Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:00

chanicha schreef:
Tamary ik heb een inductieplaat met 4 pitten in een gewoon stopcontact en werkt perfect :j

Die zijn er zeker, je hoeft maar naar de aansluitwaarde te kijken.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:04

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:13

Spenk schreef:
Op dit moment denk ik dat het misschien wel eerlijker is als alle vaste contracten opengebroken gaan worden. Want dat is voor een groot deel de reden van de bizarre prijzen de mensen zonder vast contract betalen het gat wat de energiemaatschappijen missen door de langlopende contracten. Als ze alle contracten open zouden breken zou iedereen een reëlere en dus lagere prijs kunnen gaan betalen.

Zodat energie maatschappijen nog meer winst kunnen maken?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:15

fokfanaat schreef:
Ik denk dat het goed zou zijn als meer mensen een huis gaan delen, een oplossing voor het tekort aan huizen en de electra gas kosten. Vroeger was het heel normaal om een kamer of zolderverdieping te verhuren. Hoeveel alleenstaanden zitten nu in een eengezinswoning.

Zoiets bedoel je?
https://wnl.tv/2021/06/10/voorzitter-co ... ielzoeker/

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:25

fokfanaat schreef:
Mindim schreef:
Als we op deze manier doorgaan is daar helemaal geen ruimte voor, want blijven je kinderen tot hun 30e in huis bij gebrek aan woonruimte.

En dan zijn er toch ook geen financiële problemen, kunnen ze prima meebetalen aan de vaste lasten.

Denk jij altijd zo simpel of komt armoede in je omgeving niet voor.[/quote]

Nou echt he, ik schrik ook echt van sommige reactie's .staan deze mensen zo ver van de werkelijkheid af?

Was vandaag bij een klant van mij, vrouw van bijna 83, in totale ontreddering ze had net te horen gekregen dat hij voorschot van 165 naar 500 euro per maand gaat! Haar zoon had net Essent aan de lijn en die ging helemaal uit z'n plaat! deze vrouw kan die 335 euro extra per maand echt niet missen! Zoon maakte de dame aan de andere kant van de lijn heel duidelijk dat als ze 500 euro gingen afschrijven dat hij het gelijk weer ging storneren! Hij wilde wel wat verhogen maar dan tot 250.00 maar dat kon volgens de dame niet, ze kon niet lager zakken dan 375! Pfoe wat een gesprek was me dat zeg en ik was er live getuige van, het heeft mij erg aangegrepen, zou lief mensje die na die 2 K.U.T. jaren corona , waar ze veel alleen heeft gezeten, dit ook nog mee moet maken!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:31

Menino schreef:
Denk dat het bij veel huishoudens niet eens gaat om een dominopizza of vakantie minder.

Maar je moet dit ook in het perspectief van de huizencrisis zien. Hoogopgeleide Schoonzus verdiende 2000 netto, dus best aardig. Moest daarvan 1100 euro besteden aan particuliere huur. Een auto kon ze niet betalen, dus moest ze leasen want zonder auto kon ze niet bij haar werk komen (en er was geen zkh waar ze op de fiets heen kon en kon werken). Dus ze leaste de goedkoopste leaseauto (250). Daar komen dan benzine (150), zorgverzekering (150) en boodschappen (200) bij op. Waardafaq haal je nog 300 euro vandaan voor je g/w/l ? Wat ga je geven als je neefje van 6 jarig is? Of hoe betaal je de tandarts dan nog? Nu is het gelukkig een hypothetisch voorbeeld want ze is net bij haar lief gaan wonen, maar toch. Er komt een punt (en volgens mij zijn we daar aarzelig dichtbij) dat hoog opgeleide middenstanders met een fulltime baan hun rekeningen niet meer kunnen betalen én helemaal geen opties meer hebben om “een vakantie minder” te doen, of een huisdier weg te doen. Oh, en je kinderen herplaatsen is mss ook een dingetje :=

En ga maar eens een huur- of koopwoning vinden die goedkoper is…. Ik heb echt het idee dat er hier een hoop geprivilegieerde mensen zijn van een net iets gelukkigere generatie die écht niet doorhebben hoe nijpend dit is :=

2000 euro vind ik geen hoog salaris, zeker niet voor een hoogopgeleide. Dus andere baan wellicht een optie.

Een elektrische fiets, of een scooter was ook een optie geweest. Scheelt alweer zo een paar honderd in de maand.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:32

Wat vreselijk Karrij :(:)
Mijn moeder is in december overleden maar die zou het ook niet kunnen betalen hoor en ze ging nooit op vakantie, bestelde geen eten en ook geen voorgesneden eten.
Kan zo giftig worden om zulke uitspraken want vaak is het verborgen armoe bij die mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:43

Babsiej schreef:
Menino schreef:
Denk dat het bij veel huishoudens niet eens gaat om een dominopizza of vakantie minder.

Maar je moet dit ook in het perspectief van de huizencrisis zien. Hoogopgeleide Schoonzus verdiende 2000 netto, dus best aardig. Moest daarvan 1100 euro besteden aan particuliere huur. Een auto kon ze niet betalen, dus moest ze leasen want zonder auto kon ze niet bij haar werk komen (en er was geen zkh waar ze op de fiets heen kon en kon werken). Dus ze leaste de goedkoopste leaseauto (250). Daar komen dan benzine (150), zorgverzekering (150) en boodschappen (200) bij op. Waardafaq haal je nog 300 euro vandaan voor je g/w/l ? Wat ga je geven als je neefje van 6 jarig is? Of hoe betaal je de tandarts dan nog? Nu is het gelukkig een hypothetisch voorbeeld want ze is net bij haar lief gaan wonen, maar toch. Er komt een punt (en volgens mij zijn we daar aarzelig dichtbij) dat hoog opgeleide middenstanders met een fulltime baan hun rekeningen niet meer kunnen betalen én helemaal geen opties meer hebben om “een vakantie minder” te doen, of een huisdier weg te doen. Oh, en je kinderen herplaatsen is mss ook een dingetje :=

En ga maar eens een huur- of koopwoning vinden die goedkoper is…. Ik heb echt het idee dat er hier een hoop geprivilegieerde mensen zijn van een net iets gelukkigere generatie die écht niet doorhebben hoe nijpend dit is :=

2000 euro vind ik geen hoog salaris, zeker niet voor een hoogopgeleide. Dus andere baan wellicht een optie.

Een elektrische fiets, of een scooter was ook een optie geweest. Scheelt alweer zo een paar honderd in de maand.

Hou eens op met die enorme arrogante houding van je. Het is zo gemakkelijk he om van uit een bevoorrechte financiele positie, even aan anderen te vertellen hoe ze het moeten doen.

Xyris

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 17:44

Ze is/werkt bij een deurwaarder, die zijn keihard, vak apart.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:45

fokfanaat schreef:
Ik denk dat het goed zou zijn als meer mensen een huis gaan delen, een oplossing voor het tekort aan huizen en de electra gas kosten. Vroeger was het heel normaal om een kamer of zolderverdieping te verhuren. Hoeveel alleenstaanden zitten nu in een eengezinswoning.

Je zegt het goed: Vroeger! En niet nu, andere tijd andere leefwijze enz. Maar misschien mis je de feeling met mensen die in een financieel mindere situatie als jij. Ben best jaloers op je 'landgoed' en je paarden.
Met dank aan je fraaie foto's in je profiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:46

chanicha schreef:
Wat vreselijk Karrij :(:)
Mijn moeder is in december overleden maar die zou het ook niet kunnen betalen hoor en ze ging nooit op vakantie, bestelde geen eten en ook geen voorgesneden eten.
Kan zo giftig worden om zulke uitspraken want vaak is het verborgen armoe bij die mensen.

Mijn moeder is 83, woonachtig in de provincie Groningen. Ze moet verplicht haar koophuis uit omdat het opnieuw gebouwd gaat worden. Best heel lastig voor een vrouwtje van die leeftijd. Achteraf ben ik blij, omdat het nieuwe huis energie neutraal wordt. Maar waar had ze anders de energierekening van moeten betalen. Van haar aow? Sorry hoor, maar sommige mensen praten te gemakkelijk.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:54

Xyris schreef:

Oh ja… Profiel is zeker al 6 jaar niet meer aangepast. Werk al zeker 6 jaar in de procestechniek :') Geeft niet :D

@mindim: wat is er arrogant aan? Een lease auto van 250 per maand is gewoon echt luxe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:58

Babsiej schreef:
Xyris schreef:

Oh ja… Profiel is zeker al 6 jaar niet meer aangepast. Werk al zeker 6 jaar in de procestechniek :') Geeft niet :D

@mindim: wat is er arrogant aan? Een lease auto van 250 per maand is gewoon echt luxe.

Dat zie je zelf niet? Jij die een fijn salaris hebt, met dank aan bokt voor de info en waarschijnlijk de broekriem niet aan hoeft te halen, zal even vertellen hoe anderen met een stuk minder geld, dat wel even moeten doen? En dat vind jij niet arrogant?

Als je een leaseauto nodig hebt voor je werk, kan die 250 euro in de praktijk een stuk goedkoper uitvallen, dan een eigen auto ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:03

Suzanne F. schreef:
Gasprijs stijgt nog veel verder: 'Winter gaat een heel vervelende worden'

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ns-penarie

Ik las het vanochtend, ik vind het voornamelijk sneu voor de bejaarde samenleving, die hun pensioen al jaren amper tot niet groeit en een schamel aow tje en die amper nog kunnen bezuinigen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:04

@ Mindim, meer salaris is voor veel mensen haalbaar. Moet je ploegendiensten werken, of ook om laten scholen naar techniek. Niets komt aanwaaien. Oh en ik was ook gedupeerde van Welkom Energie met daardoor veel hogere prijzen als gevolg. Ik moet ook boodschappen doen, en verwarmen douchen enzo. Ik heb geïnvesteerd in zonnepanelen.

En toch is een scooter nog veel voordeliger of een elektrische fiets. Blijft toch veel luxe hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:07

Babsiej schreef:
@ Mindim, meer salaris is voor veel mensen haalbaar. Moet je ploegendiensten werken, of ook om laten scholen naar techniek. Niets komt aanwaaien. Oh en ik was ook gedupeerde van Welkom Energie met daardoor veel hogere prijzen als gevolg. Ik moet ook boodschappen doen, en verwarmen douchen enzo. Ik heb geïnvesteerd in zonnepanelen.

En toch is een scooter nog veel voordeliger of een elektrische fiets. Blijft toch veel luxe hoor.

Leef verder onder je steen zou ik zo zeggen, wat een nare instelling heb je bah

Gedupeerde met een goed salaris of gedupeerde met een minimum loon, verschilt nog wel even.\
'Even laten omscholen", ja dat is voor iedereen weg gelegd, kost niks ook. Investeren in zonnepanelen, niet iedereen kan die uitgave doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-22 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:08

Ik vind een auto leasen van 250 euro per maand ook een luxe. Ik kocht een auto van 500 euro toen ik geen geld had voor een goede auto. Wegenbelasting is 109 euro per kwartaal, autoverzekering is 41 euro per maand. Ook daarmee kan je van a naar b komen.

En ik heb gelukkig de luxe om inclusief w/l (geen gasaansluiting; en zeker ook geen onbeperkt stoken, bij hoger dan verwacht gebruik dien ik bij te betalen, de prijsstijging wordt echter niet direct doorgerekend, dat wordt gewoon een huurverhoging straks) te huren, maar tegelijkertijd blijft er na de huur (dus voor aftrek alle andere lasten) zo'n 700 euro over nu ik voor 2 dagen extra werk gevonden heb, eerder was het 300 euro nadat mijn werk sterk teruggehaald werd (van 36 uur naar 16 uur). Dus ja, ik heb ook enig idee hoe het voelt om krap te moeten leven.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:12

65‑plussers laten steeds meer vermogen na

Erflaters van 65 tot 75 jaar lieten in 2015 het meeste vermogen na, in doorsnee 33 duizend euro. Bij overledenen van 75 tot 85 jaar was dat 28 duizend euro, zie StatLine. Onder de oudste overledenen (95 jaar of ouder) lag het nagelaten vermogen met 20,6 duizend euro een stuk lager. In 2007 lag de piek in het doorsnee vermogen nog bij de 55- tot 65‑jarigen. Het opschuiven van de piek laat het verschil tussen de voor- en de naoorlogse generatie zien. In 2007 waren de overledenen van 65 tot 75 jaar voor het merendeel geboren voor de oorlog. In 2015 was een groot deel van de 65‑tot 75 jarige overledenen geboren na de oorlog. Vooroorlogse generaties hebben minder vermogen kunnen opbouwen.
Het doorsnee vermogen van overledenen van 35 tot 65 jaar is daarentegen gedaald. De nalatenschap van overledenen van 35 tot 55 jaar nam relatief het sterkst af. Dit heeft niet alleen te maken met de al vermelde gedaalde woningwaarde vanaf 2010, ook de nagelaten hypotheekschuld nam bij hen het sterkst toe.

Bron : https://longreads.cbs.nl/welvaartinnede ... ishoudens/

Zo zielig zijn de ouderen niet, gemiddeld gezien

Ik ben ook gewoon weer op 0 begonnen hoor met omscholen. Maar met de toeslagen is t best te doen. Ze staan te springen voor personeel dus voor veel mensen zeker een mogelijkheid. Het komt allemaal niet aanwaaien, je zal er zelf wat voor moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Babsiej op 22-08-22 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:13

Mizora schreef:
Ik vind een auto leasen van 250 euro per maand ook een luxe. Ik kocht een auto van 500 euro toen ik geen geld had voor een goede auto. Wegenbelasting is 109 euro per kwartaal, autoverzekering is 41 euro per maand. Ook daarmee kan je van a naar b komen.

En ik heb gelukkig de luxe om inclusief w/l (geen gasaansluiting; en zeker ook geen onbeperkt stoken, bij hoger dan verwacht gebruik dien ik bij te betalen, de prijsstijging wordt echter niet direct doorgerekend, dat wordt gewoon een huurverhoging straks) te huren, maar tegelijkertijd blijft er na de huur (dus voor aftrek alle andere lasten) zo'n 700 euro over nu ik voor 2 dagen extra werk gevonden heb, eerder was het 300 euro nadat mijn werk sterk teruggehaald werd (van 36 uur naar 16 uur). Dus ja, ik heb ook enig idee hoe het voelt om krap te moeten leven.

Als je het geluk hebt dat je auto geen mankementen krijgt, dan is de eigen auto goedkoper idd. Maar goed, die garantie heb je niet en dan kunnen de kosten wel oplopen. Het ligt er ook even aan wat je met een auto zoal moet doen. Is het een auto voor kleine ritten of moet het nog aardig wat kilometers maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:14

Babsiej schreef:
65‑plussers laten steeds meer vermogen na

Erflaters van 65 tot 75 jaar lieten in 2015 het meeste vermogen na, in doorsnee 33 duizend euro. Bij overledenen van 75 tot 85 jaar was dat 28 duizend euro, zie StatLine. Onder de oudste overledenen (95 jaar of ouder) lag het nagelaten vermogen met 20,6 duizend euro een stuk lager. In 2007 lag de piek in het doorsnee vermogen nog bij de 55- tot 65‑jarigen. Het opschuiven van de piek laat het verschil tussen de voor- en de naoorlogse generatie zien. In 2007 waren de overledenen van 65 tot 75 jaar voor het merendeel geboren voor de oorlog. In 2015 was een groot deel van de 65‑tot 75 jarige overledenen geboren na de oorlog. Vooroorlogse generaties hebben minder vermogen kunnen opbouwen.
Het doorsnee vermogen van overledenen van 35 tot 65 jaar is daarentegen gedaald. De nalatenschap van overledenen van 35 tot 55 jaar nam relatief het sterkst af. Dit heeft niet alleen te maken met de al vermelde gedaalde woningwaarde vanaf 2010, ook de nagelaten hypotheekschuld nam bij hen het sterkst toe.

Bron : https://longreads.cbs.nl/welvaartinnede ... ishoudens/

Zo zielig zijn de ouderen niet, gemiddeld gezien

Veelal hebben die oude mensen ooit eens een huisje gekocht voor amper iets. Als ze overlijden komt dat vrij, alleen hebben ze er zelf bar weinig aan.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:17

Huis verkopen en met meer in 1 huis gaan wonen. Kun je ook gezamenlijk nog zorg inhuren. En samen de energierekening betalen.

Het vermogen is er. Dus kan gebruikt worden.

Als je scooter koopt heb je geen last van auto reparaties :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:21

Babsiej schreef:
Huis verkopen en met meer in 1 huis gaan wonen. Kun je ook gezamenlijk nog zorg inhuren. En samen de energierekening betalen.

Ja, mensen van 80 plus moeten het huis verkopen en gaan samenwonen met anderen. Makkelijk banketstaaf als je het zelf niet hoeft he.

Je gaat ook geen 60 km heen en 60 km terug op een scooter.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:28

Mindim schreef:
Babsiej schreef:

Ja, mensen van 80 plus moeten het huis verkopen en gaan samenwonen met anderen. Makkelijk banketstaaf als je het zelf niet hoeft he.

Je gaat ook geen 60 km heen en 60 km terug op een scooter.

Waarom kan dat niet? Dan is de nood blijkbaar nog niet hoog genoeg. Wellicht zelfs nog een goed idee tegen eenzaamheid.

Waarom niet? Lease auto voor 250 ga je dan niet vinden hoor. Das al bijna 32000km voor alleen privé kilometers per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:31

Babsiej schreef:
Menino schreef:

2000 netto is ongeveer 2500 bruto, dat is een normaal startsalaris vanaf HBO. Ze is heel specifiek opgeleid, en bij alle ziekenhuizen zal het salaris dan ook rond hetzelfde liggen.

also, netto ga je er niet heel snel op vooruit door de belastingsafdracht in de range 2000 - 2800.