Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:17

Nooit op cu geweest.. lijkt me prachtig
Mijn oude instructrice woont er tegenwoordig

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:26

Hallo, ik kom even een stipje zetten want ik lees graag mee voor tips.

Ik ga binnenkort verhuizen waardoor mijn huurprijs flink omhoog gaat. Ik ga nu kritisch door mijn verzekeringen/abonnementen heen om te kijken of daar iets op te besparen valt. Tot nu toe met wat ik heb aangepast bespaar ik daar €60 per maand mee. Ook hebben wij op het werk een cao verhoging gehad waardoor ik maandelijks nu €110 meer heb. Dus het gaat best aardig.

Ben alleen bang dat andere vaste lasten weer gaan stijgen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:34

Ja door dat gezeik met Rusland en Oekraïne gaan de gas- en elektriciteitsprijzen omhoog hoorde ik vandaag. Helemaal afsluiten gaan ze niet doen maar wel de knip erop.

Ik ga een zonnedans doen. Hebben we alvast minder stroom en gas nodig om te verwarmen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:38

Varekaj schreef:
Ja door dat gezeik met Rusland en Oekraïne gaan de gas- en elektriciteitsprijzen omhoog hoorde ik vandaag. Helemaal afsluiten gaan ze niet doen maar wel de knip erop.

Ik ga een zonnedans doen. Hebben we alvast minder stroom en gas nodig om te verwarmen.

De prijzen waren al zo gestegen, ik heb mijn kachel al bijna niet aan maar ik wil graag nog warm douchen

Suzanne F.

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:43

Ik maak me vooral druk om de brandstof prijzen. Ik rijd ongeveer een tank op per week. Wat als dat nog duurder wordt? Dat is niet te betalen toch?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:49

Ik heb zelf geen auto maar werk tegenover een benzinestation. En ik vind de brandstof prijzen veel te hoog worden.
Ik maak me meer zorgen om de mensen die het straks helemaal niet meer kunnen betalen. Die alleen maar minder te besteden hebben. En een zekere Rutte beweerde gister dat nederland veel geld heeft te besteden...

Ik heb gelukkig een vast tarief contract bij de essent. Dus ik heb er geen last van.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:50

Nou ik ben blij dat mijn opleiding in Amsterdam er bijna op zit, ik kan eventueel met de fiets naar het werk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:08

Het mag wel weer zomer worden van mij := Dan kan de verwarming weer helemaal uit.
Ik probeer nu altijd bij de haven uitgebreid te douchen, daar is het gratis :Y) En dan thuis even kort afspoelen elke dag.
Ik ben wel echt blij dat we niet meer hoeven te tanken.
Voor de mensen die weinig te besteden hebben is het echt triest ja, al die absurde prijsverhogingen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:57

Ik overweeg bewust om even geen Eventing te rijden maar jumping, gewoon al omwille van de afstanden die verschillen. Eventing is vaak 1,5 tot 2u enkele rit, jumping sta ik er op 40min meestal wel. De goedkoopste diesel staat €1,69 in de buurt, al de rest zit hoger. Tot bijna €0,10/liter verschil! Aan die laagste prijs kost een tank me zowat €100... Dat is echt niet leuk meer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 00:09

Nee joh wat een geld!!

Ben blij als ik straks weer 3x pw op de fiets naar werk kan. Nu regent het me te veel.
Dit zijn geen grappen meer, die benzineprijzen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 00:10

Suzanne F. schreef:
Ik maak me vooral druk om de brandstof prijzen. Ik rijd ongeveer een tank op per week. Wat als dat nog duurder wordt? Dat is niet te betalen toch?

Absurd he. En bij jullie (NL) staat is dan nog hoger dan bij ons. Ik ben alleszins heel erg blij dat mijn woon-werkverkeer vanaf mei naar 5km enkel gaat,ipv de 40km die ik nu enkel doe. Dat scheelt toch meteen al een 400km per week, dat zijn 2 volle tanks per maand minder... Aan de prijzen tegenwoordig is dat goed 160€/maand. Job blijft exact dezelfde, enkel korterbij en iets rustiger werken. Win-win :D

moonsparkle schreef:
De prijzen waren al zo gestegen, ik heb mijn kachel al bijna niet aan maar ik wil graag nog warm douchen

Wij hebben een zonneboiler voor het warm water. Zodra de zon wat schijnt, verbruiken we daar dus helemaal niks voor.

Zonnepanelen hebben we wel nog niet. Ik blijf het een moeilijke afweging vinden. We hebben voorlopig nog een vast contract,zitten voor elektriciteit maar aan een 40/50€ per maand. En hoewel ik graag woon waar we wonen,wil ik wel binnen een jaar of 10 naar iets met meer grond en minder buren. Vraag is dan maar of de investering van zonnepanelen het waard is...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 00:17

De terugverdientijd ligt volgens mij zo rond de 5 jaar met de huidige prijzen, en je huis wordt er ook weer meer waard door, dus op zich is het meestal een prima investering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 00:23

Ik hoop ook op sneller beter weer en fijnere temperaturen, zodat ik meer met de fiets kan doen. Met de huidige kilometers tank ik 2x/maand maar 1x eventing rijden is verdorie een halve bak er doorheen. En ik heb niemand die mee rijdt, anders kan je dat nog wat splitten.

Maar goed, dit is ook vast wel van toepassing voor mensen wier kinderen meermaals per week gaan sporten. En voor wedstrijden de hele provincie doorkruisen iedere week.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 06:43

Gelukkig vind ik het weer wel oké om te fietsen, zolang het maar droog is. Het hoeft niet warm te zijn.

Vandaag blijft het droog, dus ik ga straks maar eens op de fiets. Uiteindelijk schiet ik er weinig mee op, in de middag moet ik terug om met mijn leerlingen te gaan schaatsen en dan moet ik weer met de auto…

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 07:52

Zonnepanelen zou ik ook doen, als je het geld ervoor hebt. Zeker nu de saldering regeling weer verlengd is (NL). Die verdien je echt wel terug. Elektra wordt ook soms nog met gas centrales opgewekt dus ook dat zal duurder worden.

Moonsparkle, was dat al van dit jaar? Of de afrekening van vorig jaar?

Annemiek ik hoor het wel wanneer je er over een paar jaar terecht wil :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:11

Met de wind en regen van de afgelopen dagen vond ik het anders geen fietsweer := Ik dacht op dagen dat ik 8-11 en 13-17 doe met de fiets tussen beide werkgevers te pendelen, dan had ik 2u zeg maar voor 12km. Alleen gisteren dus al overuren gemaakt op de ene job waardoor ik er pas om 12u15 weg was. Met de auto red ik dat makkelijk, met de fiets was dat onmogelijk geweest. Dat is iets waar ik niet echt bij stil had gestaan dat dat kan gebeuren zolang ik met 2 werkgevers zit.

Volgende week heb ik 2 halve dagen "gratis" vakantie. De consultatie is dicht ivm carnaval en vakantie, dan krijg je standaard ook vrij.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:08

Prairy schreef:
Zonnepanelen zou ik ook doen, als je het geld ervoor hebt. Zeker nu de saldering regeling weer verlengd is (NL). Die verdien je echt wel terug. Elektra wordt ook soms nog met gas centrales opgewekt dus ook dat zal duurder worden.

Helaas, België... Terugdraaiende tellers (jullie saldering regeling) werd hier vorig jaar afgeschaft. Dus tenzij je een thuiswerker/zelfstandige/gepensioneerde/... bent, moet je al bijna een thuisbatterij erbij kopen om er profijt uit te halen.

Varekaj schreef:
Met de wind en regen van de afgelopen dagen vond ik het anders geen fietsweer := Ik dacht op dagen dat ik 8-11 en 13-17 doe met de fiets tussen beide werkgevers te pendelen, dan had ik 2u zeg maar voor 12km. Alleen gisteren dus al overuren gemaakt op de ene job waardoor ik er pas om 12u15 weg was. Met de auto red ik dat makkelijk, met de fiets was dat onmogelijk geweest. Dat is iets waar ik niet echt bij stil had gestaan dat dat kan gebeuren zolang ik met 2 werkgevers zit.

Lastig! Is er geen mogelijkheid om dit te bespreken met werkgever 2, zodat je (if needed) wat flexibiliteit kan inbouwen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:18

Ah ik wist ook niet dat je in België woont. Echt jammer dat ze die regeling daar hebben afgeschaft.
Hopelijk worden de thuisaccu's snel een beetje betaalbaar.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:39

Ik zet ook een stipje.

We hebben een huis gekocht dus we gaan afscheid nemen van ons redelijk goedkoop appartementje. We gaan meer dan het dubbele betalen aan hypotheek dus ik heb al veel onnodige abonnementen stop gezet. Verder zijn we van hellofresh afgestapt en gaan we nu netjes elke week naar de lidl.

Zou ook graag willen fietsen naar het werk maar 1.5 uur heen en dan nog 1,5 uur terug zie ik niet zitten. Ben wel aan het overwegen om uiteindelijk een elektrische scooter te kopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:00

Ik krijg aanstaande vrijdag m’n zonnepanelen. Ben benieuwd hoeveel het me bespaard. Volgens de leverancier zo’n 600 euro per jaar.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 15:11

Dat gaat vast meer worden Sam met de huidige (en dit jaar nog oplopende) energieprijzen... good for you!

Ik ben nu wel heel bewust bezig met mijn afspraken zo plannen dat ik niet onnodig op en neer hoef te rijden. Anders was ik vrij makkelijk zo van, kan wel, kom wel ff langs maar ondanks dat ik een reiskostenvergoeding heb doe ik dat niet meer wan die vergoeding dekt nu echt de kosten niet...

Citaat:
Ja dat wordt ons vakantiehuis, vanaf april is het van ons :D Bokt krijgt vriendenkorting, dus als je interesse hebt hoor ik het wel ;)

Ik hoop dat ze begin maart aankondigen dat het testen eraf gaat, hopelijk helemaal. Zit zelf ook niet te wachten op nog meer stokjes in mijn neus :P

Ohhhh ik hoop het zo! Want ik heb wel 2 weken vrij gepland in mijn agenda alleen nog niets geboekt.

Welkom @Neverland en @Peuk :wave: veel sparen en bespaar-plezier gewenst :D

Vandaag trouwens aangegeven bij mijn manager dat ik met ingang van 1 april ECHT naar 16 uur per week ga en geen uur meer. Dat heb ik vaker gewild en gezegd maar het mislukt steeds. Op zich niet zo erg, want heb er goed van gespaard maar ben er nu wel klaar mee, wil echt 16 uur max. Het is steeds zo hopeloos qua roosters in mijn werk dat ik me steeds weer erg asociaal voel als ik niet toch meer uren draai. Heb nu gevraagd of ze het me gewoon niet meer willen vragen en als ze het wel vragen ga ik niet meer antwoorden.
Dat ze het maar ff weten }>

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:04

Die benzineprijzen zijn echt niet grappig. Ik heb nog wel het geluk dat ik op een kwartiertje rijden van de grens met Duitsland woon. Ik betaalde zaterdag 1,719. En zag langs de snelweg zelfs 2,19 staan :wow:

Voor energie ben ik ook duur uit. Mijn contract loopt deze maand af, dus ik ga naar variabel. Dat wordt nog minder stoken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:21

Goed gedaan van huis uit.

5-19 mei en 17-30 juli uit mijn hoofd is er geboekt, de rest is nog vrij op het moment.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 16:49

Ik ga de berichten in de gaten houden @Prairy!

Ik moet mezelf er vooral aan houden. Maar om je eerlijk te zeggen de gedachte alleen al dat ik niet meer in de directe zorg ga staan binnenkort is zo'n opluchting dat ik denk dat ik het deze keer wel ga volhouden. Daarbij scheelt het enorm dat ik er financieel gewoon goed voor sta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:51

@Fitzroy: gelukkig gaan we richting voorjaar en zomer, hopelijk krijgen we een fijne lente en hoeft de verwarming niet vaak meer aan.

Zodra de diesel over 1,85 gaat ga ik toch écht wel zo veel mogelijk fietsen hoor. Dan kost een tank van 60L me €111 en dat is me echt wel te gortig.

@Florenc: ik werk de ene week ochtend bij werkgever A en namiddag bij werkgever B. De week nadien is het andersom, en zo loopt dat nog door tot einde maart (tenzij ik sneller fulltime bij de nieuwe kan beginnen). Had ook al gedacht om bij de shift 8-11 en 13-17 om 11u naar huis te fietsen en dan om 12u30 met de auto naar werkgever 2 als ik nadien door moet naar stal (en da's 20-22km enkele rit en nadien 13km naar huis) maar alweer, dan mag ik op werkplek 1 niet teveel uitlopen in uren of ik kom in de problemen.
Vandaar dat ik voorlopig nog gewoon alle verplaatsing met de auto doe.