter dacht ik dat de waarborgsom ernaast nog bij zou komen. Die had ik niet financieel ingecalculeerd maar nu wordt het dus blijkbaar verrekend.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:00

Als je een waarborgsom inlegt kun je die inderdaad laten verrekenen.

Kies je voor bankgarantie, dan natuurlijk niet.
In de basis maakt het voor de verkoper niet uit welke je doet. De bank zou het ook niet uit hoeven maken, die moeten alleen kijken of je de kosten koper kan betalen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:59

Ik was dus echt bang dat de waarborgsom nog los stond van de kosten koper. Maar dat is me nu helder dat dat niet zo is en dat de notaris kosten in principe zoals berekend zijn en ze niet ineens een ander tarief mogen hanteren die alsnog een vette rekening oplevert.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:17

De waarborgsom is natuurlijk een stukje zekerheid. 10% van de koopsom dat al bij de notaris staat. Heb je die 10% niet, dan leen je deze via een bankgarantie. De instantie waar je de bg aankoopt stort de 10% naar de notaris, na passeren gaat dat weer naar de intentie terug.

Kosten koper komen er los bij

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:34

Ik heb de waarborgsom van mijn spaargeld betaald en dat kreeg ik na verekening van de kosten koper netjes teru gestort. Ik heb bij mijn bod zelfs aangegeven dat ik de waarborgsom direct na verlopen van de bedenktijd bj\ij de notaris op de rekening kon bijschrijven. Kopers vonden dat wel een fijn stukje zekerheid, want ik deed wel een bot o.v.b. financiering.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:21

Ik begrijp het dus zo dat je de waarborgsom overmaakt bij ondertekening van de overeenkomst en dat is gelijk een deel van de kosten koper.
Kort door de bocht gaf de hypotheker het aan: wij hadden kosten koper berekend bij offerte van 22.000 euro. Dit moet uit eigen middelen gefinancierd worden. We betalen de waarborgsom van 20.000 euro en na de overdracht stuurt de notaris ons een rekening met: totaal te betalen 22.000 euro k.k. Reeds betaald: 20.000 euro. Nog te betalen 2000 eurk. Zo heeft de hypotheekadviseur t gemaild en nogmaals uitgelegd telefonisch.

Nu raak ik weer in de war.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:40

Bankgarantie is dat de bank garant staat voor betaling, niet dat zij het overmaken. Jij koopt toch in het buitenland? Dan zijn de regels wellicht anders

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:31

Ik lees ook dat het in nederland gebruikelijk is om de waarborgsom te verrekenen met de kosten koper. Quote: 'De koper stort na het ondertekenen van de notariële akte voor de overdracht de waarborgsom op de derdengeldenrekening van de notaris.

Als de eigendomsoverdracht heeft plaatsgevonden zal de notaris de waarborgsom terugstorten op de rekening van de koper of verrekenen met de overdrachtskosten. '

Veel is gelijk aan NL hoor (gaat om Belgie) alleen wel hier en daar dingen die echt wel anders zijn (zoals geen bedenktijd na ondertekenen). Maar ik koop niet heel vaak huizen en de bank gaf aan geen bankgarantie te geven voor die waarborgsom. Dus gelijk stress natuurlijk. Kosten koper zijn ingecalculeerd in ons financiele plan, maar nog even 20.000 euro erbij is niet oke.
We hebben de vraag ook nog even bij de makelaar neergelegd dat als het zo is dat het verrekend wordt met kosten koper dat ie mag blijven staan dus ik hoor het wel als het anders is. Ze wilden donderdag al tekenen maar dat is echt te vroeg. We hadden nog 16 opmerkingen en/of vragen en teken niet voordat ik echt weet waar ik voor teken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:44

Ik heb daadwerkelijk 10% moeten overmaken als waarborgsom binnen twee weken na de eerste rekening. Dat werd bij de eind tekening afgetrokken van de totale koopsom waardoor alleen het restant nog overbleef als te betalen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:48

Ah gelukkig. Dacht dat ik het begreep en toen weer niet door EmptyWords, haha. Maar nu heb ik hem denk ik :')
Bij ons is de waarborgsom 5% en zal er nog een klein bedrag open blijven die bij overdracht betaald moet worden. Was even bang dat ik een bank moest overvallen

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:39

Hier is er weer eens wat gekomen wat zou kunnen passen, vind het wel veel geld voor een halfvrijstaande woning maar de locatie is echt top en het huis en de tuin zijn echt fijn ruim. Ook een eigen oprit, dat vind vooral mijn man zo'n nadeel altijd in de stad, het overal maar moeten parkeren. We gaan in ieder geval bezichtigen.
Eigenlijk willen we vrijstaand maar deze grootte en tuin vind je zeker richting centrum (toch sterk onze voorkeur) gewoon bijna niet. Zeker niet met oprit.
https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-4 ... antsoen-6/

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:53

Jemig wist niet dat Meppel zo duur was := wat een verschillen zijn dat dan regionaal. Wij zitten zo’n drie kwartier verderop naar het noorden, maar hebben voor minder een vrijstaande woning met een lap grond voor de paarden kunnen kopen (en ja, de staat van de woning viel achteraf wat tegen, we zijn inmiddels bijna zes maanden onderweg met de grondige verbouwing). En mijn partner heeft zijn semivrijstaande woning in Groningen stad voor bijna de helft minder verkocht.

Zie op mijn werk trouwens dat er nog steeds overboden wordt, weliswaar niet meer met tienduizenden euro’s, maar vaak nog wel rond de 5% van de vraagprijs. De rente is ook weer iets gezakt, dus we krijgen het toch weer wat drukker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:04

flooooo schreef:
Hier is er weer eens wat gekomen wat zou kunnen passen, vind het wel veel geld voor een halfvrijstaande woning maar de locatie is echt top en het huis en de tuin zijn echt fijn ruim. Ook een eigen oprit, dat vind vooral mijn man zo'n nadeel altijd in de stad, het overal maar moeten parkeren. We gaan in ieder geval bezichtigen.
Eigenlijk willen we vrijstaand maar deze grootte en tuin vind je zeker richting centrum (toch sterk onze voorkeur) gewoon bijna niet. Zeker niet met oprit.
https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-4 ... antsoen-6/

Mooi huis hoor, veel ruimte! Maar wel forse prijs inderdaad.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:54

Wat een prijs voor dat huis in Meppel zeg, dat had ik daar inderdaad niet verwacht.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:19

Meppel is inderdaad heel duur, trekken ook veel mensen uit Zwolle en het westen heen door de meer centrale ligging. Dit betaal je ook bijna voor een normale 2 kap in de nieuwbouw. Zeker als je het overbieden meeneemt. Wij hebben een vrij ruim budget en een heel courant huis te verkopen maar vissen nog steeds achter het net.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:13

flooooo schreef:
Meppel is inderdaad heel duur, trekken ook veel mensen uit Zwolle en het westen heen door de meer centrale ligging. Dit betaal je ook bijna voor een normale 2 kap in de nieuwbouw. Zeker als je het overbieden meeneemt. Wij hebben een vrij ruim budget en een heel courant huis te verkopen maar vissen nog steeds achter het net.

Deze hele regio is onbetaalbaar :') . Alles binnen een half uur van Hattem / Zwolle kost een klein fortuin.
Ivm dienst wil ik liever niet verder weg wonen, maar t is een dramatische regio qua huizenprijzen. Net een super leuk huisje gezien in Brabant. Misschien moeten we dat maar gaan doen }:0

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:39

eilleen333 schreef:
flooooo schreef:

Deze hele regio is onbetaalbaar :') . Alles binnen een half uur van Hattem / Zwolle kost een klein fortuin.
Ivm dienst wil ik liever niet verder weg wonen, maar t is een dramatische regio qua huizenprijzen. Net een super leuk huisje gezien in Brabant. Misschien moeten we dat maar gaan doen }:0

Ja ik bedoel dat mensen uit Zwolle, wat nog veel duurder is, hierheen trekken omdat het dan nog betaalbaar is. Voor jou dus ook lastig. Wat zoek je?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:44

Ja precies. Zwolle zelf hoef ik gelukkig niet te zitten, maar het liefst iets met een beetje ruimte. Hoef de paarden niet aan huis, maar een tuin voor dek kat en niet tussen twee gezinnen geplet zou ik wel tof vinden.
Maar dat koop je in die regio niet voor 3 ton. En dan moet er ook nog verbouwd worden meestal.
Binnen een half uur van Hattem staat er eigenlijk niets op onder de 3 ton met een beetje privacy.

De huizenprijzen zijn de afgelopen 5 jaar astronomisch gestegen. Met een studieschuld maak je dan geen kans. Heb je eindelijk je schuld afbetaald, stijgt de hypotheekrente als een dolle….

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:52

Nee voor 3 ton iets anders dan een rijteswoning gaat je in Meppel ook niet lukken...
Wat balen zeg.