Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:53

Ik wil van mijn aflossingsvrij af. Ik vind het geen prettig idee dat ik aan het einde van de looptijd nog steeds dezelfde schuld heb. En meestal kan je hem dan wel oversluiten maar dat is een hypotheekverstrekker niet verplicht. Als ze hun geld terug willen dan kunnen ze dit eisen. En dan moet je je huis verkopen om het te kunnen terugbetalen. Dat wil ik gewoon niet. Aan het einde van de looptijd wil ik het huis vrij hebben. En dan kijk ik wel of ik er blijf wonen of dat ik nog 1 x verhuis en weer een hypotheek neem.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:55

Dan los je het toch gewoon tussentijds af?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:19

Suzanne F. schreef:
En meestal kan je hem dan wel oversluiten maar dat is een hypotheekverstrekker niet verplicht. Als ze hun geld terug willen dan kunnen ze dit eisen. En dan moet je je huis verkopen om het te kunnen terugbetalen.
Snap je gevoel, je huis gedwongen verkopen wil niemand, maar ik denk dat je dat wat te zwaar ziet. Je schetst denk ik een hypotetische situatie. Niet ondenkbaar maar…is dat ooit gebeurd? Banken verdienen meer met de rente die je maandelijks betaald. En als de hypotheekverstrekker zijn geld terug wil; dan sluit je je hypotheek over bij een andere bank. Onderpand is als het goed is meer waard. Je mag sowieso maar max de helft aflossingsvrij afsluiten.
En idd; je bent vrij om extra af te lossen op dat aflossingsvrije deel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:39

Bij de bank kan je dan weer een nieuwe afsluiten.
Had mijn moeder ook. Weer aflossingsvrij en dat met 77 jaar, geen probleem.
Huis is toch veel (over)waarde, als er iets gebeurd (overlijden) is er vaak genoeg over.
Banken krijgen toch hun geld wel terug.

Ik wil het liefst aflossingsvrij.
Voor wie moet ik aflossen?
Als ik dood ga, dan is er genoeg over en de bank heeft zijn geld terug.
Ik heb nu ook aflossingsvrij...volgens mij mag je de vorm hypotheek meenemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:28

Achterom schreef:
Dan los je het toch gewoon tussentijds af?

Ja dat doe ik ook. Daarom zeg ik: ik wil er vanaf. :)
Ik los dat deel zelf af.
En aan de ene kant denk ik inderdaad: waarom zou ik het doen want ik kan dat deel gewoon weer oversluiten als het afloopt. Maar aan de andere kant voelt het gewoon niet lekker om met een schuld te blijven zitten. En als ik later een ander huis wil dan blijft die schuld ook staan en moet ik die dus weer meefinancieren. Ik heb liever alles afgelost aan het einde.

En toch denken mensen soms te makkelijk over aflossingsvrij. Als je aan het einde van de looptijd ineens je baan kwijt bent of de omstandigheden zijn veranderd en je krijgt geen hypotheek meer van de bank dan heb je toch een probleem. En dit is niet heel onwaarschijnlijk. Als het over een klein bedrag gaat is het risico kleiner natuurlijk maar er zijn mensen die de volledige waarde aflossingsvrij hebben. Nu mag dat niet meer dacht ik.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 23:02

Nou hier is ineens weer wat aanbod.
22e een bezichtiging en einde vd middag kwam er ook een huis online op copaan. Daar een bezichtiging aangevraagd, maandag even bellen.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 23:08

Ik wist niet dat hier een topic over liep. Mijn vriend en ik zochten ruim 1,5 jaar! 1 april ontvangt hij de sleutel :D Maar zo vaak overboden bij huizen. En dan echt met tienduizenden euro's!
Mijn vriend koopt dit huis alleen, maar het is de bedoeling dat ik later bij hem intrek. Daarom hebben we de huizen samen bezichtigd.

Overigens was hij niet de hoogste bieder, maar had hij een brief geschreven over ons en waarom wij het huis zo mooi vonden.

Vraagprijs 179.000, gekocht voor 200.022 :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:39

listiglistje schreef:
Ik wil het liefst aflossingsvrij.
Voor wie moet ik aflossen?
Als ik dood ga, dan is er genoeg over en de bank heeft zijn geld terug.
Ik heb nu ook aflossingsvrij...volgens mij mag je de vorm hypotheek meenemen.

Dit heb ik ook inderdaad. Werd me aangeraden door mijn zus, terwijl die nb erfgenaam is :D
De erfgenamen mogen het huis verkopen en daarmee de bank aflossen. En ik heb nu extreem lage maandlasten, wel zo fijn. Over 30 jaar ben ik allang uitgewerkt.

flooooo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:30

Over dat geld meenemen, wij nemen een vermogen van een aantal ton mee en kunnen niets vinden. Komt ook omdat we liever niet teveel hypotheek hebben en we mega eigenwijs zijn wat betreft bieden. We bieden echt wat wij het waard vinden en vissen daarom steeds achter het net. Oh en we hebben ook allerlei gekkigheid al meegemaakt natuurlijk. :')
Vandaag gaan we er weer voor, ben heel benieuwd of dit dan wat is maar ik vermoed mega overbieden. Ik heb hem natuurlijk nog niet van binnen gezien maar hij oogt heel af en de prijs lijkt zeker niet raar. We gaan het weer meemaken. Er is veel animo voor ook. Merk wel dat ik minder enthousiast naar bezichtigingen ga om niet helemaal blij te zijn voor niets vooraf.

Horsii als iemand hier nu als eerste een huis heeft verdiend ben jij het wel!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:16

Menino schreef:
Hoef er niet geheimzinnig over te zijn. We hadden ongeveer 25K op de bankrekening staan, maar daar red je het dus niet mee als starter omdat er zoveel wordt overboden in deze prijsklasse dat je het niet meer kan mee financieren -O- En je bent natuurlijk al 10K kwijt aan diensten en administratie. *

Ik heb destijds 50.000 incluis de diensten en administratie zelf afgetikt. Een luxe dat ik veel spaargeld had, maar het is ook echt zo weg. En nu is mijn bankrekening naar mijn idee veel en veel te leeg. Want na het verhuizen de trap laten renoveren (70 jaar oud, ding is nooit normaal behandeld) en zonnepanelen laten leggen. Dus daar ging nog zo'n 6000 euro :=

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 10:46

Ah lief floo.
Hopelijk is de bezichtiging wat. Ja zoveel animo voor de huizen he..
Hier idd ook een goede ton eigen geld mee.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:12

Succes met de bezichtigingen!

Wij hebben vorige week week weer twee woningen gezien, maar daar gaat weer geen bod uit komen voor ons helaas.
Eén woning was erg jammer, perfect in het dorp waar ik heel graag wil wonen, maar erg aan de prijs voor wat je kreeg inclusief een bruikbaar gemaakte zolderverdieping met dakkapellen waar wij amper konden staan.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:05

Nou dikke tegenvaller hier. Huis was verzakt en dat was boven en beneden goed voelbaar. Afwerking was toch matig naar onze smaak en de slaapkamers kleiner dan verwacht. WC boven zat in een schuine kast, mini badkamers. Al met al een prachtige locatie maar niet ons huis. Plus er liggen al biedingen op.
Wij hebben aangegeven er niet mee door te gaan, we worden beide ook erg beroerd van scheve huizen. Makelaar snapte ons volkomen.

Ging om dit huis:
https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-4 ... einde-109/

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:40

Jammer zeg! Maar wel begrijpelijk, zo op het eerste oog wel een prachtig huis. Maar op foto's ziet het er vaak toch beter uit dan in het echt :Y)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 12:54

Jammer zeg maar begrijpelijk.
Mijn type huis is het niet.
Verzakking gaat nog flink wat kosten.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:01

Nou en je zit bij iemand onder de kap dus je zult het dan samen aan moeten pakken. Op zich staat ie al hele tijd stabiel zo scheef dus kun je het laten maar mijn man wordt dan heel beroerd, das ook al wat.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:09

Wat jammer zeg! Wel een heel leuk huis en een fantastische plek in Meppel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:21

Bouwkundig niet goed en slechte afwerking is idd een no go, gelijk heb je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:13

We hebben zowaar weer wat langs zien komen, wat we wilde bezichtigen. Bleek een pareltje, de extra informatie die we toen kregen: uitgebreide ouderdomsclausule, wat je ziet is wat je krijgt, verkoper heeft er niet in gewoond, er zit asbest in maar waar precies konden ze niet vertellen (gokje: overal :+ ).

Bij interesse: bieden vanaf 4 ton, zonder voorwaarde bouwtechnische keuring, zonder voorwaarde verkoop eigen woning. Financieringsvoorbehoud mag wel, maar liever niet (oftewel: niet).

Mijn vriend heeft hartelijk bedankt om een bezichtiging in te plannen na deze extra stroom informatie. En zei tegen mij: laten we gewoon 3 ton bieden zonder bezichtiging met de opmerking "En zelfs dat is het in deze markt niet waard" _O-

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:22

Ik had vandaag een bezichtiging staan om 11.00 uur, maar deze heb ik laten schieten.

Ik werd gisteren gebeld dat ze een mooi bod hadden en vandaag voor 13.00 uur wilden sluiten. Ik kon morgen komen, maar ze dachten dat ik er wel een nachtje over wilde slapen. Dus gisteren was ook een optie.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 12:33

idinn schreef:
We hebben zowaar weer wat langs zien komen, wat we wilde bezichtigen. Bleek een pareltje, de extra informatie die we toen kregen: uitgebreide ouderdomsclausule, wat je ziet is wat je krijgt, verkoper heeft er niet in gewoond, er zit asbest in maar waar precies konden ze niet vertellen (gokje: overal :+ ).

Bij interesse: bieden vanaf 4 ton, zonder voorwaarde bouwtechnische keuring, zonder voorwaarde verkoop eigen woning. Financieringsvoorbehoud mag wel, maar liever niet (oftewel: niet).

Mijn vriend heeft hartelijk bedankt om een bezichtiging in te plannen na deze extra stroom informatie. En zei tegen mij: laten we gewoon 3 ton bieden zonder bezichtiging met de opmerking "En zelfs dat is het in deze markt niet waard" _O-

Wordt steeds gekker hè..

Aankoopmakelaar gaf wel aan dat de markt minder oververhit wordt.

Wij dinsdag twee bezichtigingen in Brabant.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:15

idinn schreef:

Wow dat zijn wel heel veel eisen.. Geen bouwkundige keuring mogen doen lijkt mij echt niks, zeker niet in zo een huis.. Wie weet hoeveel het extra gaat kosten.

Horsii, dat idee krijg ik ook. Het gaat allemaal wat minder snel. Hoop dat het ook echt het einde is van de gestressde woningmarkt. Ietsjes zakken zou fijn zijn. Of gewoon weten waar je aan toe bent, niet dat eeuwige hoge overbieden. Gewoon kunnen onderhandelen lijkt mij zo fijn, zit je ook niet met het gevoel dat je misschien veel te veel betaald hebt.

Ik heb 2 bezichtigingen staan.
Eentje voor morgen. Een oud (1920) rijtjes huis, zonder badkamer. Energie label G, of te wel geen isolatie en een gaskachel....
Andere voor volgende week. Die is ook al wat ouder, maar wel meer onderhoud gehad. Keuken moet vervangen worden, maar zou nog heel even mee kunnen. Badkamer is ouder maar kan wel nog prima mee, vanaf de foto's te zien.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:08

Spannend twee bezichtigingen, hopelijk wordt eenvd twee wat kosseh

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:11

idinn schreef:

Belachelijk. Zonder bouwkundige keuring? Nooit bij een oud huis en zeker niet bij die clausules.
Die zijn echt niet wijs hoor.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:51

Daar haakt toch iedereen op af :+ mafklappers zeg.

https://www.businessinsider.nl/huizenprijzen-stijgen-ook-in-2022-keihard-regio-flevoland-zeeland/
-O-

Hier vandaag bezichtiging gehad.
Boerderij was eigenlijk perfect en tuin en weiland ook.
Goede vibe in het huis, alleen heel veel schilderwerk/stucwerk (hele huis 260m2).
En badkamer wat aanpassingen.
Dus dat gaat flink wat kosten, maar daar is budget voor en schrikt mij niet af.
Nu de min... snap dat het lang te koop staat.
Ligt echt bij de afrit. Dus je hoort buiten continu auto's rijden.
In het huis geen last van.
Ook kijkt iedereen vanaf de dijk dan in je tuin.
Nu waren wij er tijdens de spits.
Mijn broer en ik rijden vrijdagavond terug om te kijken hoe het geluid/drukte dan is.
Ik wil wel een bod doen, maar wel voor een stuk minder.