Plukje schreef:Wij zijn ook superblij met ons klushuis, maar er heeft vooraf wel erg veel werk ingezeten en we hebben wat extra kosten gemaakt. We hebben voor de aankoop al een bouwkundige ingehuurd die twee keer met ons door het huis is gegaan om een zeer gedetailleerd overzicht van de actiepunten te maken inclusief begroting. Daarna hebben we een aankoopmakelaar ingehuurd die tevens taxateur is. Zij heeft zich volledig in het verbouwplan verdiept en heeft toen twee off the record taxaties uitgebracht. Één in huidige staat en één na verbouwing. Daardoor kregen we een indicatie in hoeverre de verbouwing ook daadwerkelijk waarde vermeerderend zou zijn. Pas daarna zijn we gaan bieden, maar door dit hele voortraject hadden we veel betere onderbouwing om te gaan bieden.
Uiteraard was dit een enorme gok, want als het op niets zou uitlopen, dan zouden we ruim 1000 euro kwijt zijn, maar dat hadden we ervoor over. Uiteindelijk bleek tijdens de bouwtechnische keuring dat er nog een lijkje was. Dit lijkje konden we alleen financieren als mijn man zelf aan de bak ging, dus dat hebben we toen gedaan.
Overigens merk ik in mijn omgeving wel verschil tussen wat mensen als klushuis definiëren. Nieuwe badkamer, keuken, vloeren, uitbouw laten plaatsen en alles opnieuw schilderen vinden wij geen klushuis.
Dat vind ik ook geen klushuis nee.
We hebben ook een klushuis gekocht.
Gaat compleet gestript worden. Schoorsteen eraf, plafonds eruit, betonvloer benedenverdieping eruit en 30cm zand afgraven.
Daarna dus wel de nieuwe badkamer, wc en keuken. Indeling blijft redelijk hetzelfde, alleen boven wordt de overloop van 25m2 verdeeld in 2 kamers.
Er zijn 2 schuren en daar wordt eerst asbestsanering gedaan,nieuwe daken erop.
De kleine schuur wordt paardenstal. Hier komen ook nieuwe deuren in.
In de grote schuur komt uiteindelijk 1 vakantiewoning en nog een overdekt terras voor ons zelf met openslaande deuren.
We gaan behoorlijk investeren (zo'n 2 Ton) en of we t er helemaal uithalen weten we niet, maar onze maandlasten blijven acceptabel en het is een prachtige plek, waar we willen blijven wonen, dus dat boeit ons minder.