Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 21:26

miezelke schreef:
Dat "hooimaakding" is wslk een bottenpres :P Maar heb je dat hooi nou zo op de grond gelegd, niet op paletten of zo? Dan ga je die onderste laag kunnen weggooien want die gaat gewoon helemaal rotten :(

Ja helaas wel, we konden het niet meer goed voorbereiden, het gras drogen ging ook erg snel met het goeie weer (heb de voorbije dagen ook heel druk gehad met werk). Volgende x komen er zeker paletten onder :j

Haha bottenpres, ja dat dus :D :D

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:02

Super je eerste eigen hooi, en wat een grote opbrengst, grappig dat het botjes heet, hier baaltjes ;)

Wel jammer dat je er niets onder hebt, hier werd vroeger ook vaak slechter hooi van bermkanten eronder gelegd. Misschien toch overpakken want het is nogal een oppervlakte wat dan aan hooi verloren gaat. Ook omdat je nog geen idee hebt, hoe lang je er van kan voeren (grote zware balen of juist kleintjes maakt veel uit)

Wel bekend dat je vers hooi niet gelijk kunt voeren 6 - 8 weken wachten :)*

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 22:04

Ja, vind het ook jammer maar we konden echt geen paletten meer gaan halen, donderdag en vrijdag een 2daagse met mijn dienst (en 'k moest hem organiseren :P ) dus echt geen tijd gehad.

Als het nog even droog blijft kunnen we er nog wel paletten onder steken :D Stapelen gaat vlot gelukkig.

tamary

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:10

Naast pallets, mag je dak en wandjes ook een meter meer hebben, deel ligt nu "buiten". Is er niet een 2e plek waar de helft naar toe kan qua opslag? Want hier verlies je zoals het nu ligt de hele voorste en onderste laag bij de eerste regenbui.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:11

Solleke_Noah schreef:
Ja, vind het ook jammer maar we konden echt geen paletten meer gaan halen, donderdag en vrijdag een 2daagse met mijn dienst (en 'k moest hem organiseren :P ) dus echt geen tijd gehad.

Als het nog even droog blijft kunnen we er nog wel paletten onder steken :D Stapelen gaat vlot gelukkig.

Volgens de weerberichten blijft het nog de komende tijd mooi weer {:}
Stapelen gaat inderdaad vlot, het is meer werk om het van het land af te krijgen
Succes +:)+

Groet Karin.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:12

tamary schreef:
Naast pallets, mag je dak en wandjes ook een meter meer hebben, deel ligt nu "buiten". Is er niet een 2e plek waar de helft naar toe kan qua opslag? Want hier verlies je zoals het nu ligt de hele voorste en onderste laag bij de eerste regenbui.

Aan de voorkant zou je nog zeil voor langs kunnen maken....

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 22:14

Er hangt al zeil voor hoor :D dit was even voor de foto.

Voor nu moesten we er snel ergens mee naartoe en deze stal was nog vrij :P trial and error he, we wonen er nog maar een week :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:16

missfalki schreef:
tamary schreef:

Aan de voorkant zou je nog zeil voor langs kunnen maken....

Groet Karin.

Zeil trekt condens aan, dat drupt terug je hooi in en je hebt schimmel.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:38

Paar weidepalen of hindernisbalken onder kan ook prima maar inderdaad altijd iets eronder ..is zonde als het verloren gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:50

Gefeliciteerd met je eerste eigen baaltjes. Wat voelt dat fijn he?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:15

Leuk je eerste eigen balen.
Handig voor de winter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:30

Dat is een fijne oogst!
En wat betreft die oldtimer tractor: wij hebben er ook één, ideaal. En manlief is helemaal gek met dat ding :D :') Dus ik weet niet of je vriend een beetje technisch is, maar die oude tractoren zijn ideaal om wat aan te sleutelen. Heel simpel :)
De tractor begon als 'onze' tractor, maar inmiddels is het 'zijn' tractor, vindt manlief dan. Ach, als dat betekent dat het ook 'mijn' paarden zijn, dan vind ik het best :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 23:30

Solleke_Noah schreef:
Ja, we hebben nu compromis met de loonwerker, hij hooit gratis en wij krijgen de helft van de balen die eraf komen en hij de andere helft :)

Wil zeker met hem meedenken voor de koeien, maar eerst maar eens alle vier de seizoenen (of toch het moessonseizoen ;) ) op deze locatie gehad hebben voor we echt afspraken maken :D

Het ligt er aan hoe betrouwbaar je loonwerker is,maar wij hebben de zelfde afspraak de heft vd te hooien pakken zijn voor ons maar hij heeft ook een paar koeien die hij na de paarden over de wei laat gaan.De schietplekken of te wel stront plekken laten de paarden staan en daar gaan na de paarden de koeien op zo werken we met een roulatie systeem.Bij ons gaat het over 4 ha.
Persoonlijk vind ik een PPdus helemaal niks als je ruimte genoeg hebt.Wij genieten juist zo van de paarden die in volle rengalop over de wei crossen die dan hier en dan daar staan.Bij ons blijven de oudjes gewoon erg gespierd door de km die ze afleggen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:46

Dat doen ze hier dus ook gewoon beatje. Met bijkomend voordeel hier dat ze ook nog bergje op en af rennen, door water, over keien en stenen en ze maken zelf hun rol-plek wel ergens waar ze zelf denken dat handig is :P
Water hebben we voorin en achterin de wei dus daar moeten ze ook voor lopen.
Hooi staat voorin omdat dat makkelijker is in de winter ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:28

Je zou natuurlijk zoiets kunnen maken zonder de verplichte tracks en hokjes :) gewoon verspreid wat diversiteit. Kunnen ze zelf kiezen en heb je geen meters aan hek staan :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 12:07

Keet schreef:
Je zou natuurlijk zoiets kunnen maken zonder de verplichte tracks en hokjes :) gewoon verspreid wat diversiteit. Kunnen ze zelf kiezen en heb je geen meters aan hek staan :)

Dat is tot nu toe hetgeen me het meeste aanspreekt :j wel werken met (sleedoorn)bosjes, poelen enz, maar dan zonder draad en palen. Drinkbak en eten kan ook in een groot weiland ver uit elkaar geplaatst worden. Een combinatie van PP ideeën en 'gewoon' open weiland.

En ja, echt een super gevoel de eerste eigen botjes (pakjes ;) ) binnenhalen.

Haha Wendy, mijn vriend is niet van het technische type. Goed om te weten dat een oldtimer tractor simpeler is! Het zou toch wel tof zijn zo'n tractortje. Ik heb een vriend die helemaal gek is van oldtimers en wel graag sleutelt aan dingen, die zal ons wel willen helpen :)

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:18

Nog kleine tip voor als je paletten ergens kan vinden, neem er dan uit plastiek die gaan ook langer mee dan de houten (bij ons toch tot nu toe :D)
*nog steeds jaloers*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:49

Kunststof pallets 'vind' je niet zomaar. Die dingen kosten nieuw aardig wat geld (als je een beetje stevige wilt). Maar ik kan ze zeker aanraden, want ze gaan idd een leven lang mee :D

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:22

DubbelDun schreef:
Kunststof pallets 'vind' je niet zomaar. Die dingen kosten nieuw aardig wat geld (als je een beetje stevige wilt). Maar ik kan ze zeker aanraden, want ze gaan idd een leven lang mee :D

dan heb ik dus gewoon erg veel geluk gehad *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:27

Duidelijk :D ik heb er toen iets van 10 euro per stuk voor betaald. Maar dat zijn wel extra stevige met een gesloten bovenkant, daar kan met gemak een paard op staan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:46

Solleke_Noah schreef:
Keet schreef:

Dat is tot nu toe hetgeen me het meeste aanspreekt :j wel werken met (sleedoorn)bosjes, poelen enz, maar dan zonder draad en palen. Drinkbak en eten kan ook in een groot weiland ver uit elkaar geplaatst worden. Een combinatie van PP ideeën en 'gewoon' open weiland.

En ja, echt een super gevoel de eerste eigen botjes (pakjes ;) ) binnenhalen.

Haha Wendy, mijn vriend is niet van het technische type. Goed om te weten dat een oldtimer tractor simpeler is! Het zou toch wel tof zijn zo'n tractortje. Ik heb een vriend die helemaal gek is van oldtimers en wel graag sleutelt aan dingen, die zal ons wel willen helpen :)

Dat is ook wat mij het meeste aanspreekt. Ik vind de gedachte achter een paddock paradise mooi, maar ik vind het vaak zo lelijk uitgevoerd met al die palen en draad! Ik moet er niet aan denken om daar tegenaan te kijken. Mijn droom is om nog eens het land van hiernaast erbij te kopen. Dan kan ik een mooie doorgang creëren door de beek. En inderdaad werken met afzettingen van meidoorn, sleedoorn etc. En ook nog ergens een poel. <3

Wat de trekker betreft: wij hebben een fordson super dexta van rond 1960, met een cylcomaaier, schudder, weidesleep en grindbak. Oude trekker, maar wel met doordraaiende aftakas. Wij zijn beiden vrij technisch, dus dat maakt het natuurlijk wel makkelijk. Maar anderzijds is sleutelen aan een trekker en machines niet verdomd ingewikkeld. Je kunt overal bij en het zit simpel in elkaar. Maar als je voor oldtimer gaat, moet je er wel op rekenen dat je regelmatig moet sleutelen. Een vriend van ons heeft een jonge, kleine Iseki en heeft er uiteraard minder werk aan. Maar het is zo leuk om zelf te hooien en te klooien! Serieus, ik kan er geen genoeg van krijgen. :D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:29

Wauw, ik heb heel je topic van begin tot eind doorgelezen!

Ik vind het echt leuk om te zien hoe je jou huis transformeert. Wat een droom! Het gaat echt wel snel en het word ook echt mooi gedaan. :D

Willen jullie geen buitenbak? Ik zag dat nergens staan maar wel een longeercirkel, of rijd je niet in een bak?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 11:45

Haha ik hou het in m'n achterhoofd van de kunststof pallets :) als er een mooie deal langskomt op een 2dehands website.

safina: geweldig hoe enthousiast je er over praat :D vind het ook wel machtig om te zien, alles lekker zelf doen. Mijn vriend en ik zijn technisch echt heel kneuzerig :+ ik reken op mijn oldtimer-vriend :D

sureideo: de buren hebben een buitenbak die recht voor ons keukenraam ligt. Ik wacht nog op het goeie moment om te vragen of ik hem mag gebruiken. Verder rij en train ik vooral buiten. Met mijn grote bonte sowieso recreatief en ijslandergangen trainen is soms zelfs makkelijker buiten :)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:49

Wat wordt het mooi.
Een trekker is wel heel handig hoor, wij hebben ook een oldtimer trekker, een Deutz uit 1966. Hij was al helemaal opgeknapt gelukkig, wij zijn niet zo technisch. We hebben alleen een nieuwe accu moeten kopen, verder start ie altijd.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 19:35

Bedankt :) ben meer en meer gewonnen voor het oldtimer trekker idee, jullie zijn allemaal zo enthousiast :D

Vandaag hebben we een composthoop gemaakt met draad en palen. Kan al ons groenafval mooi daar op :D Ook geen overbodige luxe, we hebben het eens nagemeten en de oprit is 160 meter lang, "even" de groene bak buiten zetten 's ochtends is er niet bij :))

Begin meer en meer te wennen aan paarden aan huis. Daarnet in pyjamabroek water gaan geven, toch echt wel handig dat dat kan zo!