We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:38

Is een airfryer nou echt van toegevoegde waarde als je kijkt naar ovenfriet e.d.?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:38

Thuisbezorgd doe ik hooguit 1x in de maand, en dat is al veel. Als ik echt geen zin heb om te koken, vind ik een diepvries pizza uit de supermarkt ook heel lekker en scheelt een heel hoop geld.

Ik mis wel mijn friettent, daar haalde ik nog wel eens patat, maar die is weg... Scheelt wel weer geld, want nu eet ik eigenlijk nooit meer patat, of een keer als ik lang onderweg ben geweest een patatje bij de Mac. Maar komt niet vaak voor. Ik ga ook niet vaak uit eten.

Ik lees ook over die singletax. Het is in je up echt zo lastig om leuke dingen te doen, want het is net zo duur als met z'n tweeen... Een nachtje weg, hotel kamer is dezelfde prijs (en ja, ik snap het, maar het is wel ruk). Belastingen, boodschappen is eigenlijk ook wel goedkoper met twee (groot verpakkingen, in mijn up krijg ik dingen niet op en moet ik het weggooien ivm over de datum - dus koop ik de duurdere kleinverpakkingen). Niet alles is in te vriezen namelijk.

Voorbeeld is een krop sla. Lekker, maar niet op te krijgen in mijn up, zonder dat ik geen pap meer kan zeggen van de sla. Bloemkool deel ik nog wel eens met mijn ouders, want een heel krop gaat gewoon niet op en voorgesneden is veel duurder. Ik doe nu vaak inslaan als de diepvries roosjes in de aanbieding zijn. Dat valt qua kosten ook mee, en kan ik wel makkelijker porties van eten en bewaren.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:41

je kunt ook gewoon frituren in een steelpan of andere diepe pan he :) daar heb je geen extra apparaten voor nodig

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:47

Wij halen trouwens ook nog wel vaak Grieks in plaats van thuisbezorgd. Dat is net zo duur, maar zulke grote porties dat we er ook gelijk twee dagen ruim van kunnen eten, of in mijn geval 2 avonden en nog een kleine lunch :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:48

In vind een airfryer inderdaad een toegevoegde waarde hebben. Het gemak waarmee je de airfryer gebruikt heeft me al menig rit naar de supermarkt voor makkelijk eten gescheeld (thuisbezorgd doe ik niet aan, en het meerendeel komt hier ook niet. We vallen precies tussen de bezorggebieden van de 2 grotere plaatsen in).

(Afbak)pizza kan je trouwens ook heel goed in de airfryer klaarmaken. Ik heb de compact, wat vroeger de classic heette. Daar past ruim een kwart pizza per keer in. Eigenlijk zou ik maar een halve pizza per keer moeten eten, samen met wat groenten, dus dat betekent dat ik 1x bij kan halen. De rest doe ik terug in de vriezer (en anders is het per kwart een keuzemoment).

Nep-airfryers kunnen ook prima, maar zijn vaak wat minder gelijkmatig qua temperatuur en kunnen echt alle maten hebben. Mijn naipfryertje is een flinke slag kleiner, en bewaar ik dus voor vakantie. Maar eieren moet je echt mee opletten, want te veel en je hebt een gedeelte te hard en een gedeelte van de eieren nog blubberig. Terwijl 6 grote eieren op 120°C voor 12 minuten (zonder voorverwarmen, gewoon in de koude machine) altijd perfect net hard gekookte eieren zijn.

Ik woon heel klein, en hoewel mijn magnetron officieel een combimagnetron is, is het toch verre van ideaal. Ik gebruik de ovenfunctie daar eigenlijk alleen op om grote stukken vlees (een hele kip of een grote beenham) op relatief lage temperaturen te garen. Gewone kippenpoten gaan bij mij in de airfryer, net als een paar koekjes om zelf te bakken, een 1-persoons ovenschotel (in het bijgeleverde airfryer-ovenschaaltje), etc.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:53

mocht nog iemand een raisin rekening openen, doe dit dan via iemand zijn welkom-bonus, dan krijg je IEDER 50 euro :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:04

Ik date ook nooit. Haha.

Gelukkig zijn er ook andere manieren dat samenwonen haalbaar is anders dan met een partner. Ik heb dus een koophuis met mijn zus. Moet wel goed en vertrouwd voelen. Voor de wet zijn wij gewoon partners. Wij zijn belasting partners en mocht een van ons iets overkomen dan erven we van elkaar net als dat een partner zou erven (6ton belasting vrij).

Je kunt het wettelijk allemaal best netjes regelen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:09

Winged schreef:
Is een airfryer nou echt van toegevoegde waarde als je kijkt naar ovenfriet e.d.?

Wij gebruiken hem voor heel veel dingen.

Afbak broodjes. Vlees. Eieren. Groente. Friet en zo komt er echt veel lekkerder uit.

Het is gewoon een kleine snelle oven. Bereidingstijd in de Airfryer is ongeveer de helft van in de oven. Afbak broodjes 4 minuten 180 graden. Ideaal. Geen oven die helemaal hoeft voor te verwarmen en zo.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 25-10-23 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:10

Winged schreef:

Gv (en ik ook trouwens) heeft jaren en jaren gehad nope voegt niks toe boven een oven. Maar tijd geleden kreeg hij er een kado gekregen. Een simpele goedkope niet philips met een kleinere mand en sinds die tijd wordt hij meer gebruikt dan de oven, ovenfriet blijft vaak slapjes of moet je veel rondscheppen. Nu is het friet of wat anders in het mandje aanzetten een of twee keer even omschudden en klaar. En veel sneller warm ook dan de oven.

Dus ja hier is het een toevoeging, sterker nog ik heb dezelfde nu ook elders staan bij gebrek aan friettent in een straal van 25 km :+

Ik frituurde incidenteel inderdaad eerder in een normale pan maar olie is peperduur en na een keer niet weer te gebruiken. En zit je met afval olie die je weer lastig kwijt kunt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:12

Ik kan toch niet zonder m'n oven hoor. Maak best vaak bakplaat vol groenten en dan is mijn bakplaat al eigenlijk wat aan de kleine kant :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:13

Wat fijn dat jullie dat zo hebben kunnen regelen, Shiloh!

Daten is bij mij nooit heel duur geweest haha. Onze eerste date was gewoon een wandeling in het bos en een kop chocomel bij het café..

Ik heb geen moderne airfryer.. maar wel zo'n Tefal actifry. Dat ding heb ik al 15 jaar ofzo, en dat is ideaal voor frietjes. De rest gaat gewoon in de oven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:14

Mijn oven draait ook flinke uren hoor. Mijn complete maaltijd is vaak volledig uit de oven. Ik doe meest meerdere dingen tegelijkertijd, dat is het voordeel van een grote oven :D.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:15

Winged schreef:

Ik vind het vooral handig dat ik niet de hele oven hoef voor te verwarmen, die air fryer is met een paar minuten warm, hopsa. En er kan zoveel meer in dan alleen friet! Laatst al gebruikt voor mac & cheese (dus ovenschotel), maar ook de krokante kipschnitzels gaan erin. :9 En die zijn ook echt super krokant dan. Vlot en makkelijk, geen olie nodig, en heerlijk eten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:19

Ik maak gewoon ovenschotels in de AF hoor.
Lasagne, enz enz... ideaal.

Ik maak er ook mijn eigen granola in.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:32

Vandaag druk geweest met het meten van het verbruik van de wasmachine als ik een zwaarder programma draai. Zelfde temperatuur als anders(40 graden), maar dan langere wastijd (1.45uur ipv 1uur) en zwaarder centrifugeren (1600 ipv 1000). Was is zeker droger nu met minder water erin en nu hangt het achter te drogen met een ventilator erop, want buiten drogen lijkt geen optie meer maar de droger gebruiken ook niet echt. Dat is toch wel duur.
Hoop op deze manier de kosten, maar ook de droogtijd en geur van te lang natte was te gaan voorkomen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:26

Oh, daten of een vers vriendje hebben lijkt mij idd ook wel echt een kostenpost. Dan wil je toch graag snel wat leuke dingen doen, als ergens hapje eten, bioscoop etc. Iets dat ik nu eigenlijk amper doe := Scheelt dat ik amper date. Mijn laatste date werd alles voor mij betaald (vond ik niet fijn, maar hij stond erop). Dat was dan weer een goedkope date dan voor mij, maar voel me daarna wel bezwaard, helemaal als het niets wordt wat in dit geval ook zo was.

Ik kan echt niet zonder mijn combioven. Een airfryer lijkt me grappig, maar geen noodzaak omdat ik een oven heb, en zou ook niet weten waar die in mijn keuken zou moeten komen te staan :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:28

Annash schreef:
Ik koop ook niet specifiek airfryer friet en kroketten; normale werkt inderdaad ook prima! Kroketten worden niet zo bruin maar ze zijn gaar en smaken prima, dus daar heb ik weinig moeite mee.

Ik bak er verse friet in. Werkt inderdaad prima.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:58

fohadie schreef:
En qua eten: groot verpakkingen zijn bijna altijd voordeliger en je doet er met 1 persoon doorgaans langer mee. Hoeft dus niet perse duurder te zijn dan voor meer personen.
linoleum schreef:
Foaly schreef:
Moet je die grootverpakkingen wel op kunnen krijgen in je eentje :+

Met een vriezer wil dat wel (maar wel weer een investering als je die nog niet hebt). Of zo plannen dat je er meerdere gerechten mee kan maken.

Rijst, pasta, etc. is vrij lang houdbaar. Vlees... daar hebben wij een vriezer voor. Ik eet vegetarisch en mijn vriend niet. Dus wat grotere verpakkingen lopen wij daar ook tegenaan. En als ik iets vreselijk vind is het eten weggooien en helemaal als het vlees is. Dus na aankoop wordt het in kleinere porties verpakt en ingevroren. En als ik lekkere vleesvervangers zie koop ik die en vries ze in.
Moet ook bekennen dat het eerste dat ik kocht toen ik van een kleine woning naar een iets minder kleine woning verhuisde en wat geld op mijn spaarrekening had staan, een koelvriescombinatie was. Niet enorm groot, maar wel een stuk meer vriesruimte dan het vriesvakje in mijn tafelmodel koelkast.
En na het samenwonen hebben mijn vriend en ik heel vlot een grote vrieskast aangeschaft.

PSvanLot schreef:
Annash schreef:
Ik koop ook niet specifiek airfryer friet en kroketten; normale werkt inderdaad ook prima! Kroketten worden niet zo bruin maar ze zijn gaar en smaken prima, dus daar heb ik weinig moeite mee.

Ik bak er verse friet in. Werkt inderdaad prima.

Hier de ovenfriet van de Lidl voor de airfryer. Komt er lekker krokant uit.
Wij zijn ook erg tevreden over onze airfryer want eten bestellen doen we eigenlijk niet. Een paar keer gedaan omdat het nichtje en neefje van mijn vriend dat zo geweldig vonden, maar wij vonden het vooral erg vet én zout. Daarom hebben we voor de snelle hap altijd een zak ovenfriet en 2 afbakpizza's in de vriezer liggen. Verder vriezen we wel eens een maaltijd in. Maar meestal eten we 2 dagen achter elkaar hetzelfde als het een groot gerecht is. Was voor mij een verademing dat mijn vriend daar totaal geen problemen mee had. Was ik van huis uit niet gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:04

Hier gaan ook de normale frieten gewoon de airfryer in. Worden niet zo bruin maar smaken prima.

Laatst wel een grote vriezer gratis kunnen afhalen toen onze vriezer echt te klein was geworden door de moestuin van mijn vriend. Vriezer werkt echt top maar was voor die mensen te groot nu de kinderen het huis uit waren.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:09

Ik gebruik het liefst verse friet of krieltjes/aardappelpartjes. Het wordt krokanter dan uit de gewone oven en daardoor vind ik het ook lekkerder.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:20

Gitana schreef:
mocht nog iemand een raisin rekening openen, doe dit dan via iemand zijn welkom-bonus, dan krijg je IEDER 50 euro :)

Ik wil denk wel een rekening hier gaan openen. Dus als dat via iemand hier kan:)
Ik heb een hele goedkope airfryer hier staan die ik van mijn vader heb gehad. Ik haat dat ding dus gebruik hem echt nooit. Nou is mijn oven met 15 minuten warm dus daar heb ik hem ook niet echt voor nodig en energie is toch all in :+

Hier heb ik een Amerikaanse koelkast staan maar dat valt kwa vriezer ruimte toch wat tegen zeker als ik mijn vleespakket van 10kg weer heb gehad. Dus wil eigenlijk nog een kleine vrieskist erbij. is toch wat makkelijker als ik weer wat meer ruimte heb om maaltijden en eventuele andere dingen in te vriezen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:37

Wij hebben twee vriezers. In de bijkeuken met 3 lades, in combi met koelkast. En in de schuur staat nog een vriezer met 4 lades, maar die is vooral voor de frituurpan :') wel altijd genoeg plek dus om restjes of voorraad in te vriezen. Niet zoveel als een grote kist, maar genoeg voor ons.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:38

Ik date momenteel bepaalde types zodat ik op eten en drinken bespaar :+ hahaha nee grapje hoor.

Maar ik date redelijk wat af, en krijg vaak geen tikkie achteraf dus dat is altijd weer mooi meegenomen.

Ik heb helaas geen airfryer, wel 1 gehad van de action maar ik vond het een onding en kon er niet mee overweg. Ik bak mijn friet in mijn pizza oven :+ Werkt ook prima.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:40

Thanks voor de date-antwoorden. Nog niet echt een gouden oplossing haha :+ Is er ook niet natuurlijk.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:55

Hier hielp het voor thuisbezorgd om geen gluten meer te mogen eten, dan kan je praktisch nergens meer bestellen. Nog 1 plek waar ik met een gerust hart iets haal en dat is de snackbar maar die bezorgen niet en zeker met dit weer moet je dan door de regen heen :')

Wat voor ons heel goed hielp is 1x per zoveel tijd groot inslaan, groot koken en invriezen in zakjes (platmaken en invriezen). Zo hebben wij na zo’n kooksessie een stuk of 25 tweepersoonsmaaltijden in de vriezer. Vaak pastasaus oid, dus dan is het een kwestie van even pasta koken en zakje opwarmen en bij elkaar gooien. Als we allebei een lange werkdag hebben, haal ik na het werk de kleine van de opvang (17.00) en zet ik water op voor pasta, warm het zakje op (vaak al de ochtend uitgehaald om te ontdooien) en dan is rond 17.45 als mijn vrouw thuiskomt het eten klaar zonder dat ik veel moeite moet doen om te koken (ik haat in mijn eentje koken). Onze thuisbezorgd-uitgaven zijn daardoor echt heel erg verminderd (van elke week 2x bestellen naar misschien nog 1x per maand pizza en 1x per maand friet?).