chanicha schreef:Tamary ik heb een inductieplaat met 4 pitten in een gewoon stopcontact en werkt perfect
Die zijn er zeker, je hoeft maar naar de aansluitwaarde te kijken.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spenk schreef:Op dit moment denk ik dat het misschien wel eerlijker is als alle vaste contracten opengebroken gaan worden. Want dat is voor een groot deel de reden van de bizarre prijzen de mensen zonder vast contract betalen het gat wat de energiemaatschappijen missen door de langlopende contracten. Als ze alle contracten open zouden breken zou iedereen een reëlere en dus lagere prijs kunnen gaan betalen.
fokfanaat schreef:Ik denk dat het goed zou zijn als meer mensen een huis gaan delen, een oplossing voor het tekort aan huizen en de electra gas kosten. Vroeger was het heel normaal om een kamer of zolderverdieping te verhuren. Hoeveel alleenstaanden zitten nu in een eengezinswoning.
fokfanaat schreef:Mindim schreef:Als we op deze manier doorgaan is daar helemaal geen ruimte voor, want blijven je kinderen tot hun 30e in huis bij gebrek aan woonruimte.
En dan zijn er toch ook geen financiële problemen, kunnen ze prima meebetalen aan de vaste lasten.
Menino schreef:Denk dat het bij veel huishoudens niet eens gaat om een dominopizza of vakantie minder.
Maar je moet dit ook in het perspectief van de huizencrisis zien. Hoogopgeleide Schoonzus verdiende 2000 netto, dus best aardig. Moest daarvan 1100 euro besteden aan particuliere huur. Een auto kon ze niet betalen, dus moest ze leasen want zonder auto kon ze niet bij haar werk komen (en er was geen zkh waar ze op de fiets heen kon en kon werken). Dus ze leaste de goedkoopste leaseauto (250). Daar komen dan benzine (150), zorgverzekering (150) en boodschappen (200) bij op. Waardafaq haal je nog 300 euro vandaan voor je g/w/l ? Wat ga je geven als je neefje van 6 jarig is? Of hoe betaal je de tandarts dan nog? Nu is het gelukkig een hypothetisch voorbeeld want ze is net bij haar lief gaan wonen, maar toch. Er komt een punt (en volgens mij zijn we daar aarzelig dichtbij) dat hoog opgeleide middenstanders met een fulltime baan hun rekeningen niet meer kunnen betalen én helemaal geen opties meer hebben om “een vakantie minder” te doen, of een huisdier weg te doen. Oh, en je kinderen herplaatsen is mss ook een dingetje
En ga maar eens een huur- of koopwoning vinden die goedkoper is…. Ik heb echt het idee dat er hier een hoop geprivilegieerde mensen zijn van een net iets gelukkigere generatie die écht niet doorhebben hoe nijpend dit is
Babsiej schreef:Menino schreef:Denk dat het bij veel huishoudens niet eens gaat om een dominopizza of vakantie minder.
Maar je moet dit ook in het perspectief van de huizencrisis zien. Hoogopgeleide Schoonzus verdiende 2000 netto, dus best aardig. Moest daarvan 1100 euro besteden aan particuliere huur. Een auto kon ze niet betalen, dus moest ze leasen want zonder auto kon ze niet bij haar werk komen (en er was geen zkh waar ze op de fiets heen kon en kon werken). Dus ze leaste de goedkoopste leaseauto (250). Daar komen dan benzine (150), zorgverzekering (150) en boodschappen (200) bij op. Waardafaq haal je nog 300 euro vandaan voor je g/w/l ? Wat ga je geven als je neefje van 6 jarig is? Of hoe betaal je de tandarts dan nog? Nu is het gelukkig een hypothetisch voorbeeld want ze is net bij haar lief gaan wonen, maar toch. Er komt een punt (en volgens mij zijn we daar aarzelig dichtbij) dat hoog opgeleide middenstanders met een fulltime baan hun rekeningen niet meer kunnen betalen én helemaal geen opties meer hebben om “een vakantie minder” te doen, of een huisdier weg te doen. Oh, en je kinderen herplaatsen is mss ook een dingetje
En ga maar eens een huur- of koopwoning vinden die goedkoper is…. Ik heb echt het idee dat er hier een hoop geprivilegieerde mensen zijn van een net iets gelukkigere generatie die écht niet doorhebben hoe nijpend dit is
2000 euro vind ik geen hoog salaris, zeker niet voor een hoogopgeleide. Dus andere baan wellicht een optie.
Een elektrische fiets, of een scooter was ook een optie geweest. Scheelt alweer zo een paar honderd in de maand.
fokfanaat schreef:Ik denk dat het goed zou zijn als meer mensen een huis gaan delen, een oplossing voor het tekort aan huizen en de electra gas kosten. Vroeger was het heel normaal om een kamer of zolderverdieping te verhuren. Hoeveel alleenstaanden zitten nu in een eengezinswoning.
chanicha schreef:Wat vreselijk Karrij![]()
Mijn moeder is in december overleden maar die zou het ook niet kunnen betalen hoor en ze ging nooit op vakantie, bestelde geen eten en ook geen voorgesneden eten.
Kan zo giftig worden om zulke uitspraken want vaak is het verborgen armoe bij die mensen.
Babsiej schreef:Xyris schreef:Ze is/werkt bij een deurwaarder, die zijn keihard, vak apart.
Oh ja… Profiel is zeker al 6 jaar niet meer aangepast. Werk al zeker 6 jaar in de procestechniekGeeft niet
@mindim: wat is er arrogant aan? Een lease auto van 250 per maand is gewoon echt luxe.
Suzanne F. schreef:Gasprijs stijgt nog veel verder: 'Winter gaat een heel vervelende worden'
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ns-penarie
Babsiej schreef:@ Mindim, meer salaris is voor veel mensen haalbaar. Moet je ploegendiensten werken, of ook om laten scholen naar techniek. Niets komt aanwaaien. Oh en ik was ook gedupeerde van Welkom Energie met daardoor veel hogere prijzen als gevolg. Ik moet ook boodschappen doen, en verwarmen douchen enzo. Ik heb geïnvesteerd in zonnepanelen.
En toch is een scooter nog veel voordeliger of een elektrische fiets. Blijft toch veel luxe hoor.
Mizora schreef:Ik vind een auto leasen van 250 euro per maand ook een luxe. Ik kocht een auto van 500 euro toen ik geen geld had voor een goede auto. Wegenbelasting is 109 euro per kwartaal, autoverzekering is 41 euro per maand. Ook daarmee kan je van a naar b komen.
En ik heb gelukkig de luxe om inclusief w/l (geen gasaansluiting; en zeker ook geen onbeperkt stoken, bij hoger dan verwacht gebruik dien ik bij te betalen, de prijsstijging wordt echter niet direct doorgerekend, dat wordt gewoon een huurverhoging straks) te huren, maar tegelijkertijd blijft er na de huur (dus voor aftrek alle andere lasten) zo'n 700 euro over nu ik voor 2 dagen extra werk gevonden heb, eerder was het 300 euro nadat mijn werk sterk teruggehaald werd (van 36 uur naar 16 uur). Dus ja, ik heb ook enig idee hoe het voelt om krap te moeten leven.
Babsiej schreef:65‑plussers laten steeds meer vermogen na
Erflaters van 65 tot 75 jaar lieten in 2015 het meeste vermogen na, in doorsnee 33 duizend euro. Bij overledenen van 75 tot 85 jaar was dat 28 duizend euro, zie StatLine. Onder de oudste overledenen (95 jaar of ouder) lag het nagelaten vermogen met 20,6 duizend euro een stuk lager. In 2007 lag de piek in het doorsnee vermogen nog bij de 55- tot 65‑jarigen. Het opschuiven van de piek laat het verschil tussen de voor- en de naoorlogse generatie zien. In 2007 waren de overledenen van 65 tot 75 jaar voor het merendeel geboren voor de oorlog. In 2015 was een groot deel van de 65‑tot 75 jarige overledenen geboren na de oorlog. Vooroorlogse generaties hebben minder vermogen kunnen opbouwen.
Het doorsnee vermogen van overledenen van 35 tot 65 jaar is daarentegen gedaald. De nalatenschap van overledenen van 35 tot 55 jaar nam relatief het sterkst af. Dit heeft niet alleen te maken met de al vermelde gedaalde woningwaarde vanaf 2010, ook de nagelaten hypotheekschuld nam bij hen het sterkst toe.
Bron : https://longreads.cbs.nl/welvaartinnede ... ishoudens/
Zo zielig zijn de ouderen niet, gemiddeld gezien
Babsiej schreef:Huis verkopen en met meer in 1 huis gaan wonen. Kun je ook gezamenlijk nog zorg inhuren. En samen de energierekening betalen.
Het vermogen is er. Dus kan gebruikt worden.
Als je scooter koopt heb je geen last van auto reparaties
Mindim schreef:Babsiej schreef:Huis verkopen en met meer in 1 huis gaan wonen. Kun je ook gezamenlijk nog zorg inhuren. En samen de energierekening betalen.
Het vermogen is er. Dus kan gebruikt worden.
Als je scooter koopt heb je geen last van auto reparaties
Ja, mensen van 80 plus moeten het huis verkopen en gaan samenwonen met anderen. Makkelijk banketstaaf als je het zelf niet hoeft he.
Je gaat ook geen 60 km heen en 60 km terug op een scooter.
Babsiej schreef:Menino schreef:Denk dat het bij veel huishoudens niet eens gaat om een dominopizza of vakantie minder.
2000 euro vind ik geen hoog salaris, zeker niet voor een hoogopgeleide. Dus andere baan wellicht een optie.
Een elektrische fiets, of een scooter was ook een optie geweest. Scheelt alweer zo een paar honderd in de maand.